عصر کرد

آخرين مطالب

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا:

انتظارات از دولت کاهش یابد/ کار در کشور زیاد است و کارکن کم اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: نقش دولت در اذهان مردم خیلی پررنگ تر از نقش واقعی است و این فکر تنبلی اجتماعی در بین ایرانیان ایجاد کرده و انتظارات از دولت باید کاهش یابد.
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، محمد حسن قدیری ابیانه امروز سه شنبه(21 آذر) با حضور در دانشگاه کردستان و نشست حقوق و تکالیف اقوام و مذاهب با تمرکز بر قوم کرد و اهل سنت، اظهار کرد: ابتدا این سوال را مطرح می‌کنم که چرا با وجود اینکه ایران کشوری نفت خیز و ثروتمند محسوب و عضو مهم اوپک است چرا با مشکلاتی از قبیل معیشت، درمان، اشتغال و ... داریم؟
وی با اشاره به اینکه هر ایرانی از هر قوم و مذهبی در این ثروت و همه اموال بیت المال شریک هستند، افزود: قوم کرد و اهل سنت همواره این دغدغه را دارند که آیا به حق خود از ثروت کشور رسیده‌اند که اگر درست توزیع شده باشد، نباید مشکل مسکن، معیشت، اشتغال، رفاه و درمان وجود داشت اما علیرغم گذشت 40 سال، این مسائل هنوز حل نشده و خواسته‌های مردم برآورده نشده است.
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا عنوان کرد: این مطالبات پابرجاست و این سوال در همه اذهان هست و باید به این سوال و مطالبه مردم پاسخ داده شود.
وی تصریح کرد: بخشی از این درآمدها مربوط به درآمدهای نفتی است که در دو بخش نفت صادراتی و نفتی که پالایش می‌شود، می توان آن را تحلیل کرد.
قدیری ابیانه اعداد و ارقام درآمد نفت را نجومی دانست و گفت: سال 91 رقم ثبت شده برای بودجه نفت به بالاترین رقم رسید و از 7 سال قبل از آن بیشتر و 61 هزار میلیارد تومان بوده است.
وی ادامه داد: سال گذشته درآمد نفت 70 هزار میلیارد تومان بوده است در حالیکه پیش بینی بودجه فروش ماهانه نفت 100 هزار میلیارد تومان بوده است.
مدیر تاسیس انجمن نخبگان جهان اسلام گفت: تا زمانیکه در کشور ارز دو نرخی(دولتی و آزاد) داشته باشیم، رانت وجود دارد و نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی را داشت.
قدیری ابیانه اعلام کرد: دولت پیش بینی کرده که 247 هزار میلیارد تومان در سال 97 درآمد داشته باشد که اگر آن را به تعداد جمعیت کشور 80 میلیون نفر تقسیم کنیم، درآمدهای دولت به ازای هر نفر ماهی 257 هزار نفر خواهد بود و هزینه‌ها 278 هزار تومان یعنی ماهانه 30 هزار تومان بیش از درآمد هزینه دارد و نشان می‌دهد دولت دچار کسری بودجه است.
وی با اشاره به اینکه 98 درصد از بودجه کشور تنها به حقوق کارکنان هزینه می‌شود، گفت: دولت سال گذشته چون امکان پرداخت حقوق کارکنان نداشته به استقراض روی آورده و 700 هزار میلیارد تومان بدهکار شده است یعنی به ازای هر خانواده 4 نفره ایرانی دولت 35 میلیون تومان بدهکار است.
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا خاطرنشان کرد: در قانون بودجه پیش بینی شده سالانه 955 هزار فرصت شغلی ایجاد شود که برای تحقق آن 770 هزار تومان بودجه مورد نیاز است و این درحالیست که سالانه 700 هزار نفر به متقاضیان کار افزوده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مردم فکر می‌کنند با درآمد نفت می‌توان همه نیازها را برطرف کرد، اظهار کرد: نقش دولت در اذهان مردم خیلی پررنگ تر از نقش واقعی است و این فکر تنبلی اجتماعی ایجاد کرده است و طبق ملاک‌های موجود، ایرانیان جزء تنبل ترین کشورهای دنیا از نظر اجتماعی و انتظار از دولت هستند.
قدیری ابیانه ضمن انتقاد از این تصور مردم ایران که دولت باید همه نیازهای آنان را تامین کند، گفت: در ایران همه فکر می‌کنند دولت باید نیازهایشان را تامین کند اما در سایر نقاط جهان مردم می‌دانند که باید هزینه‌های دولت را تامین کنند.
وی به دیگر تفاوت‌های فکری ایران و کشورهای موفق جهان اشاره کرد و افزود: در ایران همه مسائل اجتماعی، اقتصادی حول توزیع ثروت است درحالیکه در دنیا حول تولید ثروت است، در ایران مردم نقش خود را خیلی کمرنگ می‌بینند و برای دولت نقش زیادی قائل هستند، در بسیاری از کشورهای موفق جهان ساعت مفید کاری 9 ساعت است در حالیکه در ادارات دولتی ایران 22 دقیقه است.
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به اینکه این نارسایی‌ها در ایران پای نظام اسلامی گذاشته می‌شود، یادآور شد: ایران ثروت‌های زیادی دارد که مردم می‌توانند از آنها در راستای ایجاد اشتغال بهره گرفته و همه انتظارات خود را به دولت واگذار نکنند.
وی معتقد است که در ایران کار هست و ظرفیت‌های زیادی وجود دارد اما کارکن در کشور نیست.
قدیری ابیانه با تاکید بر لزوم حفظ وحدت و جلوگیری از دستیابی دشمنان به اهداف خود که همان تجزیه و ایجاد اختلافات قومی است، بیان کرد: حفظ وحدت وظیفه همه ماست و قومیت های مختلف و همچنین اهل سنت افتخاری برای ایران هستند و فرصت محسوب می شوند.
در ادامه این جلسه قدیری ابیانه به سوالات دانشجویان در زمینه های مختلف پاسخ داد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/10692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!