عصر کرد

آخرين مطالب

/گزارش/

فعالیت موثر گروه مردمی پایان کارتن خوابی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در کردستان فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - گروه شورای مردمی پایان کارتن خوابی مدت دو سال است که در استان کردستان به صورت خودجوش و مردمی فعالیت می کند و روز چهارشنبه هر هفته با تهیه یک وعده غذای گرم و توزیع آن تحت عنوان «چهارشنبه مهربانی» بین معتادان و کارتن خواب های سطح شهر سنندج ارتباط ایجاد می‌کند.
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، این گروه در راستای اهداف خود خدماتی از جمله خدمات درمانی، معرفی افراد به کمپ، پیگیری وضعیت افراد بیمار ناشی از اعتیاد، توزیع لباس گرم در فصول سرد سال، حمایت از بهبودیافتگان تحت پوشش گروه و کمک به ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان فعالیت می کند؛ این گروه با شعار(دنیا را کمی بهتر از آنچه تحویل گرفته‌ایم تحویل می دهیم) یاریگر معتادان و کارتن خواب‌های سطح شهر سنندج است.
روز گذشته اعضای گروه مردمی پایان کارتن خوابی با شهردار، رئیس شورای شهر اعضای شورای شهر دیداری داشتند و از نزدیک موارد و مشکلات خود را در خصوص این گروه مردمی بیان کردند.
کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند همکاری سمن‌هاست
در این جلسه جلال شریعتی، رئیس شورای شهر سنندج اظهار کرد: همانطور که مستحضر هستید با توجه به سرمای شدید زمستان و وجود معتادان و کارتن خواب‌ها در سطح شهر و نبود سرپناه، شاهد معضلات و مشکلاتی در سطح شهر هستیم که این مشکلات نیازمند حمایت NGO ها و سمن هاست.
وی افزود: گروه پایان کارتن خوابی یک گروه مردمی است که اعضای آن خالصانه یک شب در هفته نسبت به طبخ و تهیه یک وعده غذا اقدام می کنند، تا در شب های سرد زمستان بتوانند خدمات و امکانات بیشتری را به این معتادان و کارتن خواب ها ارائه دهند که امیدواریم اعضای شورای شهر نیز بتوانند از این گروه حمایت نباشیم تا شاهد اتفاقات تلخی برای این کارتن خواب ها نباشیم و آنها در اثر سرما دچار آسیب یا مرگ نشوند.
در ادامه منصور پرنیان، مدیر گروه مردمی پایان کارتن خوابی به ارائه فعالیت این گروه پرداخت و گفت: گروه شورای مردمی پایان کارتن خوابی به مدت دو سال است که فعالیت می کند و فعالیت این گروه به صورت مستقل در شهرستان‌ها انجام می شود و هم اکنون در سومین سال فعالیت قرار دارد.
توزیع غذا میان کارتن خواب‌ها در چهارشنبه‌های مهربانی
وی افزود: هدف اصلی ما کاهش کارتن خواب های سطح شهر سنندج است اما متاسفانه این امر مهم به کندی پیش می رود؛ در آشپزخانه گروه پایان کارتن خوابی حدود 120 پرس غذا در شب های چهارشنبه (چهارشنبه مهربانی) تهیه و در مسیرهایی که کارتن خواب ها شناسایی شده اند، توزیع می شود.
پرنیان ادامه داد: بیشترین توزیع ما در قبرستان تایله با 45 پرس غذا انجام می شود و مابقی در قبرستان‌های تپه شیخ محمد باقر- میدان نبوت - 12 فروردین - فیض آباد - میدان جهاد و میدان انقلاب توزیع می شود که همیشه با کمبود غذا هم روبرو می شویم.
وی خاطرنشان کرد: گروه پایان کارتن خوابی در کنار توزیع غذا در بین معتادان و کارتن خواب ها با آنها ارتباط ایجاد می کند و این موجب شده که بیشتر این معتادان را با اسم بشناسیم و آنها به ما اعتماد کنند.
مدیر گروه مردمی پایان کارتن خوابی تصریح کرد: یکی از معضلات وجود زنان و دختران معتاد در بین معتادان و کارتن خواب هاست که دچار آسیب هایی می شوند و معضلاتی را به وجود می آورند؛ اعتمادی را که از معتادان می گیریم موجب می شود که با ارتباط متقابل بتوانیم تعدادی از آنها را با رضایت خود به سمت کمپ و ترک هدایت کنیم و گروه نیز هزینه کمپ و درمان آنها را تقبل می‌کند.
نداشتن سرپناه پس از خروج از کمپ ترک اعتیاد یکی از معضلات است
پرنیان افزود: در حال حاضر دو خانم در کمپ هستند و درمان می شوند و مشکلی که داریم مراقبت بعد از خروج است، زنان و مردانی که بعد بهبود از کمپ خارج می شوند شغل یا سرپناهی ندارند و ما نیز توانایی مالی برای ایجاد شغل و سرپناه را نداریم.
وی گفت: گروه تا جایی که توانسته برای آنها خانه اجاره کرده و اثاثیه منزل را توسط خیرین تهیه کرده و یا اجاره مغازه آنها را پرداخت کرده اما این موارد هزینه های زیادی برای گروه دارد که از عهده گروه مردمی پایان کارتن خوابی خارج است.
مدیر گروه مردمی پایان کارتن خوابی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر با سرد شدن هوا مرکز متکدیان آماده شده و پذیرش بیش از 70 نفر کارتن خواب را دارد، گفت: این مرکز که در کنار ساختمان گروه پایان کارتن خوابی قرار دارد در برخی از شب ها 45 تا 50 پرس غذا توزیع می کند، چرا که در شب های سرد و همزمان با بارش برف و باران کارتن خواب ها به این مرکز می آیند. ما توانمندی تهیه غذا را داریم، اما این توانایی را نداریم که هر شب غذا به مرکز متکدیان بدهیم.
وی در ادامه از اعضای شورای شهر دعوت کرد تا یک شب در کنار اعضای پایان کارتن خوابی باشند و به تایله بیایند و از نزدیک این وضعیت و معضل کارتن خواب‌ها را ببینند.
گروه پایان کارتن خوابی کار ترک اعتیاد را انجام می دهد
در ادامه خانم دکتر مرادپور، پزشک گروه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: گروه پایان کارتن خوابی کار ترک اعتیاد را انجام می دهد و در کنار آن خدمات و امکاناتی را برای ترک آنها برعهده گرفته است.
وی افزود: زنان معتادی وجود دارند که بهبود یافته و توان باروری دارند، این زنان توسط اعضای گروه شناسایی می شوند و آزمایشات و سونوگرافی برروی آنها انجام می‌شود؛ زنانی که توان باروری دارند باید سالم باشند چرا که در معرض ایدز و هپاتیت قرار دارند و جنین باید قبل از 16 هفته تشخیص داده شود که آیا مادر پاک است و مشکلی ندارد و اگر زیر 16 هفته تشخیص داده شود که مادر ایدز دارد می توان به جنین کمک کرد که دچار ایدز نشود به همین خاطر سعی می کنیم با دقت تمام زنان معتاد را شناسایی کرده و اگر باردار باشند کار آزمایش و سونوگرافی آنها را انجام دهیم که هزینه های این درمان توسط خیرین تقبل می شود.
مرادپور خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 نفر زن معتاد شناسایی شده‌اند و هم اکنون هم یک زن باردار کارتن خواب و یک زن بهبود یافته داریم؛ یک سری از زنان کارتن خواب دارای سرپرست هستند اما از خانواده طرد شده اند و با وجود طرد شدن ما به آنها کمک خواهیم کرد .
در ادامه محمدی، یکی دیگر از اعضای گروه پایان کارتن خوابی به ایراد سخن پرداخت و گفت: متاسفانه معضل کارتن خوابی در سطح شهر سنندج روز به روز بغرنج‌تر می شود؛ دو سال پیش که فعالیت این گروه شروع شد تعداد معتادان و کارتن خواب های ما 50 نفر بود که متاسفانه طی دو سال این تعداد 2 برابر شده است و این نشان دهنده آن است که در حوزه اعتیاد کارهای ناقصی انجام شده یا مسیری که انتخاب شده اشتباه است و یا عملا کاری انجام نشده است که باید متولیان امر اعتیاد شیوه های خود را تغییر یا به دنبال راهکارهای دیگری باشند.
افزایش اعتیاد در میان زنان
وی تصریح کرد: متاسفانه در استان کردستان نُرم اعتیاد در بین زنان در حال افزایش است و قبلا از 10 معتاد یک نفر زن بود اما هم اکنون از 10 نفر 2 نفر خانم هستند.
محمدی عنوان کرد: متاسفانه مافیای مواد مخدر به سمتی می رود که گرایش اعتیاد و لذت مصرف مواد مخدر در بین زنان بیشتر می شود که ترک آن در زنان بسیار سخت است.
وی ادامه داد: مساله اصلی ما پیشگیری اجباری در بین زنان معتاد بوده که نیازمند مجوزهای قانونی است و پخش سرنگ و ارائه وسایل بهداشتی برای جلوگیری از انتقال بیماری صورت می گیرد که امیدواریم شهرداری و شورای شهر این گروه مردمی را حمایت کند.
این عضو گروه مردمی پایان کارتن خوابی به یکی از مشکلات اصلی این گروه اشاره کرد و گفت: یک از مشکلات اصلی ما عدم پذیرش معتادان و بازگشت آنها به سمت اعتیاد و کارتن خوابی است که اگر از آنها حمایت های اجتماعی و شغلی شوند می توانند همانند یک فرد عادی وارد جامعه شوندو این فرد بهبود یافته دیگر دچار لغزش نخواهند شد که این نیازمند کمک و حمایت های شهرداری، شورای شهر و سایر ارگان های دولتی است.
در ادامه یکی دیگر از اعضای گروه به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: متاسفانه بیشتر معتادان رغبتی به رفتن به شِلتر ندارند و حاضرند در سرمای شدید باشند اما به مراکز ترک اعتیاد و شلترها نروند دلیل آن رفتاری‌های بدی است که با آنها در این مراکز خواهد شد و هم اکنون ما معتادان را به کمپ های ترک اعتیاد کامیاران می فرستیم، چراکه کمپ های ما رفتار خوبی را با معتادان و کارتن خواب ها ندارند.
در ادامه یکی دیگر از اعضای این گروه گفت: پیشنهادم این است که دکه ها و مکان های سطح شهر که مربوط به شهرداری بوده و به افراد و بخش خصوصی واگذار شده‌اند توسط شهرداری کنترل شوند.
پایه و اساس اعتیاد، قلیان است
گویلی افزود: متاسفانه در این مکان ها قلیان به راحتی به جوانان و نوجوانان چه زن و چه مرد عرضه می شود که پایه و اساس اعتیاد همین قلیان است؛ نمونه بازر این عرضه میدان گاز سنندج است و ما به عنوان اعضای این گروه خواهشمندیم شهرداری با مکان های عرضه و فروش قلیان برخورد کند.
وی ادامه داد: مقرر شده است مراکزی که زیر نظر شهرداری هستند در صورت عرضه و فروش قلیان به مردم قرارداد آنها فسخ شود تا این درس عبرتی برای دیگران محسوب شود. همچنین می توان از بهبود یافتگان در فعالیت و طرح‌های بخش خصوصی شهرداری استفاده کرد.
در ادامه سیدانور رشیدی عضو شورای شهر سنندج هم گفت: گروه پایان کارتن خوابی یک گروه مردمی است که توسط مردم هدایت می شود و این گروه به بهانه توزیع غذا با این معتادان و کارتن خواب ها ارتباط برقرار می کند که این ارتباط موجب می شود تا معتادان و کارتن خواب ها با اعضای گروه درد دل کرده و مشکلات خود را مطرح کنند.
وی افزود: اعضای گروه به تمامی مسایل عاطفی و خانوادگی مشکلات و معضلات معتادان کاملا واقفند و پیشنهادم این است که در تایله و قبرستان های متروکه که اوقاف متولی آن است جلسه‌ای برگزار کنیم و از بودجه‌های فرهنگی اعتباری را برای انجام کارهای فرهنگی برای معتادان و کارتن خواب‌ها و خانواده های آنها در نظر بگیریم.
در ادامه سایر اعضاء نیز به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در زمینه حمایت از گروه پایان کارتن خوابی پرداختند.
گزارش: شیرین حسامی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/10582/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی