عصر کرد
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان:
رغبت،استعداد،ظرفیت ونیاز مهمترین مؤلفه‌های انتخاب رشته تحصیلی است
پنجشنبه 3 مرداد 1398 - 14:19:04
عصر کرد - سنندج - معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کردستان گفت: رغبت، استعداد، ظرفیت و نیاز از مهمترین مؤلفه‌های انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پایه نهم است.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش کردستان، مهدی نامدار با بیان اینکه هدایت تحصیلی بخشی از فرایند تحصیل دانش آموزان است که در پایان دوره متوسطه اول اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم این فرایند جریان دارد و دانش آموز در پایه نهم، رشته تحصیلی مورد علاقه خود را انتخاب می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جاری در استان کردستان 21 هزار و 92 دانش آموز پایه نهم درگیر بحث هدایت تحصیلی هستند، افزود: در این فرآیند باید 12 هزار و 600 نفر به رشته نظری هدایت شوند و هشت هزار و 492 نفر نیز شاخه‌های فنی و حرفه ای و کاردانش را انتخاب کنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه شاخه نظری شامل رشته‌های علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی و معارف اسلامی است، ادامه داد: امسال حدود دو هزار نفر در رشته ریاضی، پنج هزار و 400 نفر در رشته علوم تجربی، پنج هزار و 100 نفر در رشته علوم انسانی و 70 نفر نیز در رشته معارف اسلامی در دو شهر بیجار و قروه جذب می‌شوند.
نامدار با بیان اینکه دانش آموزان متأسفانه در انتخاب رشته تحصیلی خود به رغبت و استعداد کمتر توجه می‌کنند، یادآور شد: آنان بیشتر تحت تأثیر گروه همسالان، بدون توجه به استعداد و علاقه خود و صرفاً به خاطر اینکه دوستانشان یک رشته را انتخاب کرده اند آنها هم همان رشته را انتخاب می‌کنند.
وی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها، ظرفیت مدارس استان و آمار معلمین، درصدی را مشخص کرده و تکلیف می‌کند که مثلاً 40 درصد از دانش آموزان یک استان باید به شاخه فنی و حرفه ای هدایت شوند و همچنین برنامه ششم توسعه نیز تاکید دارد که رشته‌های فنی و حرفه ای باید به 50 درصد افزایش یابد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه در انتخاب رشته‌های فنی و حرفه ای و کاردانش اساس کار بر بازار کار است، گفت: دانش آموزانی که رشته‌های فنی را انتخاب می‌کنند از نظر روحی و روانی در آرامش بیشتری قرار دارند چراکه آن‌ها زودتر به کار دسترسی پیدا می‌کنند و زودتر تشکیل زندگی می‌دهند و از طرف دیگر هم هدف دولت این است که دانش آموزان شاخه‌های فنی و حرفه ای و کار دانش باید به عناصر فعال در جامعه تبدیل شوند و به همین دلیل است که رشته‌های فنی مدام در حال توسعه و ترویج است و از طرف دیگر رشته‌های نظری محدودتر شده است.
نامدار اظهار داشت: خوشبختانه در سال گذشته برای چندمین سال توانستیم رشته علوم تجربی را که از رشته‌های پرطرفدار در استان کردستان است، مهار کرده و امسال نیز مشکلی از این نظر نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در فرایند هدایت تحصیلی برای رشته‌های علوم تجربی، ریاضی فیزیک، فنی حرفه ای و کار دانش هیچ گونه مشکلی برای دانش آموزان وجود ندارد، افزود: گرایش دانش آموزان به سمت رشته علوم انسانی موجب ایجاد مشکلاتی در انتخاب رشته دانش آموزان در استان شده است و حدود شش هزار و 500 نفر در استان متقاضی انتخاب رشته علوم انسانی هستند و با توجه به اینکه دانش آموز شرایط انتخاب این رشته را ندارد باید آن‌ها را به سمت رشته‌های دیگر هدایت کنیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه فرم هدایت تحصیلی دانش آموزان دارای 100 نمره است، ادامه داد: آزمون‌های مشاوره‌ای 30 امتیاز، نظر دبیر 10 امتیاز، نظر والدین پنج امتیاز، نظر دانش آموز 10 امتیاز، نظر مشاور 10 امتیاز و عملکرد تحصیلی و نمرات دانش آموز در سه سال دوره متوسطه اول نیز دارای 35 امتیاز است.
نامدار در ادامه به شرایط کسب مجوز در رشته‌های مختلف تحصیلی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه فرایند هدایت تحصیلی یک فرایند پیچیده است، تاکید کرد مشاوران مدارس باید با والدین ارتباط تنگاتنگ داشته باشند و نشست‌هایی را در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان با اولیا برگزار کنند.
وی با بیان اینکه فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان از 15 تیر ماه 98 آغاز شده است، یادآور شد: این فرایند تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان تعارض بین خانواده و دانش آموز را یکی از مشکلات پیش روی فرایند هدایت تحصیلی عنوان کرد و با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و روشنگری به اولیا و دانش آموزان در خصوص فرایند هدایت تحصیلی، بیان کرد: متأسفانه بسیاری از اولیا به دلیل عدم اطلاع از اهمیت این موضوع پس از اتمام پایه نهم تازه به فکر انتخاب رشته تحصیلی فرزندان خود می‌افتند و متأسفانه نمی‌توان هیچ کاری انجام داد.
نامدار با اشاره به اینکه هم اکنون در سامانه انتخاب رشته تحصیلی، سامانه هدایت تحصیلی دچار مشکل وزارتی شده است، گفت: اکثر دانش آموزانی که رشته انسانی را انتخاب کرده اند در ردیف الف قرار گرفته اند.
وی در پایان توصیه‌هایی نیز به اولیا و دانش آموزان در خصوص انتخاب رشته تحصیلی موفق داشت و توجه به رغبت و علاقه دانش آموز را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: دانش آموزان باید بر اساس علاقه و رغبت رشته آینده خود را انتخاب کنند.

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/85216/رغبت،استعداد،ظرفیت-ونیاز-مهمترین-مؤلفه‌های-انتخاب-رشته-تحصیلی-است
بستن   چاپ