عصر کرد
خداحافظی گردنه صلوات آباد سنندج با تصادف های شاخ به شاخ
سه شنبه 16 آبان 1396 - 8:36:10 AM
ایرنا
کرد آنلاین -  گردنه صلوات آباد در ابتدای جاده سنندج به همدان این روزها با اجرای طرح ارتقا به چهار خطه و 2 بانده شدن، در شوق حذف همیشگی تصادف های شاخ به شاخ است.
  گردنه صلوات آباد تنها نقطه بخت برگشته در مسیر 504 کیلومتری سنندج به تهران است که دامنه کوه های مجاورش قدی خمیده به آن داده و تصادف های فوتی، جرحی و خسارتی زیادی در آن هر سال اتفاق می افتد.
این مسیر 21 کیلومتری به علت کوهستانی بودن، قرار گیری در دامنه کوه های مشرف به شهر سنندج مرکز کردستان و 2 طرفه بودن، بخش خطرناک جاده سنندج - تهران است و همین مساله باعث می شود برای برخی رانندگان بویژه آنهایی که از تهران به سنندج می آیند، خطرناک، خسته کننده و طولانی به نظر برسد.
اشتیاق زود رسیدن به مقصد برای برخی رانندگان در این مسیر، گاهی منجر به تصادف می شود که به گفته کارشناسان پلیس راه، 30 درصد این تصادفات به علت انحراف، سبقت و سرعت غیر مجاز و تجاوز به چپ است.
وزارت راه و شهرسازی برای ارتقای امنیت تردد و روان سازی ترافیک در این مسیر از اردیبهشت سال جاری طرح ارتقای گردنه صلوات آباد از جاده 2 طرفه به چهار خطه 2 بانده را با 310 میلیارد ریال اعتبار آغاز کرد و اکنون طرح تعریض این مسیر 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
عثمان محمدی راننده اتوبوس سنندج - تهران در ارتباط با خطرات این مسیر گفت: طی 10 سال فعالیتم در این مسیر تصادفی نداشتم اما دیده ام که 2 طرفه بودن و تصادف های رخ به رخ در آن، خانواده های بسیاری را داغدار کرده است.
وی با بیان اینکه رعایت نکردن مسائل ایمنی جاده همیشه خطر آفرین است، اظهار کرد: راننده هایی که از مقصدهای دور به سمت سنندج می آیند وقتی وارد جاده 2 طرفه صلوات آباد می شوند به علت خستگی راه و شاید عجله و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، باعث بروز تصادف می شوند.
فرمانده پلیس راه کردستان با بیان اینکه گردنه صلوات آباد از مسیرهای خطرناک کردستان است و از ابتدای سال 94 تا پایان 95 چهار نفر در تصادفات این مسیر جان باخته اند، افزود: طی هفت ماه سال جاری نیز 43 فقره تصادف در این مسیر داشتیم که 16 مورد جرحی و 27 مورد نیز خسارتی بوده است.
سرهنگ عیسی گوهری با بیان اینکه در سال جاری تصادف فوتی در این مسیر نداشتیم، گفت: 12 فقره (30 درصد) تصادف های روی داده در سال جاری بدلیل انحراف و تجاوز به چپ بود که با تبدیل جاده به چهار خطه 2 بانده که اجرای آن آغاز شده است دیگر شاهد این نوع تصادفات نخواهیم بود.
وی رعایت موارد ایمنی از جانب رانندگان را مهمترین عامل در کاهش تصادف ها اعلام کرد و افزود: اما امکان افزایش برخی تصادف ها از جمله عدم توانایی در کنترل نقلیه و افزایش سرعت مطمئنه پس از تبدیل این مسیر به چهار خطه 2 بانده وجود دارد که می توان با کنترل ترافیکی و نصب دوربین از آنها جلوگیری کرد.
مشاور طرح تبدیل جاده صلوات آباد به چهار خطه 2 بانده نیز در این ارتباط با بیان اینکه عملیات احداث در 21 کیلومتر طول مسیر در سه قطعه در حال اجرا است گفت: عملیات اجرایی در بخش های مختلف شامل احداث بنای سنگی، گاویون، تسیسات زیرسازی و آسفالت است.
به گفته احمد محمدزاده، اجرای روسازی شنی نیز در سه کیلومتر در حال انجام است که حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طرح آسفالت ریزی در 6 کیلومتر این مسیر نیز در سال جاری انجام می شود.
وی پیشرفت فیزیکی کلی طرح را 35 درصد اعلام کرد و گفت: عملیات انجام یافته به ارزش 110 میلیارد ریال است که تا کنون 20 میلیارد ریال آن از سوی کارفرما پرداخت و 90 میلیارد ریال نیز به عنوان مطالبه پیمانکار است.
محمدزاده ادامه داد: با وجود اینکه طلب ها پرداخت نشده است اما عملیات تا پایان طرح ادامه می یابد تا در سریع ترین زمان ممکن این مسیر زیر بار ترافیک برود.
وی افزود: همچنین تملک 15 هزار مترمربع از اراضی در مسیر بزرگراه، جابجایی تاسیسات برق به طول 4.5 کیلومتر، خطوط تلفن به طول یک کیلومتر، 200 متر خط گاز و مراقبت از فیبر نوری از دیگر اقدامات انجام یافته در این طرح است.
محمدزاده همچنین از وحدت رویه مدیران استانی برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: تمامی این مسیر متشکل از صخره های بزرگ سنگی است که شرکت پیمانکار برای صرفه جویی در هزینه اعتبارات دولتی و حفاظت از محبط زیست تمامی لاشه های سنگی را برای ترانشه گذاری مسیرهای احداثی بکار می گیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان نیز در این ارتباط گفت: تامین 110 میلیارد ریال مطالبات پیمانکار با هماهنگی این اداره کل و سازمان برنامه و بودجه در دستور کار قرار گرفته که بزودی به حساب وی واریز می شود.
شهرام ملکی افزود: طبق پیش بینی های انجام یافته این طرح در تابستان سال 97 به بهر برداری می رسد که طی آن جاده صلوات آباد با عرض 7.30 متری به بزرگراه چهار خطه 2 بانده با عرض 23 متری تبدیل می شود.
به گفته وی، این طرح در سه قطعه به پیمانکاران بومی استان واگذار شده و این مساله باعث تسریع روند اجرای عملیات شده است.
ملکی اظهار کرد: برای چهار خطه کردن این میسر در مجموع 192 هزار مترمکعب خاکبرداری، 22 هزار مترمکعب خاکریزی، پنج هزار و 500 مترمکعب دیوار سازی، 710 متر مکعب بتن ریزی و یک میلیون و 487 هزار مترمربع آسفالت ریزی لازم است.
استاندار کردستان هم در بازدید از این طرح بر تسریع در اجرای طرح چهار خطه شدن مسیر ارتباطی سنندج به همدان در محدوده گردنه صلوات آباد تاکید کرد و گفت: این مسیر اصلی اتصال استان بە مرکز کشور است کە باید هر چە زودتر و طبق برنامە بە نتیجە برسد.
بهمن مرادنیا اظهار کرد: این گردنە از نقاط حادثە خیز و عامل بروز تصادفات در حوزه حمل و نقل استان کردستان است.
وی اعتبار در نظر گرفته شدە برای اتمام این پروژە را 600 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: بدلیل شرایط مالی و درآمدهای اندک کشور برخی مشکلات اعتباری در این پروژە وجود دارد کە در تلاشیم این مشکل را رفع کنیم.
مرادنیا تاکید کرد: تمامی 21 کیلومتر طول گردنە صلوات آباد در سە قطعە بە پیمانکاران واگذار شدە است و هم اکنون به صورت شبانە روزی و در سە شیفت کاری عملیات اجرایی در دست انجام است
 گردنه صلوات آباد به طول 21 کیلومتر در پنج کیلومتری نخست بزرگراه سنندج - همدان واقع شده و از گردنه های سخت گذر استان به شمار می رود.
بزرگراه سنندج همدان به مسافت 140 کیلومتر، کردستان را به استان های مرکزی کشور متصل می کند و از جمله محورهای مهم و ترازینتی این استان است.



http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/8419/خداحافظی-گردنه-صلوات-آباد-سنندج-با-تصادف-های-شاخ-به-شاخ
بستن   چاپ