عصر کرد
پوشاک و سرویس مدارس فارس الکترونیکی ساماندهی شد
پنجشنبه 27 تير 1398 - 11:35:37
عصر کرد - شیراز- رسیدگی به وضعیت سرویس مدارس و نیز پوشاک طی چند سال گذشته در استان فارس با تغییراتی همراه بوده ؛ از جمله الکترونیکی شدن درخواست‌ها و ایجاد سامانه شفافیتی که والدین بتوانند طی آن وضعیت خدمات را پیگیری کنند.

ایجاد سامانه ثبت‌نام سرویس و پوشاک که از استان فارس آغاز شد، هم‌اکنون به دیگر نقاط کشور نیر تسری یافته است؛ گرچه این مسائل همواره مورد توجه خانواده‌ها بوده و نگرانی‌هایی در این باب وجود دارد، مسئولان آموزش و پرورش فارس اعلام کردند که امسال میزان نارضایتی‌ها کاهش یافته و مردم تا پایان فرایند تحویل پوشاک و گرفتن سرویس شاهد سهولت بیشتر در همه موارد خواهند بود.
رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس روز یکشنبه 16 تیرماه در جمع خبرنگاران ابراز داشت: رسیدگی به سرویس مدارس با رویکرد آموزشی مدنظر اداره کل آموزش و پرورش قرار گرفت؛ از همین رو باایجاد سامانه الکترونیکی در فارس، این روش به کل کشور نیز تعمیم داده شده است.
محسن کلاری افزود: درحال حاضر شرکت‌های حمل‌ونقل زیر نظر شهرداری و سازمان دانش‌آموزان به عنوان نماینده کارفرما و نیز انجمن اولیا و مربیان به عنوان بازرس، امور را در سال تحصیلی جاری پیگیری می‌کنند.
وی اعلام کرد: در سال تحصیلی که گذشت (97-98) کمترین مخاطرات را در زمینه سرویس مدارس داشتیم. در سال تحصیلی جدید نیز با پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، طبق برنامه‌ریزی ها در 31 اردیبهشت‌ماه درباره نرخ کرایه ارزیابی‌هایی با شرکت‌های حمل و نقل انجام شده که نتایج آن به شهرداری و سازمان حمل و نقل مسافر درون‌شهری ارسال شده است.
راننده بدون صلاحیت نداریم
این مقام مسئول تاکید کرد: در سال تحصیلی جدید حتی یک راننده بدون صلاحیت وارد سیستم حمل و نقل مدارس نخواهد شد.
وی تعداد دانش‌آموزان متقاضی سرویس را در فارس 123 هزار دانش‌آموز برشمرد و گفت: برای این جمعیت 10 هزار و 500 راننده در قالب 30 هزار سرویس پیش‌بینی شده‌اند.
کلاری بیان کرد: تخلفاتی که در زمینه سرویس مدارس طی سال‌های اخیر صورت گرفته است در دسته‌های مختلفی جای می‌گیرد که عبارت است از نوع برخورد راننده، امور تربیتی، افزایش تعداد سرنشین و افزایش نرخ خارج از عرف که تمامی این موارد از طریق سامانه سرویس مدارس قابل کنترل، شفاف و قابل پیگیری است.
خانواده‌ها تخلفات سرویس مدارس را اعلام کنند
رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس با بیان اینکه به همه شکایات طی نهایتاً چهار روز رسیدگی می‌شود، گفت: خانواده‌ها می‌توانند تخلفات را از طریق سامانه پیامکی به شماره 10003262 اعلام کنند.
وی افزود: در سال گذشته به بیش از سه هزار و 560 مورد تخلف در بازه زمانی یک تا چهار روزه رسیدگی شده است و 80 درصد تخلفات نیز در همان روز بررسی شده است.
دادستانی به تخلفات ویژه رسیدگی می‌کند
کلاری درخصوص برخی تخلفات خارج از آموزش و پرورش نیز گفت: برخی تخلفات در حوزه سرویس مدارس عمیق‌تر است و گاه به حضور و رسیدگی سایر ارگان‌های نظارتی نیاز دارد؛ از همین رو با توجه به تعامل بین دادستانی و آموزش و پرورش، شعبه ویژه‌ای دادستانی به تخلفات ویژه اختصاص داده شده است که به هر مورد شکایت به‌سرعت رسیدگی می‌کند.
وی همچنین با اشاره به فعالیت تلفن گویای 02019 که برای اعلام شکایات به‌صورت تلفنی تعبیه شده است، خاطرنشان کرد: این خط با بیش از 30 کانال در همه نواحی شیراز، همه شکایات و نظرات را دریافت می‌کند.
کلاری به ایجاد شبکه تعاملی بین آموزش و پرورش، مدارس و پلیس راهور اشاره کرد و گفت: با وجود این شبکه تعاملی در سال گذشته تعداد تخلفات در طول سال تحصیلی کاهش یافت و بسیاری از اختلاف نظرها به حداقل رسید.
رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس درباره نرخ سرویس مدارس نیز اعلام کرد: امسال با طرح جدیدی که در شورای شهر تصویب شده است، نرخ مدارس براساس کیلومتر تعیین می‌شود.
نرخ سرویس مدارس حتماً افزایش می‌یابد
این مقام مسئول با بیان اینکه امسال حتماً با افزایش نرخ سرویس مواجه خواهیم بود، عنوان کرد: این افزایش توسط شورای شهر و با تاییدیه فرمانداری اعلام خواهد شد.
کلاری همچنین سوار کردن بیش از ظرفیت را به‌عنوان یکی از معضلات موجود در حوزه سرویس مدارس تایید کرد و گفت: باید سرویس مدارس را به سمت ون‌محور بودن سوق دهیم؛ چراکه برخی خودروهای شخصی استانداردهای کافی را درباره تعداد دانش‌آموزان رعایت نمی‌کنند، از سوی دیگر با وجود اتوبوس و مینی‌بوس نیز وقت تعدادی از دانش‌آموزان همواره تلف می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: هر گونه حضور دانش‌آموزان بیش از ظرفیت تعیین شده در کارت خودرو، به‌صورت غیرقانونی انجام می‌شود و حتی یک مورد آن نباید رخ دهد؛ بنابراین خانواده‌ها باید درصورت مشاهده حتماً مراتب را برای پیگیری اطلاع دهند؛ هرچند بازرسان ما نیز به‌صورت میدانی آمار می‌گیرند.
رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس در ادامه درباره تایید صلاحیت رانندگان نیز بیان داشت: برگزاری کلاسهای آموزشی بر عهده شرکتهای حمل و نقل است. این دوره‌ها هشت ساعته هستند و به محض پایان دوره راننده در سامانه اعلام خواهد شد؛ افزون بر این تایید نهایی رانندگان بر عهده شهرداری و سازمان حمل و نقل مشاور درون شهری است.
کلاری در همین زمینه اعلام کرد: تاکنون 80 درصد رانندگان متقاضی سرویس مدارس در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده‌اند و 20 درصد باقیمانده نیز مشغول گذراندن دوره هستند.
وی درباره تهیه پوشاک مدارس نیز که امسال ازطریق سامانه الکترونیکی در دسترس است، بیان کرد: زمان دقیق آماده‌سازی و توزیع پوشاک مدارس درنواحی مختلف و شهرستان‌ها متفاوت است.
سامانه ثبت درخواست پوشاک مدارس فعال است
این مقام مسئول با اشاره به اینکه همه شهرستان‌های استان فارس می‌توانند تقاضای خود را از طریق سامانه پوشاک ثبت کنند، ابراز داشت: قرارداد تولیدکنندگان ثبت شده است و هم‌اکنون 130 تولیدی از 150 تولیدی انتخاب شده‌اند که صلاحیت آن‌ها توسط نماینده صنف پوشاک بررسی شده است.
کلاری توضیح داد: این تولیدی‌ها به نواحی برای عقد قرارداد معرفی می‌شوند و پس از آن تهیه پوشاک طبق بررسی‌های در کارگروه پوشاک نواحی در یک روند متحد ساماندهی می‌شود.
وی درباره اجبار تهیه فرم جدید در مدارس مناطق کم‌برخوردار نیز گفت: در 25 اردیبهشت 98 طبق یک بخشنامه به این مناطق اعلم شده است که با درنظر گرفتن شرایط رفاهی برای دانش آموزان مناطق روستایی و محروم، اجباری برای تهیه لباس فرم جدید صورت نگیرد.
9885/‏6113

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/83992/پوشاک-و-سرویس-مدارس-فارس-الکترونیکی-ساماندهی-شد
بستن   چاپ