عصر کرد
افزایش ورود دانش آموزان به رشته ادبیات و علوم انسانی
شنبه 7 اردیبهشت 1398 - 2:21:49 PM
ایسنا

عصرکرد- عباس سلطانیان، امروز در برنامه گردهمایی کشوری سرگروه‌های علوم اجتماعی که با حضور مولفان کتب جامعه شناسی و تفکر و سواد رسانه‌ای سال تحصیلی 97-98 و سرگروه‌های درسی علوم اجتماعی در سالن اجتماعات اردوگاه شهید سلیمان خاطر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر حوزه متوسطه استان رشد آموزشی مطلوبی داشته است.

وی افزود: با ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، همه معاونت‌های حوزه ستادی برای اجرایی شدن مفاد سند، نسبت به تهیه و تدوین زیرنظام‌ها اقدام کرده و برای اجرایی کردن آن تکالیفی بر عهده گرفتند که تغییر ساختار آموزشی نقطه شروع اجرای سند تحول بنیادین بود.

سلطانیان با بیان اینکه تغییر ساختار آموزشی از سال‌های 91 و 92 با ایجاد پایه ششم در دوره ابتدایی آغازشد، عنوان کرد: بعد از هفت سال با ایجاد پایه دوازدهم و سه ساله شدن هنرستان‌ها، ساختار جدید نظام آموزشی به طور کامل شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 23 هدف عملیاتی گنجانده شده است، اعلام کرد: برای رسیدن به این اهداف 131 راهکار در نظر گرفته شده و وزارت آموزش و پرورش براساس تاکیدات مقام معظم رهبری و تکالیف مندرج در برنامه ششم توسعه باید نسبت به اجرایی شدن سند تحول بنیادین اقدامات اساسی انجام دهد.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برای تحقق سند تحول بنیادین، شش زیر نظام در وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی عالمانه و استفاده از امکانات و بسیج نیروها در اجرایی شدن سند بسیار مهم است.

وی رسالت و ماموریت اصلی معاونت آموزش متوسطه را نظارت بر فرآیند آموزشی و برنامه ریزی و تلاش برای ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دانست و گفت: در این راستا گروه‌های آموزشی متوسطه نقش مهمی برعهده دارند.

سلطانیان از فعالیت 20 دبیرخانه درسی در سطح کشور در حوزه متوسطه نظری خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تعامل مستمر با سازمان پژوهش و دفتر تالیف کتب درسی نسبت به رفع مشکلات و ارتقاء کیفیت دروس و محتوای کتب درسی اقدام کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود آشنایی و اشراف سرگروهای آموزشی بر برنامه درسی ملی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: آشنایی با رویکرد و جهت گیری برنامه درسی ملی موجب حرکت در مسیر تحقق اهداف برنامه درسی می شود.

وی در ادامه بر مطالعه مبانی برنامه درسی ملی تاکید کرد و افزود: در اجرای راهکار 5-5 سند تحول و برنامه درسی ملی، دستورالعمل برنامه ویژه مدرسه برای اجرا در شش پایه تحصیلی به مدارس دوره ابتدایی و دوره اول ابلاغ شد.

سلطانیان گفت: در این برنامه وظیفه تدوین، اجرا و ارزشیابی 2 ساعت از برنامه درسی در پایه‌های چهارم تا نهم در اختیار مدارس قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به وضعیت رشته ادبیات و علوم انسانی از لحاظ کمی و کیفی، از تحصیل یک میلیون و 713 هزار و 872 دانش آموز در شاخه متوسطه نظری در سطح کشور خبر داد و گفت: از این تعداد دانش آموز، 689 هزار و 743 نفر در رشته ادبیات و علوم انسانی یعنی حدود 40 درصد مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه ورود دانش آموزان دوره متوسطه نظری در رشته ادبیات و علوم انسانی افزایش پیدا کرده است، گفت: حدود 43 درصد دانش آموزان پایه دهم، 42 درصد دانش آموزان پایه یازدهم و 34 درصد دانش آموزان پایه داوزدهم در این رشته تحصیل می کنند.

سلطانیان در بخش پایانی سخنان خود به بیان انتظارات معاونت متوسطه نظری از سرگروه های آموزشی درس علوم اجتماعی پرداخت و با بیان اینکه دبیرخانه علوم اجتماعی از دبیرخانه های فعال در سطح کشور است؛ تلاش و برنامه ریزی برای ارتقای سطح آموزش در دروس علوم اجتماعی را یکی از مهمترین وظایف سرگروه‌های درسی عنوان کرد.

برنامه ریزی برای آشنایی دبیران علوم اجتماعی و آموزش برنامه درسی ملی، تهیه و تدوین برنامه عملیاتی، نقد و بررسی دقیق کتب درسی و کمک به دفتر تالیف برای پربار کردن کتب، ارتباط دائمی دبیرخانه با مولفین کتب درسی، ایجاد تعامل دوسویه با دبیران، دریافت تجربیات برتر دبیران علوم اجتماعی، تهیه بانک سوالات بویژه پایه دوازدهم، و تحلیل نیروی انسانی و تحلیل سوالاتامتحانی از دیگر انتظارت مهم مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از سرگروهای درس علوم اجتماعی بود.


http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/77847/افزایش-ورود-دانش-آموزان-به-رشته-ادبیات-و-علوم-انسانی
بستن   چاپ