عصر کرد
صدای آشنای مشاور
سه شنبه 14 اسفند 1397 - 9:56:28 AM
ایرنا
عصرکرد- تلفن به صدا در می آید، صدای گرفته و محزون خانمی از آن طرف خط به گوش می رسد، از بدخلقی های همسرش به ستوه آمده است، چند روز پیش دست به خودکشی زد اما زنده ماند و به سفارش یکی از دوستان، با 1480 تماس گرفته تا راه چاره ای برای مشکلش بیابد.
در کابین دیگری هم صدای تلفن به گوش می رسد، مشاور گویا با آن تماس گیرنده قبلا هم صحبت کرده است، از او سوال می کند اخلاق فرزندش تغییر کرده یا نه، بهانه گیری های دختر نوجوانش کمتر شده و صدای خوشحال مشاور نشان می دهد که راهنمایی هایش اثرگذار بوده است.
طولی نمی کشد که گوشی دیگری نیز به صدا در می آید، صدای نگران خانمی جوان از پشت تلفن شنیده می شود، دو ماه بیشتر نیست که عقد کرده اما با همسرش به اختلاف خورده و بر سر دو راهی مانده است؛ با راهنمایی های کارشناس مربوطه لحن نگرانش تغییر می کند و آرام تر می شود.
در همین موقع، صدای مشاور دیگری از داخل یکی از کابین ها به گوش می رسد، می خواهد تماس گیرنده را راضی کند همسرش را برای مشاوره حضوری به مرکز بیاورد تا مشکلش رفع شود اما گویا زن جرات ندارد این موضوع را با همسرش در میان بگذارد و مشاور برای انجام این کار راهنمایی اش می کند.
آری صحبت از مشاوران صدای مشاور در مرکز مشاوره 1480 سازمان بهزیستی استان کردستان است، مرکزی که چندین مشاور مجرب و متخصص در کابین هایی مجزا همراز و رازدار افراد دارای مشکل در زمینه های مختلف فردی، تحصیلی، تربیتی، خانوادگی، زناشویی، قبل از ازدواج و انتخاب همسر هستند.
مشاوره های تلفنی یکی از شیوه های مداخلاتی جدید برای رفع مشکلات مردم محسوب می شود که به سرعت در جامعه گسترش پیدا کرده و این امکان را فراهم می کند تا افراد متقاضی دارای مشکل در زمان دلخواه و در هر مکانی که به تلفن دسترسی دارند، سریع و آسان مشکل خود را با کارشناس و مشاوری مجرب و متخصص در میان بگذارند.
مرکز صدای مشاور حدود 20 سال پیش در استان کردستان نیز فعالیت خود را با خط 148آغاز کرد و از حدود چهار سال پیش این خط به 1480 تغییر نام داد و به تماس گیرنده ها از تمام مناطق استان جواب می دهد.
در داخل مرکز، با یکی از مراجعه کنندگان که پس از چند جلسه مشاوره تلفنی برای مشاوره حضوری به این مرکز آمده و مشکلش رفع شده است، مواجه می شوم از او درباره 1480 می پرسم که در پاسخ، صدای مشاور را همدم و همرازی تاثیرگذار برای رفع مشکلات فردی و خانوادگی خود معرفی می کند.
این شهروند سنندجی می گوید که در زندگی خانوادگی با همسرش به شدت اختلاف داشت، به گونه ای که تا آستانه طلاق پیش رفتند اما از طریق یکی از آشنایان با صدای مشاور آشنا شد و به لطف راهنمایی های تلفنی و حضوری مشاوران این مرکز، 90 درصد مشکلات شان رفع شده است.

** خانم ها بیشترین تماس گیرنده با 1480
مسئول دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کردستان می گوید: مردان در مقایسه با زنان کمتر به انجام مشاوره با خط 1480 اقدام می کنند و براساس آمارهای موجود، بانوان 80 درصد تماس گیرنده ها با صدای مشاور را تشکیل می دهند.
زهرا سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کمتر از 20 درصد افرادی که با این مرکز تماس می گیرند آقایان هستند شاید به این دلیل که دیدگاه مثبتی نسبت به مشاوره ندارند و یا ضرورتی برای این کار نمی بینند.
وی افزود: خانم های زیادی هستند که علیرغم پیشرفت های صورت گرفته در جامعه، به دلیل اعتقادات سنتی حاکم بر خانواده خود با محدودیت هایی روبرو بوده و از آزادی لازم برخوردار نیستند و نمی توانند برای رفع مشکلات خود حضوری مشاوره بگیرند لذا 1480 بهترین گزینه برای این افراد است.
مسئول دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کردستان یادآور شد: در مرکز صدای مشاور استان با 9 کارشناس و مشاور مجرب و خبره در رشته های روان شناسی و مشاوره در 2 شیفت کاری مشغول به فعالیت بوده و تماس گیرنده ها را در حوزه های مختلف راهنمایی و مشاوره می دهند.
وی گفت: مشاوره های این مرکز هر کدام در حوزه های خانواده، کودک و نوجوان، اختلالات شخصی و فردی به افراد نیازمند مشاوره می دهند ضمن اینکه هر مشاور کد چهار رقمی مخصوص به خود دارد و تماس گیرنده فرد را فقط با کد می شناسد.
سلطانی یادآور شد: تماس گیرنده ها لازم نیست هویت خود را اعلام کنند، فقط رده سنی و تحصیلات برای مشاور مشخص می شود، ضمن اینکه یک سرور در مرکز وجود دارد که سوپروایزر می تواند از طریق آن میزان و نحوه پاسخ دهی مشاور را شنود کرده و بازخورد کیفی را به آنان اطلاع می دهد.

** مشکلات خانوادگی در صدر جدول تماس ها
وی با بیان اینکه بیشترین آماری که در مشاوره تلفنی 1480 وجود دارد مشکلات خانوادگی است، گفت: مشکلاتی نیز هستند که خانواده ها به لحاظ اخلاقی تمایلی برای طرح آن در مشاوره حضوری ندارد لذا در مشاوره صدا ، بیشتر آن مسایل مطرح می شود.
مسئول دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کردستان افزود: مشکلاتی در زمینه خیانت و کودک آزاری بیشتر در صدای مشاور به چشم می خورد اما همواره عمده تماس های این مرکز مربوط به مشکلات خانوادگی است.
وی اظهار داشت: صدای مشاور از لحاظ وقت و هزینه برای افراد مقرون به صرفه است چرا که فرد به جز هزینه تلفن هزینه دیگری پرداخت نمی کند و در هر ساعتی که مشاور حضور دارد می تواند طی روزها و هفته های متوالی و تا زمان رفع مشکلش تماس بگیرد.
سلطانی گفت: هر فردی که با 1480 تماس می گیرد یک پرونده الکترونیکی برای ثبت مشکلش دارد تا اگر دوباره تماس گرفت مشاور بداند موضوع مشکلش چه بوده است.

** 400 تماس موفق در یک ماه
وی افزود: در طول ماه حدود چهار هزار بار با صدای مشاور تماس گرفته شود اما براساس آمارهای جمع آوری شده، از این تعداد بین 300 تا 400 تماس موفق بوده و منجر به نتیجه می شود.
مسئول دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کردستان اظهار داشت: هر تماس گیرنده بنا بر موضوع مشکلش به مشاور مورد نظر (تحصیلی، کودک و نوجوان، خانواده و ...) ارجاع داده می شود و در یک تایم استاندارد حدود 15 دقیقه مشاوره می گیرد.
وی گفت: مشاوره قبل از ازدواج، مشکلات زوجین، اختلالات اضطرابی و تربیت کودک از جمله بیشترین مشکلاتی است که امسال توسط تماس گیرنده ها مطرح شده و مشاوره لازم نیز به آنها داده شده است.
سلطانی با بیان اینکه طیف سنی تماس گیرنده ها 30 تا 40 سال است، یادآور شد: در میان تماس گیرنده ها نوجوان هم وجود دارد ضمن اینکه چند مشاور تخصصی در حوزه های کودک و نوجوان، کودکان استثنایی، حقوقی و اختلالات فردی نیز در مرکز داریم.

** مردم 1480 را نمی شناسند
وی در ادامه با بیان اینکه صدای مشاور سامانه ای غریب و نا آشنا در میان مردم است، گفت: مشکلی که ما در استان با آن مواجه هستیم عدم اطلاع عموم از وجود چنین سامانه ای است و مردم آن گونه که با سامانه هایی همانند 125 و 115 آشنا هستند، 1480 را نمی شناند.
مسئول دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کردستان افزود: 1480 خدمات بسیار خوبی به مردم بخصوص در مواقع اورژانسی می دهد اما متاسفانه در مقایسه با سایر استان ها آن گونه که باید عمومیت ندارد و تلاش ما در واحد پیشگیری بهزیستی اطلاع رسانی لازم در این زمینه است.
وی اضافه کرد: اگر عموم مردم اطلاع پیدا کرده و همانند سایر استان ها رغبت بیشتری برای تماس با صدای مشاور داشته باشند، ظرفیت افزایش تعداد مشاوران و ارائه خدمات بیشتر را داریم.
سلطانی اظهار داشت: هم اکنون در راستای رضایت خاطر و توجه به خواسته و تمایل تماس گیرندگان و آزادی در انتخاب جنسیت مشاور، مشاوران زن و مرد در این مرکز پاسخگوی تماس گیرندگان هستند.
وی افزود: در حال حاضر از طریق مراکز بهداشتی، فضای مجازی و چاپ تراکت و بروشور سعی داریم این سامانه را بیشتر به مردم معرفی کنیم و از رسانه ها به خصوص رسانه ملی نیز انتظار داریم در این زمینه ما را یاری دهند.

** ارجاع برخی مشکلات به مشاوره حضوری
وی در ادامه گفت: برخی از مشکلات وجود دارد که از طریق صدای مشاور حل نمی شود بنابراین با تشخیص مشاور، فرد به مشاوره حضوری ارجاع داده می شود ضمن اینکه در مرکز دولتی با هزینه ای بسیار کمتر از مراکز خصوصی می توانند مشاوره بگیرد.
مسئول دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کردستان افزود: برخی از خانواده ها یا اعتقادی به مشاوره حضوری ندارند و یا اطلاع کافی نداشته و یا از لحاظ مالی محدودیت دارند بنابراین رسالت مشاور تلفنی این است که در فرد ایجاد انگیزه کرده و راهنمایی کند که چنین مراکزی هم وجود دارند.
وی اضافه کرد: بسیاری مواقع در بحث های خانوادگی و اختلاف زوجین تماس گیرنده به مشاوره حضوری نیاز پیدا می کند چون فردی که تماس می گیرد یک نفر است و مشاور نیاز دارد که زوج مقابل و یا کودک هم در جلسه حضور داشته باشند.

** حدود پنج هزار نفر مشاوره حضوری گرفتند
سلطانی اظهار داشت: مردم در استان کردستان بیشتر از صدای مشاور با مشاوره حضوری آشنایی دارند و از اول امسال تاکنون در این بخش چهار هزار و 941 نفر در حوزه های مختلف خدمات گرفته اند.
وی افزود: مراجعه کننده های ما در بخش حضوری یا از طریق صدای مشاور ارجاع داده شده اند و یا اطلاعی که خود دارند ضمن اینکه در حال حاضر نوبت های ما تا پایان سال در این بخش پر شده است.
مسئول دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کردستان با بیان اینکه در بخش حضوری نیز از افراد مجرب و توانمند استفاده می شود، یادآور شد: بیشترین مشکلاتی که امسال در این بخش مطرح شده اختلالات فردی کودکان و جوان، مشاوره پیش از ازدواج و مشکلات خانوادگی بوده است.

** مشاوره مختص افراد عصبی یا مشکل روانی نیست
یکی از مشاوران مرکز که دارای دکترای مشاوره است و در دو بخش حضوری و تلفنی فعالیت می کند، می گوید: مردم در زمینه های تحصیلی، خانوادگی، ازدواج و حتی روحی - روانی با 1480 تماس می گیرند و هر مشاور در زمینه ای که تخصص دارد به فرد تماس گیرنده مشاوره می دهد.
شرمین رحمانی افزود: مشاوره تلفنی در زمینه مشکلاتی که خیلی عمیق باشد نمی تواند رفع کننده باشد و فقط تا حد راهنمایی کردن می تواند فرد را کمک کرده و وی را برای مراجعه به بخش حضوری و مشاوره هایی که واقعا می تواند پاسخگو باشد معرفی می کند.
وی اظهار داشت: روزانه در استان هر مشاور حداقل به 10 نفر مشاوره تلفنی می دهد ضمن اینکه تعدادی از تماس گیرنده ها تکراری بوده و برای ادامه مشاوره تماس می گیرند.
این مشاور اضافه کرد: با وجود مشکلاتی که مردم در شهرهای مختلف دارند اکثر افرادی که با صدای مشاور تماس می گیرند از سنندج هستند و این مساله نشان می دهد که مردم یا با این سامانه آشنایی کافی ندارند و یا اعتقادی به مشاوره ندارند.
وی یادآور شد: بسیاری از مردم از مشاور و مشاوره گرفتن تصور اشتباه دارند و فکر می کنند که فقط افراد عصبی یا دارای مشکلات روانی نیاز به مشاوره دارند در حالی که اینگونه نیست و اکثر مردم در بخش های مختلف زندگی خود نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند.
رحمانی افزود: مردم باید به این درجه از آگاهی برسند قبل از اینکه مشکلات شان عمیق شود که مشاور نتواند کاری انجام دهد به مراکز ما مراجعه کرده و به مشاور به عنوان یاری دهنده و کمک کننده نگاه کنند.
وی از رسانه ها خواست در این زمینه سازمان بهزیستی را یاری داده و نسبت به آگاه سازی جامعه اقدام کنند ضمن اینکه مردم از این موضوع که مراکز بهزیستی با هزینه بسیار کم مشاوره داده و حتی برای افراد بی بضاعت نیز رایگان این کار را انجام می دهد، اطلاع پیدا کنند.
نیاز انسان به راهنمایی و مشاوره و یا مشورت با دیگران در تصمیم گیری، انتخاب و بکارگیری راه حل های مناسب در زندگی بر کسی پوشیده نیست، خصوصا در سنین خاص یا مواقعی که فرد ناچار به انجام انتخاب های مهمی در زمینه های فردی، خانوادگی، شغلی، اجتماعی و سایر موارد می شود.
چنین راهنمایی ها و مشاوره هایی اگر اصولی، صحیح و علمی توسط مشاوران کارآمد و صاحب صلاحیت انجام شود می تواند کمک قابل توجهی بر تصمیم گیری، انتخاب و اقدامات درست و مناسب او بگذارد و از هدر رفت انرژی و نیروهای جسمی و بویژه روانی و طی کردن مسیرهای اشتباه و تصمیمات غیرسازنده جلوگیری کند.
در مرکز 1480 استان کردستان مشاوران تلفنی در زمینه های مختلف فردی، تحصیلی، تربیتی، زوج، خانوادگی، زناشویی، قبل از ازدواج و انتخاب همسر، اعتیاد، مسایل و مشکلات جنسی، شغلی و روانی اجتماعی همواره آماده پاسخگویی و ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره ای به تماس گیرندگان در اقصی نقاط استان است.

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/76034/صدای-آشنای-مشاور
بستن   چاپ