عصر کرد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان:
تربیت پژوهشگر وفناور خلاق بایدجایگزین حافظه پروری دانش آموزان شود
شنبه 24 آذر 1397 - 10:47:47 AM
مهر
عصر کرد - سنندج - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: رسالت آموزش و پرورش باید از حافظه پروری توسط دانش آموزان به سمت تربیت پژوهشگران و فناوران خلاق سوق داده شود.

 حسین فیروزی صبح امروز در مراسم نمادین زنگ پژوهش که در دبیرستان دخترانه شهیده رزاق طلب در سنندج برگزار شد، اظهارداشت: توجه دادن جامعه به امر پژوهش و فناوری یکی از مهمترین اهداف برگزاری این مراسم و هفته پژوهش در کشور است و باید دانش آموزان و جوانان را پیش از ورود به دانشگاه ها به سمت مسائل پژوهشی هدایت کنیم.
وی افزود: امروز معلمان در تربیت محققان جوانی که بتوانند در ساختن فردایی بهتر برای جامعه با بهره گیری از فعالیت های پژوهشی تاثیر گذار باشند، نقش موثری دارند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان ادامه داد: در آموزش و پرورش دیگر نباید صرفا به دنبال یاد دادن و فراگیری خواندن و نوشتن بود و باید خروجی مدارس امروز دانش آموزانی باشند که با فعالیت های پژوهشی خود بتوانند در آینده به کشور خدمت کنند.
فیروزی یادآور شد: قدرت تفکر باید از همان دوران شکل گیری بلوغ فکری دانش آموزان در مدارس گسترش پیدا کند و آموزش های ارائه شده در مدارس به صورت کاوشگرانه ارائه شود.
وی بیان کرد: روح آدمی براساس جستجوگری و به نتیجه رسیدن از یک پژوهش و یک کاوش شاد می شود و دانش آموز و جوانی که تلاش می کند با انجام کارهای پژوهشی، علمی و فناورانه به مسئله را حل کند و به نتیجه برساند علاوه بر شادی فردی بر جامعه اطراف خود نیز اثر می گذارد و در سطح منطقه، ملی و بین المللی شناخته می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در ادامه گفت: پژوهشگری که یک مسئله مهم را حل می کند دیگر به یک منطقه جغرافیایی خاص متعلق نیست و به یک سرمایه انسانی برای تمام دنیا تبدیل می شود.
فیروزی اظهارداشت: امروز باید تربیت پژوهشگران و فناوران به رسالت آموزش و پرورش تبدیل شود و از کتاب های درسی و کمک آموزشی در راستای پژوهش محور شدن دانش آموزان بهره برد.
وی افزود: شاخص یک مدرسه باید براساس میزان پژوهش های ارائه شده در طول سال تحصیلی توسط دانش آموزان و معلمان سنجیده شود، نه براساس شاخص قبولی در کنکور که همین مسئله بر عدم فراگیری کارهای پژوهشی و تحقیقاتی اثرگذار است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان ادامه داد: ما امروز دیگر به دکتر و مهندس نیازی نداریم بلکه نیازمند پژوهشگر و فناورانی هستیم که بتوانند در دستیابی به علوم نوین در راه توسعه کشور قدم بردارند.
فیروزی یادآور شد: از این رو باید مهارت ها و تفکر پژوهشگری در آموزش و پرورش و مدارس ترویج یابد و توجه به این مهم یکی از مهمترین مولفه های تربیت پژوهشگران و محققان در آینده خواهد بود.
وی بیان کرد: دانش آموزان امروز دیگر نباید به دنبال حفظ کتاب باشند و باید به دنبال فعالیت های پژوهشی و کاوشگری رفته تا بتوانند زمینه پژوهشگر شدن و قدرت تفکر در خود را تقویت کنند و پژوهش را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهند.
گفتنی است در پایان این مراسم زنگ نمادین پژوهش به مناسبت آغاز این هفته که از روز 24 تا 30 آذر ماه غازآغاز در کشور برگزار می شود به صدا درآمد.

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/66127/تربیت-پژوهشگر-وفناور-خلاق-بایدجایگزین-حافظه-پروری-دانش-آموزان-شود
بستن   چاپ