عصر کرد
چرخش چرخ گردشگری کردستان بر محور زیر ساخت
چهارشنبه 23 آبان 1397 - 10:47:17 AM
ایرنا
عصر کرد - سنندج - گسترش قطب های گردشگری با محوریت مراکز هویت ساز، موضوعی که در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر آن تاکید شده، مساله ای راهبردی برای توسعه این صنعت در کشورمان محسوب می شود اما تحقق این مهم نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم و توجه به دیدگاه کارشناسان است.
  امروزه گردشگری در جهان به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصادی شناخته شده و این صنعت در ایران نیز از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است اما آنگونه که انتظار می رود جایگاه واقعی خود را در کشورمان بدست نیاورده است.
اگر چه دولت های مختلف برنامه هایی از جمله طرح جامع گردشگری را برای توسعه این بخش در دستور کار قرار دادند اما با این وجود به اعتقاد کارشناسان تاکنون کار شاخص و قابل قبولی در این حوزه به ویژه در استان کردستان انجام نگرفته است.
در سال های اخیر سندی تحت عنوان الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت با کمک فرهیختگان، دانشمندان و نخبگان دانشگاهی در 56 بند تهیه و تدوین شد تا به عنوان سندی بالادستی و چشم انداز 50 ساله در راس سیاست گذاری های توسعه ایی کشور قرار گیرد.
مهرماه امسال بود که طی فراخوانی از سوی رهبر معظم انقلاب از تمام دستگاه ها، مراکز علمی، نخبگان، صاحب نظران و استادان دانشگاه خواسته شد به بررسی عمیق تر این سند پرداخته و نظرات و پیشنهادهای خود را برای ارتقای آن ارائه دهند.
بررسی بند 34 این سند (گسترش قطب های گردشگری، طبیعی، فرهنگی، مذهبی و سلامت با محوریت مناطق و مراکز هویت ساز) بهانه ای شد تا  میزگردی با حضور حمید اسکندری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سوران احمدی زاد استاد دانشگاه و آوات مُکاری رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان برگزار کند.
** سند الگوی اسلامی ایرانی در همسو کردن توانمندی های مختلف موثر است
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه این استان دارای ظرفیت هویت ساز است و در بحث طبیعت گردی و گردشگری فرهنگی پتانسیل های زیادی دارد، گفت: می توان روی این ظرفیت ها مانور داد و کردستان را به یکی از قطب های اصلی گردشگری هویت ساز کشور تبدیل کرد.
حمید اسکندری سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را سندی توسعه ای و ارزشمند در زمینه های مختلف دانست و تاکید کرد: اجرایی کردن این سند راهکاری برای همسو کردن توانمندی های شاخه های مختلف و مانعی برای موازی کاری در بخش های گوناگون است.
وی اظهار داشت: با عمل به بند 34 سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می توان جاذبه ها و پتانسیل های خاص یک منطقه را به راحتی شناسایی کرد و در سطح کشور و خارج از استان آنها را با هدف جذب گردشگر عرضه کرد.
اسکندری یادآور شد: باید با بهره گیری از فرهنگ بومی محلی، آیین و سنت ها، طرز تفکر، مراسم های مذهبی و عرفانی در مناطق مختلف کردستان به عنوان نوعی جاذبه برای جذب گردشگر بهره برد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به اینکه در سال های اخیر در استان در گردشگری سلامت(بخش پزشکی) کارهای خوبی صورت گرفته است، افزود: می توان در زمینه جذب گردشگر سلامت از پتانسیل ها و امکانات موجود استفاده، زمینه حضور گردشگران خارجی و منطقه ای را فراهم کرد.
وی همجواری با مرز عراق را ظرفیتی بسیار خوب برای جذب گردشگر خارجی در کردستان دانست و اضافه کرد: فاصله کم مرز با مرکز استان (سنندج) و تجهیزات پزشکی، وجود پزشکان ماهر، قرابت فرهنگی با کردستان عراق و خدمات پزشکی ارزان قیمت، پتانسیلی ارزشمند برای رونق گردشگری سلامت در این منطقه است.
اسکندری به شاخه های گردشگری سلامت (پزشکی، تندرستی و درمانی) اشاره کرد و گفت: در بحث تندرستی با توجه به وجود چشمه های آب معدنی و آب درمانی در سطح استان، می توان گام های بلندی برای جذب گردشگر برداشت.
** گردشگری جزو 10 بند نخست بخش تدبیر سند باشد
دکترای مدیریت گردشگری نیز در این میزگرد خبری با اشاره به اینکه سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت قرار است سال 1444 تحقق پیدا کند، گفت: سند مذکور براساس شاخص های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور تدوین شده و نقدی که می توان بر آن داشت مربوط به اولویت بندی بندهای موجود در بخش تدبیر است.
سوران احمدی زاد با بیان اینکه توریسم امروزه یکی از مهمترین منابع درآمدی جهان محسوب می شود، افزود: از توریسم به عنوان صنعت دوم یا سوم نام برده می شود بنابراین چنین حوزه ای ظرفیت این را دارد که بالاتر از بند 34 در این سند مطرح شود و جزو 10 اولویت نخست سند باشد که اینگونه اثرگذاری بیشتری هم خواهد داشت.
وی تاکید کرد: خواه ناخواه ایران از تک محصولی بودن خارج می شود و نمی تواند صرفا کشوری نفتی باشد لذا توریسم می تواند بهترین پایه توسعه آن محسوب شود.
احمدی زاد با اشاره به اینکه ایران تمام شاخص ها و گونه های گردشگری را دارد، یادآور شد: بیشتر ظرفیت های موجود گردشگری در کشورمان بطور بالقوه وجود دارد فقط لازم است به بالفعل تبدیل شود.
این استاد دانشگاه به آینده پژوهی هایی که در استان کردستان انجام شده اشاره کرد و اظهار داشت: این آینده پژوهی ها نشان می دهد که کردستان قرار نیست صنعتی شود و کشاورزی آن هم به این زودی ها مکانیزه نخواهد شد پس توجه به صنعت گردشگری بسیار ضروری است.
احمدی زاد افزود: 2 حوزه ای که در این آینده پژوهی ها ثابت شده می تواند منجر به رشد و توسعه استان شود، توریسم و ترانزیت کالا است.
وی با اشاره به اینکه ترانزیت خود می تواند عاملی برای توسعه توریسم باشد، یادآور شد: با توجه به مزایای گردشگری که در استان ما وجود دارد، توریسم یکی از عوامل منطقی است که می توان برروی آن تمرکز کرد.
** ضعف مدیریت عامل اصلی توسعه نیافتگی گردشگری در کردستان است
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم با بیان اینکه ضعف مدیریت سال های گذشته عامل اصلی توسعه نیافتگی گردشگری در استان است، افزود: سندهای توسعه ای که 40 یا 50 سال گذشته ایجاد شده چه می شود و آن همه هزینه چه شد؟
آوات مکاری ادامه داد: برای استان کردستان در سندهای توسعه قبلی چه مواردی پیش بینی شد؟ آیا از لحاظ زیرساختی کارهای عمرانی ایجاد شد تا سندهای بعدی را محقق کنیم؟
وی به نبود فرودگاه بین المللی، حمل و نقل ریلی و جاده مناسب در استان اشاره کرد و گفت: از آنجایی که هنوز برنامه ریزی های قبلی به نتیجه نرسیده پس چگونه می توانیم سند توسعه ای جدید را تحقق بخشیم؟
مکاری به فرابخشی بودن مدیریت گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: در سال های گذشته اعتبار لازم برای توسعه گردشگری در کردستان تخصیص نیافت و موازی کاری و بوروکراسی نیز عامل دیگر ضعف در این حوزه است.
وی توسعه گردشگری را جدا از زیرساخت ها نیازمند تسهیل گر و سیاست گذار بودن بخش دولتی دانست و تاکید کرد: باید حوزه گردشگری ضمن آموزش صحیح، به مردم و بخش خصوصی واگذار شود.
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان به طرح جامع گردشگری نیز اشاره ای داشت و اظهار داشت: این طرح هزینه های زیادی را بر میراث فرهنگی تحمیل کرد اما نتیجه ای نداشت.
مکاری از ضعیف بودن بازاریابی بخش گردشگری کردستان نیز انتقاد کرد و گفت: از آنجایی که بخش خصوصی قوی داریم باید زمینه ورود آنان به حوزه گردشگری را با ارائه تسهیلات مورد نیاز فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در حال گذر از بازاریابی و تبلیغ از کاغذی به دیجیتال هستیم در میراث فرهنگی با توعی سردرگرمی مواجه شدیم.
مکاری افزود: تلاش می کنیم بخش خصوصی را وارد کار کرده و ساختار تبلیغات را در حوزه گردشگری تغییر دهیم.
** نگاه کارشناسان تبدیل به سند شود
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در ارتباط با وجود بسته سرمایه گذاری در استان گفت: بسته های سرمایه گذاری که در استان تدوین شده قدیمی است و با حساب و کتاب امروز همخوانی ندارد.
اسکندری با اشاره به اینکه سند ایران اسلامی پیشرفت، گردشگری در استان را در اولویت قرار داده شده است، افزود: قطعا تا در محیطی قرار نگیرید نمی توانید شناختی از توانمندی و ضعف آن داشته باشید لذا می طلبد در این سند از نگاه کارشناسان بیشتر بهره گرفته شود.
وی یکی از ضعف های کشور را نگاه از بالا به پایین در سیاست گذاری ها خواند و اظهار داشت: انتظار می رود نگاه کارشناسان تبدیل به سند شود چرا که آنها دردها و مشکلات را بهتر می شناسند.
اسکندری اضافه کرد: اسناد قبلی که نوشته شد به دلیل نگاه از بالا به پایین حاکم در آنها، در برخی از استان ها بسیاری از بندهایش قابلیت اجرایی نداشت.
وی تحقق و اجرای تمامی بندهای سند اسلامی ایرانی پیشرفت را مستلزم تشکیل تیم کارشناسی در استان های مختلف کشور و ارائه نظرات این کارگروه ها به مرکز مدیریت این سند دانست.
** گونه های گردشگری بند 34 سند با ظرفیت های کردستان همپوشانی دارد
دکترای مدیریت گردشگری نیز در ادامه با بیان اینکه مزیت های گردشگری کردستان باید در راستای تحقق این سند اولویت بندی شوند، گفت: گونه های گردشگری که در بند 34 مطرح شده با ظرفیت های موجود در استان کردستان هم پوشانی دارد.
احمدی زاد اظهار داشت: معقتدم در این چند سال فعالیت بخش دولتی در گردشگری کردستان متفاوت از سنوات گذشته بوده بطوریکه شاهد خروج از رکود و بازاریابی و برندسازی خوبی در این حوزه بوده ایم.
وی یکی از اقدامات مطلوب انجام شده را معرفی کردستان به عنوان پایتخت نوروز کشور خواند و افزود: لازم است بخش خصوصی به حوزه گردشگری ورود و بخش دولتی به عنوان تسهیلگر عمل کند چرا که همه ما خواهان وجود دولت ناظر و تسهیلگر هستیم نه مجری.
این استاد دانشگاه مهمترین شاخص توریسم فرهنگی را بخش غذا اعلام کرد و یادآور شد: در استان کردستان ده ها نوع غذای محلی وجود دارد که باید به عنوان بخشی از فرهنگ ما معرفی شود که خوشبختانه در چند سال اخیر اداره کل میراث فرهنگی با برگزاری جشنواره های غذا در این راستا گام برداشته است.
وی با اشاره به اینکه توریسم غذا در دنیا بسیار مورد استقبال قرار می گیرد، اضافه کرد: کشورهایی همچون تایلند، هند، چین، ایتالیا و حتی آمریکا امروزه بخش زیادی از درآمدهای شان از طریق توریسم بدست می آید.
احمدی زاد گفت: کردستان هم از لحاظ توریسم غذایی جاذبه کافی دارد و حتی می تواند این بخش موجب جذب توریسم خارجی هم بشود.
** ضعف زیرساخت ها مهمترین مانع پیش روی تحقق بند 34 سند ایران اسلامی پیشرفت
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: با وجود ظرفیت های فراوان گردشگری در این استان، متاسفانه تنها یک قطب گردشگری (دریاچه زریبار) داریم.
اسکندری با اشاره به اینکه زیرساخت های استان ما بویژه در حوزه راه بسیار ضعیف است، اضافه کرد: معتقدم مهمترین مانع پیش روی تحقق بند 34، ضعف زیرساخت در استان است.
وی یادآور شد: جاده های نامناسب و آمار بالای وقوع تصادفات در استان ذهنیت بدی در مردم کشور و حتی استان های همجوار ایجاد کرده و این نوع انگاره منفی مقصد است که به زیرساخت های بخش حمل و نقل مربوط می شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: یکی از دلایل تحول و رشد گردشگری در کشورهای توسعه یافته به بحث زیرساخت های آنها بر می گردد.
اسکندری یکی از ضعف های استان در حوزه گردشگری را مربوط به انگاره مقصد خواند و اظهار داشت: انگاره از یک مقصد گردشگری بر روی تصمیم گیری و انتخاب مقصد گردشگری تاثیر فراوانی دارد و می تواند مانع و یا عامل ورود گردشگر به هر منطقه ای باشد.
وی تاکید کرد: بودجه های تبلیغاتی اداره کل میراث فرهنگی کردستان هم ضعیف است و نمی توان به خوبی از توانمندی اساتید بهره گرفت و دستورالعمل ها را اجرایی کرد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: دیگر زمان تبلیغات کاغذی به پایان رسیده اما هنوز هم تبلیغات ما سنتی است در حالیکه باید از طریق سایت ها و فضای مجازی به معرفی ظرفیت های گردشگری بپردازیم البته کارهایی را در این راستا آغاز کرده ایم.
اسکندری با بیان اینکه در بسیاری ازسایت ها، مقاصد گردشگری کردستان هم جزو استان های برتر ذکر شده است، اضافه کرد: برای تقویت گردشگری استان از سرمایه گذاران بخش خصوصی با پرداخت تسهیلات حمایت می کنیم.
** ضعف در گردشگری فیلم
دکترای مدیریت گردشگری در ادامه به شاخص دیگر گردشگری فرهنگی در استان اشاره کرد و گفت: گردشگری فیلم، گونه ای از گردشگری فرهنگی است که به یُمن رسانه گردشگری در آن رشد می کند بدینگونه که در فیلم سینمایی منطقه ای معرفی سپس این منطقه به جاذبه تبدیل می شود.
احمدی زاد اضافه کرد: به عنوان نمونه چند قسمت سریال پایتخت که در ترکیه فیلمبرداری شده بود موجب معرفی هر چه بیشتر این کشور و مناطق دیدنی آن شد و قطعا متولیان حوزه گردشگری ترکیه در این اقدام دخالت داشته اند.
وی یادآور شد: این نوع از گردشگری فرهنگی در استان ما بسیار ضعیف عمل شده و باید در شبکه هایی که مخاطب زیادی دارند به معرفی ظرفیت های حوزه گردشگری استان در قالب سریال و فیلم های سینمایی و تلویزیونی پرداخت.
این استاد دانشگاه از دیگر شاخص ها و گونه های گردشگری فرهنگی را گردشگری خلاق اعلام کرد و گفت: در گردشگری خلاق نیاز به بخش عرضه و تقاضای فعال داریم تا فعالان این بخش بتوانند هر آنچه از فرهنگ خود برداشت می کنند به صورت خلاقانه ارائه کنند.
وی افزود: باید علاوه بر بخش عرضه به بخش تقاضا هم آموزش های لازم ارائه شود تا هم گردشگر و هم عرضه کننده فعال داشته باشیم.
احمدی زاد با اشاره به اینکه سازمان گردشگری جهانی امسال را به نام تحول دیجیتال در گردشگری نامگذاری کرده است، اظهار داشت: سمینار تحول دیجیتال در گردشگری در استان برگزار شد و این گام ارزشمندی در راستای حرکت در این حوزه است.
دکترای مدیریت گردشگری، لباس، موسیقی، زبان و غذای محلی را از مزایای رقابتی در کردستان خواند و اضافه کرد: در ایران شاید چندین منطقه شبیه به اورامان وجود داشته باشد ولی کمتر جایی وجود دارد که امتیاز لباس، موسیقی و زبان ما را داشته باشند.
وی گفت: بیشترین تحقیقات و پژوهش های علمی که بر روی گردشگری استان انجام شده و در مجلات گردشگری هم منتشر شده مربوط به گردشگری طبیعی یا فرهنگی بوده است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: گاهی در منطقه ای جاذبه وجود دارد و فقط برای آن باید برند سازی کرد و مواقعی هم نیاز به ایجاد جاذبه وجود دارد که بخش گردشگری طبیعی در کردستان به اندازه کافی دارای جاذبه است.
احمدی زاد در ارتباط با این بحث که آیا در منطقه ای باید ابتدا زیرساخت را ایجاد و بعد جاذبه را معرفی کرد یا برعکس، گفت: آنچه در دنیا وجود دارد این است که حداقل به موازات برندسازی، زیرساخت های مختلف اعم از نرم چون مخابرات و سخت مثل راه های دسترسی را ایجاد می کنند.
وی از دیگر ظرفیت های گردشگری فرهنگی را گردشگری رویداد خواند و تاکید کرد: کردستان بشدت مستعد برگزاری رویدادهای از جمله مذهبی مانند پیرشالیار و کشاورزی مثل جشنواره انار و توت فرنگی است.
احمدی زاد یادآور شد: از آنجا که کردستان استان مرزی است لذا از پتانسیل خوبی در زمینه گردشگری سلامت برخوردار است و فقط باید زیرساخت های درمانی در آن تقویت شود تا گردشگران سلامت در آن حفظ شده و به نقاط دیگری مراجعه نکنند.
وی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت یکی از گونه های گردشگری است که بالاترین درآمد را برای جامعه میزبان به همراه دارد، افزود: با وضعیت کنونی اقتصادی کشور نمی توان از دولت انتظار ارائه خدمات ویژه به گردشگران به ویژه در حوزه سلامت داشت و باید بخش خصوصی در این راستا فعال شود.
** آموزش به روستاییان در راستای توسعه اقامتگاه های بومگردی
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: 2 سال است که شروع به برگزاری تورهای معرفی طبیعت در مناطق ناشناخته و کمتر شناخته شده استان با حضور 40 نفر از برنامه ریزان تور کشور کرده ایم.
مکاری با اشاره به اینکه این تورها را در مناطق هویت ساز مانند ژاوه رود، سارال و اورامان شاهو برگزار می کنیم، افزود: این کار باعث انتشار تصاویر مناطق گردشگری کردستان در فضای مجازی و سایت های اینترنتی و معرفی این مناطق به اقشار مختلف مردم کشور شده است.
وی به برگزاری چهار تور معرفی طبیعت گردی در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: بر این اساس آژانس های مطرح کشور به کردستان آمده و توانمندی های استان را در بخش های مختلف دیدند و با ظرفیت ها آشنا شدند که این کار موجب معرفی مقاصد جدید گردشگری در استان به علاقمندان دیگر مناطق کشور شد.
مکاری گردشگری شهری در این استان را بسیار ضعیف دانست و اضافه کرد: به دلیل عملکرد ضعیف بخشی دولتی و خصوصی، زیرساخت های مناسب برای جذب گردشگر وجود ندارد از این رو گردشگران کردستان را به دلیل محدودیت امکانات، به عنوان استانی تفریحی نمی شناسند.
وی در ادامه به ضعف عملکرد آژانس های گردشگری در کردستان در زمینه معرفی جاذبه ها و تلاش برای جذب گردشگر اشاره کرد و یادآور شد: حدود 41 آژانس در استان فعالیت می کنند که 2 مورد آنها در این حوزه خوب عمل کرده و مابقی سرمایه از استان خارج می کنند حال آنکه ما به دنبال ایجاد رقابت بین آژانس ها در راستای توسعه گردشگری استان هستیم.
** حمایت از بخش خصوصی مهمترین عامل گسترش قطب های گردشگری است
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، اجرایی کردن صحیح بند 34 این سند را عاملی برای تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت و تهدیدها به فرصت ها اعلام کرد و اظهار داشت: به شرط برداشته شدن موانع سر راه بخش خصوصی و سازمان های برنامه ریز، استان کردستان ظرفیت بسیاری در شاخه های مختلف گردشگری دارد.
اسکندری مهمترین عامل پیشرفت در حوزه گردشگری را حمایت از بخش خصوصی دانست و یادآور شد: نیاز است با پرداخت تسهیلات آسان و کم بهره در زمینه گردشگری، به ترغیب سرمایه گذار برای سرمایه گذاری کمک کرد.
وی تاکید کرد: ارتباط سازنده دستگاه های مسئول در حوزه گردشگری، ممانعت از موازی کاری، ایجاد کارگروه های تخصصی در بخش های مختلف و ارتباط خوب با حوزه دانشگاه و صاحبنظران، روی توسعه گردشگری و تحقق بند 34 سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بسیار موثر است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، استفاده از طبیعت بکر استان برای دستیابی به آرامش روحی و روانی و وجود مراکز خرید در شهرهای بانه و مریوان را از دیگر پتانسیل ها و جاذبه ها در راستای توسعه گردشگری و اقتصادی در استان برشمرد.
اسکندری اضافه کرد: با توجه به همجواری کردستان با کرمانشاه و همدان و توریستی بودن این استان ها، با تعامل می توان مثلث محورها و کریدورهای گردشگری بسیار خوبی بین این استان ها راه اندازی کرد.
** بازاریابی گردشگری در کردستان ضعیف است
دکترای مدیریت گردشگری نیز در ادامه با اشاره به اینکه بازاریابی گردشگری در استان کردستان ضعیف است، گفت: بازاریابی برای گردشگر خارجی باید بیشتر توسط بخش خصوصی و تورها انجام شود.
احمدی زاد با بیان اینکه گردشگرهای اروپایی بیشتر به مسایل فرهنگی علاقمندند و به بخش دولتی توجهی نمی کنند، اضافه کرد: آنان بیشتر به افرادی که همسفر و فعالان بخش گردشگری هستند، اهمیت می دهند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: در بسیاری از اماکن گردشگری استان زیرساخت صفر است و متاسفانه کردستان در زمینه زیرساخت ها بسیار مشکل دارد.
احمدی زاد یکی از مشکلات گردشگری را فرابخشی بودن آن دانست و اظهار داشت: گردشگری صنعتی فرابخشی بوده و از انواع خدمات و تولیدات سایر صنایع استفاده می کند و وابسته به صنعت حمل ونقل، رستوران داری و حتی عکاسی است.
وی با بیان اینکه در زیرساخت های نرم هم قوی نیستیم، افزود: بسیاری از اماکن گردشگری ما فاقد آنتن دهی تلفن همراه هستند در حالیکه در گردشگری بومگردی باید امکانات و تجهیزات مدرن در قالب ظاهر سنتی برای گردشگران فراهم شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برخی از آژانس های مسافرتی مسافران خود را به جایی که فرودگاه بین المللی نداشته باشند نمی فرستند، گفت: استان ما فرودگاه بین المللی و حمل و نقل ریلی ندارد و حمل و نقل زمینی آن هم ضعیف است ضمن اینکه با بالا بودن میزان کشته و تصادفات، منفی ترین انگاره مقصد برای استان کردستان ایجاد شده است.
احمدی زاد تاکید کرد: در کتابچه گردشگری که به معرفی کشورهای مختلف اختصاص دارد کردستان در منطقه قرمز قرار دارد و این تاثیر منفی روی ورود گردشگر خارجی به استان ما دارد و می طلبد در رفع این دیدگاه گام جدی برداشت.
** 11 اقامتگاه بوم گردی در کردستان راه اندازی شده است
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان یکی از سیاست ها برای توسعه طبیعت گردی در کردستان را توسعه اقامت های بومگردی اعلام کرد و یادآور شد: طی سه سال اخیر 11 اقامتگاه بومگردی راه اندازی شده و مجوز تاسیس 20 اقامتگاه دیگر نیز صادر شده است.
«بومگردی یا اکوتوریسم سفری است مسئولانه به جاذبه های طبیعی برای لذت بردن، ادراک و دانستن قدر طبیعت به طوری که حافظ زیست بوم بوده، سبب پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه شده و در آن گردشگر در فعالیت های سودآور اجتماعی- اقتصادی مردم محلی مشارکت داشته باشد»
مکاری آموزش به اهالی روستا و مردم محلی را در اولویت کار میراث فرهنگی برای توسعه اقامتگاه های بومگردی اعلام کرد و اظهار داشت: بسیاری از مردم روستاها از توانمندی ها و جاذبه های گردشگری محل زندگی شان مانند بازی های محلی، آیین های مذهبی، غذاهای محلی، رقص و موسیقی، لباس محلی، طب بومی، شغل های قدیمی و ستاره شناسی قدیم بی اطلاع هستند در حالیکه این پتانسیل ها برای جذب گردشگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان افزود: گردشگری فرهنگی در استان بسیار قوی است ولی وقتی وارد بستر طبیعی می شود آن زمان تفاوت ایجاد می شود با این معنا که زندگی روزانه روستاییان به عنوان گردشگری تجربه گرا، موجب معرفی امکانات و توانمندی های روستایی و توسعه این مناطق می شود.
مکاری به ارائه 16 مورد آموزش در بحث استفاده از توانمندی ها برای ایجاد و توسعه بوم گردی از سال گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص های معرفی و توسعه روستاها مشارکت و همکاری مردم محلی است.
وی یادآور شد: این استان دارای فرهنگ پویا و تنوع فرهنگی جذابی است و با کمترین زیرساخت می توان در زمینه توسعه بومگردی گام های بلندی برداشت.
مکاری بر اهمیت و تاثیرگذاری اقامت گاههای بومگردی به عنوان عاملی برای توسعه هر منطقه تاکید کرد و افزود: تصمیم گیری های ما برخی اوقات تحت تاثیر دولت و کارگروه های گردشگری استانی است.
وی با بیان اینکه سعی داریم برای معرفی مکان ها و توسعه گردشگری از خود مردم استفاده کنیم، اضافه کرد: از آنجایی که تصمیم گیری گردشگری، فرابخشی است بنابراین توسعه این حوزه به وسیله دولت وقت گیر و اندکی سخت به نظر می رسد.
** پرداخت 270 میلیارد ریال تسهیلات در بخش گردشگری
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان تاکید کرد: طی هفت ماه گذشته از سال جاری 270 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به 190 نفر از سرمایه گذاران حوزه گردشگری بخش خصوصی در استان پرداخت شد که از این میزان20 میلیارد ریال به 12 نفر در بخش بومگردی بوده است.
اسکندری گفت: موافقت اصولی در هفت ماهه امسال در زمینه های مختلف مجتمع های گردشگری، اقامتگاه بومگردی و غیره صادر شده است.
وی اضافه کرد: در یکسال اخیر دفاتر خدمات مسافرتی را مجاب به ارائه گزارش عملکرد فصلی کردیم تا دفاتر غیرفعالی که مانع از حضور بخش خصوصی توانمند شدند، شناسایی و مجوز آنها باطل شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اظهار داشت: در هفت ماهه امسال 2 دفتر خدمات مسافرتی دراستان تعلیق و یک دفترهم در حال تعلیق است و مجوز سه دفتر به بخش خصوصی و فارغ التحصیلان بخش گردشگری صادر شده است.
اسکندری یادآور شد: دفاتر خدمات مسافربری را مجاب کردیم بیشتر روی تورهای ورودی کار کنند چرا که تورهای خروجی هیچ کمکی به اقتصاد استان نمی کند.
وی اظهار داشت: امسال برای اولین بار مجوز شرکت حمل و نقل گردشگری در استان با ناوگانی عالی و قوی که تمام وسیله های نقلیه آنها کمتر از هفت سال عمر دارند، صادر شده است.
اسکندری از رشد 70 درصدی آموزش به اقشار مختلفی که به هر نوعی با گردشگری در ارتباط بودند خبر داد و گفت: به مردم مناطق گردشگر پذیر استان آموزش داده شده که گردشگر تهدید نیست بلکه فرصت است.
از صحبت های کارشناسان حاضر در میزگرد اینگونه برداشت می شود که اگر چه سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بند 34 آن، راهبردی اساسی برای توسعه کشور محسوب می شود اما لازمه تحقق این سند و گسترش قطب های گردشگری با محوریت مراکز هویت ساز در کردستان، فراهم کردن زیرساخت ها، لحاظ کردن دیدگاه کارشناسان، تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه و توسعه اقامتگاه های بومگردی با محوریت آموزش اهالی روستاها به عنوان مقاصد مهم گردشگری است.


http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/61182/چرخش-چرخ-گردشگری-کردستان-بر-محور-زیر-ساخت
بستن   چاپ