عصر کرد
چرخ صنعتی که در ایستگاه آخر متوقف شد
دوشنبه 18 تير 1397 - 18:24:55
کرد آنلاین - سنندج - مخترع جوان و خلاق بیجاری سه سال بعد از اختراع بومی موتورسیکلت برقی، همچنان در انتظار حمایت مسئولان از او برای تولید انبوه اختراع خود است.
به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری سال 1397 را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند به بهانه این شعار فرصتی پیدا کردیم تا از اختراع اولین موتور سیکلت الکتریکی یا همان موتور برقی توسط یک مکانیک جوان بیجاری گزارشی تهیه کرده و چرایی عدم تولید انبوه این کالای بومی با سوخت سبز را از او جویا شویم.
احمد آهنگری مخترع جوان اولین موتورسیکلت برقی بومی می گوید: سال 1389 با راهنمایی و اطلاعات فنی یکی از اساتید موتورهای الکترونیکی، اولین گام های مطالعاتی و تحقیقی طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی را در کارگاه کوچک تعمیرات موتورسیکلت خود آغاز کردم.
وی با اشاره به مراحل مختلف آزمون و خطا در سال اول کار تحقیقاتی در خصوص موتورهای الکتریکی اظهار داشت: پس از 100ها بار آزمون های متنوع به این نتیجه رسیدیم اطلاعاتی که تاکنون کسب شده نمی تواند نیاز مورد نظر یک موتورسیکلت برقی را در شرایط مختلف آب و هوایی و مسیرهای گوناگون تامین کند.
آهنگری گفت: بیش از 20 سال است که در حرفه تعمیرات موتورسیکلت فعال دارم و در طول این مدت از تجربه و اطلاعات کافی در خصوص نحوی کار و تکنولوژی موتورسیکلت برخوردار هستم.
او با اشاره به مشکلات و موانع متعددی که در ابتدای این اختراع تجربه کرده است، افزود: چند بار برای تهیه یک موتور الکتریکی مناسب که از توان کشندگی مناسبی برخوردار باشد به شهرهای قزوین و اراک رفتم.
آهنگری یادآور شد: دومین مانعی که پس از تولید و تهیه موتور الکتریکی کشنده سد راه حرکت محسوب می شود، بحث تهیه یک ذخیره کننده انرژی برق یا همان باطری برای جایگزینی سوخت فسیلی در این نوع موتورسیکلت ها است.
وی تاکید کرد: تهیه یک ذخیره نیروی برق 48 ولتی در ابتدا آسان به نظر می آمد اما پس از اتصال 2 باطری 24 ولتی خودروهای سنگین که از وزن زیاد و حجم بالایی برخودار هستند، متوجه شدیم که چنین وزن و حجمی به هیچ وجه مناسب ابعاد یک موتورسیکلت سبک و معمولی نیست.
این مخترع جوان با اشاره به اینکه موتورسیکلت برقی با چنین باطری فقط 10 دقیقه کار می کرد، گفت: پس از ساخت یک مبدل برقی و اضافه شدن به باطری، نهایت زمان استفاده به 20 دقیقه افزایش یافت.
آهنگری اضافه کرد: برای حل این مشکل، ایده استفاده از باتری گوشی همراه، با حجم کم و توان بالا، توجه ما را به خود جلب کرد و توانستیم با سفارش یک باتری لیتیومی 48 ولتی به یک شرکت باتری سازی ایرانی، این مشکل را هم از سر راه برداریم.
وی که با تلاش و همت زیاد توانست یک موتورسیکلت برقی اختراع و به ثبت برساند بیش از 36 ماه پس از ثبت اختراعش هنوز نتوانسته حامی برای تولید انبوه موتور برقی پیدا کند.
مخترع جوان بیجاری که پس از ثبت این اختراع از سوی برخی شرکت های تولید کننده موتورسیکلت دعوت به همکاری شد، می گوید: تعدادی از شرکت های مشهور تولید و مونتاژ موتورسیکلت پیشنهادهای مالی جذابی برای خرید اطلاعات فنی ارائه کردند و برخی نیز پیشنهاد کار در واحد مهندسی شرکت را پیشنهاد داند که نپذیرفتم.
او از علاقه خود برای ایجاد یک کارگاه تولید و مونتاژ موتورسیکلت برقی در بیجار خبر داد و گفت: در صورت حمایت دولت از این طرح و ایجاد یک کارگاه کوچک، می توانم برای 12 نفر اشتغال ثابت در این واحد تولیدی ایجاد کنم.
آهنگری هزنیه نهایی تولید یک دستگاه موتورسیکلت برقی را 60 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: با توجه به قیمت 55 میلیونی موتورسیکلت های بنزینی سبک در بازار، پرداخت چنین هزینه ایی برای یک موتورسیکلت با سوخت سبز توجیه اقتصادی دارد.
به گفته این مخترع جوان بیجاری، موتورسیکلت برقی با توان 150 وات در دو ساعت شارژ کامل می تواند مسافت 100 کیلومتر را با حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت طی کند.
بنا به نظر کارشناسان در صورتی موتورسیکلت های برقی مورد استقبال عموم قرار می گیرد که به لحاظ سرعت، شتاب و ظرفیت موتور با نمونه بنزین سوز آن تفاوتی نداشته باشند.
کاهش استفاده از سوخت های فسیلی به سلامت محیط زیست، اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از آلودگی های سوختی و صوتی از جمله ویژگی های یک موتورسیکلت برقی است.
آهنگری کارمند جهاد کشاورزی بیجار است و مدت سه سال است با موتورسیکلت برقی ساخت خود به محل کار مراجعه می کند.
واژه خواستن، توانستن است را با کمی همت می توان تعبیر عملی کرد و در این مرحله، حمایت های دستگاه های مرتبط و اثر گذار می تواند پشتوانه و همیاری مطمئن باشد.
بیجار در 142 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
9102/7350/

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/34081/چرخ-صنعتی-که-در-ایستگاه-آخر-متوقف-شد
بستن   چاپ