عصر کرد
کتاب ها و ابزارهای کمک آموزشی غیر رسمی، تهدید یا فرصت
يکشنبه 26 آذر 1396 - 12:15:24 PM
ایرنا - اجتماعی
کرد آنلاین - سنندج - آموزش بهتر و تسهیل راه های آموزش امروزه به یکی ازدغدغه های مهم خانواده ها تبدیل شده است و همین باعث شده است این خانواده ها به سمت ابزارهای کمک آموزشی بروند که گاها می تواند با رویه آموزش رسمی در یک مسیر نباشد.
به گزارش ایرنا از دیر باز دست اندرکاران امر آموزش تلاش داشته اند روش ها و راه های آسان و ماندگاری را برای دریافت مطالب آموزشی مورد نیاز جامعه در حال آموزش در سطوح مختلف آموزشی از دبستان تا دانشگاه تدوین، طراحی و اجرا کنند تا با کمترین هزینه و کوتاه ترین زمان، اهداف مورد نظر برای تربیت و آموزش حاصل شود.
به شکلی که ضمن جلوگیری از هدر رفت وقت، انرژی و توان آموزش گیرنده، آموزش دهنده نیز به سهولت و سرعت به اهداف تعریف شده قبلی خود برسد.
در این میان همت متولیان امر آموزش و پرورش در کشورمان بر محوری متمرکز شده است که با انتخاب و طراحی روش های گوناگون مورد علاقه آموزش گیرنده که در این گزارش دانش آموزان مدارس دوره متوسطه اول، دوم و سوم هدف است را اجرایی کنند تا بتوانند برنامه آموزشی را با سرعت رشد علم و پیشرفت علمی و آموزشی جهان هماهنگ و همگام نمایند و به انتظار واقعی و بحق خانواده ها و دانش آموزان پاسخ قانع کننده ای بدهند.
انتظار دانش آموزان و خانواده های آنان برای همگامی با پیشرفت علوم روز جامعه موجب شده است حوزه آموزش و پرورش از انحصار متولیان رسمی خارج و دست اندرکاران غیر رسمی نیز وارد عرصه آن شوند که در این عرصه باید به اهداف ورود این بخش توجه کافی و دقت لازم شود.
آموزش های مکمل، به عنوان تسهیل کننده و راهبرد آموزش‌ رسمی و کلاسیک، از جمله کلاس های تقویتی، کتاب ها و مجلات، نرم افزار ها و روش های نوین جدید آموزشی که بعنوان "کمک آموزشی" از آن یاد می شود، امروز به اندازه و شاید گفت بیشتر از کتاب آموزش رسمی وارد عرصه آموزش شده است و اگر فرصت قانونی پیدا کند ممکن است از کتاب رسمی آموزش هم پیشی بگیرد.
این موضوع اگر چه نمی تواند جای کتاب رسمی و معلم را بگیرد، اما اکنون بعنوان یک ابزار آموزشی قدرتمند و تاثیر گذار در فضای کلاس و در کنار معلم جا باز کرده است و می رود بعنوان یک وسیله آموزشی لازم برای معلم در کلاس اعتبار یابد و شانه به شانه وی حضور داشته باشد.
انتظار جامعه دانش آموزی برای تهیه و استفاده از ابزارهای کمک آموزشی اکنون به اندازه ای شده که به یک نیاز آموزشی تبدیل شده و جامعه معلمین نیز در حال باور کردن و قبول بدون مقاومت آن در کنار خود در کلاس درس شده است.
مراجعه روزانه دهها دانش آموز برای تهیه مواد و کتاب های کمک آموزشی به بازار غیر رسمی و کتاب فروشی ها برای تهیه آنها با مقدار چاشنی راهنمایی و تقویت از سوی منابع رسمی آموزش به حدی رسیده است که هزینه تهیه کتاب و جزوات و نرم افزارهای کمک آموزشی غیر رسمی در برخی مواقع به چند برابر هزینه تهیه کتاب آموزش رسمی می رسد.
این هزینه اکنون بعنوان یکی از اقلام مهم سبد خانوارها بر دوش خانواده ها سنگینی می کند و جای بحث های زیادی را در بین خانواده و جامعه معلمین ایجاد کرده است که کتاب ها و ابزارهای کمک آموزشی غیر رسمی یک فرصت و راهکار پیش برنده است و یا یک تهدید برای دوری دانش آموز از تفکر، تعقل و مغفول ماندن استعداد و نبوغ دانش آموزان است.
رئیس اداره آموزش و پرورش حسن آباد از توابع شهرستان بیجار در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش رسمی دارای شیوه های مناسب آموزشی حسب سن و مقتضیات خاصی است که توسط کارشناس مجرب و با تجربه آموزش و پرورش تدوین و راهکار مناسب اجرایی شدن آن با برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای آموزش دهنده(معلم) تدارک دیده شده است و دارای زوایای مختلف علمی، آموزشی، تربیتی، ورزشی، دینی، سیاسی و اجتماعی است.
مجتبی قهرمانی افزود: هدف آموزش و پرورش در تدوین و تالیف کتب درسی تنها آموزش اعداد و حروف نیست بلکه در پس این آموزش ها، اهداف خاص تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی نهفته است که با محتوای کتاب های کمک آموزشی تفاوت های محتوایی، کیفی و کمی زیادی دارد و اصلا قابل مقایسه نیست.
وی تاکید کرد: تفاوت این 2 مؤلفه با هم در بحث کیفیت، اهداف، شیوه و نحوه آموزش است و در اغلب بسته های کمک های آموزش غیررسمی، که دارای سبک آموزشی با استفاده از شیوه های ساده و سریع آموزشی مانند؛ استفاده از تصویر، جای خالی و چند گزینه ای است، قصد دارد نکات مهمی آموزشی را بطور خلاصه وار در یک و یا چند کلمه بیان و بدون نیاز به تفکر خلاقانه آن را تفهیم نماید که به اصطلاح به آن آموزش طوطی وار گفته می شود.
**جایگاه آموزش رسمی
وی بروز شدن در امر آموزش را یکی از راهکارهای مناسب و مورد انتظار جامعه دانش آموزی و خانواده ها برشمرد که می تواند به نیاز و انتظار بحق آنان پاسخ بدهد و گرایش به سوی آموزش غیر رسمی را کاهش دهد.
او تاکید کرد: باید جایگاه آموزش رسمی با بروز رسانی و همگامی با جامعه علمی و رشد سریع آن در جهان، محفظ بماند.
به باور قهرمانی، آموزش رسمی فعال و همگام با علوم روز برای اقناع دانش آموز و تامین نظر خانواده ها کافی است. او آموزش غیر رسمی را در این زمینه غیر ضروری و بسیار دور از حد و قواره آموزش رسمی و کلاسیک دانست.
وی گفت: یکی از علل مهم گرایش به سوی داشتن ابزارهای کمک آموزشی غیر رسمی، تبلیغ سو دست اندرکاران این بخش است که نشأت گرفته از فکر اقتصادی آنان است که در پس ظاهر شکیل و زیبای آن نهفته است و با ظاهری علمی و پیشرفته جلوه می کند.
به نظر این کارشناس آموزش و پرورش تمایل برخی معلمان برای تسهیل امر آموزش را نیز نباید در این مقوله مورد غفلت قرار داد و باید به عنوان یک آسیب آموزشی در کلاس به آن نگاه کرد.
رئیس آموزش و پرورش حسن آباد به سند تحول بنیادی آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان کرد: این سند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس معیارهای خاص و مناسب جامعه کشورمان تدوین و تهیه شده است و طبق آن نباید آموزش غیر رسمی در قیاس با آموزش رسمی سنجیده شود.
به نظر این کارشناس آموزشی و پرورشی، مرکز تالیف و تدوین کتب درسی آموزش و پرورش از وجود معلمان با تجربه و مجربی برخودار است که همگام با علم روز و دانش جهانی پیش می روند و با کار مراکز غیر رسمی بخش خصوصی نمی توان مقایسه و برای آن وزنه ای آورده شود.
به نظر قهرمانی سیر صعودی گرایش دانش آموزان به کمک های آموزشی غیر رسمی، دغدغه خانواده ها برای آموزش بهتر و موفق با حضور پر رنگ ابزارهای کمک آموزشی غیر رسمی در مدارس، نیاز به نظارت به فعالیت های آموزشی در مدارس را دوچندان می کند و باید بیشتر تقویت شود.
وی فرایند آموزش و نهادینه شدن دانش افزایی دانش آموزان را طولانی و در یک پروسه زمانی حداقل یکساله بیان و تاکید کرد؛ معلم نباید به یک روش و پیک آموزشی بسنده کند، آموزش متنوع، فعال، بروز و با آرامی و در طول یکسال تحصیلی هدف است. وی ادامه داد: این در حالی است که کتاب های آموزشی غیر رسمی این زمان را در مسیری کوتاه و بدون نیاز به تفکر و تعقل طی می کند و حتما از شکوفایی استعداد خلاقانه نو آموز می کاهد.
قهرمانی بر برگزاری کارگاه های آموزشی برای آمادگی بیشتر معلمین و تجهیز آنها به آخرین اطلاعات روز تاکید و خاطرنشان کرد: اگر معلم بتواند با روش ها و طرح درس روزانه کلاس را مدیریت کند، دیگر دانش آموز نمی تواند به سراغ کتاب کمک درسی برود و اصلا به آن نیازی پیدا نخواهد کرد.
در منطقه حسن آباد در کیلومتر 65بیجار مرکز این شهرستان و در 240 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان حدود با حدود پنج هزار نفر سکنه، بیش از2هزار دانش آموز در قالب حدود 65مدرسه به تحصیل اشتغال دارند.

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/10834/کتاب-ها-و-ابزارهای-کمک-آموزشی-غیر-رسمی،-تهدید-یا-فرصت
بستن   چاپ