عصر کرد
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان: مشکل حوزه پژوهش در کشور کمبود اعتبار است
پنجشنبه 23 آذر 1396 - 3:48:52 PM
ایرنا - اجتماعی
کرد آنلاین - سنندج - مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان گفت: کمبود اعتبارات پژوهشی در کشور بزرگترین مشکل حوزه پژوهش و علت ضعیف بودن بار علمی پژوهش ها است.
به گزارش ایرنا، به مناسبت هفته پژوهش روز چهارشنبه همایشی با حضور مسئولان و پژوهشگران در شهرستان کامیاران برگزار شد و 2 طرف با شنیدن حرف های یکدیگر ناخواسته همایش را به پلی برای ارتباط میان خود تبدیل کردند.
این همایش با حضور بیش از 50 پژوهشگر برتر شهرستان کامیاران در حوزه های مختلف، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان، فرماندار کامیاران و برخی مدیران شهرستانی برگزار شد.
فرشید علیمردای و دلبر احمدی به نمایندگی از پژوهشگران با ارائه پژوهش های خود و بیان خواسته هایشان از جامعه و مسئولان سعی کردند این پیام که کامیاران نیاز شدید به تبدیل شدن به یک جامعه پژوهش محور دارد را به گوش مسئولان برسانند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در این همایش با بیان اینکه پژوهش های باید متناسب با نیاز، حل کننده مشکلات، کاربردی و کاربست داشته باشد، افزود: مقاله باید منجر به تولید علم و افزایش درآمد ناخالص ملی شود.
رشید قربانی به مسئول بودن تک تک افراد جامعه در برابر افزایش بار علمی هر کشور اشاره کرد و یادآور شد: در این میان مسئولان بیشتر از سایر افراد جامعه مسئولیت دارند.
قربانی پایه پژوهش را فکر کردن دانست و تاکید کرد: از آنجا که برای ساختن جامعه متفکر باید از رده سنی پایین و کودکان آن جامعه کار را آغاز کرد بنابراین بعد از خانواده آموزش و پرورش مهمترین بار این مسئولیت را بر دوش دارد.
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان پژوهش را نوشتن 300 صحفه کتاب ندانست و گفت: پژوهش باید یک اختراع باشد که منجر به یک عمل یا کشف شود.
قربانی با بیان اینکه اگر بخواهیم پژوهش ها در آینده بهتر از گذشته باشد، افزود: برای تکرار نشدن اشتباهات گذشته باید روی پژوهش های دانش آموزی سرمایه گذاری بیشتری شود.
به گفته وی، آموزش و پرورش کامیاران به نسبت جمعیت شهرستان در سال گذشته در حوزه اقدام پژوهی با عملکرد بسیار خوبی در جایگاه دوم استان قرار گرفته است.
وی تربیت را مقدم بر تعلیم و در اولویت دانست و اضافه کرد: باید این 2 همزمان با هم حرکت کنند و از هر کدام در جهت پیشرفت دیگری استفاده شود.
قربانی معلم ها را تاثیر گذارترین قشر در حوزه تربیت شهروند خوب در آینده خواند و یادآور شد: برای رسیدن به جامعه پیشرفته و مدرن، کار کردن در حوزه تربیت مهمترین وظیفه آموزش و پروش است.
سرپرست فرمانداری کامیاران هم در این همایش گفت: فقدان بسترهای پژوهشی از نظر فرهنگی در جامعه با وجود این همه پژوهش از مهمترین علت های بروز آسیب های و مشکلات اجتماعی و اقتصادی است.
جمال ارشدی با بیان اینکه کامیاران باید به جایگاهی برسید که شاخص های فرهنگی آن نسبت به میانگین استانی بهتر شود، اظهار کرد: این مهم با کمک پژوهشگران، تلاش های مدیران و همکاری آموزش و پرورش تحقق خواهد یافت.
به گفته وی، عدم رقابت میان پژوهشگران، نارسایی پژوهش های علمی در جامعه، ضعف اعتبارات پژوهشی، عدم توجه به نیازها و اولویت های پژوهشی در منطقه و شهرستان، ارتباط بین آموزش و پرورش و دانشگاه و بحث ارتباط دستگاهی و درون دستگاهی از عوامل مختلف ضعف در حوزه پژوهش هستند.
ارشدی با اشاره به اینکه برای انجام یک پژوهش کابردی و علمی باید شاخص ها و حوزه های پژوهش فراهم شود، افزود: ار آنجا که رقابت در دنیا بر سر تولید دانش است باید روند تولید دانش از مدارس آغاز شود.
وی مشکل بزرگ محققان را ناتوانی در بیان زبان علمی با زبان عامیانه دانست و تاکید کرد: محقق باید در دجه اول بداند علمی که در جامعه تاثیر گذار نباشد، علم نیست و به همین خاطر او باید مقاله ای را که می نوسید در جامعه اثر گذار باشد.
ارشدی با اشاره به اینکه هدف از پژوهش کار کردن روی مسایل و مشکلات برای پیدا کردن راه حل علمی در کنترل و کاهش آن است، یادآور شد: پژوهش باید منجر به خلاقیت، اختراع و نوع آوری و پیدا شدن یک راه علمی برای حل یک مساله شود.
در پایان این همایش از تمام پژوهشگران برتر شهرستان کامیاران در حوزه های مختلف با اهدای جوایز و لوح تقدیر، تجلیل بعمل آمد.
کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/10745/مدیرکل-آموزش-و-پرورش-کردستان--مشکل-حوزه-پژوهش-در-کشور-کمبود-اعتبار-است
بستن   چاپ