عصر کرد

آخرين مطالب

مسجد محوری؛

مهمترین پایگاه جوانان درننله سنندج/مسجد محمدی یک نهادتصمیم سازاست مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - مسجد حاج علی محمودی در حاشیه ای ترین نقطه شهر سنندج به یک پایگاه مهم برای فعالیت های دینی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است و به همین دلیل نقش نهادی مهم را در این منطقه ایفا می کند.

 از ابتدای شکل گیری اسلام و تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر (ص) در مدینه، مسجد مهمترین سنگر و پایگاه برای دفاع از اسلام بود، به صورتی که مرکز حکومت و محل تصمیم‌های مهم مسجد بود، در طول تاریخ اسلام، مسجد همیشه جایگاه خود را به عنوان مرکز تجمع دوستداران اسلام و حامیان آن حفظ کرد.
مسجد به عنوان قلب تپنده و مرکز ثقل جامعه اسلامی می‌تواند علاوه بر کارکردهای عبادی، دینی و عقیدتی، کارکردهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و تشکیلاتی را نیز به صورت همزمان برعهده بگیرد و نقشی پررنگ‌تر در اداره جامعه داشته باشد.
مسجد حاج علی محمودی در روستای ننله یکی از مساجدی است که در این مسیر قرار گرفته و با روش‌های خاصی که از سوی ماموستای جوان اداره می‌شود توانسته پای جوانان و نوجوانان بسیاری را به مسجد بکشاند و زمینه ساز فعالیت‌های دینی، قرآنی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی باشد.
بیش از یک هفته است که به دنبال صحبت کردن با این ماموستای جوان هستم تا راز و رمز موفقیت و ارتباط صمیمانه و دوستانه‌اش با جوانان و نوجوانان این روستا را بدانم که بالاخره موفق به این دیدار می‌شوم و بالاخره روز موعود فرا می‌رسید و به سوی مسجد حاج علی در روستای ننله روانه می‌شوم تا پای صحبت‌های ماموستا محمد فتحی زاده بنشینم.
در ابتدای ورود به مسجد با روی گشاده و مهمان نوازی که در خون مردم کردستان قرار دارد به استقبال آمده و مرا به داخل صحن مسجد راهنمایی می‌کند تا دقایقی هم کلام شویم و از برنامه و فعالیت‌هایی بگوید که در چند سال اخیر آنها را در این روستا اجرا کرده و با روش‌های خاص خود توانسته جوانان و نوجوانان بسیاری را جذب مسجد کند.
از ماموستا می‌خواهم قبل از هر چیز از خود بگوید که چگونه با این سن و سال کمش توانسته تا این اندازه در میان اهالی این روستا که چند سالی است عنوان شهر را یدک می‌کشد، محبوب باشد که با آرامش خاصی که در لحنش وجود دارد صحبت‌هایش را آغاز می‌کند و می‌گوید: محمد فتحی زاده هستم و متولد سال 1375 و از همان سنین کودکی و زمانی که کلاس چهارم ابتدایی بودم، وقتی بچه‌های کوچه و خیابان را می‌دیدم که هر کدام یک قرآن به دست دارند و به مسجد برای کلاس قرآن می‌روند من هم علاقمند شدم که در کلاس‌های قرآن حضور داشته باشم.
وی اینگونه ادامه می‌دهد: یادگیری قرآن را در مسجد و زیر نظر ماموستا اکرم در مسجد روستای ننله آغاز کردم و با تشویق‌های ماموستا عبید جعفری یکی دیگر از اساتیدم در این مسجد که مشوق اصلی من نیز در ورود به این عرصه بود تا به امروز یک خدمتگذار کوچک به قرآن و قرآن آموزان باقی مانده‌ام.

این ماموستا جوان اهل سنت می‌گوید: یکی دیگر از انگیزه‌های اصلی من برای در مسیر قرآن قرار گرفتن اذان گفتن در مسجد بود که در سنین کودکی با کمک امام جماعت مسجد ماموستا جعفری توفیق آن را به دست آوردم و روزی ماموستا جعفری که رغبت مرا برای اذان گفتن می‌دید از من خواست تا یک روز برای اذان ظهر من در جایگاه مؤذن قرار بگیرم و من هم که این کار باعث خوشحالی، شور و نشاط وصف ناشدنی در درونم شده بود، پذیرفتم و با استرس زیاد شروع به اذان دادن کردم که حی علی صلاه را به جای دو بار چهار بار تکرار کردم و وقتی متوجه شدم که دیگر دیر شده بود و انتظار داشتم که بعد اذان با من برخورد بدی شود اما ماموستا جعفری نه تنها خطای مرا به رویم نیاورد بلکه مرا بیشتر تشویق به اذان گفتن کرد.
ماموستا فتحی زاده گفت: همین تشویق موجب شد که من در اولین سال شرکت در مسابقات قرآن و اذان رتبه اول مسابقات مدرسه در بخش اذان را کسب کنم و در سال دوم در سطح استان رتبه اول را کسب کنم و این انگیزه تنها با اذان گفتن من در مسجد شدت گرفت و دیگر هر روز در مسجد حضور یافته و اذان می‌گفتم و وقتی می‌دیدم که مردم در کوچه‌ها از هم می‌پرسیدند که چه کسی امروز اذان می‌گفت و صوتش چه زیبا بود، بیشتر انگیزه می‌گرفتم و در سال سوم راهنمایی موفق به ختم سی جزء قرآن کریم شدم و در سال دوم دبیرستان اولین کلاس قرآن را برگزار کردم.
تقویت فعالیت های فرهنگی و ورزشی برای جذب جوانان در مسجد
در ادامه گفت و گوی دوستانه و صمیمی با ماموستا از وی خواستم تا در خصوص برنامه‌های خاص و شاخصی که با حضور جوانان و نوجوانان این روستا در قالب فعالیت‌های مسجد محور به راه انداخته است توضیحاتی بدهد که می‌گوید: برای جذب بیشتر جوانان و نوجوانان در مسجد از اهرم ورزش استفاده کردم.
وی گفت: در حال حاضر حدود 270 نفر از اهالی این روستا یا ناحیه منفصل شهری در کلاس‌های قرآنی مسجد حضور دارند و برای جذب آنان در این کلاس‌ها از اهرم ورزش استفاده کردم و امروز به جایی رسیده‌ایم که استعدادیاب ها در فعالیت‌های ورزشی ما حضور یافته و بچه‌هایی که در ورزش‌های خاصی مانند فوتبال استعداد داشته باشند را در تیم‌های مختلف جذب کرده و با آنان قرارداد می‌بندند.
این ماموستا جوان عنوان کرد: با توجه به استعدادهایی که در میان این جوانان دیدم به دنبال ایجاد یک مجموعه فرهنگی ورزشی به نام روستای ننله هستم و امسال در همین راستا یک جام با عنوان جام مساجد شهر سنندج را برگزار کردیم با میزبانی مسجد ننله که علیرغم اینکه هیچ فضای ورزشی در این روستا وجود ندارد اما 30 مسجد استقبال کردند و در این جام شرکت کردند و برای برگزاری این جام در داخل شهر سنندج یک سالن ورزشی را اجاره کردیم.
وی گفت: خوشبختانه با استفاده از ورزش توانستیم در رده‌های سنی مختلف بچه‌های روستا را جذب مسجد کنیم و در حال حاضر سه تیم فوتسال بسیار قوی داریم که تیم ابتدایی مسجد در جام مساجد سنندج مقام قهرمانی را به دست آورد و تیم بچه‌های دبیرستانی مسجد نیز در المپیاد ورزشی شهرداری سنندج هفته گذشته توانستند مقام قهرمانی را به دست آورند. شرط اساسی ورود به تیم‌های ورزشی مسجد روستای ننله نیز حضور مداوم در نمازهای جماعت و اطاعت و تکریم پدر و مادر در منزل است به طوری که اگر اطلاع پیدا کنیم در منزل پدر و مادر یکی از این بچه از وی ناراحت است، از حضور در تیم ورزشی منع شده و به کمیته انضباطی که توسط هیئت شش نفره از همین جوانان تشکیل شده است معرفی شده و ممکن است چند جلسه از حضور در تمرینات محروم شود.

ماموستا به سه کمیته دیگری که در این مسجد با مشارکت بچه‌های روستا تشکیل داده است نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: کمیته قرآن، کمیته ورزش و کمیته انتخابات نیز تشکیل شده است و از میان این جوانان چهار نفر به عنوان نماینده انتخاب شده و برای برگزاری برنامه‌های مختلف به نمایندگی از دیگر بچه‌های روستا از آنها نظرخواهی کرده و ایده می‌دهند. این روش باعث شده تا بتوانیم یک جمع دوستانه را با بچه‌های روستا تشکیل دهیم در کنار فراگیری قرآن به ورزش آنان را نیز ساماندهی کنیم که باعث شده اکنون جوانانی مانند کارو سلیمان زاده به آکادمی کیا در تهران راه یابد و یا اینکه رامان اسماعیلی به اردوی تیم ملی نوجوانان دعوت شود و کردوان طاعت نی نیز در لیگ تکواندو و تیم ملی کشور حضور دارد.
تشکیل یک موسسه مردم نهاد برای توسعه فعالیت های اجتماعی و اقتصادی
ی یادآور شد: بدون شک هر کدام از این جوانان و نوجوانانی که در تیم‌های ورزشی منتخب روستای ننله قرار دارند حافظ یک جز از قرآن کریم هستند و تا زمانی که قرآن را فرا نگرفته و یا اینکه احترام پدر و مادر را نگه نداشته باشند در این تیم جایی ندارند و حتی به این نکته هم بسنده نکرده‌ایم و گروه‌های امتیازدهی را در مدارس تشکیل داده‌ایم که این بچه‌ها را کنترل کرده که در صورت یک حرکت خارج از عرف و زدن یک حرف زشت و رکیک از تیم کنار گذاشته می‌شوند و همین امر باعث شده این بچه‌ها از نظر اخلاقی در روستا زبانزد باشند.
امام جماعت مسجد ننله بیان کرد: برای تشویق این بچه‌ها به ادای احترام به والدین براساس آیات قرآن، کسانی را که در طول هفته به پدر و مادر خود احترام گذاشته و به آنها کمک کرده‌اند در آخر هفته با تأیید والدین به اردو می‌بریم که همین خود به نوعی مشوق برای آنها تبدیل شده است و در کنار آن مشوق‌های دیگری نیز مانند تب لت، لباس تیم‌های مطرح فوتبال جهان، توپ فوتبال، کفش ورزشی و غیره را خریداری کرده و در ویترین چند طبقه‌ای مسجد گذاشتم و کسانی که موفق به حفظ قرآن، ختم قرآن و یا کسب رتبه در مسابقات قرآنی می‌شدند این جوایز به آنها تعلق می‌گرفت که وقتی بچه‌ها این جوایز را در ویترین می‌دیدند بیشتر در کلاس‌های قرآن شرکت می‌کردند و تمام تلاش خود را به کار می‌گرفتند.
ماموستای جوان به دیگر فعالیت‌های مسجد محور در این روستا اشاره کرد و از تشکیل یک موسسه مردم نهاد با عنوان آوای قدسیان خبر داد که باعث شده ارتباط این بچه و خانواده‌هایشان همیشه با مسجد برقرار باشد و از طریق این موسسه نیز فعالیت‌های اقتصادی و اشتغالزا اجرایی شود. وی می‌گوید: از طریق این موسسه برای 80 نفر از مادران این بچه‌ها کلاس خیاطی با همکاری فنی و حرفه‌ای به صورت رایگان برگزار شد و توانستند گواهینامه خود را بگیرند و با همکاری چند شرکت خصوصی و سازمان تبلیغات اسلامی توانستیم کار دوخت چادر و لباس برخی از مدارس را برای آنان بگیریم تا محل درآمدی برای این خانواده هایبی بضاعت باشد.
تشکیل صندوق نیکوکاری در ننله سنندج
وی گفت: در مرحله بعد کارگاه کلاش بافی، سجاده بافی و گلیم بافی برای برخی دیگر از زنان این روستا که فرزندانشان در فعالیت‌های قرآنی حضور مستمری دارند برگزار شد به صورت رایگان که باعث شده در حال حاضر حدود 400 نفر به طور مدام در طول هفته در این موسسه حضور داشته باشند و به فعالیت‌های مختلف مشغول باشند.

ماموستا فتحی زاده به اجرای طرح عدالت اجتماعی اشاره کرد و در این رابطه گفت: این کار به عنوان یکی از کارهای شاخص این مسجد شناخته شده که با محوریت کودکان بازمانده از تحصیل اجرا شد و با همکاری مدارس دانش آموزانی که سال قبل در مدارس بوده‌اند و برای سال تحصیلی جدید ثبت نام نکرده بودند را شناسایی کریم که در روستای ننله 12 نفر بودند که پس از حضور در منزل آنان همراه مادر خودم که سال‌ها در مدارس این روستا مدیر بوده و اکنون بازنشست شده است، توانستیم پدر و مادر هشت نفر از آنان را متقاعد کنیم تا فرزندانشان به مدرسه بازگردند و البته برای این کار نیز این هشت نفر تحت پوشش مسجد قرار گرفته و تمام هزینه‌های تحصیلی آنان از نقطه آغاز تا پایان به عهده این مسجد است.
وی گفت: تشکیل صندوق نیکوکاری در مسجد با مشارکت خود بچه‌های مسجد یکی دیگر از کارهای شاخصی است که انجام شده که ماموستا فتحی زاده در این رابطه می‌گوید: بچه‌ها ماهانه مقداری از پول توجیبی خود را در این صندوق می‌ریزند و در آخر ماه این پول‌ها جمع شده و برای بچه‌های بی بضاعتی که در روستا هستند اقلامی مانند کفش، لباس و دیگر اقلام ضروری خریداری می‌شود.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های خاص این مسجد برگزاری جنگ‌های شادی و حضور در سرای سالمندان به صورت هر سه ماه یکبار است تا بچه‌ها از همین سن قدر پدر و مارهای خود را بدانند و بیش از هر چیزی به آنان توجه کرده و والدین خود را مورد احترام قرار دهند.
مسجد امروز دیگر از کارکرد صرفاً دینی و مذهبی خود خارج شده و به سوی فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی در حرکت است که می‌توان با توسعه چنین فعالیت‌هایی که در یک مسجد کوچک و در یک روستا در اطراف هر سنندج برگزار می‌شود، بسیاری از ناهنجاری‌ها، دغدغه‌ها و آسیب‌های اجتماعی که امروزه جوانان و نوجوانان ما را با تمام هجمه‌های غیر فرهنگی در برگرفته رها کرد و اما در این میان باید مسئولان نیز پای کار بیایند و حمایت‌های لازم را از این ماموستاهای جوان داشته باشند که در طول انقلاب ثابت شده در هر جایی که کاری به جوانی سپرده شده از آن موفق و سربلند بیرون آمده است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/91860/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

تیم ریکرو کشورمان فردا راهی چین می‌شود

10 گل برتر رویارویی‌های صنعت نفت و پرسپولیس

بهترین بازیکنان هفته بیست و سوم لیگ برتر

مدیرروستا: تیم ملی غیر بازی با ژاپن توقعات را برآورده نکرد

اولین تمرین بارسلونا پس از شکست مقابل پاری سن ژرمن

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

رکورد ابدی مصطفی پاشا در تراکتور!

استارت تیم ملی فوتسال ایران با برتری مقابل همسایه

حرکت انفجاری دروازه بان افغانستان در مقابل دروازه بان ایران

کارلتو بالاخره به رکورد گواردیولا رسید

میانگین اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کشور 51 درصد است

علت صدای شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب چه بود؟

برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج

بیش از 90 درصد مردم کردستان از اجرای طرح نور استقبال کردند

نماینده ولی‌فقیه در استان: شورای فرهنگی در ادارات کردستان تشکیل شود

زمین گرد است!

برتری خفیف ایران برابر افغانستان در نیمه اول

حمید استیلی: قهرمان از بین پرسپولیس ‌و استقلال است

هاشم بیک زاده: ترجیح دادم از کادرفنی استقلال جدا شوم

هاشمی نسب: قانون جدیدی وضع نشود صدر می‌مانیم

از وضعیت مصدومیت طیبی تا شرایط تیم ملی فوتسال

روشن: به هیچ عنوان استقلال و پرسپولیس خصوصی نمی‌شوند!

گل دوم ایران به افغانستان در رقابت های آسیایی فوتسال

گل سوم ایران به افغانستان توسط احمد عباسی

گلایه‌های مهدی هاشمی‌نسب از میثاقی در نشست خبری

نجات دروازه های هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال ایران

بارش‌های رگباری بهاره کردستان را فرا می‌گیرد

بارش‌های رگباری بهاره کردستان را فرامی‌گیرد

سالم الدوساری، موثرترین بازیکن لیگ قهرمانان

وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان

سه پنالتی علیه الهلال

سیل پرواز فرنگی‌کاران به ایران را لغو کرد

مهدی شیری: از خمس خیلی چیزها یاد گرفتم

تیم ملی فوتسال تاجیکستان از سد کره جنوبی گذشت

چرا هالند و دی‌بروینه را تعویض کردم

ترکیب تیم ملی فوتسال برای بازی با افغانستان مشخص شد

بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها

کرمانشاهیان در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی می‌کنند

ممنوعیت همراه داشتن حیوانات خانگی به مراکز عرضه غذا

سه پنالتی علیه الهلال، یکی از یکی درست‌تر!

حذف بروکراسی اداری در کردستان پیش‌ نیاز تحقق شعار سال

تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون نهایی

کشت و صنعت مغان صاحب برند بذر گندم شد

بیش از 90 درصد کردستانی‌ها پایبند به حجاب هستند

رئیس جهاد دانشگاهی: کرمانشاه صاحب شهرک فناوری می‌شود

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری