عصر کرد

آخرين مطالب

/گزارش/

صدای ماندگار رادیوی کردستان تجلیل شد فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - «سید اسماعیل حسینی» گوینده و مجری باسابقه صداوسیمای کردستان طی مراسمی از سوی هنرمندان و انجمن تجلیل از مفاخر کردستان تجلیل شد .
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، سید اسماعیل حسینی یکی از گویندگان پیشکسوت رادیو کردستان است که با اجرای برنامه‌های فرهنگی و دینی بویژه در ماه مبارک رمضان در ذهن مخاطبان جا خوش کرده است.
به همت انجمن تجلیل از مفاخر کردستان و موسسه «تروسکه‌ی سنه‌ی فرهنگی» و جمع زیادی از هنرمندان و چند تن از مسئولان فرهنگی از این هنرمند در منزل او تجلیل به عمل آمد.
یحیی صمدی، فعال فرهنگی و رسانه‌ای و از اعضای انجمن تجلیل از مفاخر کردستان طی سخنانی گفت: کردستان سرزمین فرهنگ و هنر بوده و بزرگان زیادی در این خطه پرورش یافته که به فرهنگ و ادب کشورمان خدمت کرده‌اند .
وی با بیان اینکه متاسفانه هنرمندان بسیاری را داریم که در گمنامی از دنیا می‌روند، افزود: باید این هنرمندان را تا زمانی که در قید حیات هستند دریابیم و قدردان تلاش‌های آنها باشیم .
صمدی در مورد انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان نیز اظهار کرد: این انجمن به صورت مردمی فعالیت می‌کند و وابسته به هیچ گروه و جریانی نیست .
وی در پایان سخنان خود به خدمات ارزنده اسماعیل حسینی، گوینده رادیوی کردستان به فرهنگ و ادب این استان اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان علاوه بر گویندگی و مجریگری، در حوزه نگارش کتاب نیز فعالیت داشته و سه کتاب را تاکنون تالیف کرده‌اند .
صباح حسنی از دیگر اعضای انجمن تجلیل از مفاخر کردستان نیز در ادامه، گفت: سیداسماعیل حسینی یکی از مفاخر استان کردستان است که در زمینه‌های فرهنگی فعالیت‌های بسیاری را داشته‌اند که مایه افتخار است .
وی افزود: وظیفه همه ماست که از هنرمندان تجلیل به عمل آوریم و بی اخلاقی و بی حرمتی را نسبت به آنها روا نداریم .
حسنی ضمن تاکید بر برجسته‌سازی اقدامات فرهنگی و هنری، تاکید کرد: باید مردم را نیز به سمت فعالیت‌های فرهنگی هدایت کنیم و فرهنگ قدردانی از بزرگان و مفاخر را در جامعه نهادینه کنیم .
وی در ادامه به نحوه شکل گیری و سال‌های ابتدایی فعالیت انجمن تجلیل از مفاخر کردستان هم گریزی زد و گفت: با بیش از 20 سال فعالیت این انجمن خوشبختانه از هنرمندان مناطق کردنشین کشور در زمینه‌های مختلف تجلیل به عمل آورده‌ و توانسته‌ایم تا حدود زیادی این فرهنگ را نهادینه کنیم.
کلثوم عثمان پور از همکاران سیداسماعیل حسینی در سال های فعالیت در رادیوی کردستان نیز طی سخنانی اظهار کرد: سال 67 و در اولین سال فعالیتم در رادیو کردستان با آقای حسینی آشنا شدم که ایشان در آن زمان به دلیل دانایی و آشنایی با علوم مختلف، برای ما نقش یک مرجع و منبع مورد وثوق را داشتند که سوالات خود را از او می‌پرسیدیم و ما را راهنمایی می‌کردند.
وی با تاکید بر اینکه ایشان هم از لحاظ شخصیتی و هم از لحاظ علمی قابل اعتماد بودند، گفت: آقای حسینی ستون رادیو بود و بر علوم مختلف اشراف داشت.
ایرج بهرام نژاد از دیگر همکاران سال فعالیت های سیداسماعیل حسینی در رادیو نیز گفت: امروز متاسفانه گویندگان با مدرک خود گوینده هستند، در صورتی که در گذشته با سواد خود گویندگی می‌کردند.
وی افزود: گویندگی، سواد اجتماعی بالایی را می‌طلبد که در آقای حسینی این مسئله وجود داشت و برای همه الگو بود.
عبید رستمی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز عنوان کرد: تاثیر و جایگاه یک شخصیت فرهنگی بر جامعه، تاثیر بر حافظه فرهنگی جامعه و نام نیکو و عاقبت بخیری سه مولفه یک هنرمند است که او را از دیگران متمایز می‌کند.
وی با اشاره به صدای آرام و دلنشین سید اسماعیل حسینی و القای این حس آرامش به مخاطبان، افزود: استاد حسینی، بخشی از حافظه تاریخی و فرهنگی شهر سنندج است که استعدادهای بسیاری را نیز در این زمینه پرورش داده است.
امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان نیز صبوری و بی ادعا بودن را ویژگی بارز اسماعیل حسینی برشمرد و گفت: استاد حسینی بدون ادعا سال ها به فرهنگ و ادب استان کردستان خدمت کرده است.
وی به برنامه‌های سحر ماه مبارک رمضان این گوینده و مجری شبکه کردستان نیز اشاره و ذکر کرد: آرامش خاصی که در صدای ایشان وجود داشت مخاطب را جذب می‌کرد.
سید اسماعیل حسینی، گوینده و مجری استان کردستان نیز در بخش پایانی این مراسم، همچون همیشه با لبخند و قرائت چند شعر از نالی و حافظ، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: کمتر از 20 سال داشتم که فعالیت خود را از رادیو کرمانشاه و در کنار هنرمندانی همچون مظهر خالقی که مدیرکل وقت صداوسیمای کرمانشاه بودند شروع کردم.
وی با بیان اینکه آن زمان همچون کودکی بودم که در دریایی باعظمت افتاده بودم، افزود: انسان های بسیار بزرگ و شاخص در آن دوره در کرمانشاه و صداوسیمای این شهر مشغول به فعالیت بودند و همچنین آرشیو این شبکه بسیار غنی و بزرگ بود.
حسینی با بیان اینکه اگر برنامه رادیویی خوب بود به دلیل عوامل و گویندگان آن بود چون از میان بهترین‌ها انتخاب شده بودند، ادامه داد: تا دهه 70 و 80 نیز گویندگان بسیار توانمندی در رادیو وجود داشتند اما از دهه 80 به بعد این مسئله بسیار کم شده است.
وی با بیان اینکه زبان و فرهنگ و ادب هر ملت و قومی منحصربفرد است، گفت: کُردها اصیل ترین قوم ایرانی هستند که زبان و فرهنگ و ادبیات بسیار غنی دارند و باید آن را به دنیا بشناسانند.
این گوینده رادیو کردستان با تاکید بر اینکه یگ گوینده باید بر فرهنگ و زبان و ادبیات منطقه خود مسلط باشد، افزود: وقتی یک گوینده اهل مطالعه نیست و فقط طوطی‌وار مطالبی را یاد گرفته است باعث ضعف در این حوزه می شود.
وی در ادامه عنوان کرد: سه کتاب «دوانزه سواره مریوان» به صورت داستان، «گروگال» شعر کردی و فارسی و «گنجینه سر به مهر» شامل مجموعه مقالات کردی، فارسی و عربی را تاکنون تالیف کرده‌ام.
حسینی در پایان سخنانش از همسر خود تشکر کرد و گفت: همسرم همواره در شرایط سخت همراه و پشتیبان من بوده‌اند که از ایشان کمال قدردانی را دارم.
در ادامه با قیام و تشویق حاضران و اهدای لوح تقدیر و هدایایی از استاد سیداسماعیل حسینی تقدیر به عمل آمد.
سید اسماعیل حسینی متولد سال 1332 در شهر مریوان است که سال ها به عنوان گوینده رادیو و همچنین مجری برنامه‌های ماه رمضان شبکه کردستان فعالیت کرده و پس از بازنشستگی از صداوسیما این روزها بیشتر به در زمینه پژوهش و تالیف کتاب مشغول به فعالیت است. همچنین او تاکنون سه کتاب «دوانزه سواره مریوان» به صورت داستان، «گروگال» شعر کردی و فارسی و «گنجینه سر به مهر» شامل مجموعه مقالات کردی، فارسی و عربی را به رشته تحریر درآورده و مقالات متعددی از او در نشریات داخلی و خارجی به چاپ رسیده است.
انجمن تجلیل از مفاخر کردستان و موسسه «تروسکه‌ی سنه‌ی فرهنگی» با بیش از 20 سال سابقه فعالیت تاکنون از شخصیت‌های بزرگی در مناطق کردنشین کشور تجلیل به عمل آورده است که می توان به تجلیل از هنرمندانی همچون مرحوم براتعلی نورایی (کا برات)، مرحوم عباس کمندی، مرحوم عبدالله ماچکه ای، مرحوم ملک محمد محمدی (ملی دوم)، مرحوم قادر عبدالله زاده (قاله مه ره)، مرحوم سیروس معروفی و اساتید دیگری مانند عدنان کریم، احمد نظیری، هادی ضیاءالدینی، یدالله محمدی، فتانه ولیدی، جمیل نوسودی، شریف علیرمایی، رحیم لقمانی، کلثوم عثمان پور، دکتر اسعد اردلان، جلال ملکشاه، صابر صابر، فردین صادق ایوبی، نجمه الدین درفش، سیمین چایچی، ماجد مردوخ روحانی، حبیب مله ای، منصور رحمانی، عزیز عبدالملکی (عزیز کرماشانی)، اسعد سراج الدینی، احمد محمدی، توفیق ابراهیمی، مهدی حجت السادات، فاتح عزت پور، فتح الله امینی، صابر شیانی، نامق هورامی، عطا نهایی، عبید رستمی، زاهد کریمی، عدنان برزنجی، زانا قاسمی فر، عابدین رضایی، سید اسماعیل حسینی، عادل نادری، یدالله شاکری، احمد شاطبی، بهروز نورانی پور، فاطمه فرهادی، سعدالله نصیری،نجمه الدین شومت یاریان، اسد صیدی، سید جلال حسینی، بیژن باغبانی و ... اشاره کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/91841/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است