عصر کرد

آخرين مطالب

اراضی دیم فرصت بزرگ توسعه اقتصاد کشاورزی کردستان است سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - ایرنا - معاون توسعه منابع و برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: نگاه ویژه مسئولان به ظرفیت های بخش اراضی دیم می تواند به عنوان یک فرصت و پتانسیل تاثیرگذار و مهم در توسعه اقتصاد کشاورزی این استان نقش ایفا کند.

به گزارش ایرنا، خلیل فعله گری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید برخی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از پروژه ارتقای امنیت غذایی ایران - ایکاردا در بخش حسین آباد سنندج افزود: با توجه به آمارهای موجود کردستان تاکنون در تحقق اهداف این پروژه خوب عمل کرده است.
وی اظهار داشت: در راستای تامین امنیت غذایی و بهره‏ وری نظام های تولیدی غلات محور در اراضی دیم، تفاهم‏نامه‏ای مابین وزارت متبوع و مرکز تحقیقات بین المللی کشاورزی در مناطق خشک جهان (ایکاردا) منعقد شد.
فعله گری تاکید کرد: براساس این تفاهم نامه قرار است تولیدات دیم در چهار استان کردستان، کرمانشاه، لرستان و آذربایجان شرقی طی یک برنامه پنج ساله به میزان 25 درصد و به صورت پایدار افزایش یابد.
وی یادآور شد: افزایش 25 درصدی تولیدات دیم طی یک برنامه 5 ساله به صورت پایدار، توسعه کشاورزی حفاظتی در دیم زارها به عنوان تنها نسخه نجاتبخش مزارع دیم با توجه به تغییرات اقلیمی، تنوع بخشی به محصولات و ارقام کشت شده در دیم زارها، انتقال دانش فنی، تکنولوژی های نوین و یافته های تحقیقاتی به مزارع و افزایش درآمد و بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان از اهداف این پروژه است.
فعله گری اضافه کرد: این پروژه در 2 مسیر ایجاد پایگاه های نوآورانه و مزارع نمایشی در مزارع کشاورزان شهرستان های دیم خیز سعی دارد تا به اهداف پیش بینی شده، برسد.
وی در خصوص دستاوردهای این پروژه گفت: تنوع بخشی به محصولات و ارقام کشت شده (حذف آیش و توسعه کشت محصولات جدید تناوبی در دیمزارها از جمله دانه های روغنی و علوفه دیم و همچنین تنوع بخشی و جایگزینی ارقام رایج با ارقام جدید گندم، جو و نخود با عملکردهای بالاتر) از دستاوردهای 2 سال اول اجرای این پروژه است.
فعله گری اظهار داشت: افزایش عملکرد در مزارع نمایشی تحت پوشش پروژه نسبت به مزارع شاهد، تقویت روحیه همکاری، همگرایی و هم افزایی در بین کارشناسان، کشاورزان و مسئولین استان همچنین توسعه کشاورزی حفاظتی و ورود ادوات کشت مستقیم به دیم زارها به واسطه اجرای پروژه، تقویت ارتباط کارشناسان و کشاورزان استان با محققین مراکز بین المللی کشاورزی، بازدید از دستاوردهای سایر کشورها و انتقال دانش و تجربه به استان از دیگر دستاوردهای مهم این پروژه است.
وی افزود: از دستاوردهای دیگر این طرح آشنایی کشاورزان با ارقام جدید با کیفیت و مقاوم به سرما و خشکی محصول گندم با ارقام باران و اوحدی، محصول جو با رقم آبیدر و سهند و محصول نخود آزکان، عادل و منصوری بود.
معاون توسعه منابع و برنامه ریزی جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: در اجرای طرح ایران - ایکاردا سال اول 700 هکتار، سال دوم 17 هزار و 750 هکتار کشت شد و در سال سوم 86 هزار و 500 هکتار، در سال چهارم 257 هزار و 700 هکتار و در سال پنجم نیز 342 هزار و 800 هکتار از اراضی دیم کردستان تحت پوشش این طرح قرار می گیرد.
2 میلیون هکتار اراضی دیم در چهار استان کشور، مورد هدف طرح افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران با سازمان های بین المللی موسوم به ایران - ایکاردا قرار دارد.
به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه به کردستان سفر کردند.
شرکت در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی از جمله برنامه های نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی در روز اول این سفر است.
کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است. این کمیسیون بر اساس ماده 62 برای انجام وظایف محوله درمحدوده کشاورزی، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسی مطابق ضوابط این آئین‏نامه تشکیل می‏شود.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است و باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.
3034/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/91772/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی

افزایش 16 درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری

پیش بینی صعود 40هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

اجرای رسمی طرح باک پُر از روز شنبه در مرز رسمی پرویزخان

همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود