عصر کرد

آخرين مطالب

حاشیه‌هایی به شیرینی شیره انگور سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - نخستین جشنواره استانی انگور سیاه بانه ته‌ره‌ره‌شه حاشیه های به شیرینی شیره انگور داشت که اجرای برنامه های شاد، اجرای هه‌لپه‌رکی، معرفی گونه های برتر انگور، نمایشگاه دوشاب انگور عسگری و تجلیل از انگور کاران نمونه کردستان از جمله آنها بود.

نخستین جشنواره استانی انگور سیاه بانه ته‌ره‌ره‌شه پنجم شهریور و در چهارمین روز از هفته دولت با معرفی فرآورده های ان محصول برای سرمایه‌گذاری، ارائه روش های نوین کشت و پرورش انگور، توسعه باغات، معرفی ارقام برتر انگور دیم و آبی کردستان و توسعه و ایجاد بازارهای صادراتی همزمان با آغاز برداشت این محصول در تالار دریا بانه برگزار شد بر خلاف همیشه این‌بار تالار دریا میزبان تولید کنندگان، باغداران، کشاورزان و صنعت گران بانه بود.
شهرستان بانه همزیستی طولانی با انگور سیاه دارد مزه انگور سیاه آربابا زبان زد خاص و عام است و این همزیستی طولانی مدت ریشه در فرهنگ و تاریخ این شهر داشته است به‌طوریکه بسیاری از زنان و مردان روستایی با آغاز فصل برداشت انگور با ابزاری ساده و سنتی فرآورده‌های متنوع ترش و شیرینی از این محصول درست می کنند و بر سر سفره های خود می گذارند.

برپایی نمایشگاه در محوطه تالار دریا از حاشیه‌های جشنواره استانی انگور بود که در این مکان غرفه‌های عرضه محصولات ارگانیک محلی زوج اهل روستای دارساوین، عسل 100 درصد طبیعی تولید بانه، انگور و انجیر روستای ورچک، عرقیات گیاهان بومی و محلی، سبد بافی، کلاه دوزی و پستک بافی دایر شده بود.
اجرای موسیقی زنده، شعرخوانی در باب انگور و مویز، اجرای گروه هه‌لپه‌رکی نیشتمان بانه، همخوانی خوانندگان فولکلور محلی به صورت سنتی باعث ایجاد روحیه نشاط در حاضرین شد و خواستار اجرای دوباره این برنامه ها شدند.

اجرای هر برنامه ای نقاط ضعف و نقاط قوتی دارد که نامناسب بودن فضای برگزاری جشنواره یکی از نقاط ضعف جشنواره انگور سیاه بانه بود.
نخستین جشنواره شهرستانی انگور سیاه بانه ته‌ره‌ره‌شه در مهر ماه سال 95 در روستای زرواو سفلی یکی از قطب های مهم تولید انگور سیاه برگزار شد و امسال نخستین جشنواره استانی انگور سیاه است که بانه میزبان آن بود البته نامناسب بودن مکان برگزاری جشنواره یکی از نواقص بود چرا که انتظار می‌رفت در یکی از روستاهای تولید انگور و در فضای باز و مکانی طبیعی این جشنواره برگزار تا استقبال بهتری از آن شود.
علاوه بر نامناسب بودن مکان جشنواره نحوه چیدمان انگور در سبدها، سیستم صوتی نامناسب و مکان نمایشگاه نیز نامناسب بودن از دیگر نقاط ضعف این جشنواره بود مکان نمایشگاه باید طوری طراحی شود که غرفه داران بتوانند به راحتی مراحل تولید محصول خود را برای حاضرین اجرا کنند.

شورش نصیری یکی از سریعترین طراحان چهره ایران اهل شهرستان سردشت آذربایجان غربی یکی از مهمانان ویژه جشنواره بود که همزمان با اجرای برنامه ها و سخنرانی، چهره خالد جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، محمد امین‌زاده سرپرست فرمانداری بانه، کریم شریفی مدیر جهادکشاورزی بانه و چند منظره طبیعی را با سرعت و دقت بسیار زیاد طراحی و در پایان مراسم آن را سخنرانان هدیه کرد.
مهمان نوازی میزبانان جشنواره انگور سیاه بانه از دیگر حاشیه های زیبای این جشنواره بود میزبانان با میوژاو که گواراترین نوشیدنی روزهای تابستانی بانه است که از خُرد و خیس کردن مویژ به دست می آید و از قدمت بسیار زیادی بر خوردار است از مهمانان پذیرایی کردند.
کردستان دومین تولید کننده انگور کشور
براساس آمارهای کشور ایران یازدهمین تولید کنند انگور و سومین تولید کننده کشمش دنیا است 15 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت انگور اختصاص یافته که سالانه 155 هزار تن انواع انگور برداشت می شود و این استان رتبه دوم تولید کشور را به خود اختصاص داده که 55 هزار تن به صورت تازه خوری مصرف می شود و یا توسط تولید کنندگان به مویژ، کشمش، سرکه، آب غوره، دوشاب، شیره و دیگر فرآوری ها تبدیل می شود و انگور مازاد بر نیاز استان به استان های همجوار و کشورهای همسایه صادر می شود.
بر اساس تحقیقاتی که انجام شده ریشه انگور وحشی در روستاهای تاژان و تاژابان بیش از 2 هزار سال قبل کشف شده در واقع کردستان خواستگاه اصلی تولید انگور است.
خواص انگور
انگور میوه ای شیرین و بسیار مغذی و مقوی است که خون را تصفیه و سینه را صاف می کند و برای درمان ورم معده و روده بسیار مناسب است این میوه منبع عناصر آهن، منگنز، پتاسیم و ویتامین سی است عصار انگور در کاهش التهاب بیماریهای مفصلی، درمان سرطان ها و بیماری های قلبی و کاهش پربی خوی و فشار خون بسیار موثر است.

انواع انگور کردستان
اراضی شیب دار، بارندگی مناسب سالانه و آب و هوای مناسب این استان مستعد کشت انگور کرده و بیش از 65 درصد انگور کردستان به صورت دیم کشت می‌شود و انواع انگور کردستان شامل ته ره ره شه، طائفی، مام برایمه، سرقوله، سادانی، زردکه، سوراو کاژاو، عسکری، فخری، کشمش، شاهانی، بیدانه، بیدانه قرمز و سفید، بول مازو، گنکه، صاحبی، ویس قلی، چاوه گا، خلیلی، میرزایی، هلقو، تبرزه، لعل، قره اوزوم، شیرازی، بزمارکوت، دره بول، شرشره، کورد کوش، منقا و ریش بابا است که رقم ره شه دارای انتی اکسیدانی به نام «رزوارتراول» است که برای بسیاری از بیمارهای قلبی و عروقی مناسب است.

حُسن ختام
حُسن ختام این جشنواره نیز تجلیل از 10 انگورکار نمونه کردستان بود که با اهدای لوح سپاس و تندیس جشنواره از آنان تقدیر شد.
شهرستان‌های مریوان، بانه و سروآباد به ترتیب بالاترین سطح زیر کشت و تولید انگور بویژه انگور سیاه ته‌ره‌ره‌شه کردستان را دارند اما به دلیل کمبود منابع مالی و سرمایه گذاری و ناکافی بودن ظرفیت صنایع تبدیلی فراوری این محصول به صورت میکانیزه انجام نشده اما تولیدکنندگان به صورت سنتی فراوری این محصول را انجام می دهند.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز کردستان واقع شده است.
7469/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/91663/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی

تصمیم بزرگ کاپیتان؛ ناچو فرناندز، خواهان جدایی از مادرید

آشتی‌کنان در بارسا؛ فقط گل و شیرینی کم بود

خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال

خلاصه بازی استقلال 3 - شمس آذر قزوین 2

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

توزیع 200 تن آرد تشویقی بین 495 واحد خبازی

تحقق بیش از 80 درصد از برنامه‌های اشتغال تبصره 18 مددجویان

تردد روزانه بیش از هزار زائر از مرز خسروی

اعلام قیمت جدید خدمات پارکینگ‌های کرمانشاه

نقش روستابازار‌ها در کنترل قیمت‌ها

طنین انداز شدن نوای دف در روستای پالنگان

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی

اختصاص بیش از 600 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه