پلههایی که راه کردستان طی کرد سياسي بزرگنمايي: عصر کرد - سنندج - افزایش حدود 2 برابری شاخص بزرگراهی، رشد 13 درصدی بهرهمندی روستاییان از راه آسفالته، هزینه کرد 11 هزار میلیارد ریالی در بخش راه و تسریع در ساخت راه آهن همدان - سنندج از جمله پله های ترقی بود که زیرساختهای حوزه راه کردستان در دولت تدبیر و امید طی کرده است.راه به عنوان از عناصر مهم در پیشبرد اهداف صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی هر جامعه ای محسوب میشود و از مهمترین شاخص های مقایسهای در میزان توسعه یافتگی یک شهر، استان و یا کشور طول راههای آن بر حسب طبقه بندی نسبت به جمعیت و یا سطح آن منطقه و کشور است. استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان 6 هزار و 100 کیلومتر آن راه روستایی و یک هزار و 900 کیلومتر آن راه بینشهری است. 305 کیلومتر از کل راههای بینشهری استان بزرگراه، 303 کیلومتر آن با مشخصات جاده اصلی و 400 کیلومتر آن راههای فرعی و عریض، راههای فرعی درجه یک و 2 هر کدام به ترتیب 446 و 400 کیلومتر است. در سال های قبل از انقلاب اسلامی، کردستان به لحاظ برخورداری از راه های مناسب از محرومترین استان های کشور بود ولی امروز در سایه توجه ویژه نظام اسلامی عقب ماندگی های گذشته در حد قابل ملاحظهای جبران شده است. در حال حاضر تمام روستاهای استان دارای راه ارتباطی بوده و از کل راه های روستایی حدود سه هزار کیلومتر آن آسفالت شده و هدفگذاری لازم برای آسفالت و بهسازی یک هزار و 100 کیلومتر راه دیگر نیز انجام شده است. در خصوص کارهای انجام شده در راه های اصلی نیز حدود 305 کیلومتر از راه های استان به بزرگراه تبدیل و 150 کیلومتر دیگر نیز در قالب طرحهای جاده بیجار - زنجان، بیجار همدان، بیجار دیواندره، کریدر شمال جنوب و گردنه صلوات آباد در حال تعریض است. همچنین محور جدید و مهم حساس سنندج - مریوان به طول 105 کیلومتر به عنوان راه اصلی در حال اجراست که در 2 سال اخیر با شتاب بخشی آن از پیشرفت قابل ملاحظه 70 درصدی برخوردار بوده و امید می رود در سال آینده به بهرهبرداری برسد. این طرح ها از سوی دولت تدبیر و امید در سطح استان با هدف تسهیل در ترافیک، دسترسی سریع به مراکز تجاری منطقه و فرامنطقه ای، صرفه جویی در سوخت، انرژی و زمان، کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن، رونق بخشیدن به سرمایه گذاری ملی - منطقه ای و گردشگری، بهبود شرایط زیست محیطی و رضایتمندی کاربران و استفاده کنندگان از راه برنامه ریزی شده است. 4 هزار میلیارد ریال اعتبار برای راههای کردستان اختصاص یافت مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در این ارتباط گفت: توسعه زیرساختهای راه در استان کردستان از منابع مختلف بودجه 98، حدود چهار هزار میلیارد ریال اعتبار گرفته است. محمدصدیق ثابتی اظهار داشت: در سال 97 توسعه زیرساختهای راه کردستان حدود یک هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار داشت که امسال با توجه دولت و پیگیری های مسئولان استان این میزان با حدود سه برابر رشد به چهار هزار میلیارد ریال رسیده است. وی با بیان اینکه این میزان اعتبار از محل منابع ملی، استانی و سایر ردیفها در طرح های در دست اجرای این استان هزینه میشود، افزود: عمده طرحهای هدف این اعتبارات شامل کریدر شمال - جنوب (بزرگراه کرمانشاه - میاندوآب)، جاده مریوان - سنندج، طرح چهار خطه کردن گردنه صلوات آباد محور سنندج - همدان و راه آهن سنندج - همدان است. مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در خصوص طرح کریدر شمال - جنوب در کردستان گفت: بزرگراه کرمانشاه - میاندوآب بخشی از کریدور بزرگراهی غرب کشور بوده که از 416 کیلومتر طول این بزرگراه حدود 320 کیلومتر آن در کردستان واقع شده و اکنون 58 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی با اشاره به اینکه تاکنون 140 کیلومتر از این مسیر در کردستان زیربار ترافیک رفته است، اضافه کرد: طول کلی کریدور بزرگراهی غرب کشور یک هزار و 328 کیلومتر است که پنج استان غرب کشور را در بر میگیرد. ثابتی یادآور شد: اتمام عملیات اجرایی پروژه بزرگراهی کرمانشاه - میاندوآب نیاز به اعتباری بیش از 6 هزار و 500 میلیارد ریال دارد که در صورت تامین آن و تخصیص اعتبار لازم در بحث رفع معارضین و ارزیابی زمین های کشاورزی واقع در طرح، انتظار می رود در سه سال آینده به بهرهبرداری برسد. مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: بهبود شرایط ترافیکی، ارتقای سطح برخورداری از راه مناسب، تسهیل مبادلات تجاری، صرفه جویی در زمان وانرژی، کاهش تلفات و ازدیاد ایمنی و همچنین رضایت مندی کاربران به عنوان مزایای این طرح بزرگ راهسازی است. راهآهن سنندج - همدان 1500 میلیارد ریال اعتبار گرفته است وی در خصوص طرح راهآهن کردستان نیز گفت: پروژه راه آهن تهران - همدان - سنندج یک خطه و به طول 418 کیلومتر با سرعت طرح 160 کیلومتر بر ساعت با عرض مسیر 6 متر بوده که در سال 84 مطالعات آن صورت پذیرفته و عملیات اجرایی آن در هشت قطعه از سال 85 شروع شده است. ثابتی اضافه کرد: طول مسیر راه آهن تهران - همدان 268 کیلومتر بود که زیرسازی آن به اتمام رسیده و تمام مسیر مذکور ریل گذاری شده است. وی افزود: طول مسیر راه آهن همدان - سنندج نیز 150 کیلومتر است که عملیات زیرسازی قطعه یک و 2 آن در حال اجرا بوده و عملیات زیرسازی قطعه سوم نیز به اتمام رسیده و آماده اجرای عملیات روسازی است. ثابتی تاکید کرد: پیشرفت فیزیکی کل قطعات 1 و 2 و 3 راه آهن تهران - همدان - سنندج بطور متوسط متناسب با حجم عملیات اجرایی 75 درصد بود و امسال یک هزار و 500 میلیارد ریال نیز اعتبار گرفته است. جاده تیژ تیژ - گاران تا پایان سال مالی 98 به بهره برداری می رسد مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اظهار داشت: جاده تیژ تیژ - گاران در محور سنندج - مریون که از سال 83 کار آن شروع شده بود تا سال 95 حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که این رقم از سال 95 تاکنون به 83 درصد افزایش یافته است. ثابتی با بیان اینکه برای ساخت جاده جدید سنندج - مریوان از سال 83 تا 95 حدود یک هزار و 300 میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: از سال 95 تاکنون نیز یک هزار و 850 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن نیز یک هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است. وی یادآور شد: امسال 800 میلیارد ریال برای این طرح تامین اعتبار شده و برای اجرای آن از لحاظ مالی مشکلی وجود ندارد ضمن اینکه آسفالت 17 کیلومتر آن باقی مانده که امیدواریم در نیمه دوم امسال به پایان برسد. مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه طول این طرح 52 کیلومتر است، افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح اکنون 83 درصد است و آسفالت 16 کیلومتر آن شامل قطعات 4، 5 و 6 باقی مانده است. 11 هزار میلیارد ریال در بخش راه کردستان سرمایه گذاری شد مدیر ساخت و توسعه راه های راه و شهرسازی کردستان نیز در این ارتباط گفت: 11 درصد از کل راه های بین شهری، 48 درصد از بزرگراه ها و 27 درصد از راه های روستایی استان کردستان در دولت تدبیر و امید ساخته شده که در نتیجه آن یک هزار و 26 کیلومتر انواع راه با استفاده از حدود ١١ هزار میلیارد ریال اعتبار احداث شده است. رامین محمودی اظهار داست: در این مدت حدود چهار هزار میلیارد ریال برای ١٣٠ کیلومتر بزرگراه، ٣٥٠٠ میلیارد ریال برای احداث ١٣٥ کیلومتر راه بین شهری اصلی و فرع و ٣٥٠٠ میلیارد ریال برای 782 کیلومتر و راه روستایی هزینه شده است. طول کل بزرگراه های استان ٣٠٠کیلومتر، راه اصلی و فرعی یک هزار و 500 کیلومتر و راه های روستایی آسفالته 2 هزار و 990 کیلومتر است. وی افزود: با اقدامات انجام یافته از سوی دولت تدبیر و امید از سال 92 تا کنون شاخص بزرگراهی استان از 9 درصد به 17درصد، و شاخص راه های روستایی آسفالته از 36 درصد به 49 درصد رسیده است. 9 هزار میلیارد ریال برای تکمیل بزرگراه های کردستان نیاز است مدیر ساخت و توسعه راه های راه و شهرسازی کردستان گفت: تکمیل 300 کیلومتر بزرگراه در دست احداث این استان 9 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. محمودی اظهار داشت: طول بزرگراه های استان در سال 95، 180 کیلومتر بود که با انجام اقدامات و اجرای پروژههای متعدد این میزان در پایان سال 97 به 300 کیلومتر رسید. وی افزود: بهبود وضعیت راه های استان در بخش های بزرگراهی، اصلی و روستایی از جمله اولویت های هدف گذاری شده که تمام عوامل از جمله کارشناسان، مدیران، پیمانکاران و مشاوران حوزه راهسازی استان با جدیت تلاش می کنند این مهم تحقق پیدا کند. محمودی اضافه کرد: طرح های راهسازی سنندج - مریوان، بیجار - زنجان، بیجار - همدان، تعریض گردنه صلوات آباد، سقز - بانه، سقز - مریوان، بانه - مریوان، کامیاران - مریوان و کرمانشاه - میاندوآب از جمله طرح های مهم راهسازی در این استان است. 3034/9102 شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵:۴۱ ۹۹ بازديد عصر کرد لینک کوتاه: https://www.asrekurd.ir/Fa/News/91594/