عصر کرد

آخرين مطالب

کردستان و هزار راه نرفته/بهره برداری از پروژه های توسعه محور سياسي

  بزرگنمايي:

عصرکرد- هفته دولت فرصتی است برای بیان خدماتی که مجموعه دولتمردان در راستای روند توسعه انجام می‌دهند. در این میان آنچه بیشتر از همه به نگاه افکار عمومی می‌نشیند؛ باز می‌گردد به پروژه‌هایی که ملموس و مهم بوده و ارتباط نزدیکی با مردم و توسعه همه جانبه دارد. همانند گازرسانی به روستاها، آبرسانی، مسکن روستایی، راهسازی، پروژه‌های مرتبط به حوزه فرهنگ و هنر در کنار پروژه‌های اشتغالزایی و کشاورزی و مدرسه سازی و دیگر موارد.

در این راستا نقش این پروژه در مناسبت‌های مختلف برای مناطق محروم و کم برخوردار بیشتر اهمیت دارد و قطع به یقین بیشتر هم دیده می‌شود. همانند استان کردستان که در هفته دولت بنابه اظهارات استاندار کردستان 228 پروژه عمرانی با اعتبار 200 میلیارد تومان به بهره برداری رسید که از این تعداد 183 پروژه با 150 میلیارد تومان در بخش عمران در حوزه‌های مختلف و 45 طرح سرمایه گذاری با 60 میلیارد تومان اعتبار و730 نفر اشتغال افتتاح شد.

بهره برداری از 25 واحد تولیدی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از افتتاح 25 واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 900 نفر به مناسبت هفته دولت در کردستان خبر داد.

به گفته محمد دره وزمی از جمله واحدهای قابل افتتاح استان در هفته دولت، بتن گازی در سنندج با ظرفیت 70 هزار تن و سرمایه‌گذاری 12.7 میلیارد تومان و اشتغالزایی 25 نفر است.

وی افزود: واحد تولید کننده اوراق فشرده چوبی و روکش ملامینه با سرمایه‌گذاری 49 میلیارد تومان و اشتغالزایی 167 نفری از دیگر واحدهای قابل افتتاح در هفته دولت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: واحد تولید کننده چراغ‌های ال ای دی دار و لامپ ال ای دی با ظرفیت سه میلیون عدد و با سرمایه‌گذاری دو میلیارد تومانی و اشتغالزایی 30 نفر در این ایام افتتاح می‌شود.

دره وزمی یادآور شد: واحد تولید کننده کنسانتره آهن با ظرفیت 150 هزار تن و سرمایه‌گذاری 25 میلیارد تومانی و اشتغال 78 نفر از دیگر طرح‌های قابل افتتاح استان در هفته دولت امسال است.

وی با اشاره به اینکه دو واحد با سرمایه‌گذاری خارجی هم در این ایام افتتاح می‌شوند، یادآور شد: واحد تولیدکننده لوازم خانگی (تلویزیون، آب سردکن و ساندویج ساز) با ظرفیت 150 هزار دستگاه و سرمایه‌گذاری 3.4 میلیارد تومان و اشتغالزایی 100 نفر در شهرستان سقز افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: واحد تولیدکننده سیگارت فیلتردار با ظرفیت پنج میلیارد نخ و انواع تنباکوی معطر معسل با ظرفیت 500 تن از دیگر واحد سرمایه‌گذاری خارجی قابل افتتاح در این ایام است.

دره وزمی در پایان سخنان خود گفت: سرمایه‌گذاری واحد ذکر شده 150 میلیارد تومان است که برای 310 نفر هم شغل ایجاد کرده است.

طرح گازرسانی در حوزه روستایی و صنایع

به گفته مدیرعامل شرکت گاز کردستان در هفته دولت 151 طرح گازرسانی در حوزه روستایی و صنعتی در این استان افتتاح و کلنگ زنی شد.

احمد فعله گری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در هفته دولت 51 پروژه گازرسانی روستایی کلنگ زنی شد و همچنین عملیات اجرای پروژه گازرسانی به 15 روستا و گازرسانی به 85 واحد صنعتی در استان به بهره برداری رسید و یا عملیات اجرایی آن شروع شد.

وی افزود: با گازرسانی به 51 روستای استان کردستان در هفته دولت تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی در استان از هزار و 173 روستا به هزار و 224 روستای گازدار افزایش یافت.

فعله گری با اشاره به اینکه درصد نفوذ گاز طبیعی در خانوارهای روستایی به بیش از 89.3 درصد رسید، ادامه داد: با گازدار شدن این تعداد از روستاها حدود دو هزار و 611 خانوار به مصرف کنندگان گاز طبیعی اضافه شدند.

وی با بیان اینکه برای اتمام عملیات 51 روستای گازدار شده اعتباری بالغ بر 328 میلیارد ریال هزینه شده است، یادآور شد: در شهرستان بانه هشت روستا، بیجار شش روستا، دهگلان یک روستا، دیواندره دو روستا، سقز شش روستا، سنندج 11 روستا، قروه شش روستا، کامیاران شش روستا و مریوان نیز پنج روستا صاحب گاز شدند.

فعله گری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: همچنین در بخش صنعتی نیز تعداد 85 واحد از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند که بالغ بر 200 میلیارد ریال هزینه در بر داشته است.

مطابق اظهارات این مقام مسئول در بانه 12 واحد صنعتی با حجم جایگزینی 676 متر مکعب در ساعت، سقز 19 واحد صنعتی با حجم جایگزینی دو هزار و 320 متر مکعب در ساعت، قروه 6 واحد صنعتی با حجم جایگزینی 742 متر مکعب در ساعت، دهگلان یک واحد صنعتی با حجم جایگزینی 610 متر مکعب در ساعت از گاز طبیعی برخوردار شدند.

همچنین دیگر شهرستانهایی که به گاز طبیعی دست یافتند شامل بیجار با پنج واحد صنعتی با حجم جایگزینی 447 مترمکعب در ساعت، کامیاران چهار واحد صنعتی با حجم جایگزینی 342 مترمکعب در ساعت، سنندج 19 واحد صنعتی با حجم جایگزینی دو هزار و 815 متر مکعب در ساعت، مریوان 13 واحد صنعتی با حجم جایگزینی هزار و 65 متر مکعب در ساعت و دیواندره شش واحد صنعتی با حجم جایگزینی هزار متر مکعب در ساعت و با حجم جایگزینی کل 10 هزار و 17 متر مکعب بر ساعت بودند.

راه اندازی تنها سایت تولید بذر جو کردستان

از دیگر طرح‌های مدنظر در این مدت سایت فرآوری و تولید بذر جو کردستان در شهرستان قروه بود که با اعتبار یک میلیارد تومان با سطح زیر کشت هزار تنی افتتاح و به بهره برداری رسید.

رئیس تعاون روستایی شهرستان قروه در مراسم افتتاح این پروژه اعتبار هزینه شده برای این سایت را یک میلیارد تومان دانست و اظهار داشت: از این میزان 250 میلیون تومان مختص به سازمان مرکزی بانک توسعه تعاون و مابقی توسط متقاضی تأمین شده است.

به گفته «مجتبی اسدی» این پروژه برای 3 نفر به صورت مستقیم و 5 نفر به صورت غیرمستقیم و فصلی اشتغالزایی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری از طریق این سایت هزار تن جو بذری از کشاورزان قروه، دهگلان، دیواندره و کامیاران خریداری شده، افزود: بذرهای خریداری شده در 6 رقم شامل 3 رقم آبی و 3 رقم دیم و در 5 طبقه بذری (پرورشی، مادری و گواهی شده) هستند.

اسدی سطح زیر کشت هزار تن در این سایت را شامل 554 هکتار دیم و 200 هکتار آبی دانست و تصریح کرد: این پروژه از سال 97 به صورت موقت آغاز به کار کرد و در حال حاضر با دریافت مجوز از مرکز تحقیقات بذر و نهال کشور فعالیت رسمی دارد.

مطابق اظهارات وی این سایت در سال اول مقدار بذر پایه 50 تن بوده که هم اکنون به هزار تن رسیده و با راه اندازی آن مشکل بذر جو استان مرتفع گردیده است.

اجرای طرح‌های مسکن روستایی در قروه

طرح‌های مسکن روستایی شامل مقاوم سازی، بهسازی و بازسازی در شهرستان قروه از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح و به بهره برداری در قروه بود.

به گفته رئیس بنیاد مسکن قروه از محل اعتبارات تخصیصی بنیاد مسکن قروه آسفالت معابر روستایی انجام شده است که هم اکنون چهار روستا بهسازی معابر و آسفالت انجام شده و یا در حال کار بوده و مابقی هم در دست اقدام است.

محمد مهدی محمدی همچنین به بازسازی مسکن‌های روستایی آسیب دیده در اثر بارندگی‌های فروردین ماه اشاره کرد و افزود: از محل تخصیص حوادث هم برای واحدهای آسیب دیده از بارندگی‌های فروردین 98، تعداد 73 روستا بازسازی شده و در حال بازسازی هستند و 560 واحد مانده‌اند که هم در مرحله معرفی به بانک و پرداخت تسهیلات هستند.

وی میزان تسهیلات پرداختی در این زمینه را 21 میلیون تومان بلاعوض و 55 میلیون تومان هم تسهیلات با کارمزد 4 درصد عنوان کرد.

محمدی همچنین از مقام سازی تعداد 36 واحد مسکونی آسیب دیده بر اثر زلزله کرمانشاه خبر داد و گفت: در این زمینه 40 میلیون تومان تسهیلات با 4 درصد و 5 میلیون تومان هم به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود و در کل برای این 36 واحد یک میلیارد و 440 میلیون تومان اعتبار تخصیصی برای قروه بوده است.

وی همچنین میزان تسهیلات پرداختی به صورت بلاعوض را در کل 180 میلیون تومان در کنار تحویل 288 تن سیمان رایگان دانست و تصریح کرد: تا کنون در روستاهای شهرستان قروه تعداد 8 هزار و 919 واحد مسکن روستایی مقاوم سازی شده است.

این موارد تنها بخشی از پروژه‌های توسعه محور در استان بود و انتظار می‌رود با تلاش و پیگیری بیشتر تمامی پروژه‌های ناتمام و البته مهم زودتر از صف اعتبارات خارج و رنگ و نوایی به خود گرفته و بخشی از مشکلات جامعه را رفع نمایند.

هرچند نمی‌توان تأثیر این چنین طرح‌ها را در روند توسعه کتمان کرد اما باید سعی شود پروژه‌ها از این مسیر تکراری خارج و به سمت و سوی اشتغال و تولید حرکت کند. مقوله‌ای که نیاز اساسی جامعه امروز است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/90379/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در راستای پاسخ سپاه به اسرائیل

نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه

حمله به اسراییل سیلی محکمی به جبهه استکبار جهانی بود

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالین اسرائیل غاصب و استکبار جهانی را هویدا ساخت

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی