عصر کرد

آخرين مطالب

به شما سیگار نمی‌فروشم! گفتگو

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - متصدی یکی از کیوسک های فروش نشریات و تنقلات شهر بیجار در یک حرکت خود جوش فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ سلامت از ابتدای سال 98 به افراد کم سن و سال بویژه دانش آموزان و دانشجویان سیگار نمی‌فروشد.

میلاد حمله وری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود یک سال است که در این مکان مشغول به کار هستم و وقتی جوان و نوجوانی برای تهیه سیگار مراجعه می‌کنند متاثر می‌شوم، به علت ماهیت شغلی، فرصت زیادی را برای گفت و گو با مردم دارم از این رو که بخش عمده ایی از مراجعه کنندگان نوجوانان و جوانان هستند در مواردی با آنها هم صحبت شده تا از مشکلات زندگی شان و دغدغه هایشان سخن بگویند.
او توضیح داد: بیشترین دغدغه فکری و روحی دانش آموزانی که با آنها به صحبت نشسته ام، کسب رتبه های برتر کنکور یا المپیادهای علمی است که برای رسیدن بهآرامش فکری و تمرکز به مصرف و استعمال سیگار و قلیان روی می آوردند زیرا توان قانع کردن والدین خود را ندارند و چاره ایی جز این راه به ذهنشان نمی رسد.

حمله وری می گوید: بسیاری از دانشجویانی که برای تهیه سیگار به من مراجعه می کنند از مشکلات روحی و عاطفی رنج می برند، متأسفانه دانش آموزانی که بدون آزمون یا پس از کنکور وارد دانشگاه می شوند و در محیط مختلط قرار می گیرد، دچار صدمات روحی شدیدی در برقراری ارتباط می شوند و باز برای به دست آوردن آرامشی مخرب، ابتدا به سیگار و سپس قلیان گرایش پیدا می کنند.
این متصدی کیوسک در شهر بیجار ادامه داد: با یکی از دانش آموزان مقطع دبیرستان که هر روز برای تهیه سیگار می آمد و به دور از چشم دیگران در گوشه ایی از کیوسک با اضطراب آن را روشن کرده و می کشید به گفت و گو نشستم و او علت سیگار کشیدنش را این گونه توضیح داد، پدرم مرد عصبانی است و مرا به زور وادار می کند در جمع دوستان و آشنایان از شگفتی های روز دنیا و اختراعات جدید سخن وری کنم که برایم هیچ جذابیتی ندارد و در صورت امتنا از این کار، مورد غضب و خشم او قرار می گیریم.
وی افزود: بخش عمده ایی از گرایش نوجوانان به سیگار به رفتار والدین ارتباط دارد و در بخش دیگر، سریال های خانگی که در آن سیگار به کرّرات و بی ربط مورد استفاده بازیگران سریال قرار می گیرد و با توجه به ادامه دار بودن این چنین فیلم هایی، ذهن نوجوانان و جوانان آماده چشیدن طعم تلخ سیگار می شود.
حمله وری یادآور شد: درست است که بیشترین درآمد کیوسک های تنقلاتی از راه فروش سیگار است امّا حاضر نیستم برای کسب سود بیشتر، دانش آموزان و دانشجویان آینده ساز کشور، در دامان سیگار گرفتار شوند و به سهم خود، از فروش سیگار به این قشر خودداری میکنم.
او تاکید کرد: در مدت پنج ماه اخیر که از فروش سیگار به دانش آموزان امنتا کرده ام، 3 نفر از همین مشتریان دانش آموز، سیگار را ترک کرده و با انتخاب دوستانی مسجدی و هیأتی، مسیر زندگی خود را تغییر داد ند که برای من بسیار ارزشمند است.
این متصدی کیوسک مطبوعاتی توضیح داد: چندی پیش از دانش آموزی که به تازگی به سیگار گرایش پیدا کرده بود خواستم به حرمت ماه مبارک رمضان سیگار نکشد و او با پذیرفتن، امروز سیگار را به طور کامل ترک کرده و دوستان خوبی برای هم شده ایم.

اعتیاد به سنین 13 سالگی کاهش یافته است
مسئول کمپ ترک اعتیاد نوید آرامش شهر بیجار هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از 90 درصد افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند متأسفانه از سنین نوجوانی به مصرف گرایش داشته و در بی توجهی والدین، به بیماری اعتیاد مبتلا شده اند.
پیمان قیداری گفت: یکی از مهمترین دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر و بیش از همه، سیگار و قلیان، خود بزرگ بینی و احساس قدرت شخصیتی در هنگام مصرف است که فرد با توهم این که تنها راه اثبات خود به هم سن ها، تبحر در نحوه استفاده از سیگار و قلیان و در ادامه گرایش به مواد مخدر است.
وی افزود: بنیان اصلی اعتیاد به مواد مخدر از اولین استعمال سیگار در سنین نوجوانی و پنهانی است و سپس در جمع دوستان و خانواده استعمال قلیان آغاز می شود که رفته رفته در غفلت والدین و محیا بودن شرایط در جامعه، سال‌های ابتدایی زندگی خود را با اعتیاد به سیگار و قلیان ادامه می دهد.
مسئول کمپ ترک اعتیاد نوید آرامش می گوید: در حال حاضر نوجوانان سن 13 سالگی در معرض اعتیاد به سیگار و قلیان قرار دارند و به راحتی می توانید دانش آموزان بسیاری را در قهوه خانه مشاهده کنید که با حالات خواصی به استعمال سیگار و قلیان سرگرم هستند.
او یادآور شد: بی توجهی خانواده ها به تغییر رفتار فرزندان و عدم برخودر جامعه با نوجوانانی که سیگار یا قلیان استعمال می کنند موجب شده که فرد با اطمینان خاطر به این مواد گرایش یابد و سپس در محافل دوستانه و مخفیانه به مواد مخدر صنعتی جذب شوند.
قیداری با اشاره به اینکه گرایش به مواد مخدر مختص پسران نیست، تاکید کرد: دختران هم به تناسب رشد سنی و برای کسب رتبه های علمی یا کاهش وزن به مواد مخدر از نوع شیشه گرایش دارند که در این خصوص نا آگاهی خانواده ها و عدم توجه به نیازهای روانی و جسمی فرزندان تاثیر بسزایی دارد.
وی افزود: ماده مخدر شیشه به علت تغییر هورمون، بیخوابی و بی اشتهایی را برای مصرف کننده به همراه دارد و دختران جوان بدون در نظر گرفتن توهم و اختلال مغذی، تنها برای مطالعه طولانی مدت و لاغری به این ماده مخدر خطرناک گرایش می یابند.
قیداری سنین 15 تا 23 سال‌های بحرانی نوجوانان و جوانان دانست و گفت: لذت آنی در استفاده از مواد مخدر، اختلافات خانواده با یکدیگر، مصرف سیگار و قلیان توسط افراد خانواده، بی بند باری و سهولت دسترسی به سیگار، قلیان و انواع مواد مخدر درصد گرایش افراد را به بیماری اعتیاد افزایش می دهد.
او شهوت رانی، جلوگیری از زود انزالی، توهم در انرژی و توان مضاعف در مسئولیت های اجتماعی را از آثار استفاده اولیه از مواد مخدر برشمرد و اظهار داشت: افرادی که برای اولین بار از مواد مخدر استفاده می کنند احساس رضایتی دارند و به علت زود گذرا بودن اثرات آن، در صورت عدم استفاده دچار خود کم بینی، مشکلات جنسی در روابط زناشویی و خستگی مفرد خواهند شد.
مسئول کمپ ترک اعتیاد نوید آرامش ادامه داد: ترور شخصیتی فردی که به بیماری اعتیاد دچار شده از طرف خانواده و جامعه موجب شد که راه ترک اعتیاد سخت تر و خودکشی تنها راه نجات در پیش روی خودنمایی کند.
وی با اشاره به اینکه در امروز افزایش قیمت کالا در تمامی سطوح وجود دارد، گفت: متأسفانه قیمت مواد مخدر در طول سال‌ها ثابت و حتی ارزان تر شده که این مساله فضایی آماده تر برای رهایی از مشکلات اقتصادی را برای افراد ایجاد کرده تا به سمت مواد مخدر جذب شوند.
قیداری تاکید کرد: امروزه اگر فردی را که به مواد مخدر اعتیاد دارد را به یک شهر جدید که آشنایی با آن ندارد وارد کنید، در کمتر از پنج دقیقه می تواند انواع مواد مخدر صنعتی را تهیه و مصرف نماید و تنها راه مبارزه با مواد مخدر و گرایش نوجوانان و جوانان به سیگار و قلیان را دوستی و ارتباط نزدیک والدین با فرزندان و همچین آگهی خانواده ها از آسیب های مواد مخدر دانست.

بی توجهی والدین به رفتار کودکان
یکی دیگر از مدیران کمپ ترک اعتیاد در بیجار هم می گوید: علاقه درونی افراد در سنین کودکی با توجه به نقش پذیری در بازی ها، می تواند در صورت توجه و رسیدگی والدین از گرایش به مصرف مواد مخدر و خلاف بسیار پیشگیری کند.
اکبر ولی پناه افزود: در بیشتر افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، از دوران کودکی و نوجوانی علاقه به بزرگ شدن و احساس استقلال، با مصرف سیگار آغاز و این روند با مصرف دیگر مواد مخدر ادامه یافته است.
او میل به خود بزرگ بینی را علت اصلی گرایش نوجوانان به استعمال سیگار و قلیان اعلام کرد و گفت: نوجوانان از گذشته تا بحال، برای اثبات قدرت جسمی و برتری شخصیتی، تصور می کنند در محافل دوستانه خود تنها راه بزرگ بینی از نظر دیگران، استفاده از مواد مخدر سیگار و قلیان است.
این مدیر کمپ ترک اعتیاد که بیش از هفت سال از هر گونه استعمال مواد مخدر و سیگار پاک است، اضافه کرد: در تصورات کودکی افرادی که امروز به اعتیاد و جرم های دیگر گرفتار هستند، بزرگی و قدرت را در کارهای خلاف و بد گمان دیده و در کم یا بی توجهی والدین، این تصورات اشتباه موجب شکل گیری شخصیت منفی او در آینده شده است.
وی ادامه داد: بیماری اعتیاد به سیگار و قلیان در دوران نوجوانی، یک بیماری وسوسه انگیز است که فرد، در همه حال، احساس می کند اگر یک نخ سیگار مصرف نکند، نمی توانند تمرکز کند، احساس کند، رفتار مناسبی داشته باشد و حتی نفس بکشد.
ولی پناه تاکید کرد: یکی از علل گرایش اصلی نوجوانان و جوانان به استفاده از سیگار و قلیان، آرامش فکری آنها از مقبولیت جامعه است به صورتی که از محافل عمومی، پارک ها و فضای باز، کسانی که سیگار و قلیان مصرف می کنند، هیچ واکنشی از طرف دیگران را بر خود نمی بینند.
او افزود: اولین اجتماعی که فرد برای اولین بار آن را تجربه می کند، محیط خانواده است، هنگامی که سایر اعضای خانواده به سیگار، قلیان و سایر مواد مخدر گرایش دارند، نمی توانند فرزندان خود را ارشاد و راهنمایی کنند که از این نوع مواد اعتیاد آور دوری کنند.
این مدیر کمپ ترک اعتیاد می گوید: بیماری اعتیاد همانند سایر بیماری هایی که انسان به آن مبتلا می شود نیاز به توجه، رسیدگی و مقبولیت اعضای خانواده دارد امّا در بیشتر مواقع با واکنش منفی دیگران و جامعه، فرد مبتلا به بیماری اعتیاد رها می شود و سرنوشتی جزء سرقت، تن فروشی و مرگ ندارد.
وی آموزش های فرزنداری و فرهنگ سازی را برای خانواده های جوان لازم و ضروری دانست و یادآور شد: باید از ابتدای زندگی مشترک برای زوج های جوان، آموزش های تربیت فرزند در سنین مختلف و فرهنگ رفتاری والدین در محیط خانواده تداوم داشته تا در آینده فرزندانی داشته باشند که نگرانی از ابتلای آنها به بیماری اعتیاد ندارند.
ولی پناه ادامه داد: نسل امروز کودکان و نوجوانان، از بازی های سالم که در کوچه ها با یک توپ و تور برگزار می شد، بسیار دور شده و ساعت ها در فضای مجازی و بازی های کامپیوتری وقت خود را تلف می کنند که در نهایت انرژی مانده خود را در استعمال سیگار و قلیان با موزیک های پر تنش تخلیه می کنند.

خلع سمن ها در اعتیاد حساس می شود
یک روانپزشک کمپ ترک اعتیاد هم یادآور شد: انجمن های مردمی و سمن های بسیاری در شهرستان برای حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی تشکیل شده امّا مساله مهم اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر از چشم سمن ها مغفول مانده است.
سید اصغر آقامیرزایی گفت: عزم جدی برای مبارزه درست و دقیق با توزیع کنندگان خرد و کلان مواد مخدر در جامعه وجود ندارد و بیشترین برنامه های فرهنگی متناسب به موضوع اعتیاد، به برگزاری یک یا 2 همایش در طول سال محدود شده است.
وی افزود: تلاش های بسیاری برای تعریف اعتیاد از جرم به بیماری شده و امروز باید با همان انرژی و همت، راه های تهیه و توزیع مواد مخدر در نقاط آلوده شناسایی و کشف شوند تا حداقل دسترسی به مواد مخدر به سادگی نباشد.
آقامیرزایی تاکید کرد: بیش از 90 درصد افرادی که به بیماری اعتیاد مبتلا شده اند، از مواد مخدر صنعتی استفاده کرده و متأسفانه این مواد با تخریب مغذ و ایجاد توهم های خطرناک، مشکلات اساسی و زیای را برای فرد، خانواده و جامعه ایجاد کرده است.
او علت گرایش نوجوانان و جوانان را به مواد مخدر صنعتی را یک نوع کلاس و پرستیژ شخصیتی بیان کرد و اظهار داشت: بسیاری از کسانی که ابتدا با سیگار و قلیان به بیماری اعتیاد دچار شده اند، برای حفظ شخصیت و عدم تحقیر توسط دیگران، به استفاده از مواد مخدر صنعتی خطرناک روی آورده اند.
این روان پزشک می گوید: هیج حمایت جدی از کسانی که بیماری اعتیاد دچار هستند وجود ندارد و بسیاری از کسانی که برای ترک اعتیاد به کمپ ها مراجعه می کنند، توان مالی پرداخت هزینه درمان که حدود 6 میلیون و 500 هزار ریال است را ندارند.
آقامیرزایی افزود: فرد پاک شده پس از ترک کمپ، نیاز به حمایت مالی و معنویی است که بتواند شغل و درآمدی برای خود ایجاد نماید، امّا تاکنون با گذشت 6 ماه از نخست سال، هیچ حمایت مالی از این افراد نشده است.
وی علت اصلی گرایش دانش آموزان و دانشجویان به مواد مخدر را سهولت دستری به این مواد دانست و گفت: دسترسی و مصرف سیگار، قلیان و انواع مواد مخدر در شهرستان بیجار به کمتر از 5 دقیقه کاهش یافته و می توان این مواد را در مدارس و دانشگاه ها و حتی فضای مجازی در کمتر از این زمان تهیه کرد.
او از عمده دلایل گرایش نوجوانان به سیگار را رفتار افراد در جامعه تشریح کرد و یاد آور شد: استعمال سیگار توسط اعضای خانواده، معلمان و استادان دانشگاه که ارتباط بیشتری با این سن دارند، الگویی برای تشویق نوجوانان به استعمال سیگار خواهد بود و بیشترین تأثیری پذیری را هم از سریال هایی خواهند گرفت که در تمامی صحنه های فیلم، سیگار از بازیگران جدا نمی شود.
این روان پزشک اضافه کرد: متأسفانه آمار رسمی تعداد مبتلایان به اعتیاد سیگار در میان دانش آموزان و دانشجویان وجود ندارد و دستگاهی هم مسئولیت مشخصی در این خصوص ندارد.
آقامیرزایی با اشاره به آسیب های اجتماعی اعتیاد در جامعه اظهار داشت: فرد مبتلا به اعتیاد، با توهم های غیر اخلاقی، سرقت، خود زنی، زندان و آدم ربایی درگیر هستند و در صورت عدم تصمیم و عزم جدی برای مبارزه با مواد مخدر، خطرات جدی در انتظار نوجوانان و جوانان خواهد بود.
حدود 400 نفر از بیماران مبتلا به اعتیاد در کمپ های ترک اعتیاد بیجار در حال بهبودی هستند، شهرستان 89 هزار نفری بیجار در 142 کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.
9943/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/89274/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

شعار «مرگ بر اسراییل» پس از نماز جمعه پاوه طنین انداز شد

سامانه‌ ناپایدار جوی روز یکشنبه وارد کرمانشاه می‌شود

برگزاری آزمون استخدامی تامین اجتماعی در کردستان

پاسخ تنبیهی سپاه مایه عزت نظام اسلامی

معرفی کشتی گیران طلایی در پنج وزن مسابقات بین المللی مریوان

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

وجود 194 معدن فعال در کردستان

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیش بینی بارش پراکنده باران در مناطق شرقی کرمانشاه

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی استکبار جهانی را در هم فرو ریخت

معرفی نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی در مریوان

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرمانشاه رتبه سوم در طرح عید تا عید را کسب کرد

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر