عصر کرد

آخرين مطالب

4300 هکتار از سطح باغات پایاب سد آزاد به آبی تبدیل می‌شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، گفت: چهار هزار و 300 هکتار از سطح باغات پایاب سد آزاد با اجرای این طرح از دیم به آبی تبدیل می شود که تاکنون 92 درصد کارهای آن انجام شده است .
  خالد جعفری در بازدید از طرح شبکه های فرعی سامانه سدآزاد، با اشاره به اینکه نوع سیستم آبیاری و مساحت اراضی این سد میکرو قطره ای است، اظهار کرد: چهار هزار و 300 هکتار خطوط اصلی انتقال آب توسط شرکت وزارت نیرو در کردستان به انجام رسیده است.
وی تصریح کرد: چهار هزار و 300 هکتار از سطح باغات پایاب سد آزاد با اجرای این طرح، به آبی تبدیل می شود که تاکنون 92 درصد کارهای آن انجام شده است .
جعفری ذکر کرد: یک هزار و 506 کیلومتر لوله از سد آزاد توسط جهاد کشاورزی حفاری شده که در این راستا میزان یک هزار و 882 کیلومتر نیز در زیر زمین این منطقه لوله گذاری شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، با اشاره به اینکه این پروژه تاکنون 92 درصد پیشرفت داشته است، بیان کرد: در راستای اجرایی کردن این پروژه 83 میلیارد تومان هزینه شده و مبلغ 19 میلیارد تومان دیگر برای اتمام این طرح مورد نیاز است.
جعفری ذکر کرد: این پروژه از سال 96 آغاز شده که برای یک هزار و 720 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار و 870 نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
وی عنوان کرد: هدف از انجام طرح تامین آب مورد نیاز، توسعه باغات در اراضی شیبدار و مستعد منطقه است، اراضی واقع در محدوده متعلق به شهر شویشه و روستاهای پیچون، قاسمآباد، طالوران، تیژتیژ، خانقاه، حسنجادار، علی آباد، دوویسه، چرندو، ماموخ سفلی و علیا و گزان سفلی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، بیان کرد: آب مورد نیاز از طریق هفت آبگیر شماره یک تا 8 سامانه انتقال سد آزاد به مساحت چهار هزار و 300 هکتار تامین می‌شود.
جعفری با اشاره به مزایای نیروگاه تلمبه ذخیره ای آزاد، افزود: فراهم بودن مخزن پایین دست و مخزن بالا دست حاصل از حفاری های معدن سنگ جهت خاکریزی بدنه سد با اختلاف ارتفاع بیش از 450 متر، مشترک بودن سازهای ورودی، خروجی، تونل های آب بر نیروگاه، تونل های پایاب و سایر بخش های ساختمانی با سامانه انتقال به انجام می‌رسد.
وی شرایط بسیار مناسب ژئوتکنیکی و توپوگرافی منطقه را از مزایای دیگر نیروگاه تلمبه ذخیره ای آزاد دانست و گفت: امکان تبادل انرژی برق با کشور عراق، فاصله اندک با خط انتقال برق 230 کیلو وات سنندج- مریوان و تولید انرژی با ظرفیت 510 مگاوات در ساعات پر بار مصرف شبکه سالانه به میزان یک هزار و 95 گیگاوات ساعت انجام می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، بیان کرد: بهینه سازی و استفاده مشترک از اجزای طرح، استفاده از توانمندی های داخلی، توجه به مسایل اجتماعی و تنوع تامین منابع مالی قراردادها از ویژگی‌های طرح آزاد است.
در ادامه بهمن فرجی، مدیر بهره برداری سد آزاد، گفت: پمپاژ اضطراری سامانه انتقال سد آزاد برای آبیاری موقت چهار هزار و 300 هکتار استفاده می شود.
وی بیان کرد: هدف اصلی این طرح مهار 300 متر مکعب آب در سال و انتقال آن به دشت های شرقی استان از جمله تامین آب شرب به شهرها و روستاهای کردستان و انتقال آن به شهرستان دهگلان و قروه است.
مدیر بهره برداری سد آزاد، با اشاره به اینکه سد و سازه های این سد به طور صددرصد پیشرفت داشته است، افزود: سامانه انتقال آب سد آزاد برای استفاده بهینه آّب در غرب و انتقال آن به شرق استان بوده که 96 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
فرجی عنوان کرد: سد آزاد، سدی سنگریزه ای با هسته رسی با ارتفاع 125 متر است و حجم مصالحی که بدنه سد را تشکیل داده شامل هسته رسی، فیلترها و بدنه سنگی بوده و برای ساخت بدنه حدود 8 میلیون و 300 هزار متر مکعب عملیات خاکریزی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون 939 میلی متر بارندگی در کردستان داشته ایم، گفت: با توجه به بارندگی های سال جاری تاکنون 235 متر مکعب آب در سد آزاد ذخیره شده است.
در ادامه فیروز احمدی، مدیر عامل آب و خاک امور فنی مهندسی استان کردستان، گفت: طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی این منطقه برای باغات استان استفاده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تعداد 28 قرار داد اجرای، هفت تعاونی و شش واحد انبار و سوله در این مدت تشکیل شده که 1.6 میلیارد تومان هزینه داشته است.
مدیر عامل آب و خاک امور فنی مهندسی استان کردستان، ادامه داد: گونه ها و خاک این منطقه ارزیابی شده و برای توسعه و اشتغال زایی استان از درختان بادام، انگور، گیلاس و عمدتا گردو کاشته می شود.
لازم به ذکر است؛ بازدید از ایستگاه پمپاژ اضطراری سامانه انتقال سدآزاد، بازدید از نیروگاه پایین دست سد آزاد، بازدید از عملیات حفاری تونل باغان در محور سنندج- مریوان از جمله بازدیدهای استاندار کردستان با اصحاب رسانه بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/89201/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خیابان نوبهار پیاده‌راه میشود

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

فوت 15 کردستانی در حوادث کار

یک سوم تلفات رانندگی در شهرهای کردستان مربوط به عابران پیاده است

عطرافشانی گلزار شهدای سنندج در آستانه روز ارتش

فال انبیا فردا چهارشنبه 29 فروردین 1403

3.5 میلیون نفر در تعطیلات نوروز به کردستان سفر کردند

نگاه مثبت تشکلات کارگری و کارفرمایی به اقدامات دولت سیزدهم

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب فردا تعطیل شد

پلیس: فوت بدلیل بی‌حجابی در ساختمان وزرا کذب است

راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

­استان تهران صاحب سالن اختصاصی شمشیربازی شد

18میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد

ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

بازدید بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی

255 بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد

برترین های کاراته زیر 21 سال کشور در همدان معرفی شدند

توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک متهم هنگام انتقال به صحنه جرم

ورود 3 میلیون و 500 هزار مسافر به کردستان

خوشدلی صاحب‌منصبان گذشته به کدخدای خود، عامل گستاخی صهیون شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از 15 اردیبهشت در سنندج

ارتش در مقابل رژیم بعثی و همچنین گروهک‌ها ضدانقلاب ایستاد و خوش درخشید

تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات

دستگیری باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

جزئیات جدید درباره «فوت یک نفر در ساختمان وزرا»؛ این شخص چه کسی بود؟

معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

پلیس: فوت به دلیل حجاب در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت یک دختر در ساختمان وزرا کذب است

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

اطلاعیه پلیس درباره مرگ یک شرور درحین انتقال به صحنه جرم/ بازداشتگاه وزرا مرکز اوباش است

متهم نرسیده به صحنه بازسازی جرم فوت کرد

رویکردگمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است

نشست نمایندگان تشکل های کارگری وکارفرمایی با استاندار کردستان

پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد

برگزاری مراسم سان ورژه نیروهای مسلح مستقردر کردستان فردا در سنندج

معرفی آثار راه‌ یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

در سه ماه پایانی سال 1402 چند مجوز موسیقی صادر شد؟

پرینچک: ترکیه حریم هوایی خود روی آمریکا و اسرائیل را ببندد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود

آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

طاق‌بستان برای هموفیلی‌ها قرمز شد

110 هزارعمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی استان کرمانشاه

امیررضا ده بزرگی صاحب نشان برنز شد

سد معبر مغازه‌ها در سنندج مردم را کلافه کرد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان