عصر کرد

آخرين مطالب

خبرنگاران از طرح های کشاورزی و راه سازی کردستان بازدید کردند سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - همزمان با سومین روز از هفته دولت، خبرنگاران رسانه ها و نشریات مختلف به همراه استاندار کردستان و برخی مدیران دستگاه های اجراییروز دوشنبه از طرح های کشاورزی و راه سازی در دست اجرای این استان بازدید کردند.

بهمن مرادنیا استاندار کردستان روز دوشنبه همراه معاون عمرانی، رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل راه و شهرسازی و خبرنگاران رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها در قالب یک تور خبری از شبکه فرعی آبیاری تحت فشار سامانه سد آزاد، مخزن سد آزاد، ایستگاه های پمپاژ آب این سد و جاده جدید در حال ساخت سنندج - مریوان بازدید کردند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در حاشیه بازدید از شبکه فرعی آبیاری تحت فشار سامانه سد آزاد اظهار داشت: چهار هزار و 300 هکتار از سطح باغات پایاب سد آزاد با اجرای این طرح از دیم به آبی تبدیل می شود که تاکنون 92 درصد کارهای آن انجام شده است.
خالد جعفری با بیان اینکه این طرح شامل توسعه باغات روستاهای پایاب سد آزاد تا روستای حسین آباد سنندج می شود، اضافه کرد: نوع سیستم آبیاری میکرو قطره ای و الگوی کشت نیز باغات مثمر گردو، سیب، انگور، بادام، گیلاس و آلبالو است.
وی از ساخت هفت آبگیر و 21 استخر برای تامین آب این چهار هزار و 300 هکتار باغ خبر داد و گفت: حجم آب مصرف سالانه این طرح 28 میلیون مترمکعب آب است ضمن اینکه منطقه طرح در محدوده دهستان های شویشه و حسین آباد از توابع شهرستان سنندج و در راه ارتباطی شهری بین سنندج - مریوان واقع است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: تاکنون برای اجرای این طرح 830 میلیارد ریال هزینه شده و 200 میلیارد ریال دیگر برای اتمام آن نیاز است.
جعفری گفت: برای اجرای طرح یاد شده یک هزار و 882 کیلومتر لوله گذاری، یک هزار و 506 کیلومتر حفاری اجرا شده و در صورت اجرایی شدن و تکمیل، برای یک هزار و 720 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار و 870 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.
1200 میلیارد تومان هزینه برای احداث سد آزاد و سامانه انتقال آب
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان نیز در جریان بازدید مسئولان و خبرنگاران از سد آزاد گفت: تاکنون برای احداث سد و سامانه انتقال آب آن و نیروگاه تلمبه ذخیره ای 12 هزار میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن پنج هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.
عرفان مومن پور با بیان اینکه قرار است از طریق این سد، آب شرب مورد نیاز مردم دهگلان و قروه نیز تامین شود، افزود: طول سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم 80 کیلومتر است که در کنار آن آب چهار هزار و 300 هکتار از باغات مسیر را نیز تامین می کند.
وی از تخصیص 2 هزار میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای سامانه انتقال این سد خبر داد و یادآور شد: این سد از نوع سنگریزه با هسته رسی، ارتفاع آن از پی 125 متر و حجم مخزن آن 300 میلیون متر مکعب است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان اضافه کرد: در حال حاضر حدود 235 میلیون مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره شده و نیروگاه 10 مگاواتی تلمبه ذخیره ای آن نیز فعال و برق تولید می کند.
مومن پور با بیان اینکه سد آزاد دارای 2 ایستگاه پمپاژ آب است، گفت: دریاچه این سد 14 کیلومتر طول و مساحت آن 7، 3 میلیون مترمربع است ضمن اینکه آب شرب 50 روستای پایاب از سد آزاد تامین می شود.

جاده تیژ تیژ - گاران تا پایان سال مالی 98 به بهره برداری می رسد
استاندار کردستان در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه جاده جدید سنندج - مریوان در محور تیژتیژ - گاران اظهار داشت: این پروژه که از سال 83 شروع شده تا پایان سال مالی 98 و در صورت مساعد بودن هوا به بهره برداری می رسد.
بهمن مرادنیا افزود: پروژه تیژتیژ - گاران از سال 83 تا 95 حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که این رقم از سال 95 تاکنون به 83 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه برای ساخت جاده جدید سنندج - مریوان از سال 83 تا 95 حدود یک هزار و 300 میلیارد ریال هزینه شد، گفت: از سال 95 تاکنون نیز یک هزار و 850 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن نیز یک هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
استاندار کردستان یادآور شد: امسال 800 میلیارد ریال برای این طرح تامین اعتبار شده و برای اجرای آن از لحاظ مالی مشکلی وجود ندارد ضمن اینکه آسفالت 17 کیلومتر آن باقی مانده که امیدواریم در نیمه دوم امسال به پایان برسد.
مرادنیا ابراز امیدواری کرد در صورت مساعد بودن هوا جاده تیژ تیژ - گاران تا دهه فحر امسال به بهره برداری برسد و اضافه کرد: انتظار داریم پیمانکاران این طرح در مقطع زمانی کوتاهی آن را به اتمام برسانند.
مشاور طرح محور تیژ تیژ - گاران نیز با اشاره به اینکه طول این طرح 52 کیلومتر است، افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح اکنون 83 درصد است و آسفالت 16 کیلومتر آن شامل قطعات 4، 5 و 6 باقی مانده است.
مطفر بیگلر اضافه کرد: 11، 5 کیلومتر باقی مانده این طرح قبل از فصل سرما آسفالت می شود و زیر ساخت چهار کیلومتر انتهای باغان نیز به سمت مریوان انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه این پروژه تا پایان سال مالی 98 به اتمام می رسد، یادآور شد: تهویه و عملیات روشنایی 2 تونل همرو و گزردره از آخر شهریور شروع و تا پایان آذر به اتمام می رسد ضمن اینکه اجرای روشنایی و تهویه تونل باغان از آبان آغاز می شود.
مشاور طرح تیژتیژ - گاران اظهار داشت: تاکنون برای ساخت این محور پنج هزار و 540 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن نیز یک هزار و 700 میلیارد ریال دیگر نیاز است.
تونل باغان به طول یک هزار و 884 متر با احتساب متعلقات آن یک هزار و 943 متر بزرگترین تونل در غرب کشور و یکی از بخش‌های مهم و حیاتی پروژه سنندج - مریوان است.
طول طرح احداث جاده سنندج - مریوان موسوم به تیژ تیژ - گاران 52 کیلومتر است که شامل سه تونل همرو، گزردره و باغان است که هم اکنون حفاری هر سه تونل به پایان رسیده است.
طول شبکه راه های استان حدود هشت هزار کیلومتر است که این میزان شامل حدود 6 هزار کیلومتر راه روستایی، 300 کیلومتر بزرگراه، 400 کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی است.
7355/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/89171/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازسازی صحنه درگیری مزاحمین نوامیس در محله نازی آباد (عکس)

همایش ملی میرزا احمد داواشی، شاعر بلندآوازه‌ی کُرد برگزار می‌شود

در شب قهرمانی اسکودتو در میلان چه گذشت؟

سوراخی در یخ که 50 سال دانشمندان را متحیر کرده بود

الخلیفی: مستحق حذف نبودیم، ناراحتم

رویس: کسی به تیر دروازه‌های پی‌اس‌جی اهمیت نمی‌دهد!

دورتموند دو موقعیت خلق کرد و فینالیست شد

درگیری فرانسوی‌ها با پلیس پس از حذف پی‌اس‌جی

آتش زدن بنر و پرچم هواداران دورتموند توسط طرفداران پاری سن ژرمن

پاری‌ سن ژرمن از پنالتی هم شانس نیاورد (عکس)

خوشحالی بازیکنان دورتموند پس از پیروزی مقابل پاری سن ژرمن و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - دورتموند 1

مصطفوی: باشگاه‌ ها باید از کمیته داوران اطاعت کنند

تعریف و تمجید سردار آزمون از استقلال و نکونام

رئال اسطوره مغضوب بایرن را به برنابئو دعوت کرد

مصطفوی: تنش روی سکوها از نیمکت باشگاه‌ها می آید

حواشی دیدار نساجی - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

حواشی دیدار استقلال - ذوب‌آهن در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

بعد از 11 سال دورتموند دوباره در فینال ومبلی

سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت

زنبورها اولین مسافر فینال لندن؛ خداحافظی امباپه و دوستان با لیگ قهرمانان

کارشناسی داوری فولاد - تراکتور

کارشناسی داوری نساجی - پرسپولیس

اینیستا پس از گل به یادماندی مقابل چلسی

موقعیت خطرناک برای پاریسی ها و برخورد توپ با تیر دروازه

گل اول دورتموند توسط هوملز

کارشناسی داوری استقلال - ذوب آهن

شوت مندس به تیر دروازه دورتمومد برخورد کرد

محمدی: جرایم مالی به تنهایی راهگشا نیست

گل دوم دورتموند آفساید اعلام شد

سومین و چهارمین شوت پاریسی ها هم به تیر دروازه برخورد کرد!

پاری سن ژرمن 0-1 دورتموند؛ نیمه دوم

صحنه های امدادرسانی فرصتی از سوی خداوند برای هلال احمری ها است

پیام جالب یک مستاجر به صاحب خانه اش | چرا فکر می‌کنی مقصر همه مشکلات اقتصادی‌ات من هستم؟ | ببینید

فال انبیا فردا چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

جزئیات زمان اعزام زائران حج تمتع کرمانشاه

آموزش‌های جهاددانشگاهی «اشتغال محور» است

شب ماند و او دیگر نیامد

آزمون: رابطه‌ام با تمام بازیکنان رم خوب است

غایبان هوادار مقابل پرسپولیس مشخص شدند

بارسلونا به دنبال ستاره جنجالی یونایتد

شوت سنگین ریرسون از کنار دروازه پاری سن ژرمن به بیرون رفت

واکنش تند به پیشنهاد حذف سپاهان از فوتبال ایران

واکنش شاه‌حسینی به احکام کمیته انضباطی

طرح هواداران پاری سن جذاب ژرمن پیش از شروع بازی

دوناروما به این شکل روی ضد حمله خطرناک دورتموند دروازه پاریسی ها را نجات داد

موقعیت خوب پاری سن ژرمن روی شوت دمبله

پاری سن ژرمن 0-0 دورتموند؛ نیمه اول

شکایت باشگاه سپاهان از تهرانی و پرسپولیس

اورونوف سریعترین بازیکن پرسپولیس!