عصر کرد

آخرين مطالب

تاکید استاندار کردستان بر هدایت کشاورزان به سمت تولید با مصرف کم آب سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - استاندار کردستان گفت: تولید کنندگان بخش کشاورزی باید به سمتی هدایت شوند که با کمترین هزینه و مصرف آب کمتر، بیشترین میزان تولید و درآمد را داشته باشند.

بهمن مرادنیا روز شنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب کردستان اظهار داشت: می توان با اجرای طرح های جدید کشت، ضمن حفط منابع آبی به افزایش درآمد در بخش کشاورزی و توسعه استان نیز کمک کرد.
وی با بیان اینکه اینکار به نفع بهره برداران بخش کشاورزی و استان خواهد بود، اضافه کرد: مدیران دستگاه های مرتبط نیز باید همفکری و جدیت بیشتری در این زمینه داشته و ضمن کمک به حفظ منابع آبی، زمینه توسعه هر چه بیشتر بخش کشاورزی استان را فراهم کنند.
استاندار کردستان بر اجرای مصوبات قبلی این جلسه به ویژه در بحث ساماندهی رودخانه قشلاق و تخلیه روستاهای اطراف سد چراغ ویس سقز تاکید کرد و گفت: سال گذشته به
96 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آب تخصیص یافت که اتفاق بسیار خوبی بود.
مرادنیا یادآور شد: باید با جدیت اعتبار مورد نیاز برای اجرای تخصیص این منابع آبی را دنبال کنیم چون منبع تحول بخش کشاورزی استان است ضمن اینکه در ملاقات چندی پیش مسئولان استان با مقام معظم رهبری، ایشان نیز بر تلاش برای جذب اعتبارات مصوبه مورد نظر تاکید کردند.
وی با بیان اینکه توسعه کشت گل محمدی و زعفران می تواند کمک ضمن درآمد زایی خوب در کاهش مصرف منابع آبی تاثیرگذار باشد، افزود: رسانه ها نیز برای آگاه سازی کشاورزان و ترویج پروژه های جدید در این حوزه به دستگاه های مرتبط کمک کنند.
تامین آب شرب سنندج از سد آزاد در دست اجرا است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان نیز در این نشست به نگرانی های مردم بابت ورود فاضلاب 50 روستا به سد قشلاق سنندج اشاره کرد و اظهار داشت: این روستاها با 11 هزار خانوار در شعاع 40 کیلومتری سد قرار داشته و با توجه به بعد مسافت میزان آلودگی آن بسیار کم و مشکلی از این لحاظ برای این منبع آبی وجود ندارد.
کامران خرم با بیان اینکه در فصول گرم سال در عمل فاضلابی وارد سد قشلاق نمی شود، افزود: واحد حفاظت کیفی شرکت آب منطقه ای کیفیت آب خام را پایش می کند ضمن اینکه آب شرب سنندج به صورت 100 درصد بهداشتی و با کیفیت مناسب در اختیار شهروندان قرار می گیرد.
وی از برنامه ریزی برای تامین آب شرب سنندج از سد آزاد نیز خبر داد و گفت: این طرح اگر چه به دلیل بعد مسافت آن هزینه بر است اما نگرانی ها را به لحاظ کیفی و پدافندی رفع می کند.
اختصاص 50 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی تاسیسات آبی خسارت دیده از سیل
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان نیز اظهار داشت: در سال زراعی جاری 633 میلی متر بارش در استان ثبت شد که نسبت به 457 میلی متر مدت مشابه سال گذشته 33 درصد افزایش نشان می دهد.
عرفان مومن پور اضافه کرد: مریوان با 1357 میلی متر و بیجار با 349 میلی متر بارش، به ترتیب بیشترین و کمترین بارندگی ها را داشتند و در سنندج نیز به طور متوسط 562 میلی متر بارش ثبت شد.
وی از شیب ملایم مخازن آبخوان های قروه و دهگلان در سال آبی جاری خبر داد و افزود: مجموعه اقدامات تعادل بخشی و کنترلی در این مناطق و بارش های خوب امسال باعث شد جریان شیب آبخوان ها مثبت و از روند رو به کاهش این مخازن کاسته شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب متطقه ای کردستان گفت: امسال 34 هکتار از اراضی تصرفی بستر رودخانه قشلاق آزادسازی شد و تاکنون 645 کیلومتر مطالعات رودخانه ای در استان انجام شده است.
مومن پور به اختصاص 50 میلیارد ریال به کردستان برای ساماندهی تاسیسات آبی خسارت دیده در سیل فروردین اشاره کرد و یادآور شد: برنامه ریزی شده که از این میزان اعتبار 40 میلیارد ریال را به ساماندهی حریم و بستر رودخانه قشلاق سنندج اختصاص دهیم.
پرداخت 345 میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان و دامداران خسارت دیده از سیل
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز با بیان اینکه سطح آبیاری تحت فشار 41 درصد اراضی استان را شامل می شود، افزود: در مناطق ممنوعه از جمله دشت های قروه و دهگلان تمدید چاه های کشاورزی بدون نصب کنتور هوشمند غیرممکن بود ولی در دیگر مناطق که چاه ها اغلب سطحی است، نصب این کنتورها ضروری نیست.
خالد جعفری به یک هزار و 80 میلیارد ریال خسارت به بخش های کشاورزی و دامداری استان بر اثر سیل اخیر اشاره کرد و گفت: 210 میلیارد ریال اعتبار بلاعوض به این بخش ها اختصاص یافت.
وی با اشاره به اینکه سیل فروردین بیشترین خسارت را به واحدهای دامی وارد کرد، یادآور شد: 200 میلیارد ریال تسهیلات چهار درصدی نیز برای کشاورزان و دامداران خسارت دیده تخصیص یافته که در این راستا بیش از 9 هزار نفر به بانک ها معرفی شده اند ضمن اینکه تاکنون سه میلیارد و 450 میلیون ریال پرداخت شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از انجام کشت نشایی چغندر در مزارع استان در راستای کاهش مصرف آب خبر داد و اضافه کرد: با اجرای حدود 1905 هکتار کشت نشایی در سال گذشته حدود 57 تا 76 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.
اختصاص 100 میلیارد ریال برای انجام طرح های آبخیزداری در کردستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان نیز اظهار داشت: سال گذشته 110 میلیارد ریال طرح در حوزه آبخیزداری انجام شد و امسال تاکنون نیز 100 میلیارد ریال به این طرح ها تخصیص یافته ضمن اینکه مقرر شده امسال 250 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی امسال نیز به استان تخصیص یابد.
سعدی نقشبندی اضافه کرد: باید به جای کنترل سیل به پیشگیری از وقوع سیل ورود کنیم، همچنانکه منابع طبیعی استان اقدامات مشخص و مهمی را در این زمینه اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد.
کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.
از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.
تعداد دشت‌های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه (از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی) محسوب می‌شوند.
استان کردستان 9 سد در حال بهره برداری، 12 سد در دست اجرا و 15 مورد نیز در مرحله مطالعات دارد.
7355/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/89159/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

4 بازیکن بعثت کرمانشاه به اردوی زیر 20سال تیم ملی دعوت شدند

برگزاری سلسله نشست‌های هفتگی خانواده در کانون پرورش فکری کرمانشاه

پدیده جوی خاصی برای کرمانشاه پیش بینی نمی‌شود

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا در استان کرمانشاه

صحنه‌هایی متفاوت از بارندگی در جزیره هرمز

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر دارای 3 فرزند در کرمانشاه

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

ژنرال صهیونیست: به جای ایران روی لبنان تمرکز کنید

گمرک استان کرمانشاه به دنبال تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است

اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کرمانشاه باید سرعت بگیرد

راه‌اندازی 9 پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است

خیابان نوبهار پیاده‌راه می‌شود

پیش بینی خرید تضمینی 800هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه

حجم 8000 میلیارد تومانی معاملات در بازار سرمایه توسط کرمانشاهیان

بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید

توزیع بیش از 100 هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در کرمانشاه

738 واحد مسکن مددجویی به ولی نعمتان کمیته امداد در کردستان واگذار شد

برگزاری مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان/ کردستان مقصد 3.5 میلیون نفر گردشگر نوروزی

رفع نیازهای بهداشتی و درمانی از اولویت‌های برنامه‌ریزی کلان در کردستان است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

خیابان نوبهار پیاده‌راه میشود

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

فوت 15 کردستانی در حوادث کار

یک سوم تلفات رانندگی در شهرهای کردستان مربوط به عابران پیاده است

عطرافشانی گلزار شهدای سنندج در آستانه روز ارتش

فال انبیا فردا چهارشنبه 29 فروردین 1403

3.5 میلیون نفر در تعطیلات نوروز به کردستان سفر کردند

نگاه مثبت تشکلات کارگری و کارفرمایی به اقدامات دولت سیزدهم

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب فردا تعطیل شد

پلیس: فوت بدلیل بی‌حجابی در ساختمان وزرا کذب است

راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

­استان تهران صاحب سالن اختصاصی شمشیربازی شد

18میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد

ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

بازدید بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی

255 بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد

برترین های کاراته زیر 21 سال کشور در همدان معرفی شدند

توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک متهم هنگام انتقال به صحنه جرم

ورود 3 میلیون و 500 هزار مسافر به کردستان

خوشدلی صاحب‌منصبان گذشته به کدخدای خود، عامل گستاخی صهیون شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از 15 اردیبهشت در سنندج

ارتش در مقابل رژیم بعثی و همچنین گروهک‌ها ضدانقلاب ایستاد و خوش درخشید

تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات

دستگیری باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

جزئیات جدید درباره «فوت یک نفر در ساختمان وزرا»؛ این شخص چه کسی بود؟