عصر کرد

آخرين مطالب

محصولات کشاورزی دارای اولویت صادرات شناسایی می‌شوند اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - یکی از راه های کسب موفقیت در صادرات محصولات کشاورزی و تولیدی شناسایی بازار هدف و نیازهای آن است بر این اساس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج برنامه ریزی برای این مهم را در دستور کار خود قرار داده است.

هیات‌های تجاری از اقلیم کردستان عراق در چند سال اخیر بارها به کردستان ایران سفر کرده و تفاهم‌نامه‌هایی هم بین طرفین در حوزه های مختلف منعقد شده است.
در آخرین سفر این هیات که تیرماه امسال انجام شد بار دیگر تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید که برای اطلاع از اقدامات صورت گرفته در خصوص مفاد این تفاهم‌نامه و تاثیر و خروجی این مراودات بویژه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی با رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج گفت و گو کردیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نشست‌های متعددی با مسئولان اقتصادی استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق داشتیم که در آن دغدغه‌ها، مسائل و مشکلات صادرکنندگان را مطرح کردیم.
سعید احمدپناه افزود: عوارض و پول‌هایی هم از طرف ایران و هم عراق در مرزهای مشترک به طور غیرقانونی از صادرکنندگان و واردکنندگان اخذ می‌شد که یکی از دستاوردهای این سفر حذف چنین تعرفه‌هایی از سوی تعدادی از اتحادیه‌ها است.
وی اضافه کرد: پنج بند از این تفاهم‌نامه مرتبط با اتاق بازرگانی سنندج است که در خصوص مسائل حقوقی و موانع گمرکات مرز باشماق، صدور خدمات فنی و مهندسی است که پیگیری این موارد در دستورکار کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج یکی از مشکلات استان را عدم شناسایی دقیق ظرفیت‌های موجود در استان خواند و گفت: برای اینکه به طور مطلوب و براساس آماری واقعی بتوانیم ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان را به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم نیاز به شناسایی آنها داریم.
احمدپناه اظهار داشت: کارگروه تخصصی زیرمجموعه این کمیسیون با حضور تعدادی از اقتصاددانان و اساتید دانشگاه کردستان تشکیل دادیم تا ظرفیت‌های کشاورزی استان توسط این افراد به طور دقیق شناسایی و برای ارائه به خارج از کشور به ویژه اقلیم کردستان عراق تهیه و آماده شود.
وی اضافه کرد: از دیگر مباحثی که در این کارگروه پیگیری می‌شود مشخص کردن محصولاتی است که صادرات آنها با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به اینکه کردستان در صدور خدمات فنی و مهندسی به اقلیم کردستان عراق توان زیادی دارد، افزود: بیش از پنج هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان هستند فقط باید مشخص شود از این تعداد چند نفر توانایی کار در خارج از کشور را دارند.
احمدپناه یادآور شد: تفاهم‌نامه‌های گذشته بجایی نرسیدند ولی تفاهم‌نامه اخیر که بین استانداران کردستان ایران و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق منعقد شده را پیگیری خواهیم کرد تا به نتیجه مدنظر دست پیدا کنیم.

ممنوعیت صادرات اقدام صحیحی نیست
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات اقدام درستی نیست، گفت: ممنوعیت صادرات تمام برنامه‌ریزی‌های 2 کشور در این حوزه را بهم می‌ریزد.
احمدپناه اظهار داشت: نظام تعرفه باید جایگزین ممنوعیت صادرات شود که با این مهم موافقت شده است و اینگونه کیفیت و رقابت بین صادرکنندگان و تولیدکنندگان مطرح می‌شود.
وی با بیان اینکه صادرات برخی از محصولات کشاورزی مانند گندم چون محصولی استراتژیک در ایران است، انجام نمی‌شود، افزود: هر سال 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان به کشت گندم دیم اختصاص پیدا می‌کند.
احمدپناه با اشاره به اینکه هر سال بخشی از اراضی کشاورزی استان به صورت آیش در می‌آید، گفت: این اقدام موجب شده درآمد دیم‌کاران 2 سال یکبار باشد لذا برای افزایش درآمد این کشاورزان سازمان جهاد کشاورزی کشت محصولاتی همچون ماشک گل خوشه‌ای، حبوبات و علوفه را به منظور جایگزینی کشت آیش در دستور کار قرار داده است.
وی کمیت، کیفیت و تنوع محصول را از معیارهای توسعه کشاورزی دانست و افزود: معرفی ارقام جدید دیم متناسب با وضعیت آب و هوایی استان از دیگر پیشرفت‌های بخش کشاورزی استان است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج اظهار داشت: هفت، هشت سال پیش یکی از مشکلات استان به نامناسب بودن وضعیت بسته‌بندی محصولات کشاورزی مربوط می‌شد که هم اکنون واحدهای بسته‌بندی شکل گرفته که در حال پیش رفتن به سوی بسته‌بندی‌های بازار پسند و صادراتی هستند.
احمدپناه با اشاره به اینکه زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در استان بخوبی فراهم است، گفت: امروزه بسیاری از کشاورزان و باغداران با آگاهی از وضعیت بازار اقدام به کشت محصول می‌کنند به عنوان نمونه به دلیل علاقه و تمایل مردم اقلیم کردستان عراق به لوبیا سبز تعدادی از کشاورزان سنندجی به کشت این محصول با هدف صادرات آن پرداختند.
استان کردستان دارای یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم حدود 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی حدود 12 درصد است.
کشاورزان این استان سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین و 116 هزار کندوی زنبور عسل دارند و جمعیت بهره بردار کشاورزی 115 هزار نفر است، این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 900 هزار تُن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که 350 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.
عدم فرآوری محصولات باغی و زراعی از جمله چالش های حوزه بخش کشاورزی است که به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی کردستان سالانه تنها 33 درصد از این تولیدات فرآوری می شوند.
9936/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/87911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی