عصر کرد

آخرين مطالب

به مناسبت روز جهانی عکاسی (19 آگوست)

عکاسی خبری حلقه گمشده در رسانه اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - آن سالی که زلزله بم اتفاق افتاد، تا زمانی که نخستین عکس‌ها از این واقعه تلخ در رسانه‌ها منتشر نشد، کسی عمق فاجعه را درک نمی‌کرد. درواقع پس از انتشار نخستین عکس‌ها بود که سیل کمک‌های جهانی به ایران سرازیر شد و رسانه‌های مختلف خبری در دنیا به تلفات این رخداد بزرگ توجه کردند و واکنش نشان دادند .   وقتی که جنگ جهانی دوم به راه افتاد همه از کشت و کشتار آگاه نبودند تا اینکه عکاسان با حضور در جنگ این فاجعه بزرگ را برای جهانیان نمایان کردند و به گفته پژوهشگران جنگ، این عکاسان خبری بودند که روال جنگ را تغییر دادند.
از آن زمان تا به حال دنیایی عکاسی خبری به یک اولویت در رسانه تبدیل شد و این مسئله به جایی رسید که نشریات مطرح جهان تیتر اصلی خود را همراه با عکس به جامعه روانه می کردند تا تاثیر پذیری آن دو چندان باشد.
عکاسی هنر است و عکاس از دریچه دوربین خود قسمت هایی از آنچه واقعی است را انتخاب می کند تا تفاوت نگاه خاص خود با نگاه معمولی عام مردم را نشان دهد . بخش هایی را ثبت می کند که یا ندیده ایم یا اگر دیده ایم متوجه اهمیتش نشده ایم. عکاسی سند لحظه هایی است که در آن زندگی کرده ایم .
اگر یک نگاه به روزنامه‌های قرن گذشته بیاندازیم متوجه می‌شویم که در صفحه‌ی اول از یک عکس نیم صفحه یا حداقل یک چهارم صفحه اثری نبود، با شروع قرن بیستم و پیدایش گراورسازی از روی عکس صفحه اول روزنامه‌ها تغییر شکل داد و کمتر روزنامه‌ای چاپ می‌شود که یک عکس نیم صفحه درباره‌ی اتفاقات داغ روز نداشته باشد در صورتی که نوشته و مطالب درباره‌ی آن حادثه بیشتر از چند خط نیست. مردم معمولی و خوانندگان روزنامه، اول عکس را تماشا می‌کنند و بعد شرح زیر آن را می‌خوانند و اگر کنجکاوی آنها ارضاء شده باشد احتمالاً حوصله خواندن تمام مقاله را نخواهند داشت .
عکس خبری قوی در دنیایی رسانه و اللخصوص فضای مجازی هیچگاه متکی به متن نبوده و خود آن می تواند گویایی هزاران صفحه کتاب باشد و این مسئله مهم باعث شده است که از عکس به عنوان سند غیر قابل انکار نام ببرند.
عکاسان خبری در تمام لحظات زندگیشان دوربین به دست گرفته و هرگاه منتظر زمانی هستند که موضوعی را در جامعه به ثبت برسانند تا بتوانند مشکلات، غم و خوشحالی را به همه نشان بدهند، عکس سند تاریخی است که هیچگاه فراموش نمی شود و در زباله ها قرار نمی گیرد.
قدرت عکس آنقدر زیاد است که مسئولین نیز از آن واهمه دارند و بر این باور هستند که عکاسان خبری زاویه های پنهان یک جامعه را نمایان می کنند، آری عکاسان خبری ریز بین ترین قشر از دنیایی رسانه هستند ولی این ریز بینی هیچگاه بر مسئله تخریب نبوده ،بلکه کمک زیادی به اصلاح می کند.
شاید در چندین سالی که در این وادی سخت مشغول به فعالیت شدم خاطرات تلخ و شیرین زیادی در آن به وجود آمد، ولی آنچیزی که ناراحت کننده و نگران کننده تر است عدم آشنایی اصحاب رسانه به این مقوله است.
متاسفانه اگر مسئولی از دنیایی " عکاسی خبری " آگاه نباشد و آنها را جز رسانه نخواند و به آنها بی توجه باشد هیچ غمی نیست و می توان آن را به مسئله عدم سواد رسانه ای او تلقی کرد، ولی چرا رسانه ها به این امر بی توجه هستند و حق کپی رایت و عدم اجازه از عکاس جهت نشر عکس در صفحه اول روزنامه را رعایت نمی کنند جای بحث است.
در استان کردستان متاسفانه همانگونه که جایگاه اصلی خبرنگاران پنهان شده است، جایگاه عکاسان هم نیز گم شده، که این حلقه گمشده در رسانه مستلزم سواد، دید و افکاری است که باید در بین جامعه به ویژه مدیران و مدیر مسئولان جراید صورت گیرد.
و اما باید همه بدانند در دنیایی که همه چیز خیلی زود فراموش می‌شود، عکس‌ها سندی هستند که با ثبت یک لحظه، راوی تاریخ می‌شوند. لحظه کوتاهی که در قاب کوچک عکاس‌ها ثبت می‌شود، آن‌قدر قدرتمند است که می‌تواند خشم، زیبایی، ظلم، امید و اندوه نهفته در دورن خود را به چشم‌هایی که نظاره‌گر آن هستند، منتقل کند .
اما اگر در رسانه ها توجه ویژه به عکاسان خبری کمرنگ و یا فراموش شده است بازهم مهم نیست، ولی اصحاب رسانه باید این مسئله را درک کنند که اگر خود عکاس نیستند ولی عکاسانه زندگی کنند.
زندگی یک عکاس خبری همیشه همدرد با جامعه است و تلاش آنها این است که لایه های پنهان زندگی که قابل پخش است را برای همه نمایان کند، عکاسان خبری قشری از جامعه هستند که هنوز جامعه به آنها اعتماد دارند.
مسئولین، خبرنگاران، مدیران مسئول نشریات و رسانه های بر خط جایگاه این قشر را دریابید و هیچگاه آنها را به یک حلقه فراموش شده تبدیل نکنید و اگر میخواهید عکسی از هنر آنها را منتشر کنید از آنها اجازه بگیرید، چون ثبت یک لحظه از نگاه دوربین نشان از سالها زحمت اوست.
یادداشت از فرشید اردلان عکاس خبری خبرگزاری ایسنا
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/87895/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج

شرایط پارادوومیدانی برای پارالمپیک/ ترکیب 17 نفره برای پاریس

محدودیت های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعمال می شود

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

راه‌اندازی یکصد و بیست و هشتمین جایگاه دومنظوره

اعزام 170 زائر کرمانشاهی به حج عمره

آغاز طرح جهادی عملیات عمرانی و خدماتی شهرداری

مصرف روزانه 800 هزار مترمکعب سوخت سی ان جی

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج

برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

مسمومیت 5 نفر به علت خوردن قارچ سمی

ارائه خدمات بهداشتی درمانی به 3400 مورد حیوان گزیدگی در کردستان

آمادگی پلیس کردستان برای اجرای طرح نور "عفاف و حجاب"

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت

لزوم توسعه فضای شهری بیجار/رفع مشکلات مردم نیازمند توجه

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

انتخاب رئیس هیات گلف کردستان

واگذاری 738 واحد مسکن مددجویی در کردستان

افزایش ظرفیت مخازن آب روستایی کردستان

آماده‌سازی 60 مرکز برای خرید تضمینی گندم

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها در مدارس از 15 اردیبهشت

تشریح بیش از 2400 جسد طی پارسال در پزشکی قانونی

ساخت حدود 34 هزار واحد روستایی برای مددجویان کمیته امداد در سراسر کشور

پیش بینی آخر هفته ای بارانی برای کرمانشاه/دمای هوا افزایش می‌یابد

ضرورت آمادگی برای میزبانی شایسته در سالگرد حماسه «بازی دراز»

پیش بینی صعود 40هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعمال می‌شود

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه برنامه‌ریزی بزرگداشت سالگرد عملیات بازی دراز

پالنگان میزبان نوای هزار دف

تحقق 120 درصدی شاخص اختصاصی تدوین استانداردهای ملی در کردستان

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعلام شد

فال انبیا فردا سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فوت موتورسوار اصفهانی بدلیل رعایت نکردن حق تقدم خودروی سواری

جنایت وسط خیابان گاندی بعد از مشاجره؛ قتل یک زن با 20 ضربه چاقو

فوت موتورسوار اصفهانی به دلیل رعایت نکردن حق تقدم خودروی سواری

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

تحویل 738 واحد مسکن به مددجویان روستایی کردستانی

کردستان مظهر اتحاد، برادری، همبستگی و وحدت اسلامی است

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

بارش چشمگیری برای کرمانشاه پیش‌بینی نمی‌شود

رشد 32 درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کرمانشاه

ضربه‌‌ای سخت به بولونیا و اسکاتلند؛ مصدومیت لوییس فرگوسن از ناحیه رباط صلیبی زانو

تنوع خوراک‌های بهاری در کرمانشاه