عصر کرد

آخرين مطالب

گرمک، نوبرانه ملس دیم‌زارهای سروآباد اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصرکرد- گرمک که در زبان کُردی به آن کالک، زرک و یا گرکه هم گفته می شود، میوه ای خوش رنگ و بو است که اردیبهشت ماه در مزارع دیم کشت می شود و با اولین بارش بهاری رشد می کند و در اوایل مرداد می توان آن را برداشت و مصرف کرد.

گرمک شهرستان سروآباد به ویژه مزارع روستای ذکریان در استان کردستان بسیار مشهور است و هر سال در مرداد ماه که زمان برداشت است، در مسیر اصلی جاده سنندج - سروآباد - مریوان کمتر مسافر و رهگذری است که از گرمک های خوشمزه این منطقه نخریده و طعم خوش آن را نچشیده باشد.

گرمک دیم انواع مختلف،  بزرگ و کوچک و با طعم های متفاوت ترش و شیرین است که از روی نوع و رنگ پوست آن می توان طعم را تشخیص داد، از انواع گرمک دیم می توان به گرکه روشه، گرکه ساده و شمامه اشاره کرد.

گرمک با همه سادگی و رنگ و بوی خاصش هر سال در این فصل مهمان بازارهای کردستان می شود ولی تاکنون نتوانسته در بازار سایر مناطق کشور بویژه استان های همجوار جایگاه خاصی برای خود پیدا کند.

فروش گرمک در جاده ارتباطی سروآباد - سنندج

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد  اظهار داشت: این شهرستان حائز شرایط اقلیمی مناسب جهت کاشت گونه های دیمی است بطوریکه بارش مناسب با متوسط 700 میلی متر و روزهای گرم و شب های خنک و مرطوب تابستان شرایط مناسبی را برای کشت و پرورش محصولات دیم از جمله گرمک محلی فراهم کرده است.

محمد رحیمی افزود: زمان کاشت گرمک همزمان با اتمام بارندگی ها در اردیبهشت است و زمان برداشت آن نیز اوایل مرداد تا اواسط شهریور است.

وی یادآور شد: مقدار بذر مصرفی برای کشت گرمک در هر هکتار چهار کیلوگرم است و کشاورزان هر سال بذر آن را از محصولات خود جمع آوری کرده تا در زمان کاشت آن را در زمین های دیم خود بکارند.

رحیمی اضافه کرد: امسال 30 هکتار از مزارع دیم شهرستان سروآباد در روستاهای ذکریان، حسین آباد، قلعه جی و خشکین زیرکشت گرمک دیم رفته که بیشترین سطح آن در روستای ذکریان است.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد گفت: متوسط برداشت گرمک در هر هکتار 22 تُن است که امسال پیش بینی می شود 660 تن گرمک ارگانیک از دیمزارهای این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی با بیان اینکه متوسط فروش هر کیلوگرم گرمک 40 هزار ریال است که با 660 تُن تولید گرمک در مجموع 26 میلیارد ریال عاید کشاورزان منطقه می شود،  یادآور شد: برداشت گرمک در دیمزارهای سروآباد در فصل تابستان بطور مستقیم برای 90 نفر اشتغالزایی می کند.

رحیمی اضافه کرد: این محصول دارای طعم و بوی بسیار عالی است که در روزهای گرم تابستان توسط کشاورزان با حجم بسیار زیاد در مسیرها و جاده های اصلی و مواصلاتی مریوان و سروآباد به صورت عمده و در شهرهای اطراف به عنوان یک محصول فصلی و خوش طعم و ارزان عرضه می شود.

وی اظهار داشت: گرمک دیمزارهای سروآباد محصولی کاملا ارگانیک و سالم بوده که در تولید آن از هیچگونه سم و کودی استفاده نمی شود.

گرمک مزارع دیم سروآباد با طعم ملس

 یکی از کشاورزان روستای ذکریان نیز گفت: امسال یک هکتار از مزارع دیم خود را به کشت کرمگ اختصاص داده و روزانه بیش از 200 کیلوگرم محصول از آن برداشت می کنیم.

سیوان احمدی افزود: گرمکهای برداشت شده را در مسیر اصلی سنندج - سروآباد - مریوان به صورت مستقیم و بدون واسطه به فروش می رسانیم که این عمل به مدت 2 ماه برای ما ایجاد اشتغال می کند.

وی یادآور شد: فروش گرمک مزارع این منطقه نسبت به سال های قبل کمتر شده و در شهرهای همجوار نظیر مریوان نیز گرمک را به صورت کشت آبی پرورش داده و با قیمت های بسیار پایین به نام گرمک روستای ذکریان به فروش می رسانند.

احمدی تاکید کرد: گرمک محصولی دیمی است نه آبی و از قدیم الایام تاکنون کاشت و برداشت این محصول مختص دیمزارهای این منطقه بوده و در تولید آن از آب و کود شیمیایی استفاده نمی شود.

وی از گردشگران، مسافران و مردم خواست گرمک های دیمی، ارگانیک و مرغوب را از منطقه شامراوا در مسیر اصلی جاده سنندج - سروآباد - مریوان خریداری کنند.

یکی از گردشگرانی که برای خرید گرمک مقابل یکی از فروشندگان جاده سروآباد - سنندج توقف کرده بود، می گوید: از کردستان عراق برای گشت و گذار به ایران آمده و تعریف گرمک های این منطقه را زیاد شنیده ام.

وی افزود: مزه این نوع میوه را تاکنون در هیچ جایی نچشیده بودم و برایم بسیار جالب بود و تصمیم گرفته ام برای اقوام و فامیل خود نیز مقداری از این میوه خوشمزه و ارگانیک خریده و با خود به اقلیم ببرم.

خرید گرمک توسط مسافران و گردشگران

با توجه به اینکه گرمک دیم یک محصول بدون نیاز به آب و کودهای شیمیایی است در صورت حمایت بیشتر مسئولان از این محصول و فراهم کردن زمینه فروش و حتی صادرات آن به کشورهای همجوار، می توان کشاورزان را برای کشت بیشتر ترغیب کرد.

شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/85322/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ شنوایی کم

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی

مرز رسمی پرویزخان مهمترین مرز استان کرمانشاه با عراق

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون

انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون 965 نفر از زائران حج تمتع

تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه

صرفه‌جویی 291 میلیون لیتر بنزین در پارسال

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس