عصر کرد

آخرين مطالب

دعوت همکاری از نویسندگان و پژوهشگران داخلی و خارجی برای غنای دانشنامه کردستان فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - اعضای شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان از نویسندگان و پژوهشگران جهت غنای دانشنامه کردستان دعوت به‌عمل آوردند .
  رئیس حوزه هنری استان کردستان در نشست خبری اعضای شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان که در سالن اندیشه پردیس سینما یی بهمن برگزار شد، اظهار کرد: دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان اقدامی بسیار موثر در معرفی ظرفیت های فرهنگی کردستان است.
امین مرادی با اشاره به اینکه حوزه هنری یکی از نهادهای انقلابی و تولیدمحور است، افزود: تاکنون چهار عنوان از دانشنامه فرهنگ و تمدن کردستان تدوین و رونمایی شده امسال نیز همین مسئله دنبال می شود.
وی با اشاره به اینکه تعداد دانشنامه درنظر گرفته شده استان 110 عنوان است، خاطرنشان کرد: تمامی صاحب نظران در داخل و خارج از کشور آشنا به فرهنگ ،هنرو تمدن استان کردستان می توانند در این پروژه سهیم باشند و از طریق همین نشست تمامی عزیزان را به پیوستن به این پروژه مهم دعوت می‌کنیم.
مرادی به تجربه استان های مختلف کشور در بحث دانشنامه اشاره کرد و گفت: گیلان با تولید بیش از 80 عنوان رتبه اول کشور را در اختیار دارد و پس از آن همدان و کردستان قرار دارند و با توجه به استعدادهای استان و تلاش تیم متخصص دانشنامه امیدواریم شاهد رونمایی از تعدادی دیگر از عناوین این دانشنامه تا پایان سال باشیم.
جمال احمدی، پژوهشگر کُرد نیز در این جلسه با اشاره به تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان بر اساس آخرین متدهای علمی، اظهار کرد: چهار عنوان از این دانشنامه در سال 96 آماده و در اواخر اسفند ماه سال 97 در مراسمی رونمایی و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت .
وی افزود: روش بکار گرفته شده در تدوین دانشنامه بر پایه اصول علمی و پروپوزال‌های تحقیقاتی است که فرمت و دستورالعمل های مربوطه در سایت حوزه هنری بارگذاری و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است .
این استاد دانشگاه و عضو شورای علمی تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان با بیان اینکه نثر دانشنامه نثری احساسی نیست، گفت: خروجی کار به گونه‌ای است که قابلیت ترجمه به سایر زبان‌های زنده دنیا را داراست که این از ویژگی های بسیار خوب این دانشنامه می‌باشد .
مؤلف کتاب" کردستان و ادبیات عامه " با ذکر اینکه متون و مدخل‌های دانشنامه در نهایت اختصار تحریر می‌شود، تصریح کرد: دانشنامه بر اساس شیوه‌نامه مشخص نگارش می‌شود و تمامی عناوین از این شیوه نامه تبعیت می کنند .
افراد صاحب فن و ایده برای غنای دانشنامه به میدان آیند
کامبیر کریمی، دیگر عضو شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان نیز با اعلام اینکه خلق دانشنامه فرصتی مغتنم است، اظهار کرد: دانشنامه برشی از فرهنگ، تمدن و هنر کردستان است که بایستی تمامی افراد صاحب فن و ایده در غنای آن همت گمارند .
وی با ذکر اینکه دانشنامه به‌عنوان فعالیتی خلاقانه در خصوص مناطق کردنشین خارج از چارچوب دانشگاهی است، افزود: تمامی صاحب نظران و نویسندگان داخل و خارج از کشور فارغ از تحصیلات آکادمیک با توجه به خلاقیت خود می توانند در این پروسه مشارکت داشته باشند .
این پژوهشگر و مؤلف کتاب " کردستان و شرق شناسان " از عناوین منتشر شده دانشنامه، افزود : سرفصل‌های دانشنامه قابلیت افزایش داشته و محدودی برای تعریف عناوین و موضوعات وجود ندارد .
کریمی با اذعان به اینکه هر آنچه که مربوط به حوزه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان می‌شود، می‌تواند در چارچوب دانشنامه منتشر شود، اعلام کرد: شورای علمی دانشنامه تسهیل‌گر، کمک ‌رسان و یاری‌گر محققین و تولیدکنندگان محتوای دانشنامه هستند .
این پژوهشگر کردستانی افزود: یکی دیگر از ویژگی های این دانشنامه بومی بودن آن است و تمامی مراحل از ایده تا تولید در داخل استان و توسط گروه های مختلف انجام می شود .
وی در این رابطه افزود: پژوهشگر و نویسنده، ویراستار، طراح جلد و لوگو ، صفحه آرائی، پاپ و انتشاراتی این دانشنامه در استان و توسط نیروهای متخصص این استان صورت می گیرد که بخشی دیگر از توانمندی های استان را به منصه ظهور می رساند و کمک شایان توجهی به اقتصاد استان است .
دانشنامه میراثی گران بهاء برای آیندگان است
بهروز خیریه عضو دیگر شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان نیز با ذکر اینکه فکر دانشنامه در راستای معرفی کامل و جامع استان شکل گرفته است، گفت: کتب منتشر شده در قالب دانشنامه بر مبنای توصیف است .
وی با بیان اینکه تمام چارچوب‌های علمی در دانشنامه رعایت می‌شود، تصریح کرد: خرد جمعی پشتوانه محکم برای تحکیم چارچوب کمی و کیفی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان است .
این عضو شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان با ذکر اینکه دانشنامه تمامی عرصه‌های زندگی و تمدن را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: امید است بتوان میراثی گران‌بها را برای آیندگان به یادگار گذاشت .
استان کردستان قابلیت تبدیل شدن به عنوان هویت فرهنگی ایران زمین را دارد
اسماعیل احمدی دیگر عضو شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان و نویسنده کتاب کردستان و مشاهیر (سنجرخان ) نیز در ادامه این نشست با اعلام اینکه دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن در استانی که ذخیرگاه فرهنگی است، تدوین می‌شود، گفت: استان کردستان قابلیت این را داراست که به‌عنوان هویت فرهنگی ایران معرفی شود .
وی افزود: اما این کار تنها با حرف زدن صورت نمی گیرد و نیازمند اقدام عملی است و نیاز است این فرهنگی بودن باز تولید شود تا پایدار بماند .
عضو شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان ادامه داد: برداشت ما از این دانشنامه ای که با حمایت های حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان در حال تولید است این بوده که بهترین بستر برای کمک به اقتصاد فرهنگ است که در مقوله تجارت فرهنگی بعنوان یک حلقه مفقوده مغفول مانده است .
وی بیان کرد: با ورود به این حوزه حجم وسیعی از اعتبارات به بخش پژوهش راه می یابد و با توجه به اینکه پژوهش مقوله ای است که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است و جمع کثیری از پژوهشگران ما به دلیل فراهم نبودن بسترهای پژوهشی به این حوزه ورود نمی کنند و خوشبختانه در حال حاضر این بستر فراهم است تا هم پژوهش خود را در زمینه های مختلف تاریخ، فرهنگ و تمدن کردستان انجام دهند و هم بتوانند در کنار آن بهره اقتصادی لازم را نیز ببرند .
عضو شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان با بیان اینکه فروش این تولیدات پژوهشی نیز می تواند به گردش چرخ اقتصاد منطقه کمک کند، گفت: همیشه در خصوص تاریخ و فرهنگ و تمدن کردستان بحث های زیادی صورت گرفته اما وقتی می خواهیم سندی مکتوب در این رابطه ارائه دهیم، منابع مناسبی که مخاطب عام بتواند از طریق آنها آن چیزی را که مد نظر دارد به دست آورد، نداریم .
احمدی اظهار کرد: دانشنامه مخاطب عام دارد و به دنبال این نیست که نیاز پژوهشی عمیق جامعه را برآورده کند و به دنبال این است که نیاز مخاطب عام را برآورده کند چرا که پژوهشگر حرفه ای از هر راهی که باشد نیاز خود را برآورده می کند اما شهروند عادی به دلایل مختلف برای رسیدن به اهداف خود زیاد اجباری ندارد .
وی با اعلام اینکه تلاش می‌شود ادبیات یکدستی بر تدوین جلدهای دانشنامه حاکم باشد، خاطرنشان کرد: حفظ این چارچوب منجر به خلق اثری فاخر و قابل استناد خواهد شد .
احمدی یادآور شد: عرصه مناسبی فراهم شده و تلاش می‌شود تا به‌بهترین شکل ممکن دانشنامه را عرضه کرد .
هدف دانشنامه فراهم کردن زمینه‌های توسعه در استان است
کیومرث ایراندوست به‌عنوان دیگر عضو شورای علمی دانشنامه، هدف کلی تدوین دانشنامه را هدفی در راستای توسعه استان دانست و اظهار کرد: فرهنگ محور توسعه کردستان یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌توان از آن به‌عنوان بستر توسعه با رویکرد کاربردی توجه کرد .
وی افزود: اقتصاد فرهنگ و هنر در قالب دانشنامه ظرفیت‌سازی شده که در تلاش برای برندسازی بر اساس فرهنگ است .
استاد دانشگاه کردستان با ذکر اینکه موضوعات در عین اینکه علمی و دقیق با استنادهای علمی است، دارای سادگی و قابل فهم برای عموم است، تأکید کرد: در عین سادگی تلاش شده تا موضوعات به‌بهترین شکل ممکن مطرح و بررسی شود .
ایراندوست با اذعان به اینکه شورای علمی از تنوع موضوع، افراد و عنوان استقبال می‌کنند، خاطرنشان کرد: این دانشنامه معرفی برای استان کردستان است و به همین خاطر از تولیداتی که این توانایی را دارند که در چارچوب دانشنامه گنجانده شود، استقبال می‌شود .

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/85308/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی