عصر کرد

آخرين مطالب

ازدواج سفید هنوز یکی از مسائل جامعه ایرانی نیست علمي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - یک جامعه شناس با اشاره به اینکه ازدواج سفید هنوز به دغدغه اکثریت مردم تبدیل نشده، گفت: این پدیده تا دغدغه جامعه نباشد، تبدیل به مسئله نخواهد شد گرچه اخیرا تلاش‌هایی شده اما هنوز یکی از مسائل جامعه ایرانی نیست. به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، امروز چهارشنبه(26تیر) همایش منطقه‌ای آسیب‌ها و چالش‌های همخانگی و ازدواج سفید با حضور اساتید و صاحبنظران گروه جامعه شناسی و روانشناسی در تالار فردوسی دانشگاه کردستان برگزار شد .
احمد امانی در آغاز این همایش اظهار کرد: اگر گذری به آغاز تمدن داشته باشیم، ازدواج سازوکاری سازمان یافته داشته و حتی در روستاهای دورافتاده ازدواج یک پیوند برای خون بست و پایان یک فاجعه بوده است .
مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کردستان افزود: در زمان سومریان جایگاه و نقش زن قابل قبول و ارزشمند بوده و ارتباط زن با معابد بسیار پررنگ بوده است .
امانی عنوان کرد: روابط بشر در دنیای دیجیتال معنای دیگری پیدا کرده و در دهه 1960انقلاب جنسی رخ داد و زنان به دنبال ارزش‌های جنسی حاکم بر جامعه خود رفتند .
وی به آمار همخانگی در دهه 1970 اشاره کرد و گفت: در دهه 1970 میلادی در آمریکا بیش از هزار زوج بدون ازدواج همخانگی را انتخاب کردند و این عدد در سال 2010 به هفت میلیون زوج همخانه رسید .
مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کردستان ادامه داد: این مسئله رفته رفته به آسیا کشیده شد هرچند که در آسیا ابتدا نگاه‌های بازدارنده حاکم بوده است، اما این نوع ازدواج اکنون 20 درصد از روابط بین زن و مرد را تشکیل می‌دهد .
وی با اشاره به اینکه این مسئله از دیدگاه جامعه ایرانی نوعی آسیب تلقی می‌شود، گفت: از دیدگاه من این مسئله را می توان نوعی آسیب دانست و با نگاهی دیگر آن را در مسیر تحول یک راه حل به شمار آورد .
در ادامه نیز پنل تخصصی با حضور فرانک قدسی، مسعود بیننده و مختار ویسانی برگزار شد که این مسئله را از جوانب مختلف روانشناسی، جامعه شناختی و روانشناسی اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار دادند .
*ازدواج سفید نوعی پوست اندازی فرهنگی محسوب می شود
مختار ویسانی در آغاز این پنل اظهار کرد: ازدواج سفید که در ایران با مضمون‌های مختلف همباشی و همخوابگی هم از آن نام برده می‌شود را نباید تنها یک آسیب دانست بلکه می‌توان آن را نوعی پوست اندازی فرهنگی و مرحله گذار از جامعه سنتی به سوی مدرن دانست .
این روانشناس افزود: ازدواج سفید را می‌توان به نوعی نتیجه فردگرایی مطلق در جامعه دانست که در نتیجه آن افراد با هدف سلب مسئولیت و تعهد به آن روی می‌آورند .
وی همچنین عنوان کرد: در ازدواج‌های سفید شهوت، هوس و مسائل جنسی برجسته است و عدم ثبات و نبود صمیمیت و تعهد دیده می‌شود که در نتیجه فردگرایی و دلبستگی‌های ناایمن دوران کودکی بوجود آمده است .
*ازدواج سفید هنوز یکی از مسائل جامعه ایرانی نیست
در ادامه نیز مسعود بیننده این مسئله را از دیدگاه جامعه شناختی مورد بررسی قرار داد و گفت: از منظر جامعه شناختی دو پارادایم اصلی پوزیتیویستی و برساخت گرایی وجود دارد که دیدگاه پوزیتیویستی برخلاف دیدگاه برساخت گرایی کج رفتاری را مطلق و عینی تعریف می‌کنند اما برساخت گرایان پدیده‌ها را ذهنی و نسبی می‌دانند و معتقدند که کج روی تنها یک برساخت اجتماعی است .
این جامعه شناس همچنین با اشاره به اینکه ازدواج سفید هنوز به دغدغه اکثریت مردم تبدیل نشده، گفت: این پدیده تا دغدغه جامعه نباشد، تبدیل به مسئله نخواهد شد گرچه اخیرا تلاش‌هایی شده اما هنوز یکی از مسائل جامعه ایرانی نیست .
*ازدواج سفید شرعی نیست
در ادامه فرانک قدسی نیز به پیشینه ازدواج و خانواده قبل از اسلام تا کنون اشاره کرد و گفت: قبل از اسلام چند شوهری، همجنس بازی و ... امری مرسوم بود اما با آمدن اسلام، ازدواج بر مبنای شرع و قانون و با حدود و ثغور صورت گرفته است .
وی با اشاره به اینکه ازدواج سفید شرعی نیست، اظهار کرد: برخی افراد ازدواج سفید را نوعی ازدواج موقت می‌دانند اما باید این نکته را در نظر داشت که ازدواج موقت شرعی بوده و از این نظر با ازدواج سفید متفاوت است .
قدسی همچنین به تغییر کارکردهای خانواده و تاثیر آن در رواج ازدواج سفید پرداخت و خاطرنشان کرد: کارکردهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنی و تربیتی خانواده به دنبال تغییر ارزش‌ها دگرگون شده و موجب ترویج این نوع ازدواج شده که شاکله اصلی آن میل جنسی است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/83962/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد