عصر کرد

آخرين مطالب

یک کنگره 2 پیام سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - خبر برگزاری کنگره بین المللی مشاهیر کُرد توسط استاندار کردستان در 27 فروردین سال 1397 اعلام و در همین اولین گام با جلب نظرات موافق و مخالف پیام های مختلف و مقدمات برگزاری این کنگره آغاز شد.

مخالفان گفتند برگزاری چنین کنگره ای در شرایط کنونی اقتصادی استان و کشور به هیچ وجه لازم نیست و امکان دارد مردم را در چنین شرایطی نسبت به منبع هزینه ها حساس کند اما موافقان بزرگداشت، تجلیل و فراموش نکردن مشاهیر هر قومی را در هر شرایطی لازم و ضروری دانستند و گفتند برگزاری این کنگره برای جهانیان می تواند حامل این پیام باشد که ایران کشور روزهای سخت است و هیچ مشکلی نمی تواند او را از مسائله مهم فرهنگی قافل کند.
علاوه بر پیام های مختلفی همچون ارزش نهادن به زحمات چندین ساله بزرگان یک ملت و ایجاد انگیزه در جوانان آن ملت که این کنگره داشت، حامل 2 پیام مهم برای جهانیان بود که تاثیرات این 2 پیام اگر امروز مشهود و قابل دیدن نباشد اثرات آن را در آینده به خوبی می توانیم در جامعه مشاهد کنیم.
ارزش نهادن ایران به تمامی اقوام خود به طوری که ((رئیس جمهوری در پیام خود به این کنگره گفت: این کنگره فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی است که از حقوق شهروندی برخوردار و قابل احترام هستند)) اولین پیام بزرگ این کنگره به جهانیان بود در شرایطی که هجمه های دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی برای رعایت نکردن حقوق اقوام مختلف در کشور وجود دارد، به طور که حتماً ثاتیرات آن را در آینده خواهیم دید.
برگزاری این کنگره دست و پای دشمنانی را شکست که سال هاست به دنبال ناامن جلوه دادن استان کردستان و تفرقه انداختن میان کُردها و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند تا این حرکت بابی برای شتاب گرفتن چرخ های توسعه اقتصادی و فرهنگی این استان شود.
اما دومین و شاید مهم ترین پیام این کنگره از سوی کسی به جهانیان اعلام شد که ثابت کرد یک هنرمند قلبش تنها بخاطر صلح و آرامش می تپد و سیاست ضعیف تر از آن است که بتواند قلب و روح یک هنرمند واقعی و متعلق به مردم را تسخیر کند.
هنر و عشقش به مردم دست و پای سیاست را شکست و خط باطی کشید بر روی تمامی افکاری که حس مقدس هنر را با افکار پر از مکر و حلیه سیاست درهم می آمیزند و از هر 2 راه نان می خورند.
ارزش و اهمیت این کنگره او را از مسافرتی 38 ساله برگردادند تا بتواند با این حرکت خدمات خود به انسانیت را کامل کند و با این حرکتش به جهانانیان بگوید هنر فراتر از تمام زیبایی های مورد تصور در دنیاست و هیچ سیاستی در مقابل آن تاب تحمل ندارد و در این جدال سیاست همیشه شکست خورد است.
او کسی نیست جز باقر خالقی با اسم مستعار مظهر خالقی متولد 18 شهریور سال 1317 در سنندج، خواننده نامدار و صاحب سبک ایرانی که متفاوت‌ترین سبک موسیقایی را با بقیهٔ سرشناسان موسیقی کرد ارائه کرده و بیش از 250 آواز فولکلوریک از او ضبط و ثبت شده است.
این پیام را محمد علی سلطانی تاریخ دان بزرگ کُرد نیز در سخنرانی خود در اختتامیه کنگره بین المللی مشاهیر کُرد تایید کرد و در این خصوص گفت: مهمترین پیام بازگشت «مظهر خالقی» پس از 38 سال به زادگاهش این بود که هنرمند واقعی پا را از سیاست بیرون می‌کشد و در هر شرایطی خدمت به مردم و انسانیت را فراموش نمی‌کند.
کُردها رسیدن این 2 پیام مهم از سوی آنها به جهانیان را حاصل تلاش بیش از یک ساله استاندار، مدیر کل فرهنگ و ارشاد و مسئولان دانشگاه کردستان به عنوان برگزارکنندگان این کنگره بزرگ می دانند و خواستار ادامه و تداوم آن در سال های آینده هستند.
مسئولان استان کردستان از یکسال پیش فعالیت خود را در راستای برگزاری کنگره‌ای به منظور معرفی و تجلیل از مشاهیر و نام آوران کُرد آغاز کردند و در این راستا 6 کار گروه در حوزه‌های علوم انسانی، زبان و ادبیات، فرهنگ و هنر، علوم پایه و مهندسی، کشاورزی و پزشکی تشکیل شد.
اعضای این کارگروه‌ها را هم اساتید دانشگاه و افراد متخصص تشکیل داده بودند تا از هر حوزه چندین فرد نام آور و تأثیرگذار کُرد را به کمیته علمی که متشکل از هشت متخصص بود، معرفی کنند.
بعد از گذشت حدود پنج ماه از آغاز رسمی فعالیت این کارگروه‌ها و کنکاش و بررسی در خصوص مشاهیری که در قید حیات بودند، اسامی تعیین شده به شورای راهبردی کنگره که ریاست آن بر عهده استاندار کردستان بود، ارسال شد.
30 نفر از مشاهیر کُرد از جمله مظهر خالقی، کیهان کلهر، شهرام ناظری، لطیف هلمت، میکائیل اصلان، قطب الدین صادقی، نزند بگیخانی، بیژن ذوالفقارنسب، کلیم الله توحدی، انوار قره داغی، عثمان هورامی، هادی ضیاءالدینی، کیانوش رستمی، محمدعلی سلطانی، عزیز شاهرخ، اسعد شیخ الاسلامی، مجتبی شمسی پور، بختیار علی، محمدعلی قره داغی، بیژن کامکار، معصومعلی معصومی، عطا نهایی، علی اکبر مرادی، بیژن نامدار زنگنه، امیر نصرت الله معین وزیری، کوردستان موکریانی، عزالدین مصطفی رسول، آزاد نجار و علی اشرف نوبتی به این کنگره دعوت شدند.
محدودیت‌هایی همچون کهولت سن در انتخاب برخی از مشاهیر برای حضور در کنگره وجود داشت با این وجود تلاش‌های بسیاری برای شرکت مشاهیری که مردم کردستان سال‌هاست در انتظار دیدن آنها هستند انجام شد و این تلاش ها سرانجام در روز 11 و 12 تیر ماه سال 98 به ثمر نشست و این کنگره عظیم با شور و شوقی خاص در استان برگزار شد و با تجلیل و اعضای مدال و کلید طلایی شهروندی کردستان به 29 نفر از مشاهیر کُرد و یک کُردشناس هلندی به اتمام رسید.
خبرنگار ایرنا مرکز سنندج

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/83457/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی