عصر کرد

آخرين مطالب

جمع مستان سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - سنندج در 11 تیر 1398 میزبان جمع مستانه‌ی مشاهیر و مفاخر کُرد است که هر کدام از آنها به نوعی این مستی را در زمینه های علمی، فرهنگی و هنری به حد اعلی رسانده اند تا امروز بهانه ای باشد برای تجلیل از فرهیختگان قومی که اصیل ترین قوم ایرانی است.

اینجا دانشگاه کردستان ساعت 30: 9 دقیقه، آیین افتتاحیه تجلیل از نام آوران کُرد قرار است در تالار مولوی برگزار شود، در ورودی دانشگاه برای ورود مهمانان کنترل می‌شود به طوری که اگر کسی دعوت نامه شرکت در مراسم را نداشته باشد نمی‌تواند به سالن وارد شود و این اولین گام برای وجود نظم در کنگره است.
با کارت خبرنگاری که در دست دارم اولین قدم را بسوی دیدن تلاش‌های یکساله مسئولان کردستان در راستای برگزاری کنگره تجلیل از مشاهیر کُرد برداشتم و به سمت سالن مولوی که قرار است مراسم در آنجا برگزار شود، راه افتادم.
هر چه نزدیکتر می‌شوم نوای شیرین موسیقی کُردی آن چنان گوش‌هایم را نوازش می‌کند و قلبم را التیام می بخشد شلوغی جمعیت را که می بی نم به ذهنم این سوال خطور می‌کند مگر جلوی در ورودی سالن چه خبر است که خبرنگاران و عکاسان مسلح به قلم، کاغذ و دوربین آنجا را مزین به حضور خود کرده‌اند؟
پهن بودن فرش قرمز و بنر بزرگ تجلیل از مشاهیر کُرد در این محل سوالم را پاسخ داد آری قرار است مهمانان ویژه با قدم نهادن بر فرش قرمز وارد سالن اصلی و جلوس بر صندلی‌های خود شوند.
99 درصد مهمانان به سالن رفته‌اند اما عکاسان همچنان چشم به راه مهمانی هستند بلکه بتوانند با لنز دوربین‌هایشان تصاویری از برگشت او از سفر 38 ساله‌اش را ثبت و ضبط کنند.
مظهر خالقی مهمان ویژه این مراسم که مظهر موسیقی کُردی است بالاخره از راه می‌رسد با تکان دادن دست و تشکر از کسانی که دو طرف فرش قرمز به او خوش آمد می‌گفتند و در میان نور پی در پی فلش دوربین‌ها به سوی سالن برگزاری مراسم رفت، حضورش در سالن صدای تشویق‌ها را تا اعماق تاریخ کُرد پیش برد.
سالن شلوغ است جای برای نشستن نیست به ناگاه ذهنم به قلبم می‌گوید کاش سالن بزرگ‌تر و امکان دیدن این مراسم باشکوه برای مردم و مشتاقان بیشتری فراهم می‌بود.
صدای سرود ملی ایران من را از افکار و شوقی که ذهنم را در بر گرفته تا یادآوری حضورم در سالن مولوی بیرون می‌کشد و متوجه می‌شوم قامت‌ها به نشانه احترام به این نوای دل انگیز و پرچم مقدس جمهوری اسلامی به پا ایستاده‌اند.
شنیدن تلاوت آیات روحبخش کلام الهی با صدای دلنشین قاری علاوه بر اینکه شروع مراسم را اعلام می‌کند سکوت و آرامش مورد نیاز برای برقراری نظم در سالن را نیز ایجاد کرد.
فرهنگی بودن کُردها و کردستان در بخش‌هایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مراسم مختلف، توسط برگزار کنندگان این مراسم جمع آوری شده و در قالب یک کلیپ پخش شد تا ما کُردها مانند همیشه با افتخار از بزرگان، فرهنگی بودن خود و دیارمان را شنیده باشیم.
اول برنامه را مجریی بانو با زبان شیوای کُردی آنگونه آغاز می‌کند به خود گفتم آفرین به برگزار کنندگان این مراسم که به راستی با حضور این بانو مانند همیشه پیام تاریخی احترام کُردها به حضور و جایگاه زنان را به گوش همگان رسانند و سپس مجری دیگری (مرد) از دیار کرمانشاه برای اجرا به کمک مجری نخست (بانو) آمد.
به راستی کُردها در تاریخ همیشه برابری، همپایی و همراه بودن زن و مرد را در هر کجا که لازم بوده به ثبت رسانده و امروز نیز این امر تحقق یافت.
پیام رئیس جمهوری
پیام رئیس جمهوری به این کنگره نخستین برنامه است که توسط حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور مذاهب و اقلیت‌های دینی و مذهبی خوانده شد، دکتر حسن روحانی در پیام خود آورده است: این کنگره فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی است که از حقوق شهروندی برخوردار و قابل احترام هستند.
در ادامه پیام رئیس جمهوری آمده است: به گواهی تاریخ ایران عزیز علیرغم تنوع قومی و مذهبی و موقعیت ژئوپولوتیک خاص همواره پیروزمندانه توانسته از فراز و نشیب‌ها با کمترین آسیب عبور کند.
دکتر روحانی در ادامه پیام خود تاکید کرده است: کُردها در این میان همچون سایر اقوام ایرانی به عنوان یکی از قدیمی ترین و فرهنگی‌ترین مردمان کشور همیشه ایران را خاستگاه فرهنگی خود دانسته و به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم عشق ورزیده‌اند.
ما هرگز شهدای کُرد که جانشان را برای حفظ کیان این مرز و بوم نثار کردند و نیز خدمات شایان فرهیختگان و ادیبان کُرد به فرهنگ و ادب فارسی را از یاد نبرده و نخواهیم برد بدیهی است ما همه ایرانی هستیم و همه اقوام در این سرزمین از احترام برخوردارند و هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد.
نگهبان اخلاق ایران است
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور مذاهب و اقلیت‌های دینی و مذهبی سپس در سخنانی از کردستانی‌ها به عنوان نگهبان اخلاق و موزه همه آثار تاریخی و ملی ملت ایران نام برد.
حجت الاسلام علی یونسی افزود: زاگرس خاستگاه تمدن ایران اسلامی است و به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و فرهنگی و موقعیت خاص جغرافیایی جایی است که دشمنان نتوانسته‌اند مردم این مناطق را زیر سیطره خود ببرند.
وی تاکید کرد: دشمنان می‌خواهند مردم ایران را در مقابل هم قرار داده و نفرت پراکنی و دشمنی را در بین مردم ایجاد کنند و ما باید هم گذشته و تاریخ خود را بدانیم ضمن اینکه تاریخ و سرزمین خود را به دیگران بشناسانیم.
حجت الاسلام یونسی با بیان اینکه نسل جدید بدانند در این منطقه نام آورترین ملت، ایرانی‌ها هستند، افزود: زمانیکه هیچ نامی از قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها و ملت‌ها نبود ایرانی‌ها بودند که درخشیدند و اولین تمدن، ملت و امپراطوری جهان را تشکیل دادند.
وی بر دایر شدن مؤسسات کُرد شناسی و مطالعات باستانی در کردستان و عدالت در گزینش نخبگان تاکید و اضافه کرد: همت و تلاشی جدید داشته باشیم و خود را در بار دیگر به ملت و جهان بشناسانیم.
بزرگان برکت هر قوم هستند
نماینده ولی فقیه در کردستان نیز در سخنان کوتاهی گفت: احترام به بزرگان و کسانی که فرهنگ یک ملت را رقم می‌زنند و باعث افتخار آن ملت می‌شوند از نشانه‌های درک و فهم و اخلاق زیبایی بوده که اسلام به ما آموخته است.
آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی افزود: برکت هر قوم به واسطه وجود بزرگانی است که در جهات مختلف توانسته‌اند یک پله دانش، فرهنگ، اخلاق و فرهنگ و هنر ملت خود را ارتقا دهند.
خواستیم قطعه‌ای بهشت را معرفی کنیم
استاندار کردستان نیز در افتتاحیه این کنگره گفت: همه تلاش دست اندرکاران این کنگره معرفی هنر، فرهنگ و تاریخ گرانسنگ کردستان بوده تا این قطعه از بهشت خدا روی زمین، بهتر و ماندگارتر از قبل به جهان معرفی شود.
بهمن مرادنیا با بیان اینکه هدف بزرگ هنرمندان و ناموران کُرد خدمت به ایران و ایرانی است، افزود: در سال‌های گذشته موفق به معرفی شایسته این هنرمندان نشده‌ایم که کنگره مشاهیر کرد به دنبال معرفی این عزیزان به جامعه جهانی است.
وی، کردستان را سرزمینی کهن معرفی کرد که به درازای تاریخ مشاهیر و مفاخر به جهان بشریت معرفی کرده و هنرمندان آن در برهه‌های مختلف مظلوم واقع شده‌اند پس هدف ما از برگزاری این کنگره بها دادن به هنرمندانی است که در قید حیات هستند تا نامشان پرآوازه‌تر از همیشه بدرخشد.
سپاسگزارم
نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در پیامی به کنگره مشاهیر کُرد گفت: از استاندار کردستان و برگزارکنندگان کنگره سپاسگزاریم که بخشی از کارهای خود را در سال‌های گذشته در راستای صیانت از زبان و هویت و حقوق کُرد اختصاص دادند و در تکریم زبان و فرهنگ آن نقشی بسیار اساسی داشتند.
وی پیام خود نوشته است: مشخص است که این گویای واقعیتی است که همه اقوام و ملت‌های زنده با احترام به دیگر اقوام می‌نگرند و در تلاش هستند ارتباطات ادبی، اجتماعی فرهنگی و هنری خود را با اقوام دیگر گره بزنند.
تاریخ به ما می‌گوید که تفاوت ملی مذهبی فرهنگی هیچ وقت سبب خشونت و جدال غیر دموکراتیک نخواهد شد بلکه سبب پذیرفتن آن تفاوت‌ها است.
حق چاپ آثار «ماموستا هه‌ژار»
رئیس دانشگاه کردستان نیز در این کنگره از واگذاری حق چاپ آثار ماموستا هه‌ژار شاعر و نویسنده برزگ کُرد به این دانشگاه خبرداد و افزود: در نظر داریم درآمد آن جایزه سالانه هه ژار برای انتخاب و تجلیل از آثار کردی هزینه می‌شود.
رحمت صادقی اضافه کرد: دانشگاه کردستان در چند سال اخیر با پشتیبانی جدی دولت تلاش خوبی در حوزه مطالعات کردی داشته است و در این راستا رشته زبان و ادبیات کردی در سال 94 در این دانشگاه تأسیس شد.
دبیر علمی کنگره بین المللی مشاهیر کرد گفت: امسال اولین دوره دانشجویان زبان و ادبیات کردی فارغ التحصیل می‌شوند که جشن تحلیف آنها امروز برگزار می‌شود و امید است، در مقطع فوق لیسانس این رشته هم بتوانیم دانشجو پذیرش کنیم.
وی اظهار داشت: مرکز مطالعات دانشگاه هم اقدامات خوبی از جمله تهیه فرهنگ لغت کردی فارسی به نام دانشگاه کردستان و ده‌ها کار دیگر انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه 6 کمیته در حوزه‌های مختلف برای معرفی مشاهیر در دانشگاه تشکیل شد، گفت: انتخاب مشاهیر کار راحت و ساده ای نیست و در این رابطه محدودیت تعداد و کهولت سن و گستره جغرافیایی و جنسیتی داشتیم.
رئیس دانشگاه کردستان افزود: امیدواریم در کنگره‌های آینده بتوانیم دیگر مشاهیر کُرد را مورد تکریم قرار دهیم چراکه این افراد بزرگترین سرمایه و ضامن بقای هر ملتی هستند.
مظهر موسیقی کردی
صدای مظهر خالقی می‌آید و مستندی کوتاهی آغاز می‌شود در این فیلم به گفت و گو با مشاهیر در خصوص فلسفه، هنر، فرهنگ و ادبیات کُرد پرداخته شده از جمله این با مشاهیر مظهر خالقی، شهرام ناظری، علی اکبر مرادی، صدیق تعریف و قطب الدین صادقی هستند و در پایان نگاه‌های زیبای این بزرگان به کنگره مورد تشویق چند دقیقه‌ای حاضران قرار گرفت.
پایان مراسم دل‌ها را شوق دیگری بخشید چرا که برگزاری آیین دانشگاه دانش آموختگی 35 دانشجوی رشته زبان و ادبیات کُردی نوید زنده ماندن زبان کُردی را در ایران به جهانیان اعلام کرد اینها نخستین دانشجویانی هستند که در این رشته از دانشگاه کردستان در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می‌شوند.
اما و اگرها
می رسیم به اما و اگرهای این مراسم، چه بگویم که کم نبود از نامناسب بودن مکان برگزاری مراسم، بی نظمی در داخل سالن بر خلاف آنچه که در محل ورودی خود نمایی می‌کرد، بر بیشتر صندلی‌ها کسانی جلوس کرده بودند که هیچ نشانی از کارت دعوت همراهشان نبود و مهمانان ویژه ای که به همین دلیل ایستاده و از گوشه و کنار سالن حدود 3 ساعت برنامه‌ها را نظاره کردند.
شلوغی کار را به جای کشانده بود که استاندار با متانت تمام چندین بار از جایی که نشسته بود بلند شد تا جایش را به مهمان ویژه ای بدهد اما بودند کسانی که سر پا بودن مهمانان را به نشست و جلوس خود روی صندلی‌ها ترجیح دادند البته شمار زیادی از شرکت کنندگان نیز در راهروهای سالن نشسته و خود باعث ایجاد اختلال در تردد تصویربرداران و عکاسان خبری و مهمانان کرده بودند.
بیرون سالن برگزاری مراسم در لابی نیز شلوغی سوار بر موج بی نظمی بود و در این مکان شاهد حضور مهمانان سرشناسی چون جلال ملک شاه بودیم تا یادمان باشد برگزاری چنین مراسمی نیازمند تدابیری ویژه برای جلوگیری از شلوغی و بی نظمی و نیز مکان مناسب‌تر و بزرگ‌تری دارد.
مورد قابل توجه دیگری که در این میان خیلی خودنمایی می‌کرد حضور بیش از اندازه نیروهای انتظامات بود البته ایشان خود بیشتر نظاره گر برنامه‌ها بودند تا نظم دهنده در این شرایط ورود و خروج بی ضابطه به سالن مشکلاتی را برای مهمانان ایجاد کرده بود.
شلوغی کار را به جای کشاند که تار نواز مشهور کُرد علی اکبر مرادی از عدم سکوت مردم ناراحت شد و چند بار از آنها خواست سکوت کنند در غیر این صورت ترجیح می‌دهد بجای نواختن سخنرانی کند، البته استاد مرادی در پایان کارش بخاطر شلوغی و بی نظمی و همهمه حضار در سالن در هنگام نواختن ساز اصیل و مقدس کُردها؛ ابراز تاسف کرد.
هنگام خروج مهمانان شرکت کننده بویژه استاد مظهر خالقی و استاد شهرام ناظری جمعیت زیادی برای دیدن این دو چهره محبوب هجوم آورده بودند تا خوش و بشی کرده و عکسی به یادگار بگیرند همین ازدحام جمعیت مشکلاتی برای خروج این دو استاد موسیقی کُردی ایجاد کرد.
نشریه ویژه کنگره مشاهیر کُرد با عنوان واژو نیز در میان شرکت کنندگان توزیع شد وجود اشتباهات محتوایی، نگارشی و املایی متعدد در این نشریه در نوع خود کم سابقه بود البته شاید بدلیل وقت کم متولیان امر بویژه ویراستار دقت کافی در رفع آنها نکرده بود.
7349/‌9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/83294/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

انجام بیش از 1400 آزمایش در راستای جوانی جمعیت در کرمانشاه

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان