عصر کرد

آخرين مطالب

مشاور عالی دبیر کل حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق:

جمهوری اسلامی به فرهنگ اقوام توجه خاصی دارد سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج – ایرنا – مشاور عالی دبیر کل حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران به اشاعه فرهنگ اقوام به ویژه کُردها توجه خاصی داشته و این اقدام مهم، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

سیداحمد برزنجی روز سه شنبه در حاشیه برگزاری کنگره مشاهیر کُرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کنگره در سطح بسیار خوبی برگزار شد و در تاریخ مردمان کُرد چنین برنامه‌ای تاکنون برگزار نشده است.
وی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران بابت برگزاری این کنگره از طرف برهم صالح رئیس جمهور عراق تقدیر کرد و افزود: در برخی کشورهایی که کُردها زندگی می‌کنند، بزرگان این قوم نتوانسته‌اند به خوبی هنر خود را نشان دهند و همیشه در پس پرده بوده‌اند.
مشاور عالی دبیر کل حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق یادآور شد: با توجه به اینکه ادیبان، نخبگان و سرشناسان کُرد در بسیاری از کشورها امکان خودنمایی نداشته‌اند و قلم آنان در تسلط حاکمیت بوده برگزاری چنین کنگره‌ای در ایران نشان از توجه جمهوری اسلامی به فرهنگ و ادب اقوام مختلف از جمله کُردها است.
برزنجی با اشاره به اینکه 70 درصد بزرگانی که به گسترش فرهنگ دینی و اسلام کمک کردند، کُردها بوده‌اند، اضافه کرد: در شرایط کنونی و وضعیت اقتصادی و سیاسی منطقه، برگزاری این کنگره بسیار مهم و قابل تقدیر است.
وی از دولتمردان ایران خواست با اهمیت دادن به فرهنگ کُرد و اقوام مختلف مانع عملی شدن توطئه‌های دشمنان اسلام در کشور و منطقه شوند و اظهار داشت: اسلام راستین آزادی مردم را می‌خواهد و جمهوری اسلامی ایران به خوبی به این مهم توجه داشته است.
امام خمینی (ره) بزرگترین حامی کُردها بود
برزنجی همچنین با ابلاغ سلام و تشکر برهم صالح رئیس جمهوری عراق از رهبر و مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این کنگره، گفت: از مسئولان قرارگاه رمضان برای اتخاذ تدابیر مناسب جهت حضور مشاهیر و مسئولان عراقی به این کنگره و شهر قهرمان سنندج تشکر می کنیم.
وی با بیان اینکه برگزاری این کنگره در زمانی که منطقه خاورمیانه درگیر مشکلات بویژه بحران ایدئولوژی استعمار جهانی است، قابل تحسین است، افزود: حل و رفع بحران نیازمند همبستگی تمام مسلمانان است و در این برهه زمانی که هجمه و حمله و جنگ اقتصادی علیه ایران است تجلیل از مشایر کُرد اقدامی بی نظیر در تاریخ این قوم است.
برزنجی یادآور شد: کُردها در طول تاریخ نشان داده اند تمام تلاش شأن برای ارتقای فرهنگ بشریت بوده و وجود مشاهیر کُرد در طول تاریخ شاهدی بر این مدعاست البته کُردها به ویژه در توسعه تمدن اسلامی نقش تاریخی ایفا کرده اند.
وی با تقدیر از جمهوری اسلامی بخاطر حمایت و پشتیبانی از پیشمرگان کُرد و اینکه امام خمینی (ره) بزرگترین حامی کُردها بودند، اضافه کرد: البته قبل از انقلاب اسلامی ایران مرحوم جلال طالبانی با درایت خویش شخصیت امام خمینی (ره) را کشف کرد و این زمانی بود که ایشان هنوز در جهان آنطور که باید شناخته نشده بودند.
مشاور عالی دبیرکل حزب اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه قبل از انقلاب در ایران اگر پیشمرگان در مبارزه با رژیم بعث عراق زخمی می‌شدند و یا آذوقه و سلاحی می‌خواستیم کسی نبود برای مان تأمین کند اما بعد از انقلاب اسلامی، ایران راه را برای ما باز و باعث تمام پیروزی‌های ما علیه بعثی‌ها شدند.
وی با بیان اینکه در فاجعه حمله شیمیایی حلبچه تنها جمهوری اسلامی ایران بود که از ما حمایت کرد و خبرنگارانش با انعکاس گسترده این فاجعه را به گوش جهانیان رساندند، گفت: زمانی که 124 هزار کُرد در اطراف شهرهای عراق انفال شدند و پنج هزار روستا با خاک یکسان شد تنها ایران بود که از ما حمایت کرد و مرزهایش را به سوی مردم ما گشود.
مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی مشاهیر کُرد روز سه شنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی و دینی، استاندار کردستان، آیت الله شاهرودی نماینده ولی فقیه در کردستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق و جمعی از مسئولان داخلی و خارجی و نام‌آورانی همچون «مظهر خالقی» شهرام ناظری، صدیق تعریف و… در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.
قرار است در روز دوم برگزاری نخستین کنگره مشاهیر کُرد از نام‌آوران عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، موسیقی و علمی کُرد تجلیل شود.
تلاش برگزار کنندگان کنگره مشاهیر کُرد در دعوت و حضور چهره‌های مطرحی همچون مظهر خالقی هنرمندی نام آشنای این دیار که 38 سال دور از وطن بود، عاقبت به ثمر نشست و روز گذشته این هنرمند عرصه موسیقی کُردی از طریق مرز باشماق پا به خاک میهن گذاشت.
برنامه‌های جانبی این کنگره از روز یکشنبه 9 تیر ماه با برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی و کتاب کُردی و برگزاری شب شعر و کنسرت موسیقی آغاز شد و دوشنبه 10 تیر هم نشست خبری استاندار کردستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دانشگاه کردستان با هدف تشریح برنامه‌های کنگره برگزار شد.
از سری برنامه‌های جانبی کنگره در روز سه شنبه هم برگزاری کنسرت شهرام ناظری و سعدون کاکایی است که به صورت مجزا در 2 سانس در سالن آزادی به اجرای برنامه می‌پردازند.
اکران فیلم سینمایی زر ساخته کاظم اوز از فیلمسازان مطرح کُرد ترکیه در روزهای 11 و 12 تیر در سینماهای بهمن سنندج و کردستان مریوان و برگزاری نشست تخصصی با کارگردان این فیلم از دیگر برنامه‌های جانبی کنگره است.
اختتامیه این کنگره فردا چهارشنبه 12 تیر در دانشگاه کردستان با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
7355/‌9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/83278/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی برداشت بیش از 70 هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»

دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود

تجهیز 105 میلیارد ریالی حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها در کردستان

معرفی 5 معلم کردستانی به مرحله نهایی انتخاب معلمان نمونه

شورای فرهنگی در ادارات کردستان تشکیل شود

همه خانواده جامعه ایثارگری صاحب مسکن می‌شوند

قهرمانی نمایندگان مریوان در رقابت‌های فوتسال نونهالان و نوجوانان

انجام 5 میلیون و 800 هزار تست آزمایشگاهی در کردستان

کرمانشاه فردا بارانی است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

فرماندار: مشکل 5 تعاونی مسکن در سقز برطرف شد

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

صعود ملی‌پوش کایاک ایران به فینال قهرمانی آسیا قایقرانی

امباپه فصل بعد با رئال قهرمان اروپا می‌شود

فشار شدید روی آنچلوتی

آغاز نیمه نهایی با جدال مدافع قهرمانی و پرافتخارترین تیم

ستاره سیتی: فقط یک تیم در زمین دیدم

ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم

پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

پاسخ عجیب رئال؛ مصدومان ما در حال رقصند!

برنده دعوای تن‌هاخ و ستاره جنجالی مشخص شد

تمرین پدافندی و رزمایش؛ علت شنیده شدن صدای تیراندازی در سرپل‌ذهاب

زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم

عمل صلح یاران بسیار ارزشمند است

تبریک دانش آموزان رباط کریمی به مناسبت روز ارتش و نیروی زمینی + فیلم

هوای کرمانشاه تحت تاثیر امواجی ناپایدار

اجرای برنامه‌های فرهنگی برای امیدافزایی در کردستان

سوم اردیبهشت ماه، زمان آغاز اعزام کردستانی ها به حج عمره

بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف‌های فرهنگی است

کمک 1000 میلیارد ریالی خیران برای مدرسه‌سازی در کردستان

احتمال آتش‌سوزی در مراتع به‌دلیل غنی‌شدن پوشش گیاهی منطقه

آغاز رژه روز ارتش در کرمانشاه به‌صورت پیاده و موتوری

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در کرمانشاه

بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه فردا رایگان است

شناسایی 171 تبعه خارجی غیرمجاز در واحدهای اقتصادی کرمانشاه

پیش‌بینی افزایش برداشت 20 درصدی گندم در گیلانغرب

علت صدای مهیب در سرپل‌ذهاب اعلام شد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

استاندار کردستان: ملت ایران ‌از حمله سپاه به اسرائیل خوشحال شدند

عابران پیاده، یک‌سوم تلفات تصادفات رانندگی در شهرهای کردستان

کسری 331 هزار متر مربعی فضای آموزشی در کردستان

مهارت‌آموزی مشکل مدرک‌گرایی و بیکاری را حل می‌کند

اختصاص 130 مرکز برای برگزاری آزمون‌های نهایی در کردستان

خوابیدن به پاکسازی مغز از ضایعات متابولیک کمک می‌کند

کشف 6 دستگاه ماینر غیرمجاز در کرمانشاه

برگزاری آزمون‌های تمام الکترونیک در آموزش و پرورش تا سال 1407

ضرورت تشکیل هنرستان‌های جوار صنعت در کردستان