عصر کرد

آخرين مطالب

وزیر فرهنگ: سرانه فضاهای فرهنگی کشور سانتی‌متری و تاسف بار است سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف از وضعیت سرانه فضای فرهنگی در کشور گفت: عملا در فضای فرهنگی ما صحبت از سانتی‌متر است نه متر؛ این در حالی است که امروز فضای شهر برای دریچه‌های روح خود به گشایش‌های بیشتر نیاز دارد و این از دریچه فرهنگ تامین خواهد شد.

سید عباس صالحی امروز در همایش معاونان عمرانی استانداری‌های سراسر کشور با اشاره به اینکه اگر بخواهیم حوزه تغییرات اجتماعی ایران را بررسی کنیم یکی از مهم‌ترین تغییرات اجتماعی که اتفاق افتاده حوزه شهرنشینی است، اظهار داشت: در دهه‌های اخیر جامعه شهری هم از لحاظ تعداد شهرها و هم جمعیت افزایش زیادی داشته و همین تغییرات جمعیتی و شهرنشینی اتفاقات مثبتی را به همراه داشته است.
وی ادامه داد: در کنار این پیامدهای مثبت نکاتی هم در این تغییرات سریع وجود دارد، طبیعی است که عمق روابط اجتماعی که در محیط‌های روستایی وجود دارد در این تغییر جامعه روستایی به شهری تغییر کرده و کیفیت روابط اجتماعی در این تغییرات شهری دچار تحولاتی شده است، عملاً در شرایطی که جامعه شهری دارد، خلاءهای عاطفی و گسست‌هایی به وجود می‌آید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تغییرات شهری در هویت و تعلق جمعی نیز تاثیرگذار بوده است، در چند دهه کوتاه در دنیا در کشورهای مدرن تغییرات شهری رخ داده است اما در کشور ما تغییرات روستایی به شهرنشینی خیلی سریع رخ داده و همین امر اتفاقی چند ضلعی را برای ما رقم زده است.
صالحی یادآور شد: یکی از راه‌های برون رفت از این وضعیت این است که شهر تنها محل کار و خواب نیست بلکه شهر یک زیست بوم است و ما باید برای این زیست بوم باتوجه به تغییرات پیش رو بیاندیشیم، اگر فضای شهری را تنها به محل مسکن و کار تبدیل کنیم عوارض موجود وسعت پیدا می‌کند و بحران‌های شدیدتری خواهیم داشت؛ بنابراین این زیست بوم نیازمند فضای اجتماعی و جمعی است.
وی افزود: شهرهای ما در حوزه فضاهای اجتماعی رقیق و ضعیف هستند اما مشکل بزرگ ما در همین شهرها فضاهای فرهنگی هنری است، امروز سرانه فضای سبز 11 متر، فضای آموزشی 5متر، فضای ورزشی یک متر است اما فضای فرهنگی ما سانتی‌متری است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عملاً در فضای فرهنگی ما صحبت از سانتی‌متر داریم نه متر؛ بیش از هزار شهر ما سینما ندارد، معنای اینکه یک‌شهر سینما ندارد این نیست که یک شهر تنها سینما ندارد بلکه احساس محرومیت بر آنها ایجاد می‌شود.
صالحی تصریح کرد: استاندارد جهانی سینما هر ده هزار نفر یک سینما است، در آمریکا شمالی و ایالات متحده 44 هزار سینما برای 360 میلیون جمعیت تعبیه شده است این در حالی است که ما تنها 247 سینما در سال 92 داشته‌ایم و خوشبختانه در سال 97 با تکاپوی دولت تدبیر و امید به 550 سینما رسانده‌ایم.
وی بیان کرد: در آمریکا باوجود جمعیت 360 میلیونی 8 برابر ما سینما دارند، همین اتفاق در ترکیه و فرانسه و خیلی از کشورهای دیگر به همین شکل است، البته این مخصوص سینما نیست و در تئاتر، موسیقی، کتابخانه و… نیز در مقایسه با سرانه‌های فضاهای فرهنگی با سایر کشورهای دنیا فاصله داریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این شرایط که مصرف فرهنگی ما پایین است صدای یک زنگ خطر به گوش می‌رسد، آخرین نظرسنجی در مورد مصرف فرهنگی مردم ایران نشان می‌دهد 32 درصد مردم ایران اصلاً سینما نرفته‌اند، همچنین 37/5 درصد از آخرین بار که به سینما رفته‌اند سه سال گذشته است، براساس این آمار یک جمعیت 70 درصدی ایران در سال‌های گذشته سینما نرفته‌اند، در سایر مصارف فرهنگی نیز به همین شکل است، در حال حاضر 89 درصد مردم اصلاً تئاتر نرفته اند و 6/3 دهم گاهی اوقات به تئاتر می‌روند.
صالحی با بیان اینکه وقتی فضاهای فرهنگی کم می‌شود مصرف فرهنگی نیز کم خواهد شد، خاطرنشان کرد: جمعیت شهری ما 74 درصد شده و متاسفانه انزواگری در آن بیداد می‌کند و متعاقب آن تعلقات جمعی نیز کم شده و در عین حال فضای اجتماعی نیز کم‌تر؛ در همین وضعیت فضای فرهنگی شرایط نگران کننده‌ای دارد.
وی اضافه کرد: حتماً در این شرایط ما می‌توانیم یک برنامه کار مفصل داشته باشیم، خوشبختانه با یک تغییر نگرشی در دهه‌های 70 و 80 مدیران پذیرفته‌اند که شهرها به فضای سبز نیاز دارند و قبول کرده‌اند برای اکسیژن بدن به دریچه‌های تنفسی نیاز دارد، امروز هم فضای شهر برای دریچه‌های روح خود به گشایش‌های بیشتر نیاز دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به معاونان عمرانی استانداران توصیه کرد: در معاونت‌های عمرانی پیش‌بینی فضاهای فرهنگی باید در طرح‌های شهری و روستایی در نظر گرفته شود و بروی این موضوع جدی دقت کنید، همچنین از مشاوران فرهنگی اجتماعی استفاده کنید تا فضای فرهنگی جایابی شود تا بتوانیم عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.
صالحی ادامه داد: بازآفرینی شهری نیز موضوع دیگری است که ریاست جمهوری هم بر آن تاکید دارد، حدود 20 میلیون از جمعیت با این فضا درگیر هستند که 9میلیون آنها در فضای مرکزی و 11 میلیون در حاشیه شهرها در پوشش این طرح هستند، در این طرح هم باید فضای فرهنگی اجتماعی را جدی‌تر گرفت.
وی افزود: هر پروژه عمرانی باید یک پیوست فرهنگی نیز داشته باشد، یعنی بر سهم فرهنگ بیافزایید و از آن نکاهید، مراقبت از توسعه عمرانی شهر و فضای فرهنگی اجتماعی بسیار مهم است و باید این پیوست به یک دستور تبدیل شود.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: معذورات منابعی کشور مشخص است اما پروژه‌های نیمه ساخت در حوزه فرهنگ را بیشتر مورد توجه قرار دهید زیرا برای آینده کشور و نسل‌های ما اثرگذار است، در این حوزه باوجود منابع کم باید به پروژه‌ها در سال جاری تکانی داد.
زمینه حضور بخش خصوصی را به پروژه‌های فرهنگی فراهم کنید
صالحی گفت: بحث همکاری بخش خصوصی در پروژه‌ها در ردیف بودجه نیز مطرح است، ممکن است مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیمانکاران خصوصی کمتر آشنایی داشته باشند و ایجاد نزدیکی باعث می‌شود که پروژه‌ها زودتر به پایان برسد، بنابراین باید بخش خصوصی را به پروژه‌های فرهنگی جلب کرد.
وی خاطرنشان کرد: باید حرکت‌های حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری‌ها را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک‌تر کنیم، البته میدان عمل و تحرک هم در زیرساخت و برنامه‌ها بسیار گسترده‌تر است از این رو فضای وسیعی برای همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهرداری‌ها وجود دارد.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در حال حاضر پروژه‌های زیادی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است یکی از این پروژه‌ها برای توسعه فرهنگی خیابان‌های فرهنگ و هنر است، در مجموعه شهرهای مختلف این حرکت آغاز شده است، اینکه ما برای هر شهری یک هویت و تابلو شهری ایجاد کنیم هم از لحاظ خلاقیت و حضور فرصت‌های خلاقانه برای مردم آن شهر مهم است و هم فرصت‌های هنری و اقتصادی زیادی را ایجاد می‌کند.
صالحی بیان کرد: کلان پروژه دیگر ما شهرهای خلاق است، ایران با هویت فرهنگی هنری خود تعریف می‌شود و یکی از بخش‌های شناسنامه‌ای فراروی شهرها همین حوزه خلاقیت‌های فرهنگی هنری است، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کلان پروژه در حال تعقیب است، اینکه در شهرها بتوانیم موضوعات خلاق ایجاد کنیم و آن را گسترش دهیم در دستور کار است.
وی ادامه داد: پروژه دیگر تبدیل فضاهای میراثی به فضاهای فرهنگی است، اینکه این مجموعه‌ها را به مرکزهای مختلف فرهنگی هنری تبدیل کنیم بسیار مناسب است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این طرح در بیست شهر کمتر توسعه یافته از امسال شروع شده است، بین 60 تا 80 سینما به عنوان سینما امید ایجاد می‌شود و تلاش براین است که فاصله زیاد برای سرانه‌های فرهنگی را جبران کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/83214/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در راستای پاسخ سپاه به اسرائیل

نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه

حمله به اسراییل سیلی محکمی به جبهه استکبار جهانی بود

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالین اسرائیل غاصب و استکبار جهانی را هویدا ساخت

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی