عصر کرد

آخرين مطالب

برگزاری کنگره مشاهیر کُرد به توسعه دیپلماسی منطقه ای کمک می‌کند فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان، مشاهیر را سرمایه های فرهنگی و معنوی جامعه معرفی کرد و گفت: برگزاری کنگره مشاهیر کُرد ادای دین به هویت فرهنگی استان است و امیدواریم این کنگره به یک جریان فرهنگی تبدیل شود و موتور محرکه توسعه همه جانبه باشد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی کنگره بین المللی مشاهیر کرد، بهرام نصراللهی زاده با بیان اینکه توسعه فقط در ایجاد فضای فیزیکی و کار برای کارهای عمرانی خلاصه نمی‌شود، اظهار داشت: توسعه یک فرایند چند جانبه از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
وی اضافه کرد: مفاخر شناسنامه هویتی یک جامعه هستند و برگزاری کنگره مشاهیر کُرد یکی از کارهای مهم و زیربنایی در حوزه فرهنگی تلقی می‌شود و معرفی و تکریم نام آوران به عنوان الگوی موفق یک جامعه، نقش موثری در ایجاد فضای مثبت و روند رو به رشد جامعه دارد.
نصراللهی زاده اظهار داشت: برگزاری این رویداد کلان فرهنگی در کردستان از آن جهت که توجه به مسائل هویتی ضروری است، بیش از پیش اهمیت دارد، چرا که در هیچ جامعه ای بدون طی کردن مراحل هویتی و شخصیت اجتماعی آن، انجام فعالیت های اقتصادی و فیزیکی صرف، بیشتر بزک کردن جامعه است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان، با بیان اینکه سرمایه های فرهنگی زیربنای توسعه است افزود: یک جامعه بانشاط و روبه رشد را جامعه ای معرفی کرد که در آن قبل از هر چیزی داشته های هویتی و فرهنگی به عنوان سرمایه اصلی مورد توجه قرار دهد.
وی گفت: فضای فرهنگی در استان تشنه چنین مراسماتی بوده و برگزاری کنگره مشاهیر کُرد پاسخ به مطالبه جوی مردم و حس ارزشمند جامعه نسبت به داشته های فرهنگی خود است.
وی افزود: برگزاری کنگره مشاهیر کُرد به عنوان یک جریان فرهنگی نظام مند بایستی تقویت شود انتظار می رود برگزاری این آن به عنوان گام بزرگی برای همبستگی ملی ادامه داشته باشد چراکه در جامعه کُردی، ایران فرهنگی فراتر از ایران سیاسی امروز است.
نصراللهی زاده گفت: کنگره مشاهیر کُرد در راستای دیپلماسی عمومی می تواند از سرمایه هیا بزرگ ایفای نقش کند چراکه کُردهای سایر کشورهای همسایه در چارچوب ایران فرهنگی تعریف می شوند.
وی تاکید کرد: کنگره مشاهیر کُرد علاوه بر تقویت همبستگی، نگاه تمام کُردها دنیا را به سمت ایران معطوف می کند و به دیپلماسی منطقه ای ایران کمک می‌کند و این مهم می تواند جز اقدامات ارزشمند این کنگره تلقی شود.
کرد سرمایه ایران و کردستان ذخیره‌گاه ف رهنگی کشور است
فرماندار سنندج نیز ضمن تقدیر از بانیان برگزاری کنگره اظهار داشت: اهمیتی که این کنگره دارد ما را به سمت همگرایی خواهد برد و ثابت خواهد کرد که کردها به عنوان سرمایه ایران و کردستان، ذخیره‌گاه فرهنگی کشور هستند.
محمد ابراهیم زارعی افزود: کردها همواره در حفظ تمامیت ارضی و توسعه فرهنگی نقش مهمی داشته‌اند و اصیل‌ترین اقدام ایرانی به شمار می‌روند.
وی اضافه کرد: زمانیکه خانه کرد سنندج راه‌اندازی شد برمبنای این مهم بود که همه بدانند کردها نقش بارزی در فرهنگ، ادبیات و موسیقی ایران داشته‌اند.
فرماندار سنندج یادآور شد: برگزاری کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد گام ارزشمندی در معرفی مفاخر و چهره‌های موفق کُرد خواهد بود و به لحاظ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی بار مثبتی خواهد داشت.
زارعی با اشاره به اینکه کنگره مشاهیر کرد مایه دلگرمی مردم و کسانیکه در استان، کشور و جهان در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند، می‌شود، اعلام کرد: این مهم به ایجاد امید در جامعه و حفظ و تقویت وحدت ملی خواهد رسید.
وی با اشاره به این موضوع که کتاب های زیادی در کتابخانه ملی وجود دارد که نامی از مفاخر کرد در آن نیست، گفت: باید افرادی باشند که این کتب‌ها را تصحیح کنند و در لابه لای کتاب‌ها و نسخه‌های خطی اسامی افراد فاخر و موفق و بزرگ را به مردم بشناسانند.
فرماندار سنندج اضافه کرد: تا مدت ها بزرگان ایران در صدر اسلام به دلیل اینکه عربی زبان رسمی بود، کتاب‌های خود را به زبان عربی می‌نوشتند اما به نام دانشمندان عرب از آنها یاد می‌شود در حالیکه باید ایرانیان را که قطعاً کردهای مفاخر نیز در بین‌شان هستند را از میان آنها جدا کرد.
کنگره بین المللی مشاهیر کُرد 11 تا 13 تیرماه سال جاری در کردستان برگزار می‌شود و ویژه برنامه‌های فرهنگی آن شامل شب شعر، محافل ادبی و کنسرت موسیقی، برپایی نمایشگاهی هم برای معرفی و بازمعرفی مفاخر و مشاهیر کُرد و توانمندی‌های حوزه فرهنگ و هنر استان است.
بررسی آثار و تأثیرگذاری منطقه‌ای و جهانی مفاخر و مشاهیر کُرد، مفاخر و مشاهیر کرد و کارآفرینی در عصر جدید و نقش مفاخر و مشاهیر کرد در تحولات علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از جمله محورهای برگزاری کنگره مشاهیر کُرد است.
شورای راهبردی کنگره هم متشکل از استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه کردستان، فرمانداری شهرستان سنندج، صدا و سیمای مرکز کردستان، ادارات کل اطلاعات و میراث فرهنگی، فرهنگ وارشاد اسلامی استان و شهرداری سنندج است.
9936 / 3034

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/83031/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد