عصر کرد

آخرين مطالب

/گزارش/

جشنواره‌ای با طعم و رنگ طلای سرخ کردستان فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - روستای هدف گردشگری شیان، برای دومین سال متوالی میزبان جشنواره توت فرنگی کردستان بود، جشنواره‌ای که با طعم و رنگ این طلای سرخ برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، سایه درختان آرمیده بر جاده، راه را گردشی چندین ساعته هموار می‌کند، پس از گذشتن از روستای «توریور»، به روستای «شیان» می‌رسیم، روستایی که در 45 کیلومتری شهر سنندج و در بخش سیروان و منطقه ژاوه رود واقع شده است.
از دور صدای موسیقی کُردی به گوش می‌رسد و اهالی محل ما را به محل برگزاری جشنواره راهنمایی می‌کنند.
در بدو ورود به محل برگزاری جشنواره، نمایشگاهی از انواع ارقام مرغوب توت فرنگی همچون رقم محلی، کویین الیزا و پاروس در سبدهایی جهت آشنایی حضار برپا شده بود و در داخل یکی از غرفه‌های نمایشگاه نیز زنان روستا مشغول به پخت غذای محلی (کلانه) بودند. برای صبحانه با کلانه و دوغ محلی پذیرایی شدیم.
پس از آن به محل برگزاری جشنواره که در سایه زیر درختان و کنار آبشار خنک روستا تدارک دیده شده بود، رفتیم. جمعیت زیادی از مردم روستای شیان و روستاهای اطراف آن با لباس زیبای کُردی در این مکان حضور یافته بودند و کم کم مسئولان استانی و شهرستانی نیز به این جمع اضافه شدند.
همه چیز این جشنواره رنگ و طعم توت فرنگی به خود گرفته بود، حتی میهمانان جشنواره هم با میوه، و شربت توت فرنگی پذیرایی می‌شدند.

ماموستا جابر میمنت آبادی، امام جماعت روستای شیان ابتدا پشت تریبون حاضر شد و ضمن خیرمقدم به همه حضار، از لزوم شکرگذاری نعمت‌های الهی سخن به میان آورد.
محمدجوان کاظمی، دهیار روستای شیان نیز طی سخنانی به معرفی روستای گردشگری شیان پرداخت و گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی همچون توت فرنگی یکی از مطالبات اصلی مردم روستاهای منطقه است که همت جدی سرمایه گذاران را می‌طلبد.
17 هزار بهره بردار کردستانی از محل کشت توت فرنگی امرار معاش می‌کنند
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنندج نیز در ادامه این برنامه گفت: 17 هزار بهره بردار و 13 هزار خانوار در استان از طریق کشت توت فرنگی امرار معاش می‌کنند.
دادور سهرابی روز پنج شنبه اظهار کرد: استان کردستان دارای سه هزار و 400 هکتار سطح زیر کشت توت فرنگی است که به طور میانگین سالانه 46 هزار تُن توت فرنگی در این استان تولید می‌شود.
وی افزود: استان کردستان رتبه اول تولید توت فرنگی را در کشور داراست و شهر سنندج نیز با تولید یک هزار و 800 تُن توت فرنگی بیشترین میزان تولید این میوه را در استان به خود اختصاص داده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنندج عنوان کرد: میانگین تولید توت فرنگی در هر هکتار 14 الی 15 هکتار است که با رعایت اصول فنی و مهندسی می‌توان به 60 تُن در هکتار افزایش داد.
وی در پایان با بیان اینکه توت فرنگی کردستان در سطح کشور برند است، گفت: توت فرنگی کردستان 100 درصد سالم بوده و حداقل میزان کود و سموم را دارد.

اقتصاد بخش سیروان بر باغداری و دامداری استوار است
بخشدار سیروان هم در این مراسم اظهار کرد: براساس آخرین سرشماری در سال 95 ، بخش سیروان جمعیتی بالغ بر 11 هزار نفر دارد و مشتمل بر 23 روستاست.
ایرج فرد، افزود: کوچکترین روستای این بخش «برزاب» با هفت خانوار بوده و پرجمعیت‌ترین نیز روستای «هشه‌میز» با 1400 نفر جمعیت است.
وی عنوان کرد: معماری روستاهای این بخش پلکانی بوده و مردم آنها به دو گویش هورامی و سورانی صحبت می کنند.
وی ادامه داد: اقتصاد بخش سیروان بر باغداری و دامداری استوار است و محصولاتی همچون توت فرنگی، گیلاس، گردو و خشکبار مهمترین محصولات روستاهای این بخش است.
فرد در ادامه به اقدامات صورت گرفته در روستاهای این بخش اشاره و تصریح کرد: برگزاری جشن‌های نوروز در روستاهای بخش سیروان، برپایی نمایشگاه عکس و برگزاری دومین جشنواره توت فرنگی در روستای شیان بخشی از این اقدامات بوده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تغییر و تحولاتی که در بخش سیروان صورت گرفته 90 درصد آن برعهده مردم محلی بوده و 10 درصد آن را دولت انجام داده است، بنابراین اگر توسعه‌ای شکل گرفته به همت مردم بوده است

روستاهای ژاوه‌رود بهترین مقصد برای گردشگری هستند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز در این مراسم گفت: گردشگری کردستان فقط به منطقه اورامان خلاصه نمی‌شود، بلکه روستاهای بسیار بکری را نیز در منطقه ژاوه‌رود داریم که قسمت عمده آنها هم به ثبت ملی رسیده‌اند.
محسن علوی اظهار کرد: هدف از برگزاری اینگونه برنامه‌ها جلب توجه مردم به نقاط کمتر شناخته شده و آشنایی با روستاهای هدف گردشگری است.
وی افزود: بخش مهمی از توسعه گردشگری در کردستان به توسعه گردشگری فرهنگی برمی‌گردد که روستاهای این استان بهترین نقطه برای این موضوع هستند.
علوی در ادامه سخنان خود گفت: سازمان جهانی گردشگری سال 2020 را به عنوان سال توسعه گردشگری روستاها انتخاب کرده که ایران هم یکی از کشورهای موردتوجه در این برنامه است. خوشبختانه با توجه به اقدامات صورت گرفته، به صورت مشترک میزبانی رویداد بین المللی گردشگری روستایی 2020 به استان کردستان و کرمانشاه واگذار شده است.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: اقامتگاه‌های بوم گردی در توسعه گردشگری بسیار تاثیرگذار هستند که بیسترین تعداد این اقامتگاه‌ها در منطقه ژاوه رود قرار گرفته‌اند.
ضرورت ایجاد تعاونی‌های کوچک و حذف دلالان از بازار توت فرنگی
دانشجوی دکترای کشاورزی و از اهالی بومی روستای شیان هم طی سخنانی با اشاره به اینکه کمبود آموزش در بخش کشاورزی یکی از مشکلات است، اظهار کرد: توت فرنگی کردستان یک برند است اما چون در این منطقه از روش‌های نوین استفاده نمی‌شود و بحث آموزش ضعیف است، آنگونه که باید از این محصول سود لازم را نمی‌بریم.
فرزاد سلیمی، عدم فرآوری و بسته بندی مطلوب و مناسب توت فرنگی را نیز یکی از دیگر مشکلات توت فرنگی کاران کردستانی دانست و گفت: ایجاد تعاونی کوچک و فروش مستقیم توت فرنگی و حذف دلالان این بخش از جمله مهمترین مطالبات توت فرنگی کاران است چون در حال حاضر درآمد و سود زحمت کشاورزان عاید دلالان می‌شود.

اجرای موسیقی و رقص کُردی(هلپرکی) و تقدیر از توت فرنگی کاران نمونه روستاهای بخش سیروان، پایان بخش برنامه‌های دومین جشنواره توت فرنگی کردستان بود.
گزارش از ویدا باغبانی، خبرنگار ایسنا، منطقه کردستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/82942/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

همزمانی هفته‌های پایانی لیگ برتر به سود استقلال!

تکلیف بازگشت فرهاد مجیدی به ایران مشخص شد

رای FIBA به سود نماینده بسکتبال ایران

مدافع رئال ال‌کلاسیکو را از دست داد

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

کانسلو: به خاطر باخت بارسلونا آرزوی مرگ دخترم را کردند!

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی بروی صحنه رفت

دختر بازیگر مطرح در پشت صحنه گناه فرشته | تصاویر

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

رئیس هیات تنیس روی میز کردستان انتخاب شد

مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

8 روستای ایران کاندیدای ثبت جهانی شدند‌

پخش سریال طنز «زندگی به شرط خنده» با بازی رضا داوودنژاد

پرونده ٨ روستای کاندیدای ایران به سازمان جهانی گردشگری ارسال می شود

فضای مازاد مدارس کردستان به کودکستان‌ها اختصاص یابد

دستگیری 8 سارق در بیجار

هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم

پیاده‌راه فردوسی‌ سنندج یا پیست‌ موتورسواری؟!

حال خوب ساختنی است/ شعار امسال هفته سلامت اعلام شد

شاخص‌های آبفا در کردستان ارتقا می‌یابد/آبرسانی به 169 روستا

رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/ میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود

پیشرفت 85 درصدی تأمین برق پروژه شهرک صنعتی دو سقز

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی