عصر کرد

آخرين مطالب

در میزگرد ایسنا بررسی شد:

قصه دردناک رخت سیاهی که بر جنگل ها و مراتع کردستان سایه افکنده است علمي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - میزگردی با موضوع ارزیابی افزایش ریسک آتش سوزی جنگل ها و مراتع کردستان طی امسال و راهکارهای مقابله با آن با حضور ادارات و سازمان‌های مربوطه در دفتر خبرگزاری ایسنا کردستان برگزار شد. به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، رئوف نصری، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سنندج در این میزگرد اظهار کرد: در سنوات گذشته بیشتر آتش سوزی‌ها از تیرماه آغاز می‌شدند، اما امسال متاسفانه زودتر و از اوایل خرداد شروع شدند. متاسفانه تاکنون در سطح شهرستان سنندج 56 مورد آتش سوزی و اطفاء حریق داشته‌ایم که حدود 70 درصد آن در حوزه مرکزی شهرستان سنندج بوده است.
وی با اشاره به اینکه زودتر شروع شدن آتش سوزی‌هاف دلایل متعددی دارد و منابع طبیعی علل آن را بررسی و رصد می‌کند، افزود: عامل 70 الی 80 درصد این آتش سوزی‌ها انسانی بوده که به صورت عمدی و یا غیرعمدی صورت گرفته است. تشخیص اینکه کدام مورد عمدی و کدام مورد غیرعمدی بوده بسیار سخت است.
نصری عنوان کرد: نکته جالب توجه این است که سطح پوشش مراتع ما در حال حاضر سبز است و تا عمدا، انسانی آن را آتش نزند دچار حریق نمی‌شود، پس متاسفانه مشخص است که بسیاری از آتش سوزی ها عمدی صورت گرفته است.
*وقوع 56 مورد آتش سوزی در سه ماه اول امسال
وی اعلام کرد: سال گذشته در اواخر تیرماه 40 مورد آتش سوزی در شهر سنندج داشته‌ایم، اما امسال که هنوز در اوایل تیرماه هستیم به 56 مورد رسیده است. اگر این حجم از آتش سوزی‌ها را با سال گذشته مقایسه کنیم، مشخص است که این آتش سوزی‌ها بحرانی بوده و باید بسیار با برنامه‌تر جلو برویم.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سنندج ادامه داد: 43 مورد آتش سوزی شهر سنندج جزو محدوده شهری بوده که اطفاء آن در حوزه وظایف منابع طبیعی نیست اما باز هم برای اطفاء آن اقدام کرده‌ایم.
وی بیشترین محدوده آتش سوزی های امسال شهر سنندج را در حریم و محدوده شهری اعلام کرد و گفت: روستاهای دور افتاده کمترین میزان آتش سوزی را داشته‌اند چون جوامع محلی آنها بسیار آگاهانه از منابع طبیعی خود حفاظت می‌کنند.
رییس اداره منابع طبیعی شهرستان سنندج، ضمن انتقاد از فاصله زیاد بین دانشگاه و دستگاه های اجرایی و خلاء موجود در این راستا، گفت: به طور قطع فعالیت های آکادمیک و پایان نامه های قوی در عرصه منابع طبیعی استان وجود دارد که متاسفانه دستگاه های اجرایی از آن غافل اند و این موجب می شود که خروجی مناسبی نداشته باشیم و معتقدم که باید بستر این ارتباط فراهم شود.
وی تصریح کرد: در بستر توسعه پایدار بزرگترین اشکال کار مناب طبیعی این است که در تحت پوشش وزارتخانه ای هستیم (کشاورزی) که خود مصرف کننده منابع طبیعی و اراضی ملی است که با این اوضاع، توسعه هرگز اتفاق نمی افتند، چرا که سازو کار مشخصی برای انجام ماده های قانونی عرصه منابع طبیعی به صورت قاطع وجود ندارد و بسیاری از مشکلات ما به حوزه کشاورزی برمی گردد.
نصری، تاکید کرد: این مهم باید به صورت ریشه ای حل شود و همچون گذشته بتوانیم وزارتخانه جنگل ها و مراتع داشته باشیم و به صورت مستقل فعالیت های خود را ادامه دهیم.
رییس اداره منابع طبیعی شهرستان سنندج ، خاطرنشان کرد: خسارات های آتش سوزی هیچ گاه از خسارت های ناشی از جاده سازی، سد سازی و ... پیشی نگرفته است و ماسعی داریم که حداقل خسارت داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه کشاورز و بهره برداران ما تصرفات خود را با مالکیت اشتباه می گیرند و این یکی از معضلات تخریب منابع طبیعی است، یادآور شد: طرح جامع جنگلداری و ایجاد انگیزه برای افزایش مشارکت مردمی از اولویت های اداره کل منابع طبیعی استان کردستان است.
نصری افزود: اداره کل منابع طبیعی استان کردستان در بحث آموزش و پیشگیری در خصوص اطفاء حریق، آمادگی کامل را دارد و هر ساله آن را در دهیاری ها استمرار داده‌ است و در تلاش است که سیاست ها را بر مبنای مشارکت های مردمی تنظیم و این امر را به صورت معارف عمومی در آورد.
*مسائل فرهنگی بزرگترین مشکل محیط زیست و منابع طبیعی است
وی با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی بزرگترین مشکل محیط زیست در بحث منابع طبیعی است و باید این مهم فرهنگ سازی شود عنوان کرد: منابع طبیعی فقط مختص به دولت نیست بلکه مردمی هم بوده و لذا اولویت این است که در زمان آتش سوزی، اذهان مردم باید سطح آتش سوزی و خسارت را کم کند.
رییس اداره منابع طبیعی شهرستان سنندج، افزود: در این راستا ما در بحث اطفاء حریق توانستیم آموزش لازم و اکیپ‌های متعدد در سطح استان ایجاد کنیم و این اکیپ‌ها به صورت پشتیبانی در کنار یکدیگر هستند تا بتوانند بیشترین کارایی را در بحث اطفاء حریق داشته باشند.
وی تصریح کرد: منابع طبیعی ادوات و امکانات خاص خود را دارد که شاید هیچ دستگاه دیگری در سطح استان در بحث اطفاء حریق نداشته باشد و هر سال این امکانات تکمیل تر می شود.
*علل انسانی آتش سوزی ها ناشی از اهدافی است که دنبال می‌شود
فریبا رضایی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان هم در ادامه اظهار کرد: آتش سوزی به علل طبیعی از جمله افزایش دمای هوا و یا علل انسانی صورت می‌گیرد که علل انسانی آن نیز ناشی از برخی اهدافی است که دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: طی بررسی‌های ما مشخص شده که علل بیشتر آتش سوزی‌ها بوِیژه در مناطق حفاظت شده محیط زیست، عمدی بوده است.
رضایی عنوان کرد: با مقایسه آمار سال‌های 95 تا 98 می‌بینیم که ما روند کاهشی را در آمار آتش سوزی‌ها مناطق حفاظت شده خود داشته‌ایم که این موضوع به فعالیت ماموران اجرایی اداره کل محیط زیست استان برمی‌گردد و موجب شده افراد سودجو این نوع فعالیت‌ها را کمتر کنند.
وی ادامه داد: در سال 95 چهار مورد آتش سوزی در نیزارهای دریاچه زریبار صورت گرفته است، در سال 96 بالغ بر 9 مورد، در سال گذشته شش مورد و امسال هم تاکنون یک مورد بوده است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان تصریح کرد: در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز در سال 95 شش مورد آتش سوزی، در سال 96 یک مورد، سال گذشته پنج مورد و در سال 98 تاکنون موردی نداشته‌ایم.
وی افزود: در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو در سال‌های 95 و 96 به ترتیب 8 و 11 مورد آتش سوزی، در سال گذشته هفت مورد و در سال 98 چهار مورد بوده است.
رضایی ذکر کرد: با توجه به اینکه فعالیت محیط بانان ما در سال‌های 95 و 96 رکورد چشمگیری داشت و تعطیل بودند، به اعتقاد بنده ثبت آمار حریق ما در این دو سال در مناطق حفاظت شده اشتباه بوده و از تعداد اعلام شده بیشتر بوده است.
رضایی اضافه کرد: متاسفانه در چند سال گذشته در جهت تضعیف خدمات دولت نیز افرادی عمدی نیزارها را آتش می‌زدند تا بگویند که عرصه‌های طبیعی و محیط زیستی استان رها شده‌اند، لذا در این زمینه قطعا سیاسی کاری هم وجود داشته است. اما ما همیشه گفته‌ایم که حوزه محیط زیست مکانی برای مانور اینگونه مسایل نیست.
وی در ادامه سخنان خود ذکر کرد: مساحت کل آتش سوزی استان در سال 95 حدود یک هزار و 314 هکتار، در سال 96 حدود 598 هکتار، در سال 97 بسیار کاهش یافته و 150 هکتار بوده است. آمار سال‌های 95 و 96 به دلیلی تعطیلی محیط بانی‌های محیط زیست مشخص نیست.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان، درباره علت تعطیلی محیط بانی‌های استان در سال‌های 95 و 96 گفت: این مسئله به مدیریت‌های قبلی برمی‌گردد که به حضور ماموران اجرایی و فنی اهمیتی نداده‌اند و در واقع همتی پشت این قضیه وجود نداشته است. در سال 97 به ویژه با حضور فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست رونق خوبی در این زمینه گرفت و محیط بانی‌های ما تجهیز و محیط بان‌ها مستقر شدند.
وی افزایش نظارت‌ها و حضور ماموران اجرایی را در کاهش آتش سوزی‌ها بسیار موثر دانست و اعلام کرد: بحران در حوزه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست استان کردستان در مقایسه با سال‌های گذشته، علیرغم افزایش دما و بافت رویشی زیاد، بسیار کمتر است.
رضایی در ادامه سخنان خود به فعالیت موثر سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی اشاره و عنوان کرد: انجمن‌های شهر سنندج و مریوان خود، پای کار هستند و مشارکت می‌کنند که ما به این مشارکت مردمی نیاز داریم.
وی گفت: از صدا و سیما می‌خواهیم که به موقع اخبار حریق را پوشش دهند و اطلاع رسانی کنند تا در زمان طلایی بتوانیم حضور پیدا کرده و برای اطفاء حریق از امکانات استفاده کنیم.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان، در بخشی دیگر از سخنان خود به آتش سوزی گسترده جنگل‌های مریوان در سال گذشته اشاره و بیان کرد: این آتش سوزی 72 ساعت طول کشید که متاسفانه منجر به درگذشت جان چهار نفر شد. برای جلوگیری از تکرار این موضوع سازمان حفاظت از محیط زیست تفاهم نامه‌ای را در بهمن ماه سال گذشته با وزارت دفاع منعقد کرد. در این راستا شماره تلفن مامور کشیک اعلام شده می شود، تا چنانچه نیاز به کمک هوایی و حضور بالگرد بود، با این شماره برای اعزام بالگرد به منطقه تماس گرفته شود.
وی ادامه داد: مساحت مناطق حفاظت شده محیط زیست استان، 250 هزار هکتار است، اما عرصه‌های منابع طبیعی بسیار گسترده‌تر هستند. ما چون با منابع طبیعی منافع مشترکی را داریم زمانی که آتش سوزی اتفاق می‌افتد هیچ مرزی را قایل نمی‌شویم و حتی اگر در حوزه ما هم نباشد برای مشارکت در اطفای حریق حاضر می‌شویم.
رضایی در پایان با تاکید بر اینکه ماموران اجرایی محیط زیست بیش از پیش پای کار بوده و شبانه روز ملزم به صیانت از مناطق حفاظت شده استان هستند، خاطرنشان کرد: در جلسه ستاد بحران نیز که امسال در استانداری برگزار شد وظایف دستگاه‌ها برای هم افزایی و تشریک مشاعی مشخص شده و در کل همه امکانات برای کاهش آتش سوزی‌ها بسیج شده است.
* امسال افزایش ریسک آتش سوزی به دلیل افزایش بارندگی ها طبیعی است
احمد ولی‌پور، استاد دانشگاه کردستان و رئیس مرکز پژوهش و توسعه جنگل‌های زاگرس شمالی، نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: به دلیل افزایش بارندگی‌ها و شرایط جوی خاص امسال، طبیعی است که مقداری آتش سوزی‌ها نیز افزایش یابد و ریسک آتش سوزی در سطح بالایی باشد. چون پوشش گیاهی هم بیشتر شده و با کمترین جرقه یا شعله‌ای، آتش می‌تواند شعله‌ور شود.
وی با بیان اینکه در زاگرس آنچه اهمیت دارد، اکوسیستم آن است، تصریح کرد: در مدیریت کلان می‌دانیم که هدف نهایی رسیدن به توسعه و داشتن رشدی پایدار است. توسعه همچون مثلثی است که توسعه اجتماعی، اقتصادی و در کنار آن توسعه اکولوژیکی، منابع طبیعی و محیط زیستی قرار دارد که باید هر سه بخش با همدیگر رشد کنند.
ولی‌پور با بیان اینکه در بخش اکولوژیکی، تهدیدهای بسیار زیادی را داریم، گفت: شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی، هرسال پایین‌تر آمده و مسایل و اتفاقاتی جدید حداقل در یک دهه اخیر به وجود آمده که غیرقابل کنترل است؛ از جمله آن شاید دلایل سیاسی و مقاصد عمدی باشد، اما بخشی نیز به عملکرد تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران برمی‌گردد که ممکن است با عملکرد آنها محیط زیست با تهدید مواجه شود.
وی ادامه داد: در چند شاخه از جمله در بحث سیاست گذاری‌ها و چگونگی دیدگاه ما نسبت به مشارکت‌های مردمی تهدید وجود دارد و در بخش اعتبارات و اجرا و قوانین و سیاست‌های کلان هم ما مسئله داریم.
*خروج دام از جنگل ها عاملی موثر بر افزایش آتش سوزی هاست
رئیس مرکز پژوهش و توسعه جنگل‌های زاگرس شمالی افزود: یکی از تهدیدهای منابع طبیعی که ریشه در سال‌های گذشته دارد، اجرای طرح خروج دام از جنگل‌ها از سال 84 بوده است، ارتباط معنی‌دار و مثبتی میان تعداد آتش سوزی‌ها و کاهش تعداد دام وجود دارد. ملی شدن جنگل‌ها و مرتع‌ها و پس گرفتن آنها از بخش خصوصی باعث مشکلاتی شده است، چون بدون مطالعه کافی با این فرهنگ برخورد کرده و صورت مسئله را پاک کرده‌ایم، اکنون بعد از چند سال هنوز این مسئله وجود دارد و نبود همدلی میان ما و جوامع محلی شاید به اقدامات ما برمی‌گردد، چون حسن نیت خود را نشان نداده‌ایم.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال ما در جنوب زاگرس تا شمال زاگرس، فرهنگ چراگاهی و دامداری داشته‌ایم اما می‌خواهیم یک روزه این مسئله را از بین ببریم، از سال 41 تاکنون می‌خواهیم این صورت مسئله را پاک کنیم و آمار نشان می‌دهد که موفق نبوده‌ایم ولی باز هم اصرار بر این قضیه داریم.
*ویژگی های توپوگرافی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر آتش سوزی است
ولی پور با بیان اینکه ویژگی های توپوگرافی یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر آتش سوزی است، عنوان کرد: طبق نتایج آخرین پژوهش های انجام شده در دانشگاه کردستان، در حال حاضر 83 درصد آتش سوزی ها در شیب کمتر از 50 درصد اتفاق افتاد است،
وی ادامه داد: همچنین 90 درصد آتش سوزی ها در ارتفاعات پایین و زمین های نزدیک اراضی کشاورزی اتفاق می افتد، این عوامل نشان می دهد که اکثر آتش سوزی ها عامل انسانی دارد و دلیل آن برای به دست آوردن زمین است.
رییس مرکز پژوهش و توسعه جنگل های زاگرس شمالی اعلام کرد: بروز آتش سوزی، ارتباط مثبتی با میزان بارندگی دارد و در هر سالی که بارش ها زیاد بوده، 72 درصد آتش سوزی ها در محل هایی اتفاق افتاده که میزان بارندگی از 800 میلی متر بیشتر بوده است.
ولی پور با اشاره به اینکه ارزش زمین، در استان کردستان از دیگر مباحث مهم در این حوزه است، گفت: طبق نقشه ماده 56، زمین های مردم و مالکیت های ملی از یکدیگر تفکیک شده است، اما با گذشت چندین سال و حجم انبوده تشکیل پرونده تخلفات در این زمینه، می توان گفت که نقشه ماده 56 ما مناسب نیست و برهمین اساس اهمیت نقشه "کاداستر" مطرح شده است.
وی، ضمن انتقاد از وضع قوانین ملی در حوزه منابع طبیعی گفت: همه ارگان های ذیربط در این زمینه باید پذیرای وجود مشکلات در عرصه منابع طبیعی باشند و درصدد حل و رفع این معضلات گام بردارند.
رییس مرکز پژوهش و توسعه جنگل های زاگرس شمالی، بیان کرد: متاسفانه طرح های سازمان جهادکشاورزی نیز طی چند سال اخیر تاثیرات منفی زیادی بر جنگل های استان گذاشته و این در حالی است که اجرا "طرح جنگلداری" به معنای واقعی در منابع طبیعی استان یک خلاء است.
وی افزود: طرح جنگلداری، مدیرت جنگل را انجام می دهد و حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری را در اولویت دارد، اما متاسفانه طرح های انجام شده در کردستان، اکثرا به صورت جزیی نگری بوده و جامع نیست و علی رغم هزینه زیادی که دارد فقط 8 درصد موفق بوده است.
ولی پور، بر اهمیت مشارکت های مردمی و حضور سمن ها در اجرای موفق فعالیت های زیست محیطی و منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: بر خلاف تصور، مشارکت مردمی در عرصه منابع طبیعی تا کنون آن چیز مورد انتظار نبوده است و مردم خود را سهیم نداسته اند. این مهم باید در دانشگاه ها مطرح و آموزش داده شود.
وی با بیان اینکه مسئولیت و تعهد منابع طبیعی و محیط زیست در راستای مدیریت اطفاء حریق به دلیل مساحت تحت مدیریت، قابل مقایسه نیست عنوان کرد: محیط زیست نباید بر تجهیزات هوایی همچون بالگرد که دسترسی به آن در هنگام وقوع آتش سوزی سخت تر است تاکید داشته باشد، بلکه باید بر تجهیزات زمینی و انسانی که کارآمدتر است معطوف شود، چرا که کارایی، دسترسی به موقع و قدرت مانور از اصول تجهیزات است.
وی در پایان یادآور شد: اعتبارات در عرصه منابع طبیعی بسیار کم است و همه مسئولان و مدیران استان باید برای افزایش بودجه در این راستا تلاش کنند.
شرمین شریفی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج نیز در ادامه این میزگرد اظهار کرد:‌ حوزه سیما، منظر و فضای سبز شهرداری برابر بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، نقش حفاظت و صیانت از سطح شهر را در برابر حریق برعهده دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه سازمان سیما و منظر شهرداری، بحث مدیریت فضای سبز را برعهده دارد، پارک‌های جنگلی آبیدر، توس نوذر، نیشتمان و سایر فضاهای سبز سطح شهر اگر دچار حریق شوند ما وارد عمل می‌شویم.
شریفی عنوان کرد: سال 97 نسبت به سال 96 در بحث آتش سوزی‌ها 95 درصد کاهش داشته‌ایم که با همکاری سازمان آتش نشانی شهرداری، منابع طبیعی و ... اطفای حریق صورت گرفته است.
وی گفت: امسال افزایش بارندگی‌ها و شرایط خاص جوی، باعث تهدیدهایی نیز شده است و افزایش پوشش گیاهی موجب افزایش آتش سوزی ها می شود.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج ادامه داد: این مسئله قابل پیش بینی بود به همین دلیل در جلسه ستاد بحران استانداری به همه دستگاه‌ها تاکید شد که وظایف لازم را در جهت کاهش آتش سوزی‌ها انجام دهند.
وی اعلام کرد: ما در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم و علف تراشی در سطح سه پارک جنگلی و پاکسازی کف آنها، نقاط تهدید و کور که دسترسی ماشین‌ها و نیروی انسانی به آنجاها سخت بود، انجام شد تا کمتر دچار حریق شوند.
شریفی ذکر کرد: پیشگیری و مقابله دو مقوله مهم در بحث آتش سوزی‌هاست، ما بیشتر بر بحث پیشگیری تاکید داریم چون می‌تواند کمک کند که ما کمترین آتش سوزی را داشته باشیم. به همین دلیل کوه آبیدر به هفت زون تقسیم شده است و نیروهای آموزش دیده آتش بان سازمان سیما و منظر حضور دارند و تجهیزات لازم را در اختیار آنها قرار داده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه هرگونه سهل انگاری می‌تواند منجر به آتش سوزی شود، گفت: مردم ما محیط زیست خود را حفاظت می‌کنند و حس تعلق به آن دارند. معتقدیم که عوامل انسانی بر اثر سهل انگاری اقدام به آتش سوزی می‌کنند هر چند ممکن است که دلایل دیگری نیز پشت این قضیه باشد.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج تصریح کرد: حضور مداوم آتش‌بان‌ها و گشت مداوم نیروهای سازمان سیما و منظر باعث می‌شود که آتش سوزی‌های عمدی کاهش یابد.
وی ادامه داد: در پارک‌های جنگلی توس نوذر و نیشتمان نیز زون بندی صورت گرفته و نیروهای ما حضور دارند.
شریفی در بخشی دیگر از سخنان خود ذکر کرد: امسال شرایط ما نسبت به سنوات گذشته متفاوت است، اما آمادگی این را داریم که در تمام نقاط تحت مدیریت نیروهای سازمان سیما و منظر نسبت به اطفای حریق برخورد کنیم.
وی اعلام کرد: چند هفته پیش نیز در توس نوذر متاسفانه عوامل انسانی حدود 2 دهم هکتار این منطقه را آتش زدند که بوسیله نیروهای ما هشدار و اخطار هم به آنها داده شد.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج در مورد اعتبارات شهرداری در بخش اطفای حریق، گفت: این حوزه اعتبار مشخصی ندارد، بلکه بودجه 800 میلیون تومانی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج مربوط به توسعه و نگهداری و احداث فضای سبز است که اعتبار اطفای حریق نیز در آن لحاظ می‌شود.
شریفی در ادامه با بیان اینکه هدف ما فرهنگ سازی برای مدیریت و کنترل حریق است، عنوان کرد: نصب بنر، ساخت موشن گرافی و اطلاع رسانی در رسانه ملی از جمله اقدامات سازمان سیما و منظر شهرداری سنندج در راستای فرهنگ سازی برای کنترل و مدیریت کاهش حریق است.
وی زون بندی پارک هاو مراتع را از دیگر اقدامات موثر برای کنترل آتش سوزی در حومه شهر ذکر و تصریح کرد: اطفاء حریق سه منطقه شهری آبیدر، نیشتمان و توس نوذر حیطه وظایف شهرداری است.
*وقوع 38 مورد حریق در 141 هکتار از مراتع کردستان طی امسال
در ادامه اردشیر دولتیاری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کردستان، گفت: در سطح استان کردستان تاکنون 38 مورد حریق در مساحتی به میزان 141 هکتار اتفاق افتاده است. که از این تعداد 6 هکتار از جنگل‌ها و 123 هکتار از مراتع و 11 هکتار از اراضی جنگلی دچار حریق شده است.
وی اظهار کرد: 10 شهرستان با 23 حوزه زیر نظر منابع طبیعی است، که در این راستا تجهیز جوامع محلی و بهره برداران، برگزاری دوره های ترویجی و آموزش از جمله برنامه های اجرا شده منابع طبیعی طی امسال است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کردستان، افزود: اولویت مقابله با آتش سوزی در مناطق جنگلی است که در مناطق غرب، شمال غرب و جنوب غرب استان اتفاق می افتد، که 40 درصد این آتش سوزی ها به علت آتش زدن پسماند مزارعی است که در جنگل ها سرایت می‌کند.
* سال گذشته 798 هکتار از منابع طبیعی استان دچار حریق شده است
وی اعلام کرد: تعداد آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان، در سال گذشته 88 مورد بوده که تعداد 48 فقره در جنگل ها و 34 مورد در مراتع بوده است و در پی آن 798 هکتار از منابع طبیعی استان دچار حریق شده است.
دولتیاری بیان کرد: مشارکت جوامع محلی و بهره برداران منابع طبیعی در پیشگیری و کنترل آتش سوزی تعداد 86 مورد بوده که با مدیریت دهیاران در مناطق مختلف استان تشکیل شده است.
وی اعلام کرد: امسال تاکنون در خرداد ماه، شاهد بیشترین میزان آتش سوزی بوده‌ایم که بیشتر به دلیل خطای انسانی صورت گرفته است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کردستان گفت: دو عامل انسانی و طبیعی موجب بروز حریق می شود که در بحث انسانی، عواملی همچون دامداران، کود دام ها، جنگل نشینان و بی احتیاطی رهگذران، شکارچیان و چوپانان مطرح می شود.
وی افزود: آزمندی افراد سودجو که جهت افزایش مزارعی که هم مرز جنگل است اقدام به آتش زدن جنگل می کنند، نیز از دیگر عوامل موثر انسانی در این زمینه محسوب می شود.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کردستان، با اعلام اینکه سامانه 1504 به صورت شبانه روزی جوابگوی مردم در راستای تخریب و تصرف و حریق است، عنوان کرد: برابر ماده 45 قانون اساسی، افرادی که به صورت عمد یا غیر عمد اقدام به آتش زدن نباتانت سطح جنگل می کنند، در صورت شناسایی به حبس از دو ماه تا یک سال محکوم می شوند.
وی خاطرنشان کرد: نیروی انسانی و تجهیزات موجود در اداه کل منابع طبیعی استان، در حال حاضر جوابگوی مدیریت اطفاء حریق در یک میلیون و 800 هزار عرصه منابع طبیعی کردستان نیست و نیازمند تجهیزات پیشرفته روز و افزایش اعتبارات است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/82816/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

عظیمی: تیم ملی در آرامش کامل قرار دارد

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

اکبرپور: استقلال بازی سختی برابر تراکتور دارد

بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!

ورمزیار: انتقال مالکیت باید مشکلات استقلال را ریشه‌ای حل کند

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان

ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به حدود 5 میلیون دلار رسید

پرداخت بیش از 12 هزار و 730 میلیارد ریال به مراکز درمانی

مانور آمادگی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی در کرمانشاه برگزار می‌شود

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام

چه کنم نیمار و مسی نیستم، ولی عاشق رونالدو هستم!‏

شادی بلینگام و واسکز در تهران تکرار شد!

خطرناک‌ترین ورژن خدابنده‌لو شاید در اراک!

ادامه آمار جادویی حسن‌زاده در تیم ملی

ورود سروش به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

همت بلندی که 160 بومی را صاحب شغل کرد

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی