عصر کرد

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

80 درصد خدمات پزشکی در مراکز درمانی کردستان ارائه می شود اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر خدمات پزشکی ارزنده ای در مراکز دولتی و بخش خصوصی در رابطه با درمان بیماری های مختلف در این استان انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، وحید یوسفی نژاد ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کردستان، اظهار داشت: خوشبختانه از نظر امکانات و تجهیزات پزشکی در کردستنان وضعیت مطلوب است و در حال حاضر بیش از 80 درصد خدمات پزشکی در مراکز درمانی این استان قابل انجام است و نیازی به مراجعه به دیگر استان های کشور نیست.
وی به نقش رسانه ها در مراجعه بیماران به مراکز درمانی سطح استان اشاره کرد و افزود: خطاهای پزشکی در سطح کشورهای توسعه یافته نیز ممکن است اتفاق بیافتند، اما نباید با بازتاب گسترده آنها در رسانه ها موجب بی اعتمادی مردم نسبت به مراکز درمانی استان شویم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در کل دنیا ممکن است 10 درصد خطای پزشکی اتفاق بیافتد، ادامه داد: ما منکر خاهای پزشکی در مجموعه درمانی کردستان نیستیم اما در مقابل خدمات درمانی که به مردم استان داده می شود این خطاها بسیار ناچیز است.
یوسفی نژاد یادآور شد: در بیمارستان توحید سنندج به طور میانگین 60 تا 70 نفر در ماه فوتی داریم که به دلایل پزشکی اتفاق می افتد و ممکن است تنها در سال 30 مورد بر اثر خطاهای پزشکی فوتی داشته باشیم اما در مقابل سالانه صدها هزار نفر در این مرکز درمانی پذیرش شده و درمان می شوند.
وی بیان کرد: البته در برخی حوزه ها مانند زنان و یا جراحی های ارتوپدی و زیبایی احتمال خطای پزشکی بیشتر است اما این مسئله تنها مختص کردستان نیست و بلکه در تمام کشور اینگونه است اما ما تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا این خطاها به حداقل برسد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در دو حوزه مرگ و میر مادران باردار و مرگ نوزادان به شدت وزارت بهداشت حساس است و کوچکترین مسئله در این حوزه را بررسی کرده و ما نیز به دنبال شناسایی عوامل این اتفاق هستیم تا از بروز آنها در آینده جلوگیری کنیم.
یوسفی نژاد با بیان اینکه افزایش آموزش و ارتقای کنترل های درمانی مادران باردار می تواند در کاهش این مرگ و میرها اثر گذار باشد، اظهار داشت: متاسفانه در سال 96 دو مورد، در سال 97 سه مورد و در سال 98 نیز تاکنون یک مورد مرگ مادر باردار را در کردستان داشته ایم که امیدواریم بتوانیم با برنامه های پیشگیرانه سال 98 را با همین یک مورد به سرانجام برسانیم.
وی افزود: ما امروز در کردستان علیرغم تمام پیشرفت هایی که در حوزه سلامت جامعه داشته ایم اما هنوز هم با بیماری سل و تب مالت که بیماری های کنترل شده ای در دنیا هستند مشکل داریم که بیشترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها نیز تنها از طریق آموزش اتفاق می افتد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: کردستان در حال حاضر در خصوص بیماری سرطان مری و معده در کشور پیشرو است و این مسئله تنها متاسفانه به خاطر ناآگاهی مردم از علائم و عواملی است که باعث بروز این بیماری می شود.
یوسفی نژاد با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، یادآور شد: اگر وزارتخانه های مختلف در طول سال اعتباراتی را در راستای آموزش هایی برای ارتقای سطح سلامت جامعه سرمایه گذاری کنند در حوزه درمان با هزینه هایی به مراتب بسیار کمتر مواجه می شویم.
وی بیان کرد: در همین رابطه امسال طرح ملی بسیج کنترل فشار خون در کشور اجرا شد تا با شناسایی کسانی که به این بیماری دچار هستند و از وجود آن بی اطلاع هستند با انجام کارهای پیشگیرانه از خطراتی که ممکن است در آینده با آن مواجه شوند، کاسته شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: متاسفانه میزان مصرف نمک در کردستان از میانگین کشوری بسیار بالاتر است و همین امر یکی از مهمترین عوامل افزایش فشار خون است.
یوسفی نژاد با بیان اینکه در کنار این مطئله میزان مصرف سبزیجات و میوه جات در کردستان بسیار کم است، اظهار داشت: در بحث استفاده از مشروبات الکلی نیز بعد از استان های مازندران و قزوین، کردستان در رتبه سوم قرار دارد که این مسئله نیز نگران کننده است.
وی افزود: مصرف بیش از اندازه نمک و الکل باعث نارسایی های کلیوی که در کردستان نیز در حال حاضر بیماران بسیاری در این حوزه هستند که نیاز به درمان دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: در این طرح تا کنون توانسته ایم 400 هزار نفر که معادل 50 درصد از جامعه هدف ما در طرح ملی بسیج کنترل فشار خون است را تحت پوشش قرار داده ایم که چیزی حدود 10 درصد آنان دچار فشار خون هستند بدون اینکه خود از این مسئله اطلاع داشته باشند.
یوسفی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت مرکز درمان ناباروری بیمارستان بعثت سنندج اشاره کرد و یادآور شد: این مرکز در سال 92 احداث شده که تا امروز بیش از چهار هزار نفر مراجعه کننده داشته است.
وی بیان کرد: خدماتی که در این مرکز انجام می گیرد بسیار متفاوت تر از خدماتی است که در مراکز درمانی سطح استان انجام می شود و تقریباً 90 درصد روش هایی که در درمان ناباروری در مراکز معتبر دنیا و حتی ایران انجام می شود، در این مرکز نیز به زوجین ارائه می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: حدود 30 درصد از فعالیت های درمانی که در این مرکز به زوج های نابارور ارائه می شود به موفقیت می رسد که با میانگین موفقیت مراکز معتبر دنیا همخوانی داشته و کاملاً قابل قبول است.
یوسفی نژاد اظهار داشت: نیازی نیست زوج های کردستانی برای مداوای بیماری ناباروری خود به دیگر استان های کشور مراجعه کنند و در صورت مراجعه به این مرکز بهترین خدمات به آنان ارائه می شود.
وی افزود: در بحث کمبودهای این مرکز تنها باید به بحث کمبود نیروی انسانی اشاره کرد که در تلاش هستیم طی سال جاری این موضوع را نیز رفع کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: در این حوزه مرکز کردستان آنقدر پیشرفت داشته که می توان به عنوان یکی از بحث های توریسم درمانی بر روی آن سرمایه گذاری کرد که امیدواریم مردم با شناخت بیشتر از این مرکز برای رفع مشکلات خود به ما مراجعه کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/82584/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است