عصر کرد

آخرين مطالب

در گفت و گو با مهر عنوان شد:

تبلیغات اسلامی در معادلات فرهنگی و اجتماعی نقش مؤثری دارد اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - قروه - رئیس تبلیغات اسلامی قروه از نقش این سازمان در معاملات فرهنگی و اجتماعی به همراه تأثیرگذاری آن در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و شعار سال و مسایل مرتبط به بحران در جامعه گفت.

 اول تیرماه سال 60 به دستور بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. نهادی که ابتدا با عنوان «شورای عالی تبلیغات اسلامی» به صورت مستقل، منسجم و وابسته به ولایت فقیه با هدف پرداختن به امور تبلیغات آغاز به کار کرد و سپس در فروردین 68 به نام «سازمان تبلیغات اسلامی» تغییر یافت.
این نهاد یکی از ارگان های تبلیغاتی نظام است که وظیفه تبلیغ ایدئولوژی جمهوری اسلامی را از طریق ادارات استانی، سازمان‌های وابسته و فعالیت‌های فرهنگی را بر عهده دارد.
سازمان تبلیغات اسلامی که دارای وظایفی همانند مبارزه با تهاجم فرهنگی، هدایت افکار عمومی، تشکیل انجمن های اسلامی، نظارت و برنامه ریزی برای برگزاری مراسم های مرتبط و … است؛ نقش تأثیرگذاری در یکسری از مسایل اساسی جامعه همانند کاهش آسیب های اجتماعی و تحکیم وحدت داشته و در واقع امروزه یکی از نهادهایی که در معرفی بیانیه گام دوم انقلاب حضور مستقیم دارد، تبلیغات اسلامی است.
در همین راستا «علی محسن منتشلو»؛ رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان قروه در گفت و گو با خبرنگار مهر از تأثیر این نهاد فرهنگی و دینی در تبیین شعار سال، کاهش بحران های اجتماعی، ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و از همه مهم تر استحکام بخشی وحدت در جامعه می گوید.
* به نظر شما سازمان تبلیغات اسلامی در پایبندی به اصول دینی و ترویج فرهنگ دینی چه نقشی دارد؟
برابر مفاد اساسنامه تبلیغات اسلامی مهمترین و عالی ترین هدف سازمان احیاء و اشاعه اندیشه تابناک اسلام در همه زمینه های موردنیاز و تقویت روح عبودیت الهی و ترویج اخلاق و مکارم اخلاق اسلامی میان مردم و دفاع از اصول اسلام است. لذا اساس و بنیان فعالیت های سازمان در پایبندی به اصول دینی بوده و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی را با الهام از آموزه های دین مبین اسلام در دستور کار دارد و به همین دلیل تبلیغات اسلامی نهادی چالاک، مؤثر و نقش آفرین در معاملات فرهنگی و اجتماعی جامعه امروز است.
* راهکارهای ترویج فرهنگ اصیل اسلامی چیست و در این میان نقش سازمان تبلیغات اسلامی تا چه میزان است؟
از دیرباز مقوله فرهنگ در همه ادیان جزو مسایل مورد اهمیت و موارد زیرساختی هر جامعه و دینی به حساب آمده است. در دین مبین اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به فرمایش رهبر انقلاب، فرهنگ در تمام امور کشور زیربنایی ترین مسئله است و همه کارها و فعالیت ها حول محور فرهنگ می چرخد. با این وصف بر همه فعالان این عرصه فرض است بهترین راهکارها را برای ترویج فرهنگ اصیل اسلامی تدوین و ارائه نمایند. در واقع باتوجه به سابقه دینی و فرهنگی مردم، عالی ترین راهکار ترویج آسیب شناسی، احصاء نیازها و تعریف شاخص و عملکرد بر مبنای نیاز جامعه امروز نه بر مبنای نیاز گزارش است.
در این زمینه همه دستگاه های فرهنگی باید با کارشناسی دقیق خلاء ها و نیازهای فرهنگی جامعه را احصاء و بر مبنای آن برنامه ریزی و فعالیت نمایند تا به عبارت دیگر نشانه گیری ها دقیق و نهایت هدف موردنظر محقق شود.
تبلیغات اسلامی هم برای اجرای این مهم با تدوین برنامه هایی براساس مجموعه نیازهای جامعه و با شناخت صحیح از جامعه هدف خود در راستای تبیین اهداف انقلاب و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی گام بر می دارد.
* نقش سازمان تبلیغات اسلامی در استحکام بخشی به وحدت بین مسلمانان را چطور ارزیابی می کنید؟
از آنجا که تبلیغات اسلامی نهادی است که به طور مستقیم زیر نظر رهبری و با سیاست های ایشان اداره می شود و اوامر و دستورات رهبری در امر وحدت بر همگان آشکار و مبرهن است و براساس اهداف سازمان که در اساسنامه آن قید گردیده دفاع از آرمان های نظام و انقلاب اسلامی از اهداف مهم سازمان بوده و هست.
برهمین مبنا تبلیغات اسلامی با برنامه ریزی و کارشناسی دقیق و لازم در جهت تعمیق و استحکام وحدت بین مسلمانان تأکید داشته و از شاخص های اصلی سازمان تحقق این امر است و به روش های گوناگون با برنامه های دقیق و مدون در جهت تحقق این اهداف و ایجاد و استحکام وحدت می کوشد.
* سازمان تبلیغات اسلامی از الگوهای فرهنگی و هنری برای اثرپذیری بهتر تا چه میزان بهره می گیرد؟
این سازمان همانند سایر دستگاه های فعال در نظام اسلامی برای تحقق اهداف خود از هر امکان موجود بهره گرفته و استفاده می نمایند. یکی از راه های تحقق اهداف استفاده از فضای سایبری است که خوشبختانه سازمان تبلیغات اسلامی با طراحی و مدیریت چندین سایت و مجموعه فرهنگی و دینی تقریباً تمامی کشورهای اسلامی را از فرهنگ غنی اسلام آگاه کرده و پیام دین مبین و فرهنگ اسلام ناب را صادر می کند.
همچنین این نهاد با استفاده از هنرهای اسلامی در جهت تحقق اهداف خود هم استفاده می کند مانند صدا و سیما، سینماهای حوزه هنری و هنرمندان ارزشی و هزاران دوره دیگر که سازمان از آنها بهره گرفته است.
* تبلیغات اسلامی چه نقشی در کاهش بحران های اجتماعی دارد؟
از آنجا که در جامعه هرگونه آسیبی ممکن است وجود داشته باشد و در یک محاسبه و مقایسه کلی به این نتیجه می رسیم که بخش بزرگ و عمده عوامل آسیب زا در اجتماعات بشر، نبود آگاهی به بایدها و نبایدهای آحاد جوامع بشری است. در جامعه امروزی این بایدها و نبایدها در قالب دین مبین اسلام حکام بوده و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک دستگاه عمومی غیردولتی با هدف احیاء ارزش های اسلام ناب فعالیت می نماید و می تواند نقش ارزنده ای در تبیین اصول اسلامی که همان آگاهی بخشی به آحاد سطح جامعه است در حوزه کاهش آسیب ها داشته باشد. در واقع تا کنون هم چنین بوده و تجربه نشان داده که هر کجا عالمان و کارشناسان دینی حضور فعال و نقش آفرین دارند به مراتب آسیب های اجتماعی کمتر بوده است.
* در تبیین شعار سال، سازمان تبلیغات اسلامی چگونه پیش می رود؟
باتوجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که در جامعه هدف سازمان وجود دارد مؤثرترین نهاد در تحقق شعار سال می تواند باشد. در واقع بزرگترین تشکل مردمی دینی کشور یعنی هیئت های مذهبی که بیش از 90 هزار هیئت هستند به عنوان جامعه هدف همراه سازمان بوده و این خود ظرفیت بزرگی برای تحقق شعار سال هم در حوزه تولید و هم حوزه مصرف است و به عبارت دیگر در بازار عرضه و تقاضا به ایفای نقش بپردازد.
ظرفیت دیگر این سازمان شبکه گسترده تبلیغی کشور است که با تلاش هزار مبلغ مدیریت و راهبری می شود که خود توان بزرگی برای نهادینه کردن فرهنگ عرضه و تقاضای کالای ایرانی و حمایت از رونق تولید که مشکلات عمده و زیربنایی کشور را حل می کند، است.
* یکی از ارگان های مهم در خصوص تبیین بیانیه گام دوم انقلاب ، تبلیغات اسلامی است. در این راستا چه برنامه هایی در اولویت هستند؟
تبیین و اقدام در راستای تحقق بیانیه گام دوم امروز بر هر فرد و مجموعه اجرایی کشور فرض و تکلیف است که سازمان تبلیغات اسلامی هم از این قاعده مستثنی نبوده و به عنوان یک وظیفه با اولویت اول، تبیین و تشریح بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در دستور کار قرار داده است.
در واقع خودآگاهی تاریخی، ایجاد امید به آینده و استفاده از ظرفیت جوانان از جمله موارد بیانیه گام دوم انقلاب است و در این میان همه جامعه اعم از نخبگان، عالمان، دانشجویان و دانش آموزان، طلاب و روحانیون و همه مردم باید آگاهانه در صحنه باشند و در این زمینه نقش مؤثری را ایفا کنند.
در همین راستا برگزاری کارگاه های تخصصی تبیین بیانیه ویژه مبلغین در کنار مسابقه مطالعه و تبیین متن بیانیه و تشریح آن و تبیین نموداری بیانیه در بین جامعه هدف سازمانی از جمله روحانیون و مبلغین و توجه به آن در برنامه های مناسبتی و دینی از مواردی است که باید مدنظر قرار گیرند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/82549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

ترکیب اولیه تیم ملی فوتسال ایران مقابل قرقیزستان

حیدری: با فرهاد در استقلال هم اتاقی بودیم

امیدواریم پنجم اردیبهشت سرآغاز پیشرفت فوتبال ایران باشد

برتری دریایی و خواهران منصوریان در گام نخست

تصویب قانون امباپه در شورای شهر مادرید!

شگفتی‌ساز جام‌حذفی دور از هیاهو قهرمانی!

ژیرو مسافر لس‌آنجلس اف‌سی می‌شود

بازیان: امروز روز پیشرفت فوتبال ایران خواهد بود

کاپیتان سابق پشت فولاد درآمد

AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد

استقلال چهارمین تیم پرافتخار فوتبال آسیا

«دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!

حامد بهداد و سحر دولتشاهی در کمدی فانتزی «مفت‌ بر»

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

شاهکار اسکواش‌بازان با حضور سفیر ایران در قطر

درویش، اولین مدیرعامل دوران خصوصی پرسپولیس

نوری: واگذاری استقلال و پرسپولیس دغدغه هواداران را برطرف می‌کند

حسن‌زاده: پرسپولیس می تواند فصل را با قهرمانی به پایان برساند

بلیت فروشی دیدار تراکتور و ذوب‌آهن آغاز شد

حیدری: پیشنهاد مدیریت آکادمی استقلال را قبول نکردم

همه احتمالات توپ طلا؛ برنده را حدس بزن

ایتالیانو جدی‌ترین گزینه هدایت تیم فوتبال ناپولی

نسل طلایی استقلال با حضور حیدری، جباری و آندو

فرصت‌طلبی مسی به رونالدو چربید!

(ویدیو) صحنه تماشایی از کمک پلیس وظیفه شناس به یک پیرمرد

«آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد

معرفی 2400 متقاضی تعویض خودروی فرسوده به محیط زیست کردستان

هشدار به کشاورزان ، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

ثبت دو وقف جدید کردستان

تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد/نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج بنام آرمان بنفشی

رشد 15 درصدی بارش‌های سال زراعی جاری در کرمانشاه

رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است

افزایش 16 درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه

صدور مجوز الکترونیک کسب و کار

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

اجرای پروژه تعریض محور دهگلان - بلبان‌آباد اجرا شد

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

طلا و برنز بانوان تالوکار در انتخابی جام‌جهانی چین

اتحادیه جهانی کشتی چند داور را محروم کرد

حضور بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در آیین واگذاری

فن‌پرسی در آستانه نخستین تجربه سرمربیگری

بهترین زوج‌های خسرو حیدری در دوران فوتبال

ورزشگاه اراک در حال بازسازی؛ حضور هواداران لغو می‌شود؟

آیین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی

مسیر اینتر تا قهرمانی بیستم در سری‌آ

خاطره جالب خسرو حیدری از دی‌ماریا

هوشمند: پرسپولیس و استقلال کار سختی برابر نساجی دارند