عصر کرد

آخرين مطالب

آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس اجتماعی

آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: آرامگاه گهواره‌گر یکی از زیباترین بناهای به جای مانده در دشت توس است و وجود قناتی پر آب و درختان سرو در جوار آن نشان از جایگاه ویژه این آرامگاه دارد.
رجبعلی لباف خانیکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آرامگاه عبدالرحمن گهواره‌گر در فاصله 72 کیلومتری شمال غرب مشهد، شهر گلمکان واقع شده که علاوه بر وجهه ییلاقی و گردشگری، به لحاظ تاریخی، اعتقادی و عرفانی جایگاه بالایی داشته و بزرگانی از اهل طریقت در این منطقه حضور داشته‌اند که ابوالقاسم علی عبدالرحمن گهواره‌گر از جمله آن‌ها است.
وی افزود: آرامگاه ابوالقاسم علی عبدالرحمن گهواره‌گر بر فراز تپه‌ای مشرف بر روستای نوزاد واقع در 2 کیلومتری گلمکان یادآور شأن آن شخصیت قرن هشتم هجری قمری است. عبدالرحمن گهواره‌گر که خود صوفی وارسته و مورد احترام مردم بود، با عارفان دیگر ولایت توس مانند مولانا رضی‌الدین مایانی، شیخ حافظ بهاء‌الدینی، عمر ابردهی از تربیت یافتگان عارف بزرگ شیخ عبدالله غرجستانی معاصر بود و به آن‌ها ارادت داشت.
این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی با بیان اینکه آرامگاه گهواره‌گر یکی از زیباترین بناهای به جای مانده در دشت توس است، تصریح کرد: این بنا در ابعاد 16 در 16 متر مجموعه‌ای مشتمل بر یک فضای آرامگاهی محقر مخروط مانند در میانه مجموعه، 4 رواق مسقف آجری با پهنا و ارتفاع 5 متر که هر یک با 3 دهنه طاق بلند و گشاده به بیرون ارتباط پیدا می‌کنند و گنبدی آجری و متوازن به بلندای 5.14 متر برافراشته بر ساقه‌ای استوانه به ارتفاع 5 متر از بام که همه بر روی سکویی در میان گورستانی محصور استقرار یافته‌اند.

عصر کرد

لباف خانیکی عنوان کرد: بعید نیست که هسته اولیه آرامگاه عبدالرحمن گهواره‌گر همان بنای دخمه مانند محقر بوده که مانند صومعه عارفان متواضعانه و اندکی پایین‌تر از سطح زمین در سال 771 هجری قمری بر فراز گور او ساخته شده است، اما جذبه عرفانی و شخصیت محبوب او موجب شده که بعدها علاوه بر تجدید اندود گچ و آرایش رویه دیوارها، رواق‌ها ساخته شده و بر فراز آن‌ها گنبدی زیبا استقرار پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: شواهد موجود حاکی از آن است که بنا در 2 مرحله ساخته شده است؛ مرحله اول سال 771 هجری قمری و مرحله دوم سال 1300 هجری قمری توسط آل جلایر که از کلات نادر به روستای نوزاد مهاجرت کرده بودند و دلیل آن مهاجرت وصلتی بوده که میان حاکم چناران و خان جلایر صورت گرفته است. گفته می‌شود که اولاد خان، روستای نوزاد را به عنوان مهریه به دختر خان جلایرها داده و این امر دلیل حضور آن خاندان در آن روستا شده که سنگ قبرهای جلایریان در جوار آرامگاه گهواره‌گر شاهد حضور آن‌ها در نوزاد است.
این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: در سال 1300 هجری قمری گویا جلایریان مهاجر از کلات و ارادتمند عبدالرحمن گهواره‌گر تصمیم می‌گیرند آرامگاهی در خور شخصیت آن عارف بسازند و تصمیم خود را مانند عمارت خورشید، آرامگاه نادرشاه در کلات نادر اجرا می‌کنند. مطالعات باستان‌شناسی پیرامون عمارت خورشید به وضوح نشان داده است که یک آرامگاه متعلق به دوران ایلخانی در عصر افشاریه بوده و با نوسازی به صورت کنونی درآمده است. باید گفت که این اقدام دقیقا در نوزاد نیز تکرار شده، به این ترتیب که به شیوه آرامگاه نادر در کلات، آرامگاه اولیه گهواره‌گر دست نخورده باقی مانده و بر اطرافش رواق‌ها و بر فرازش گنبدی بلند ساخته شده است.
وی اظهار کرد: به عبارت دیگر نقشه عمارت خورشید در آرامگاه گهواره‌گر اجرا شده با این تفاوت که عمارت خورشید ناتمام مانده و گنبد بر فراز ساقه استوانه‌ای شکل اجرا نشده در حالی که گنبد آجری آرامگاه گهواره‌گر ساخته شده است؛ البته در نمای بنا نیز تفاوت‌های دیگری وجود دارد.

عصر کرد

لباف خانیکی بیان کرد: نمای بیرونی عمارت خورشید سنگ‌های حکاکی شده است در حالی که نمای دیوارهای آرامگاه گهواره‌گر آجری و ساده است، تنها آرایه‌های ساده نما لایه‌های اندود گچ بوده که بر روی برخی لایه‌ها آثار نقاشی مشاهده می‌شود. از جمله بر بالای دیوارهای انتهایی رواق‌ها ردیفی از قاب‌های به هم پیوسته با رنگ سرخ یا شنگرف ایجاد و درون آن‌ها با موضوعات گیاهی نقاشی شده است.
تهدید بنای کم‌نظیر گهواره‌گر در صورت عدم رسیدگی و استحکام‌بخشی
وی اضافه کرد: در جای جای آرامگاه نشانه‌های فرسایش مشاهده می‌شود که در صورت عدم رسیدگی و استحکام بخشی، موجودیت آن بنای زیبا و کم نظیر تهدید می‌شود. وجود قنات پر آب نوزاد در جنوب غرب آرامگاه و درختان سرو جبهه شرقی، حکایت از جایگاه ویژه و قابل اعتنای آرامگاه دارد به گونه‌ای که یک سازه دیگر در مجاورت بنا و سمت شمال شرقی آن معروف به «غلور خانه» می‌توانسته است پاسخگوی نیازهای معنوی و غذایی بسیاری در مجاورت آرامگاه باشد. آرامگاه گهواره‌گر در 15 آذر 1379 به شماره 1812 در فهرست آثار ملی ثبت شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/823781/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاش پاسخ داشت این پرسش!

داستانک/ وصیت ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺮد ﺧﺴﯿﺲ

گل تماشایی ذخیره طلایی خیرونا برای قهرمانی رئال

خلاصه بازی منچسترسیتی 5 - ولورهمپتون 1

خلاصه بازی خیرونا 4 - بارسلونا 2

بارسلونا باخت و رئال مادرید را قهرمان کرد

منچسترسیتی با پوکر هالند گرگ‌ها را سلاخی کرد

گل چهارم النصر به الوحده توسط سادیو مانه

اولین مصاحبه صلاح پس از پیوستن به لیورپول؛ آرزویم بازی در این تیم بود

طارمی به جایگاه دلخواه برگشتم

بعد از 9 ماه، کورتوا با کلین‌شیت برگشت

رونالدو رکوردها را در عربستان رنده می‌کند!

زمان تشییع و خاکسپاری شهید مرزبانی در قروه اعلام شد

شاعرانه/ عشق بزرگترین آرامش جهان است

تمرین پرسپولیس با حضور چهره ویژه سکوها

ترزیچ: امروز بردیم چرا اخراجم می‌کنید!

شروع طوفانی بارسا-خیرونا؛ 5 دقیقه و دو گل!

وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس!

گل دوم منچسترسیتی به ولورهمپتون توسط ارلینگ هالند

گل دوم بارسلونا به جیرونا توسط رابرت لواندوفسکی

گل چهارم منچسترسیتی به ولورهمپتون توسط هالند

گل اول ولورهمپتون به منچسترسیتی توسط هوانگ

گل سوم منچسترسیتی به ولورهمپتون توسط هالند از روی نقطه پنالتی

گل دوم جیرونا به بارسلونا توسط کریستین پورتو

ببینید | صحنه‌ای آخرالزمانی از برخورد صاعقه به فوران آتشفشان در گواتمالا

دریاچه زریبار (زریوار) مریوان در استان کردستان بعد از سال‌ها سرریز کرد + فیلم

تشییع پیکر شهید مرزبان جلال اعتماد در بانه+فیلم

انسان از 300 هزار سال پیش سرما می‌خورده است

امداد رسانی به 126 فرد گرفتار در سیل در کرمانشاه

امداد رسانی به 126 فرد گرفتار در سیل کرمانشاه

همایش مشترک رادیو تهران برای پیدا کردن افراد مستعد در کرمانشاه

آبشار‌های زیبا در بیستون کرمانشاه (فیلم)

من آن دیوانه بندم!

فرار یاران محمدی از بحران با یک گل

تاکید رئیس بایرن؛ توخل فصل بعد نیست

رئال 3-0 کادیز؛ یک میلی‌متر فاصله تا قهرمانی

توخل: بازی رئال مهم است، این بازی را فراموش کردیم

گل اول بارسلونا به جیرونا توسط آندریاس کریستنسن

حمله هواداران بیرمنگام به نیروهای امنیتی

گل اول جیرونا به بارسلونا توسط آرتم دووبیک

گل اول منچسترسیتی به ولورهمپتون توسط ارلینگ هالند

آلگری: مقابل رم عصبانی بازی سختی داریم

پیروزی مهم یاران قربانی قبل از پایان فصل

برد حیاتی مشهدی‌ها در لیگ بسکتبال جوانان کشور

جوانان راگبی استان قم بر سکوی سوم ایستادند

برگزاری نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قران کریم در کرمانشاه

پیام تسلیت امام جمعه و استاندار کرمانشاه در پی شهادت سرباز مرزبانی

اعلام آمادگی دانشگاه رازی برای پذیرش دانشجویان و اساتید اخراجی آمریکا

امدادرسانی به 26 خانوار کرمانشاهی

همایش مشترک رادیو تهران برای پیدا کردن  افراد مستعد در کرمانشاه