عصر کرد

آخرين مطالب

خبری از ایجاد صنایع تبدیلی نیست

سود مهمترین محصول کشاورزی کردستان در جیب دلال‌ها اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - کردستان با تولید 75 درصد از کل توت فرنگی کشور قطب اصلی در زمینه تولید این محصول استراتژیک کشاورزی است که البته سود اصلی آن به جیب واسطه‌ها و دلال‌ها می رود.

 در حال حاضر بالغ بر 14 هزار خانوار کردستانی در زمینه کشت و برداشت محصول توت فرنگی فعالیت می‌کنند و به همین دلیل استان کردستان قطب اصلی تولید توت فرنگی در کشور به شمار می‌رود.
با گذشت 40 روز از فصل بهار محصول توت فرنگی استان کردستان وارد بازار می‌شود و بسته به وضعیت و شرایط جوی هر سال، زمان برداشت و عرصه این محصول حدود دو ماه و بعضی وقت‌ها بیشتر هم طول می‌کشد.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان سازمان جهاد کشاورزی کردستان، سالانه بالغ بر 45 هزار تن توت فرنگی در این استان تولید و روانه بازار می‌شود که 75 درصد از کل توت فرنگی تولیدی کشور را شامل می‌شود.
هر چند که طی دو دهه اخیر و در دولت‌های مختلف طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در راستای کمک به توت فرنگی کاران کردستان مطرح شده و در دستور کار قرار می‌گیرد ولی تاکنون هیچکدام از این طرح‌ها و برنامه به نتیجه نرسیده و اگر هم رسیده خروجی چندانی برای کشاورزان فعال در این بخش در پی نداشته است.
هر چند که مسئولان دولتی متولی امر خبر از برنامه ریزی برای حمایت از توت فرنگی کاران را مطرح می‌کنند که تولیدکنندگان از وجود مشکلات متعدد و مختلف همچنان گلایه دارند و مدعی هستند که دخل و خرج آنها با هم نمی‌خواند.
حمایت‌های دولت از توت فرنگی کاران حداقلی است
یک کشاورز پیشکسوت کردستانی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: متأسفانه میزان حمایت‌های صورت گرفته از کشاورزان توت فرنگی کار مشخص نیست و علیرغم پیگیری‌های مختلف تاکنون اقدامی قابل توجه و عملیاتی برای حمایت از ما صورت نگرفته است.
علی عباسی نژاد با بیان اینکه امسال و با گران شدن شدید وسایل مورد نیاز برای بسته بندی دخل و خرج ما با هم نمی‌خواند، افزود: وسایل بسته بندی چندین برابر افزایش یافته، هزینه باربری چند برابر شده و تهیه نشاء مناسب برای کشت هم سخت‌ترین کار ممکن شده است ولی متأسفانه قیمت توت فرنگی در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه سود اصلی محصول ما به جیب افراد واسطه و دلال می‌رود، عنوان کرد: سالهاست که کردستان استان اول کشور در زمینه تولید توت فرنگی است ولی متأسفانه هر سال می‌گویند که صنایع تبدیلی در این استان راه اندازی می‌شود که هنوز این مهم محقق نشده است.
در کنار گلایه‌های این کشاورز کردستان عده‌ای دیگر از تولیدکنندگان توت فرنگی نوع عرضه به بازار این محصول را مشکل اصلی خود می‌دانند و به همین دلیل نوع عرضه و همچنین حذف واسطه‌ها را یکی از نیازهای لازم و ضروری عنوان می‌کنند.
افزایش چند برابری قیمت بسته بندی توت فرنگی در کردستان
از دیگر مشکلات پیش روی کشاورزان توت فرنگی کاران کردستان هزینه‌های بالای باربری و همچنین وضعیت نامناسب جاده‌های روستاهای تولید کننده است به گونه‌ای که در بخش سیروان شهرستان سنندج که قطب اصلی تولید توت فرنگی در استان به شمار می‌رود بخش زیادی از جاده‌های ارتباطی روستاها هنوز خاکی است.

خاکی بودن این جاده از یک سو باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل شده و از سوی دیگر میزان دوام و ماندگاری این محصول را کاهش می‌دهد که این روند سالهاست کشاورزان تولید کننده توت فرنگی در استان کردستان را آزار می‌دهد.
فرید سپری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته در راستای عرضه بهتر توت فرنگی در بازار، افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان تعاون روستایی آمادگی تأمین مکان‌های مناسب برای عرضه توت فرنگی تولیدی در استان کردستان وجود دارد.
وی ادامه داد: شکل گیری تشکل‌های مختلف صنفی و تعاونی در بخش توت فرنگی یکی از نیازهای لازم و ضروری است و در صورتی که این مهم محقق شود، بخش زیادی از مشکلات و کمبودهای پیش روی تولید این محصول برداشته می‌شود.
سپری بیان کرد: هم اکنون آمادگی برای در اختیار گذاشتن مکان‌های مناسب به تشکل‌های حوزه توت فرنگی در استان کردستان برای عرضه بهتر این محصول وجود دارد و سازمان تعاون روستایی در فروشگاه‌های عرضه محصولات تولیدی در سراسر استان این آمادگی را اعلام کرده است.
اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در واکنش به میزان حمایت‌های دولت از کشاورزان توت فرنگی کار و همچنین نبود صنایع تبدیل معتقد است که دولت تا حدودی نیازهای این قشر را تأمین کرده است ولی تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.
خالد جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در خصوص کاهش قیمت محصول توت فرنگی در سال جاری، دلیل اصلی به وضعیت مناسب برداشت باز می‌گردد که متأسفانه سال گذشته به دلیل سرمازدگی و همچنین بارش تگرگ بخشی از مصحول توت فرنگی کردستان از بین رفت ولی امسال وضعیت تولید بهتر شده است و به دلیل افزایش تولید قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.
هر چند که کشاورزان کردستان از قیمت‌های فعلی محصول توت فرنگی در استان کردستان که تا کیلویی چهار هزار تومان نیز کاهش پیدا کرده است، گلایه می‌کنند ولی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قیمت چهار هزار و 500 تومانی برای هر کیلو از این محصول را مناسب می‌داند.
زمان حداقلی عرضه توت فرنگی به بازار باعث کاهش قیمت آن می‌شود
جعفری افزود: با توجه به زمان اندک عرضه توت فرنگی به بازار یعنی حدفاصل دو ماه و کمی بیشتر بازار از ورود این محصول اشباع شده و در نتیجه باعث کاهش قیمت آن می‌شود بنابراین نیاز است که در خصوص افزایش دوام و ماندگاری این محصول برنامه ریزی شود.
وی افزود: در همین راستا طی چند سال گذشته چندین دستگاه سردکننده این محصول به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده شده و سال گذشته و امسال نیز پنج دستگاه ماشین سردخانه دار نیز با تسهیلات بدون بهره برای تولیدکنندگان خریداری شده است.

وی با اشاره به نبود صنایع تبدیل توت فرنگی در استان کردستان، افزود: در حال حاضر یک واحد صنایع تبدیلی در استان کردستان در دست احداث است و قرار است که تا یکی دو ماه آینده نیز فاز اول این محوعه افتتاح شود که در صورت عملی شدن این مهم بخشی از دغدغه‌های تولید کنندگان محصولات کشاورزی کردستان رفع می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: تمام تلاش ما در راستای حمایت از تولید کنندگان توت فرنگی در استان کردستان است ولی باید به این موضوع هم توجه داشت که خود این عزیزان هم باید در قالب تشکل‌ها و تعاونی‌های صنفی مطالبات خود را پیگیری و خود نیز در راستای بهره برداری بهتر از ظرفیت‌های در اختیار تلاش کنند.
هر چند که مسئولان و مدیران از امیدواری به آینده سخن گفته و از اقدامات و کارهای خود دفاع می‌کنند، ولی تولیدکنندگان توت فرنگی در استان کردستان همچنان از عدم توجه جدی دولت گلایه دارند و می‌گویند در صورت ادامه روند فعلی احتمال کاهش این محصول در استان کردستان وجود دارد ادعای که البته زیاد هم بی راه نیست چرا که تا چند سال گذشته بالغ بر 85 درصد از توت فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شد که این رقم امروز به حدود 70 درصد کاهش پیدا کرده است.
بهتر شدن شرایط و یا حتی حفظ شرایط موجود در راستای تولید و عرضه توت فرنگی در بازار استان کردستان یکی از نیازهای جدب و مطالبات به حق کشاورزان است و به همین دلیل انتظار می‌رود که به دلیل گستردگی و همچنین تأثیرگذاری تولید این محصول در حوزه اشتغال در کردستان، اقدامات و برنامه ریزی بهتری در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/81883/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

توقیف 51 دستگاه موتورسیکلت متخلف در هرسین

اطلاعیه قطعی آب در سنندج

عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است

عقب‌ماندگی کریدور شمال – جنوب در کردستان

ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به 5 میلیون دلار رسید

مراقبین سلامت کردستان در دوره‌های توانمندسازی شرکت کردند

فال انبیا فردا چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | فال پیامبران از حضرت شعیب تا حضرت خضر

ترکیه اس-400 را در مرز عراق مستقر می‌کند

کاندیداها و هواداران‌شان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند

کاندیداها و هوادارانشان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند

7500 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در کرمانشاه پرداخت شد

کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است

افتتاح بیش از 80درصد پروژه‌های جهاد آبرسانی کرمانشاه تا پایان تیر

ضبط 700 کیلوگرم لاشه گوشت مرغ در کرمانشاه

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

سیو برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خسرو حیدری: رفتن به سپاهان اشتباه بود!

کنترل توپ های تماشایی ریاض محرز

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

ناراحتی لامینه یامال پس از گل پیروزی بخش جود بلینگام در ال کلاسیکو

برخورد قانونی پلیس کرمانشاه با اندک افراد هنجارشکن حوزه حجاب

افزایش دمای هوای کرمانشاه

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

جانشین عالیشاه در اراک هم بازوبند می‌خواهد

گلایه خسرو حیدری از علی دایی

حسین وفایی، به مکان مقدس ما توهین کردی!

سیوهای بی نظیر دروازه بانان لالیگا با پا!

تمجید شواین اشتایگر از گواردیولا

خط و نشان مدافع ذوب آهن برای تراکتوری‌ها

توصیه به لیورپول؛ مورینیو دوای درد شماست!‏