عصر کرد

آخرين مطالب

70 هزار تن به ظرفیت ذخیره گندم کردستان اضافه شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصرکرد- خالد جعفری روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: دانش فنی حاصل شده در سازمان به واسطه همکاری و تعاملی که بین مجموعه جهاد کشاورزی و دستگاه‌های وابسته و پیوسته سازمان وجود دارد، حاصل شده است...

وی افزود: با نگاهی که استاندار کردستان دارد و همراهی که نمایندگان مجلس با این بخش دارند توسعه بخش کشاورزی این استان بیش از پیش اتفاق خواهد افتاد.

** بیش از 85 هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: در راستای احیای استعدادها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان گام‌های خوبی برداشته شده و طرح‌های پیشران تدوین شده در بخش کشاورزی را عملیاتی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 42 میلیون قطعه جوحه ریزی در سطح مرغداری‌های استان انجام شده است، یادآور شد: در تولید گوشت مرغ مقام نهم کشوری و رتبه اول در غرب و شمال غرب کشور را داریم.

جعفری ظرفیت جوجه ریزی مرغداری‌های استان را 60 میلیون قطعه در سال اعلام کرد و گفت: سالانه بیش از 85 هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود که علاوه بر تأمین گوشت مرغ مورد نیاز استان به تعدادی از استان‌های کشور هم صادرات داریم.

وی میزان تولید علوفه در استان را 400 هزار تن اعلام کرد و افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته حدود 2 میلیون تُن علوفه در مراتع استان تولید می‌شود که ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه دامپروری در اختیار استان قرار داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: بر اساس مجوزهای صادر شده از سوی دامپزشکی استان در سال گذشته 209 هزار رأس دام از استان صادر شد که این وظعیت مطلوب بخش دامداری را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: بر اساس طرح‌های پیشران تدوین شده باید در طول 5 سال، 13 هزار تُن به ظرفیت تولید گوشت قرمز در استان اضافه کنیم و از 27 هزار تُن کنونی به تولید 40 هزار تُن گوشت قرمز در سال برسیم.

جعفری با تاکید بر اینکه تأمین نهاده‌های دامی برای استان بسیار اهمیت دارد، افزود: در چهار ماه گذشته 46 هزار تُن کنجاله سویا با ارز دولتی خرید یا پیش خرید و یا وارد استان شده است.

وی ایجاد طرح‌های بزرگ صنعتی در بخش دامداری از جمله گاوداری پنج هزار راسی در دهگلان و گاوداری 2 هزار و 500 راسی در استان خبر داد و اظهار داشت: این طرح‌ها می‌تواند پشتیبان خوبی برای دامداری‌های روستایی و نیمه صنعتی در استان باشند.

** ترویج ارقام جدید و پرمحصول در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی کردستان

جعفری اضافه کرد: ترویج ارقام جدید و پر محصول در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی کردستان قرار دارد و هم اکنون ارقام مختلف و زیای از محصولات زراعی در استان کشت می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر پنج رقم گندم آبی، هشت رقم نخود، 6 رقم جو، 10 رقم گندم دیم به ارقام موجود در استان اضافه شده و در مزارغ استان کشت می‌شود.

جعفری از برنامه ریزی این سازمان برای کشت نشایی محصولات زراعی خبر داد و اظهار داشت: کشت‌های پاییزی و انتظاری در بحث حبوبات از دیگر برنامه‌های سازمان است که تأثیر چشمگیری در عملکرد محصول دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کشت علوفه‌های کم آب بر مثل ماشک و سورگوم را از دیگر برنامه‌های سازمان در خصوص افزایش بهره وری آب اعلام کرد و یادآور شد: با تولید حدود 50 هزار تُن توت فرنگی در سال مقام اول تولید این محصول را در کشور داریم و برنامه‌های مناسبی برای توسعه بیشتر و کشت ارقام جدید نیز در استان داریم.

جعفری افزود: توسعه گلخانه‌ها در استان، اصلاح باغات گردو با سرشاخه کاری و ایجاد باغات فنی و اصولی از اولویت‌های کاری این سازمان در حوزه باغبانی است.

وی از فعالیت 270 ایستگاه پیش آگاهی با حضور بیش از 300 نفر از کارشناس در سطح استان خبر داد و تاکید کرد: تلاش همه کارشناسان سازمان بویژه همکاران مستقر در این ایستگاه‌ها، تولید محصول سالم و با کیفیت برای مردم است.

به گزارش ایرنا، استان کردستان دارای 27 هزار دستگاه تراکتور، یک هزار و 31 دستگاه کمباین و 60 هزار دستگاه ادوات کشاورزی است که حدود 60 درصد از این وسایل عمری بالای 25 سال دارند و نیازمند نوسازی هستند.

این استان دارای یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم حدود 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی حدود 12 درصد است.

کشاورزان این استان سه میلیون و 199 هزار رأس دام سبک و سنگین و 116 هزار کندوی زنبور عسل دارند و تعداد بهره بردار کشاورزی 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/79259/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد

آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج

پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

(ویدئو) بازگشایی صعب‌العبورترین گردنه کردستان پس از پنج ماه

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

گردنه تته پس از 5 ماه بازگشایی شد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

6 اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به‌صورت رسمی از روز شنبه اجرا می‌شود

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!

عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

بکار گیری منشی های خانم ممنوع شد

ششم اردیبهشت، روز سنندج

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت