عصر کرد

آخرين مطالب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

تولید سالانه85هزارتن مرغ درکردستان/لزوم ترویج ارقام پرمحصول زراعی اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه ظرفیت جوجه ریزی مرغداری های استان 60 میلیون قطعه است، گفت: سالانه بیش از 85 هزار تن گوشت مرغ در کردستان تولید می شود.

 خالد جعفری در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، اظهار داشت: در راستای احیای استعدادها و پتانسیل های بخش کشاورزی استان گام های خوبی برداشته ایم و طرح های پیشران تدوین شده در بخش کشاورزی استان را عملیاتی خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 42 میلیون قطعه جوحه ریزی در سطح مرغداری های استان انجام شده است، افزود: در تولید گوشت مرغ مقام نهم کشوری و رتبه اول در غرب و شمال غرب کشور را داریم که علاوه بر تامین گوشت مرغ مورد نیاز استان به تعدادی از استان های کشور هم صادرات داشته ایم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان میزان تولید علوفه در استان را 400 هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس براوردهای صورت گرفته حدود دو میلیون تن علوفه در مراتع استان تولید می شود که ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه دامپروری در اختیار استان قرار داده است.
جعفری یادآور شد: بر اساس مجوزهای صادر شده از سوی دامپزشکی استان در سال گذشته 209 هزار راس دام از استان صادر شده و این وظعیت مطلوب بخش دامداری استان را نشان می دهد.
وی جذب اعتبارات در بخش دامداری استان را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و بیان کرد: بر اساس طرح های پیشران تدوین شده باید در طول پنج سال 13 هزار تن به ظرفیت تولید گوشت قرمز در استان اضافه کنیم و از 27 هزار تن کنونی به تولید 40 هزار تن گوشت قرمز در سال برسیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با تاکید بر اینکه تامین نهاده های دامی برای استان بسیار اهمیت دارد، گفت: در طول چهار ماه گذشته 46 هزار تن کنجاله سویا با ارز دولتی خرید یا پیش خرید و یا وارد استان شده است.
جعفری از ایجاد طرح های بزرگ صنعتی در بخش دامداری مانند گاوداری پنج هزار راسی و گاوداری دو هزار و 500 راسی در استان خبرداد و اظهار داشت: این طرح ها می تواند پشتیبان خوبی برای دامداری های روستایی و نیمه صنعتی در استان باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم احداث کارخانه های فرآوری محصولات کشاورزی در استان تاکید کرد و افزود: با افتتاح کارخانه های فرآوری محصولات کشاورزی در دست احداث، مشکلی در فرآوری محصولات کشاورزی استان نخواهیم داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: همچنین 70 هزار تن به ظرفیت سیلویی استان اضافه شده است و تلاش ما در مجموعه جهاد کشاورزی برای جذب سرمایه و انتقال دانش به مزارع است.
لزوم ترویج ارقام پرمحصول زراعی
جعفری در ادامه سخنان خود بیان کرد: ترویج ارقام جدید و پرمحصول در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی کردستان قرار دارد و هم اکنون ارقام مختلف و زیای از محصولات زراعی در استان کشت می شود.
وی یادآور شد: در حال حاضر پنج رقم گندم آبی، هشت رقم نخود، شش رقم جو و 10 رقم گندم دیم به ارقام موجود در استان اضافه شده و در مزارع استان کشت می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از برنامه ریزی و مصمم بودن سازمان برای کشت نشائی محصولات زراعی خبرداد و گفت: کشت های پاییزی و انتظاری در بحث حبوبات از دیگر برنامه های سازمان است که تاثیر چشمگیری در عملکرد محصول دارد.
جعفری کشت علوفه های کم آب بر مثل ماشک و سورگوم را از دیگر برنامه های سازمان در خصوص افزایش بهره وری آب دانست و اظهار داشت: با تولید حدود 50 هزار تن توت فرنگی در سال مقام اول تولید این محصول را در کشور داریم و برنامه های مناسبی برای توسعه بیشتر و کشت ارقام جدید در استان داریم.
وی افزود: توسعه گلخانه ها در استان، اصلاح باغات گردو با سرشاخه کاری و ایجاد باغات فنی و اصولی از اولویت های کاری این سازمان در حوزه باغبانی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بر بازسازی 45 تا 50 درصد از باغات استان به دلیل پیری و فرسوده شدن تاکید کرد و ادامه داد: در تولید انگور دیم رتبه دوم کشوری را داریم.
جعفری از فعالیت 270 ایستگاه پیش آگاهی با حضور بیش از 300 نفر کارشناس در سطح استان خبر داد و یادآور شد: تلاش همه کارشناسان سازمان به خصوص همکاران مستقر در این ایستگاه ها، تولید محصول سالم و با کیفیت برای مردم است.
پرداخت 480 میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی کردستان
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص جذب اعتبارات در سال گذشته برای بخش کشاورزی، بیان کرد: 480 میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی استان پرداخت شده که در سر فصل اشتغال پایدار روستایی 143 میلیارد تومان بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در خصوص امهال وام های بخش کشاورزی نیز گفت: در کل حدود 58 میلیارد تومان اعتبار برای امهال این وام ها مصوب شده که تاکنون حدود 31 میلیارد تومان آن جذب و برای پنج هزار و 500 نفر وام گیرنده امهال انجام شده است.
جعفری از جذب شش میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت وام هایی با سود 10 درصد برای بهره برداران بخش کشاورزی خبر داد و افزود: سیل فروردین ماه سال جاری حدود 108 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان کردستان خسارت زد که 21 میلیارد تومان اعتبار بلاعوض برای جبران بخشی از خسارت ها مصوب شده است و به زودی به بهره برداران خسارت دیده بخش کشاورزی استان پرداخت خواهد شد.
پیشرفت 90 درصدی طرح شبکه های آبیاری زهکشی پایاب رودخانه ها
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: طرح شبکه های آبیاری زهکشی پایاب رودخانه های شمال و شمال غرب کشور در استان کردستان تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: در سال 97 حدود 46 میلیارد تومان اعتبارات مصوب ملی به طرح ملی آب و خاک استان کردستان تخصیص داده شد که 19.5 میلیارد تومان آن به پروژه های آب و خاک اختصاص داده شده است.
جعفری یادآور شد: استان کردستان جزو استان هایی است که کمترین درصد زمین های آبی کشور را دارد بطوری که مقدار زمین های آبی آن نسبت به میانگین کشوری یک چهارم یعنی در حدود 11 درصد است و لازم است که بصورت جدی اعتبارات جهشی در این زمینه تخصیص داده شود.
وی بیان کرد: یکی از بزرگترین طرح های در دست اقدام طرح شبکه های آبیاری زهکشی پایاب رودخانه های شمال و شمال غرب است که 227 هزار هکتار در کل کشور بوده که سهم استان کردستان 6.5 درصد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: پروژه پایاب سد زیویه کامیاران 100 درصد به بهره برداری رسیده است و حوزه سد آزاد نیز چهار هزار و 300 هکتار دارد که نهایتاً تا اواخر تیرماه 98 به اتمام می رسد.
جعفری افزود: یکی از طرح هایی که نیاز به حمایت ویژه دارد بخصوص حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح های پیشران 100 هزار هکتاری تبدیل اراضی آبی به دیم است که نیاز به پیگیری همه جانبه دارد تا بتوانیم شاخص آن را به شاخص کشوری نزدیک و همچنین موجبات درآمد زایی مردم را فراهم سازیم.
وی در ادامه در خصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز اظهار داشت: صنایع تبدیلی و غذایی بر ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات، ایجاد اشتغال و توسعه بخش کشاورزی تاثیر بسزایی دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: در چند سال اخیر به دلیل همکاری و همراهی مسئولان استان، سرمایه گذاران داخلی و خارجی جذب شده بطوری که در سال 97 حدود 29 طرح به بهره برداری، 88 جواز تاسیس و 375 موافقت اصولی در بخش صنایع کشاورزی صورت گرفته است.
جعفری از پرداخت 42 میلیارد تومان تسهیلات در سال 97 به بخش صنایع تبدیلی و غذایی خبر داد و یادآورشد: هم اکنون سه طرح بزرگ در حال عقد قرارداد با حدود 80 میلیارد تومان تسهیلات داریم که امیدواریم به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 66 طرح در حال احداث داریم که امیدواریم تا سال آینده به بهره برداری برسد، بیان کرد: اکنون در بخش صنعت نیاز به 35 میلیارد تومان سرمایه در گردش داریم که امیدواریم با همراهی و همکاری نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان ارشد استانی این مبلغ تامین شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/79255/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

کارشناسی داوری استقلال و شمس آذر؛ پنالتی استقلال درست بود؟

(ویدیو) کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر؛ چند صحنه جنجالی زیر ذره‌بین

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود

کارشناسی داوری دیدار استقلال و شمس آذر

شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم

اعتراض شدید دقیقی به قضاوت وحید کاظمی

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر