عصر کرد

آخرين مطالب

نشستی با طعم خاطره و تجربه کارخبری در دوران دفاع مقدس فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - جمعی از اهالی رسانه کردستان روز چهارشنبه گرد هم آمدند تا گوش جان بسپارند به بیان خاطرات و تجربیات کاری پیشکسوتان امروز و جوانان دیروز عرصه رسانه استان که در دوران دفاع مقدس توانسته بودند با تحمل مشقت های فراوان رسالت خود را به نحو احسن انجام دهند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست تخصصی پیرامون موضوع سوم خرداد سالروز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی و رسانه در سنندج با حضور مدیرکل بنیاد حفظ آقار و نشر ارزش های دفاع مقدس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.
در این نشست پیشکسوتان حوزه رسانه کردستان نیز حضور داشته و به بیان تجربیات و خاطرات خود از نحوه پوشش اخبار در زمان جنگ تحمیلی در این استان پرداختند.
** آزادسازی خرمشهر درس عبرتی برای دشمنان ایران
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع کردستان در این نشست گفت: معادلات هشت سال جنگ تحمیلی با آزادسازی خرمشهر به گونه ای دیگر رقم خورد.
سردار سرتیپ 2 پاسدار ذبیح اله مالکی افزود: شهادت طلبی و ولایت مداری رزمندگان اسلام اعم از ارتشی، سپاهی و بسیج مردمی به فرماندهی امام خمینی (ره) منجر به پیروزی و فتح خرمشهر شد.
وی با اشاره به اینکه دفاع هشت سال و آزادسازی خرمشهر درس عبرتی به دشمنان نظام اسلامی داد، اضافه کرد: ملت ایران با کمترین امکانات در مقابل دشمنی که مجهز به تجهیزات روز نظامی آن دوران بود، ایستادند و پیروز شدند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع کردستان یادآور شد: همین نحوه ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان ما باعث شد جهانیان قدرت نظامی ایران را بشناسند و هیچگاه فکر تجاوز به خاک این کشور را به سر راه ندهند.
سردار مالکی گفت: اگر اتحاد، همدلی و یکپارچگی بین ایرانیان باشد هیچ دشمن خارجی توان حمله به کشورمان را نخواهد داشت.
وی اظهار داشت: علاوه بر خرمشهر، شهر سنندج هم 22 روز در اشغال دشمن بود که رزمندگان انقلاب با جانفشانی و شجاعت این شهر را هم از دست دشمنان آزاد کردند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع کردستان افزود: مردم سنندج از همان اوایل انقلاب وفاداری خود را به نظام اعلام کرده و دوشادوش رزمندگان در عملیات های مختلف حضوری فعال داشتند.
** انعکاس صحیح اخبار در دوران دفاع مقدس
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: سوم خرداد روزی است که با تمام نابرابری های جنگ، نیروهای اسلام توانستند به 578 روز اسارت این شهر پایان دهند و آن را آزاد کنند.
عبید رستمی با اشاره به اینکه آزادی خرمشهر با ایثار و شهادت مردان غیرتمند این نظام ممکن شد، افزود: نیروهای رسانه ای هم با کمترین امکانات توانستند آنچه در جنگ تحمیلی بویژه آزادسازی خرمشهر اتفاق افتاد بدرستی منعکس کنند.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یادآور شد: در عملیات آزادسازی خرمشهر 16 هزار سرباز عراقی کشته و 29 هزار اسیر شدند و 6 هزار رزمنده ایرانی هم به شهادت رسیدند.
رستمی اضافه کرد: ملت ما با ایمان و اعتقاد برای پس گرفتن این خطه از ایران اسلامی ایستادگی کردند و امروز هم همه ما باید سعی کنیم پاسدارن خوبی برای نظام و انقلاب باشیم.
** رادیو در پوشش اخبار جنگ نقش پررنگی داشت
بهروز خیریه از تهیه کنندگان، گزارشگران و گویندگان رادیوی کردستان در دوران جنگ تحمیلی نیز در این نشست گفت: رسانه ها در آن زمان بر مبنای سرعت، سهولت دسترسی و وسعت و عمق تقسیم بندی می شدند و براساس این ویژگی ها برنامه ریزی پوشش اخبار انجام می شد.
وی با اشاره به اینکه در زمان دفاع مقدس رادیو و تلویزیون نقش اساسی در اطلاع رسانی داشتند، اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس تجهیزات بسیار محدود بود و تنها دو شبکه تلویزیونی هم در کشور فعال بود.
خیریه افزود: ولی از آنجا که در اکثر مناطق بویژه سنگرها و مناطق عملیاتی رادیو در دسترس بود این رسانه نقش پررنگ تری ایفا می کرد.
وی یادآور شد: بخشی از کار اطلاع رسانی اهالی رسانه پوشش رویدادهای جنگ بود که بسیاری از افراد اکیپ های خبری شهید، جانباز، شیمیایی و حتی مفقود الاثر شدند.
این تهیه کننده رادیو گفت: برای ضبط برنامه های رادیویی گزارشگران می بایست دستگاهی به وزن 11 کیلوگرم را حمل و به محل های مورد نظر برای دریافت گزارش می رفتند.
خیریه تاکید کرد: مصاحبه با اسرای عراقی واقعیت های جالبی از جنگ را آشکار کرد و اینکه در میان آنها سربازانی از ملیت های مختلف غیر عراقی نیز حضور داشتند.
وی اظهار داشت: از طریق رادیو کردستان پیام هایی به زبان کُردی برای کُردهای عراق که در روستاهای مرزی سکونت داشتند ارسال می کردیم که با رزمندگان اسلام همکاری داشته باشند.
این تهیه کننده رادیو با اشاره به اینکه پخش آژیر خطر حملات هوایی هم از طریق رادیو انجام می شد، افزود: صدابردار پخش و گوینده برنامه در هنگام بمباران اطلاعیه پخش می کردند و از محیط کار خود خارج نمی شدند.
خیریه از دیگر کاربردهای رسانه در زمان جنگ را سرگرمی دانست و یادآور شد: در هفته ساعت مشخصی از برنامه شبکه یک سیما قطع و برنامه شبکه کردستان به روی آنتن می رفت.
وی اضافه کرد: نمایش های طنز و پخش فیلم های کمدی دوبله شده توسط واحد دوبلاژ کردستان از جمله برنامه هایی بود که برای سرگرمی و ایجاد نشاط در مردم تهیه و پخش می شد.
خیریه با بیان اینکه رویکرد دیگر رسانه آموزش بود، اظهار داشت: آموزش پدافند غیرعامل اینکه مردم در زمان بمباران های هوایی و شیمیایی چه اقداماتی باید انجام دهند همواره از طریق رادیو و تلویزیون ارائه می شد.
** اهمیت خبر نویسی ارتباط مستقیم با شناخت تاریخ دارد
مدیرمسئول روزنامه روژان که در دوران دفاع مقدس خبرنگار صدا و سیمای مرکز کردستان بود، هم در این نشست گفت: در زمان جنگ تحمیلی ساعت پخش خبر در تلویزیون همچون اهتزاز پرچم صبحگاهی در مراکز نظامی اهمیت داشت.
سلیمان الله مرادی با اشاره به اینکه وجود ارزش های اعتقادی و میهنی منجر به پیروزی در جنگ تحمیلی شد، اضافه کرد: امنیت موجود در کردستان بسادگی بدست نیامده و آرامش کنونی ما حاصل رشادت ها و ایثارگری های زیادی است.
وی اظهار داشت: حلقه ای مفقوده در فرهنگ مقاومت مردم کردستان وجود دارد که ناشی از انتقال مفاهیم و اطلاعات ناصحیح از سوی برخی جریانات سیاسی است که در ایجاد ذهنیت های منفی نسبت به این استان تاثیرگذار بوده است.
این خبرنگار کُرد دوران جنگ تحمیلی افزود: بیشتر افرادی که امروز در عرصه خبر فعالیت دارند دوران جنگ را ندیده اند در حالیکه اهمیت خبرنویسی ارتباط مستقیم با شناخت وقایع گذشته دارد بنابراین می طلبد این افراد تاریخ استان را بویژه در دوران جنگ تحمیلی مطالعه کنند.
الله مرادی اظهار داشت: اگر ایران نبود زخم هایی که بر پیکر حلبچه از سوی رژیم بعثی ایجاد شد هیچگاه جهانی نمی شد.
وی با بیان اینکه خدماتی که انقلاب اسلامی در کردستان ارائه کرده در تاریخ این استان بی نظیر است، افزود: بیان فرهنگ پایداری کُردها در دوران مقاومت و مبارزه با اشرار و ضد انقلاب جزو حلقه های مفقوده است که بسیار کم به آن پرداخته شده است.
مدیر مسئول روزنامه روژان یادآور شد: اگر بپذیریم یکی از موانع توسعه کردستان وجود ذهنیت های منفی در ارتباط با این استان است یکی از وظایف اهالی رسانه پاک کردن این افکار از طریق بیان جلوه های زیبای منطقه بویژه در حوزه فرهنگ پایداری است.
9936/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/78989/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!