عصر کرد

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد؛

روابط عمومی یا تبعیدگاه مغضوب شدگان فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - روابط عمومی ها نقشی تاثیرگذار در دنیای ارتباطات ایفا می کنند، اما بی توجهی برخی مدیران اجرایی، این بخش حیاتی و نبض تپنده دستگاه ها را در برخی سازمان ها به تبعیدگاهی برای کارمندان مغضوب تبدیل کرده است.
به گزارش ایرنا، در عصر حاضر، ارتباطات یکی از اساسی ترین نیازهای بشر است و به جرات می توان گفت یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده دیگر علوم قرن حاضر محسوب می شود.
دنیای امروز دنیای ارتباطات است و به تبع آن در سازمان ها ارائه اطلاعات موثق، دقیق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگترین سرمایه یک سازمان است و این جاست که لزوم وجود روابط عمومی احساس می شود.
امروزه نقش روابط عمومی وحیطه فعالیت آن بر کسی پوشیده نیست و هنر این بخش از ادارات این است که بتوانند امکانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص داده، آن را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و در نهایت ارتباط سازمان را با بیرون، به درستی برقرار سازد.
اگر چه روابط عمومی در ایران قدمتی نزدیک به 60 سال دارد و آن را قلب تپنده ادارات می دانند اما باید اذعان داشت که بعد از گذشت سال ها، جایگاه آن هنوز آنچنان که باید شناخته نشده و مدیران برخی دستگاه ها از این حوزه شناخت کافی ندارند و گاهی از جایگاه آن به عنوان تبعیدگاه نیروهای نه چندان توانمند خود استفاده می کنند.
27 اردیبهشت و روز ارتباطات و روابط عمومی بهانه ای شد تا خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج میزگردی با موضوع اهمیت و نقش روابط عمومی و ضعف ها و مشکلات این حوزه با حضور سرپرست روابط عمومی استانداری کردستان و مدیران روابط عمومی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انتقال خون و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار کند.
**روابط عمومی مغز متفکر دستگاه های اجرایی است
سرپرست روابط عمومی استانداری کردستان با بیان اینکه اطلاع رسانی پیشینه ای به قدمت زندگی بشریت دارد، گفت: این موضوع نشان دهنده اهمیت اطلاع رسانی و نقش روابط عمومی در ادوار تاریخ است.
آرش حسین پناهی افزود: در دنیایی که هر کسی به لطف گوشی های هوشمند صاحب رسانه است باید بستری فراهم شود اخبار و اطلاعات به درستی از منبع موثق و در بازه زمانی کوتاه به سمع و نظر مردم برسد.
وی روابط عمومی را مغز متفکر و اتاق فکر دستگاه های اجرایی و سازمان های خدمت رسان دانست و یادآور شد: مدیران ارشد باید به دیدگاه روابط عمومی باور داشته و به این یقین رسیده باشند که روابط عمومی ها را در تصمیم گیری های خرد، میانی و فرادستی دخالت دهند.
دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های کردستان تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد اتاق فکر و زمینه کارهای عقل گرا که باید در دستگاه های اجرایی وجود داشته باشد، فراهم می شود و این مهم با در نظر داشتن جایگاه والا و بلامنازع روابط عمومی اتفاق می افتد.
حسین پناهی اظهار داشت: کسانی که در راس هرم روابط عمومی دستگاه اجرایی هستند خودشان باید این باور را داشته باشند که در پیشانی، اتاق فکر و جایگاه تصمیم گیری های کلان اداره قرار دارند.
وی با طرح این سوال که آیا کار روابط عمومی فقط نصب و برداشتن بنر و عکس گرفتن است؟ اضافه کرد: معمولا باید افراد فرهیخته، اندیشمند و رسانه ای با تفکرات توسعه گرایانه در راس روابط عمومی ها و در بدنه آن قرار گیرند که در صورتی که این اتفاق بیافتد استان در مسیر توسعه قرار می گیرد.
حسین پناهی خواستار تلاش مدیران روابط عمومی در راستای ارتقای جایگاه خود و دستگاه محل خدمت شد و افزود: هر چقدر در روابط عمومی ها هزینه شود، بی ثمر نخواهد بود بلکه پس انداز و اعتبار ماندگاری است که برای همیشه به وجود می آید.
** جایگاه روابط عمومی ها در کردستان ویژه است
مدیر روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این میزگرد خبری اظهار داشت: روابط عمومی ها به عنوان منبع برای رسانه ها جایگاه مهمی در عرصه اطلاع رسانی دارند اما این بخش در سال های دور و چه بسا نزدیک نوعی تبعیدگاه در ادارات محسوب می شد.
فرهنگ مسعودی اضافه کرد: اگر مدیری با کارمندی مشکل داشت، او را به اداره روابط عمومی انتقال می داد چرا که کارشان فقط نصب بنر، پلاکارد و عکس گرفتن بود و به نوعی شخصیت فرد مورد نظر را تنزل می داد.
وی جایگاه امروز روابط عمومی را در کردستان و میان مردم، ویژه و دارای افقی امید بخش توصیف کرد و یادآور شد: کسانی که در روابط عمومی کار می کنند افرادی هستند که در حوزه ارتباطات تحصیل کرده اند یا تجربیاتی ارزشمند در این ‌حوزه دارند و این مهم امید بخش است؛ چراکه دستگاه های اجرایی، رسانه ها و خبرنگاران از آن نفع می برند.
مدیر روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خروجی این دو یعنی ارتباط روابط عمومی ها با مردم و انعکاس عملکرد دولت و بخش های مختلف را در جامعه ویژه تر از قبل دانست و افزود: در بحث ارتباط با رسانه ها روابط عمومی و خبرنگاران جدا نیستند و از یک پیکره هستند.
مسعودی با بیان اینکه روابط عمومی و رسانه ها سفیران اطلاع رسانی و انتقال آگاهی در جامعه هستند، اظهار داشت: در شرایط کنونی اقتصادی که آرامش مردم تحت تاثیر قرار گرفته است، روابط عمومی و رسانه ها نقش خود را باید به درستی ایفا کنند، چراکه با انتقال آگاهی می توانند به حفظ آرامش در جامعه کمک کنند.
** روابط عمومی شاه کلید حل بسیاری از مشکلات جامعه
عضو هیات رئیسه شورای مجمع روابط عمومی های کردستان نیز در این میزگرد با بیان اینکه روابط عمومی شاه کلید حل بسیاری از مشکلات در جامعه است، گفت: روابط عمومی درارتباط با مردم باید مدافع سازمان باشد این چیزی است که در شرح وظایف روابط عمومی ها تقریبا در تمام دستگاه ها و نهادها و ادرات به صورت مکتوب به روابط عمومی ها ابلاغ می شود.
فرزام معماری اضافه کرد: روابط عمومی ها در ارتباط با مدیران باید به نحوی مدعی العموم مردم هم باشند اما چالشی که امروز در این حوزه وجود دارد این است که روابط عمومی ها معمولا براساس رویه ای اشتباه منتصب می شوند که در کوتاه ترین مدت تبدیل به مداح و مجیزه گو برای شخص مدیرتبدیل می شوند.
مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون کردستان با اشاره به اینکه روابط عمومی 2 بخش وظایف درون سازمانی و برون سازمانی دارد گفت: یک مدیرروابط عمومی باید در وظایف درون سازمانی خود جدای از تداخل کاری ارتباط افراد با همدیگر را به بهترین نحو ممکن شکل دهد تا همه کارکنانی که در سازمان خدمت ارائه می دهند خود را در راستای اهداف سازمان ببینند.
وی افزود: بدیهی است در دستگاه اجرایی که کارمندان آن مجموعه خود و اهداف سازمانی شان را خیلی به هم نزدیک نبینند روابط عمومی هم نمی تواند کاری انجام دهد چرا که روابط عمومی صرفا یک نفر و به نحوی بلندگوی سازمانی است که به افراد زیادی خدمت ارائه می دهد.
معماری با یادآوری وظایف برون سازمانی روابط عمومی اظهار داشت: اگر مبنا بر این باشد که مدیر صرفا روابط عمومی را برای نشان دادن اقدامات خود منتصب کند بی شک مسئول روابط عمومی از این وظیفه هم مغفول مانده و نمی تواند این ارتباط دستگاه و مردم را هم اجرایی کند.
وی اضافه کرد: مشکل دیگری که برای شخص مدیر روابط عمومی ایجاد می شود این است که با رفتن آن مدیر تمام بستری که آن سازمان در طول چند سال با آن مدیریت به آن رسیده را از دست خواهد داد لذا این موضوع منتج به ضعف روابط عمومی می شود.
مدیر روابط عمومی انتقال خون کردستان افزود: امروزه در کشور ما و در کل دنیا انفجار اطلاعات، بحثی است که در بسیاری از رسانه ها و محافل پررنگ شده و روابط عمومی می تواند به عنوان موثق ترین حوزه در سازمان اخبار را انتقال دهد.
وی یادآور شد: در شرایط فعلی و با ورود فضاهای مجازی به عنوان رسانه های رسمی و یا غیر رسمی در حوزه رسانه و اطلاع رسانی بسیاری از اخبار در جاهای دیگر درز می کند و گاهی اخباری از سوی برخی رسانه ها منتشر می شود که خود روابط عمومی هم متحیر می ماند که این اخبار از کجا رسیده است.
عضو هیات رئیسه شورای مجمع روابط عمومی های کردستان اظهار داشت: در بسیاری مواقع هم مردم به این اخبار استناد می کنند و متاسفانه روابط عمومی هم در اینجا باز نمی تواند کاری انجام دهند.
** روابط عمومی، علم چرخه اطلاعات
مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این میزگرد گفت: روابط عمومی علم چرخه اطلاعات است و این چرخه اطلاعات می تواند بین یک فرد با یک سازمان، سازمانی با سازمان دیگر و یا کشوری در عرصه بین الملل باشد.
بهروز ابراهیم آبادی افزود: در حال حاضر در شرایط حساسی قرار داریم و حدود 124 کانال برعلیه این نظام، کشور و مردم سمپاشی می کنند، هر چند از لحاظ نظامی شاید نتوانند کاری کنند اما همین که از لحاظ روانی جامعه را به هم می ریزند مهم است و در این میان نقش تبلیغات و بازاریابی برای آرامش خاطر مردم بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه روابط عمومی ها در این زمینه نقش بسیار تأثیرگذاری دارند، گفت: اگر روابط عمومی ها بدرستی ساماندهی شوند خیلی از مشکلات کشور در این زمینه حل خواهد شد.
وی با اشاره به جایگاه رفیع روابط عمومی ها افزود: در برخی سازمان ها، روابط عمومی در حد یک کارشناس و یا کارشناس مسئول باقی می ماند در حالیکه جایگاه روابط عمومی باید از تمام معاونت ها بیشتر باشد.
ابراهیم آبادی افزود: روابط عمومی شغل نیست بلکه عشق است و اگر در جایگاه واقعی خود قرار نگیرد و از نظر نیازهای مادی و معنوی به نوعی ساپورت نشود به طور طبیعی کسی که اولین ضربه اش را می خورد مدیران دستگاه و یا سازمان است.
وی با بیان اینکه یک مدیر لایق همواره روابط عمومی لایقی را کنار خود دارد، گفت: تنها حوزه ای که بر تمام فعالیت های یک سازمان احاطه کامل دارد روابط عمومی است.
مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد، مدیر روابط عمومی باید عضو شورای معاونان سازمان یا اداره متبوع خود بوده و در جریان تمام تصمیم گیری ها باشد ضمن اینکه این مهم در استان کردستان رعایت نمی شود و مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.
** روابط عمومی در برخی ادارات به تبعیدگاه تبدیل شده است
سرپرست روابط عمومی استانداری کردستان ادامه داد: در این استان ظرفیت روابط عمومی ها به واسطه وجود نیروی انسانی مجرب، توانمند و کاردان بسیار بالاست و در حوزه انعکاس خدمات رسانی دولت به مردم به خوبی عمل شده است.
حسین پناهی تاکید کرد: این ظرفیت در کردستان به گونه ای است که می توان مدیران ارشد و شایسته ای داشت که نگاه توسعه گر داشته باشند و به تبع آن مدیران، معاونت ها و روابط عمومی های مقتدر را بکار گماشت.
وی به جایگاه و نقش روابط عمومی در اساسنامه شورای روابط عمومی ها اشاره کرد و افزود: این اساسنامه بستری را فراهم کرده که شورا در جایگاه نظارتی قرار گیرد و مدیران اجازه نداشته باشند هر فردی را در راس هرم روابط عمومی قرار دهند.
دبیر شورای روابط عمومی های کردستان با بیان اینکه نباید اجازه دهیم در دستگاه های اجرایی به ویژه در شهرستان ها هر کسی در جایگاه روابط عمومی قرار گیرد، گفت: در برخی دستگاه ها روابط عمومی به تبعیدگاه ادارات تبدیل شده و جای بسی تاسف است.
حسین پناهی اضافه کرد: چرا در یک سازمان مهم، مسئول روابط عمومی و یا جایگاهی برای این پست در نظر گرفته نمی شود؟ چرا دفتر روابط عمومی در بدترین نقاط ادارات قرار گرفته است؟
وی با اشاره به اینکه اداره روابط عمومی باید نزدیک ترین جایگاه به مدیر ارشد از لحاظ مکانی و زمانی باشد، یادآور شد: مدیر روابط عمومی باید در دسترس ترین، محرم ترین و مورد اعتماد ترین فرد دستگاه اجرایی برای مدیر دستگاه باشد.
** تقابل با رسانه ها از جمله چالش های روابط عمومی ها است
مدیر روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، حوزه کار روابط عمومی را بسیار گسترده و دارای وظایف زیاد دانست و افزود: معتقدم که الزاما وجود روابط عمومی موفق منجر به سازمانی موفق نمی شود، اما هیچ سازمان موفقی بدون روابط عمومی توانمند، موفق نیست.
مسعودی با بیان اینکه سازمانی موفق است که روابط عمومی موفق و کارا دارد، تاکید کرد: چارچوب کار روابط عمومی ها باز و گسترده است و مسئولیت های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی را در کنار کار اطلاع رسانی برعهده دارند.
وی پست سازمانی روابط عمومی ها را دارای چالشی بزرگ دانست و اظهار داشت: روابط عمومی در اغلب ارگان ها یک کارشناس است و قابلیت رشد ندارد که این موضوع شایسته جایگاه والا و تاثیرگذار این حوزه مهم نیست.
‌مدیر روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، چالش دیگر کار روابط عمومی ها را مربوط به رسانه ها اعلام کرد و گفت: گاهی اوقات رسانه ها و روابط عمومی در مقابل هم قرار می گیرند، هر چند هم سو بودن این 2 نیز مفید نیست.
وی اضافه کرد: روابط عمومی ها در راستای اهداف سازمان ها کار می کنند و رسانه ها به دنبال مطالبات مردم از دستگاه ها و انعکاس دغدغه های عمومی هستند، بنابراین یک رقابت ناسالم وجود دارد که به نفع هیچکدام نیست.
مسعودی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مدیران پاسخگویی به مردم است و رسانه ها نیز باید مطالبه گر باشند، یادآور شد: روابط عمومی ها نیز وظیفه دارند پاسخگو بودن و اطلاع رسانی را به مدیران دستگاه های محل خدمت گوشزد کنند.
وی به وجود روابط عمومی های توانمند در استان اشاره کرد و گفت: استانداری باید در حوزه روابط عمومی با قدرت عمل کند و با نظارت بر کار آنان، جایگاه این بخش مهم را ادارات ارتقا دهد.
** نگاه کمیتی برخی مدیران چالشی برای روابط عمومی ها
عضو هیات رئیسه شورای مجمع روابط عمومی های کردستان یکی از چالش های موجود در حوزه روابط عمومی برخی دستگاه ها را نگاه کمیت گرایانه مدیر آن دستگاه و سازمان دانست و گفت: برای بسیاری از مدیران تهیه تعداد بیشتری اخبار و بولتن خبری از سوی روابط عمومی مهم است و کیفیت کار را مورد توجه قرار نمی دهند.
معماری اضافه کرد: در این میان مدیر روابط عمومی هرچقدر هم بخواهد کیفیت را مدنظر قرار دهد چون نگاه مدیریت سازمان کمیتی است خیلی نمی تواند موفق شود، ضمن اینکه گاه روابط عمومی های حاذق برخلاف نگاه مدیر، دیدگاه کیفی گرایانه خود را حفظ می کنند.
** قدرت روابط عمومی در صلاحیت و صمیمیت است
وی ادامه داد: قدرت روابط عمومی چه با داخل سازمان و چه با ارباب رجوع در صلاحیت و صمیمیت است و اگر روابط عمومی براساس یک ضابطه شفاف توسط مدیر منتصب شده باشد صلاحیت دارد و اگر بتواند لبخند رضایت را به ارباب رجوع هدیه کند از صمیمت نیز برخوردار است.
مدیر روابط عمومی انتقال خون کردستان اظهار داشت: در واقع بخش عمده ای از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد به مدیران فعلی برمی گردد، ضمن اینکه وجود یک روابط عمومی کاردان و موثر در هر سازمانی، نشان دهنده یک مدیریت باصلابت و آگاه و عالم به دانش روابط عمومی در راس آن است.
وی گفت: در انتصاب مدیران چون شاخصی برای میزان رسانه ای بودن و یا دانش وی وجود دارد پس از مدتی داد رسانه ها بلند شده و نوک پیکان به سمت روابط عمومی نشانه می رود در حالیکه روابط عمومی نمی توند کاری انجام دهد چون دیوارش بسیار کوتاهتر از دیوار مدیران ارشد و عالی است.
معماری یادآور شد: استان کردستان با توجه به زیرساخت های موجود و امکاناتی که در اختبار روابط عمومی دارد به نسبت سایر استان ها در جایگاه رفیعی قرار دارد و ما روابط عمومی هایی در استان داریم که با دست خالی موفق شده اند بارها رتبه های برتر را در کشور از آن خود کنند.
وی افزود: کردستان از لحاظ تعدادی و آماری نیز وضعیت روابط عمومی مطلوبی دارد، اما چالش موجود در این زمینه این است که که روابط عمومی برخی دستگاه ها که مردم وابسته به آن دستگاه هستند ودر رقابت با دستگاه دیگری نیست معمولا عملکرد بسیار مطلوب و چشمگیری ندارند.
مدیر روابط عمومی انتقال خون کردستان اظهار داشت: در مقابل این دستگاه ها، نهادهایی وجود دارند که باید ارتباط صمیمی تر و تنگاتنگ تری با مردم داشته باشند تا مخاطب را جذب کنند، بنابراین می توان گفت، روابط عمومی های برتر ما مربوط به دستگاه هایی است که خدمت آنها بیشتر در زندگی مردم لمس می شود.
** روابط عمومی ها زیر پله نشین شده اند
مدیر روابط عمومی انتقال خون کردستان نیزبا بیان اینکه در حال حاضر روابط عمومی به عنوان چهارمین شغل سخت دنیا شناخته شده است، گفت: روابط عمومی منبعی موثر برای اطلاع عموم جامعه از خدمات نظام است اما امروز مردم اطلاع دقیقی از خدمات ارائه شده ندارند چرا که روابط عمومی ها زیرپله نشین شده اند.
ابراهیم آبادی افزود: در حال حاضر در تعدادی از ادارات روابط عمومی ها به تبعیدگاه تبدیل شده و هر کسی که تنبل بوده، کارایی و تخصص چندانی ندارد و یا کارکنان و مدیر سازمان نسبت به وی نگاه مثبتی ندارند را به روابط عمومی انتقال می دهند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: این در حالیست که باید لایق ترین، تحصیل کرده ترین، خوش پوش ترین و شیک پوش ترین فرد سازمان مدیر روابط عمومی شود و اگر غیر از این باشد به نظام، مردم و دولت ظلم شده است.
وی با اشاره به اینکه برخی مدیران به عنوان پوستر چسپان به روابط عمومی نگاه می کنند و این معضل بزرگی به شمار می رود، گفت: فردی که مسئول و مدیر روابط عمومی می شود باید در شان و جایگاه سخنگوی آن سازمان باشد اما مدیران ما یاد نگرفته اند و این موضوع نهادینه نشده است.
ابراهیم آبادی افزود: مدیران روابط عمومی هم مشکل دارند و بعضی اوقات خودشان نیز دل بکار نمی دهند در حالیکه اگر روابط عمومی های ما تلاش کرده و خودی نشان بدهند قطعا جایگاه خودشان را پیدا می کنند.
وی با بیان اینکه کار ما تخصصی نیست و باید از همه مسایل سازمان آگاهی داشته باشیم، یادآور شد: فقط روابط عمومی و رییس هستند که به کل شرایط سازمان احاطه کامل دارند لذا باید به اندازه این احاطه ای که دارد به آن بها و انگیزه داده شود و بی شک این رویه می تواند خیلی از تهدیدات حال و آینده ما را از بین ببرد و به فرصت تبدیل کند.
** رویکرد شورای روابط عمومی های کردستان مطالبه گرانه است
سرپرست روابط عمومی استانداری کردستان رویکرد شورای روابط عمومی استان و هیات مدیره جدید آن را دیدگاه مطالبه گرانه و اندیشه کنجکاوانه اعلام کرد و افزود: از این پس جلسات ماهیانه این شورا در دستگاه های اجرایی برگزار می شود، حتی در دستگاهی که مدیر آن، روابط عمومی محور نباشد، ضمن اینکه برگزاری این جلسات در شهرستان ها و یا دهیاری ها نیز در دستور کار است.
او با بیان اینکه نباید وظیفه روابط عمومی ها را در دنیای امروز فقط اطلاع رسانی دانست، اضافه کرد: آیا دقت کرده ایم که بخش عمده ای از ارتقای شاخص های فرهنگی و اجتماعی در هر استانی در حیطه اختیارات روابط عمومی ها است؟
حسین پناهی تاکید کرد: ما نسبت به تنزل شاخص های فرهنگی و اجتماعی در جامعه مقصر هستیم و رسانه نیز نقش اصلی را دارد، بنابراین نباید همه موارد را به مشکلات اقتصادی ربط داد.
وی گفت: ما باید بستری را فراهم کنیم که روابط عمومی، همسو با دستگاه های فرهنگی و هنری، متفق القول، دارای اهداف مشترک از جمله ارتقا شاخص های فرهنگی و اجتماعی باشند چرا که اگر این اتفاق نیفتد و مادامی که زیرساخت های این بخش ها به استحکام اعلای خود نرسد شاهد رشد اقتصادی نخواهیم بود.
دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های کردستان با بیان اینکه خمیرمایه رشد فرهنگی و اجتماعی در کردستان وجود دارد، اضافه کرد: ما باید در جایگاه خود به عنوان روابط عمومی در کنار رسانه ها ایفای نقش کرده و فعالیت خود را محدود به کارهای معمول روزانه در فضای مجازی نکنیم.
وی از ارتقای جایگاه روابط عمومی استانداری به اداره کل در آینده ای نزدیک خبر داد و اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات بخش روابط عمومی های دستگاه های اجرایی اختصاص نیافتن ردیف بودجه به این حوزه است.
حسین پناهی یادآور شد: عدم استقلال مالی روابط عمومی ها باعث می شود ذهن کنجکاو و زبان گویای مسئول آن توسط مدیران کنترل و تقش آن نیز تنزل یابد، بنابراین اختصاص ردیف بودجه جداگانه به روابط عمومی ها و استقلال مالی آن ضروری است.
** رسانه و روابط عمومی محدودیت های هم را بشناسند
عضو هیات رئیسه شورای مجمع روابط عمومی های کردستان نیز گفت: در سازمان ها روابط عمومی به این شیوه معروف شده که بیشتر نکات و عملکرد مثبت سازمان را می خواهد نشان دهد و حتی اگر چالشی وجود دارد آن را باید برگرداند و به نحوی دیتایی برای خوشایند دیگران (مدیران بالاسری) بسازد و در نهایت عملکرد را مثبت نشان دهد.
وی افزود: با این اوضاف بدیهی است از منظر مردم رسانه مردمی تر از روابط عمومی تلقی می شود، چرا که روابط عمومی صرفا خدمات یک دستگاه را نشان می دهد و رسانه مخاطب و در برگیری بسیار بیشتری دارد.
مدیر روابط عمومی انتقال خون کردستان اظهار داشت: رسانه مطالبه گرانه تر می خواهد موضوع را مطرح کند و حتی نکات منفی را تحلیل و پایش کند و گزارشی را به همه مردم ارائه دهد لذا باید بیشتر مورد توجه باشد.
وی یادآور شد: در بسیاری از موارد این چالش ها ممکن است ارتباط بین روابط عمومی و رسانه را قدری کمرنگ وبه نحوی زمینه ایجاد سوتفاهمی را در بین رسانه و روابط عمومی فراهم کند..
معماری افزود: یکی دیگر از مسائل و چالش ها آشنا نبودن با محدودیت ها است و در یک سازمان خواسته ای از روابط عمومی وجود دارد و رسانه خواسته و مطالبه دیگری دارد و این موضوع چالش هایی ممکن است ایجاد کند لذا باید روابط عمومی ها خط مشی رسانه و رسانه نیز محدودیت روابط عمومی را بشناسد و از محدودیت های هم آگاه باشند.
وی افزود: چالش دیگر ضعف آموزش حرفه ای مدیران روابط عمومی است، هر چند در استان کردستان ظرفیت های خوبی داریم اما روابط عمومی برخی دستگاهها حتی با ساده ترین الفبای روابط عمومی آشنا نیستند و این مسائل لزوم توجه به آموزش حرفه ای تر را بیشتر می کند.
مدیر روابط عمومی انتقال خون کردستان بر توجه به افزایش خبرنگاران تخصص محور تر نیز تاکید کرد و یادآور شد: از مسئولان و مدیران نشریات و خبرگزاری های نیز انتظار می رود خبرنگاری که در یک حوزه بصورت تخصصی کار کرده و با روابط عمومی دستگاه مربوط هماهنگ شده خیلی پشت سر هم تغییر نکند تا چالشی بین ارتباط آن رسانه با سازمان مورد نظر ایجاد نشود.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش های موجود این است که در بیشتر مواقع مطبوعات و رسانه ها گرایش به افراد بالای سازمان دارند و بیشتر مدیر محور هستند که انتظار می رود رسانه ها از جمله خبرگزاری ایرنا اخبار خود را به این سمت و سو سوق دهند که بیشتر به متن و بُن مایه خبری که می خواهند نشر دهند توجه داشته باشند.
** اعضای هیات رئیسه در انتصاب مدیران روابط عمومی ها دخالت کنند
مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز اظهار داشت: در حال حاضر حداقل بیش از 40 درصد مسئولان روابط عمومی دستگاه های اجرایی این استان دارای تحصیلات تکمیلی هستند که خود یک ظرفیت است و باید از آن برای توسعه خدمات سازمان ها و دستگاه ها بهره برد.
وی با اشاره به شروع فعالیت اعضای هیات رئیسه جدید شورای روابط عمومی ها در استان گفت: با تغییراتی که در حال حاضر انجام شده و انتخاب اعضای جدید آینده روشنی پیش روی روابط عمومی های است و امید می رود در آینده نزدیک تحولاتی در بحث روابط عمومی ها داشته باشیم.
ابراهیم آبادی افزود: برخی از مدیران روابط عمومی های ما یا بدلیل بی انگیزگی، زیرپله نشین شدن و یا نداشتن تخصضص لازم از کار خود دل زده شده اند لذا انتظار می رود هیات رئیسه جدید در تصدی و انتخاب مدیران روابط عمومی دخالت داشته باشد.
وی یادآور شد: مدیران روابط عمومی ها باید به گونه ای انتخاب شوند که حتی اگر از تحصیلات تخصصی برخوردار نیستند حداقل دوره های آموزشی لازم را گذرانده باشند در غیر این صورت ضربات جبران ناپذیری بر بدنه روابط عمومی ها و سازمان های مربوطه وارد می شود.
** لزوم ارائه آموزش های کاربردی به مدیران روابط عمومی
سرپرست روابط عمومی استانداری کردستان نیز با اشاره به اینکه بخش عمده ای از ظرفیت این بخش از دستگاه ها را نیروی انسانی تامین می کند، تاکید کرد: بحث آموزش بسیار مهم است و مدیران روابط عمومی باید در حوزه اطلاع رسانی آموزش لازم را ببینند.
وی افزود: مادامی که آموزش های کاربردی نه آموزشی که منجر به ارتقا گروه و پایه اداری شود، در دستور کار باشد، نباید به وجود مهارت در بین مدیران روابط عمومی و بدنه این حوزه از دستگاه ها امید داشت.
حسین پناهی با بیان اینکه برای جایگاه و پست خود احترام قائل باشیم، افزود: اگر برخی مدیران ادارات به روابط عمومی ها تفویض اختیار نمی کنند، ناشی از این است که مسئول این بخش توانایی ارتباط با مردم را ندارند.
بنابر نظر کارشناسان حاضر در میزگرد، نقش و اهمیت روابط عمومی در موفقیت مدیران و دستگاه های مختلف خدمات رسان غیرقابل انکار است اما ضروری است که در به کارگیری مدیران روابط عمومی باور و اهتمام داشته و ارائه آموزش های مهارتی و کاربردی به مسئولان روابط عمومی نیز همواره مد نظر قرار گیرد.
7348/7355/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/78887/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

جانشین عالیشاه در اراک هم بازوبند می‌خواهد

گلایه خسرو حیدری از علی دایی

حسین وفایی، به مکان مقدس ما توهین کردی!

سیوهای بی نظیر دروازه بانان لالیگا با پا!

تمجید شواین اشتایگر از گواردیولا

خط و نشان مدافع ذوب آهن برای تراکتوری‌ها

توصیه به لیورپول؛ مورینیو دوای درد شماست!‏

لحظه ورود نیمار به ورزشگاه کینگدام آرنا برای تماشای دیدار الهلال و العین

عرض اندام معنادار فرهاد مجیدی در اینستاگرام!

فرمانده بایرن: شاید مدعی ‏CL‏ نباشیم ولی شانس داریم!‏

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد + فیلم

گیرافتادن گوسفندان در یک حوضچه حوالی آرمگاه ویس نازار

راه‌اندازی چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در دستور کار

واکسیناسیون 2.5 میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله

ایجاد 40 هزار فرصت شغلی در استان کرمانشاه

10 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی سینما آزادی

لزوم پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آستانه دور دوم انتخابات

دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای در کرمانشاه

حمایت‌های بیشتر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از حوزه روستایی

فعالیت مستمر 65 تیم نظارتی پلیس راه در محورهای مواصلاتی کرمانشاه

رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر 7 سال در کرمانشاه

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد

استقلال و پرسپولیس واقعا 3 هزار میلیارد؟

توضیحات اسبقیان درباره اداره‌ی استقلال و پرسپولیس

مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود

بمب بزرگ استقلال پس از تغییر مالکیت

ترکیب الهلال به امید کسب پنجمین ستاره آسیایی

واکنش خسرو حیدری به بازی دفاعی استقلال نکونام

ساپینتو اگر می‌ماند، امسال با اختلاف قهرمان می‌شدیم

ادعای خسرو؛ خیلی از مسئولین پرسپولیسی هستند

تشکر ستاره اینتر از عمو تیری؛ بهترین عموی دنیا!‏

شترسواری گلاره عباسی بازیگر در جنوب ایران (عکس)

لزوم تسریع در اجرای طرح‌های نیمه تمام سقز

ممنوعیت اشتغال اتباع در کردستان

800 روستای کردستان دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار است

انتقال کارگر مصدوم شهر موچش با بالگرد اورژانس هوایی به بیمارستان

مشکل ساز شدن حوضچه برای گوسفندان در حوالی آرمگاه ویس نازار + فیلم

95 هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند

بازدید امام جمعه پاوه از عملیات برفروبی «گردنه ته‌ته»

برگزاری انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه

آغاز طرح نظارت بر واحد‌های مشاور املاک

پیگیری برای اخذ مجوز داروخانه هلال احمر کرمانشاه

رشد 15 درصدی بارش‌های سال زراعی جاری

مهلت هفت روزه به کارفرمایان برای معرفی اتباع غیرمجاز

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه + تصویر

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

بهترین رکورد سرمربیگری اوسمار در پرسپولیس