عصر کرد

آخرين مطالب

اطلاعیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در خصوص نرخ تورم استان اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون نرخ تورم در استان اطلاعیه‌ای صادر کرد. به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، در این اطلاعیه آمده است؛ داده ها و اطلاعات آماری مهمترین ابزار برنامه ریزی و تصمیم گیری است. درک و تفسیر صحیح آمار و داده ها موجب اثربخشی و کارآمدی آن در کمک به برنامه ریزی، ارتقاء سواد آماری جامعه و ارائه اطلاعات صحیح توسط پاسخگویان (نمونه های جامعه آماری) و نهایتاً ارتقاء کیفیت اطلاعات جمع آوری شده و افزایش سرمایه اجتماعی خواهد شد.
در ماه های اخیر همزمان با افزایش شاخص قیمت ها در سطح کشور و کلیه استانها و مناطق از جمله استان کردستان شاهد تحلیل ها و اظهار نظراتی در استان بوده‌ایم که بعضاً (و نه همه آنها) غیر کارشناسانه بوده و شائبه استفاده ابزاری برای اهداف خاصی را به اذهان متبادر می کند.
برخورد غیرکارشناسانه با مقوله های فنی و علمی با هر قصد و نیتی صورت گیرد نتیجه آن مشوش شدن اذهان عمومی و ایجاد اثرات زیانبار اجتماعی خواهد بود .
در این مدت افراد و گروه هایی تلاش کردند که با استفاده از اصطلاح «تورم نقطه به نقطه» اثبات کنند که کردستان گران ترین استان کشور است. در حالی که این شاخص اقتصادی به تنهایی نشان دهنده گرانی در استان یا محدوده خاصی نسبت به سایر مناطق نیست و واقعیت ها و بررسی های میدانی نیز نشان می دهد که متوسط قیمت بیشتر اقلام و بویژه کالاهای اساسی که مورد مصرف همه شهروندان می باشد در استان کردستان در حد متوسط کشور و یا پایین تر از بسیاری از استان های دیگر می باشد.
براین اساس ضروری می دانیم جهت تنویر افکار عمومی و اصلاح پاره ای از ذهنیت های غیر صحیح و رسیدن به برداشت دقیق تر از واقعیت های موجود بازار و آمارهای منتشر شده، گزارشی از فرآیند تولید آمار و اطلاعات و تبیین مفاهیم اساسی این حوزه از جمله «شاخص قیمت»، «تورم نقطه به نقطه» و مقایسه قیمت اقلام اساسی در استان کردستان و سایر استانها و میانگین کشور را به استحضار مردم شریف استان برسانیم.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همزمان با کل کشور به صورت ماهانه و با استفاده از استانداردهای بین المللی، برآوردی از کلیدی ترین شاخص اقتصادی یعنی شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار (CPI) را ارائه می نماید. در این راستا هر ماه به بیش از سه هزار و 100 کارگاه ارائه دهنده کالا و خدمات شهری و روستایی مراجعه و قیمت بالغ بر 12 هزار نمونه اخذ می شود تا با استفاده از آن عدد شاخص محاسبه شود .
شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) کمیتی است که متوسط تغیرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها را نسبت به یک زمان مشخص اندازه گیری می کند و از جمله کاربردهای آن می توان استفاده از آنها در ارزیابی ها و برنامه ریزی های کلان در رفاه اجتماعی، تعیین قراردادهای دو جانبه و دعاوی حقوقی مانند تعدیل مهریه، دعاوی مربوط به چک و دیون معوقه وتعدیل حقوق و دستمزد و... اشاره کرد. شاخص قیمت مبنای محاسبه بیشتر شاخص های این حوزه از جمله نرخ تورم می باشد در واقع درصد تغییرات این شاخص نرخ تورم نامیده می شود .
برای مقایسه پذیر بودن محاسبات دوره های زمانی با یکدیگر، باید سبد ثابتی از کالاها و خدمات مصرفی که براساس هزینه زندگی واقعی مردم معرف سطح و الگوی مصرف آنان است مبنای محاسبه و مقایسه قرار گیرد. این سبد کالاها و خدمات برای هر استان و براساس اطلاعات واقعی هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی آن استان تهیه و وزن هر کالا و خدمت(درصد تاثیر آن کالا یا خدمت در سبد خانوار) تعیین شده است. ضمن اینکه برای درست و صحیح بودن داده ها، قیمت اقلام این سبد از خرده فروشی های ثابت اخذ و جمع آوری می شود .
اطلاعات موجود نشان از افزایش شاخص قیمت ها در سطح کشور داشته و این افزایش در مقاطعی از زمان شتاب بیشتری به خودگرفته است. با توجه به مطرح شدن تورم نقطه به نقطه که در واقع درصد تغییرات شاخص ماه جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل را شامل می شود می توان موضوع بحث را در بازه زمانی سال 1397 و سال قبل از آن یعنی سال 1396 متمرکز کرد .
شاخص قیمت مصرف کننده در هر سال افزایش داشته است اما در سال 97 شیب افزایش آن بیشتر از سال 96 بوده و خصوصاً در شش ماهه دوم سال 97 این افزایش رشد بیشتری داشته است. استان کردستان نیز افزایش عدد شاخص را تجربه کرده است اما این افزایش در سال 96 برای استان بسیار کمتر بوده، یعنی در مقایسه با استان های دیگر در رده متوسط به پایین قرار دارد به طوری که در سال 1396 کردستان در جایگاه 24 کشور نسبت به سایر استان‌ها قرار گرفته است .
در محاسبه تورم نقطه به نقطه چون مقایسه ماه جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن است لذا عدد شاخص در سال قبل نیز همانند عدد شاخص در ماه جاری اهمیت بالایی دارد و پایین بودن عدد شاخص استان در سال 1396 منجر به عدد بالای تورم نقطه به نقطه می شود؛ به عبارت دیگر میزان رشد شاخص ماه جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته که همان تورم نقطه به نقطه است با عدد شاخص که میانگین موزون قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهاست تفاوت داشته و به عدد شاخص در هر دو ماه مورد بحث بستگی دارد.
به عنوان مثال اگر قیمت کالا یا خدمتی در استان کردستان از 20 هزار ریال در مهرماه سال 1396 به 30 هزار ریال در مهر ماه سال 1397 تغییر یافته و همان کالا یا خدمت در استان تهران از 25 هزار ریال در مهر ماه سال به 1396به 30 هزار ریال در مهر ماه سال 1397 تغییر یافته باشد، تورم نقطه به نقطه آن کالا یا خدمت برای استان کردستان 50% و برای استان تهران 20% بوده است در حالی که قیمت در هر دو استان در مهر ماه 1397 برابر می باشد .
لذا تاکید می گردد که تورم نقطه به نقطه به هیچ عنوان به تنهایی بیانگر گران بودن قیمت کالا و خدمات در یک استان خاص نسبت به استان های دیگر نیست بلکه روند افزایش قیمت ها را در یک استان در یک مقطع خاص نسبت به مقطع مشابه سال قبل همان استان را نشان می دهدو لزوما نشان دهنده گرانتر بودن قیمت اقلام نسبت به سایر استان ها نمی باشد .
یافته های مرکز آمار ایران نشان می دهد علیرغم بالا بودن تورم نقطه به نقطه استان کردستان، قیمت اغلب کالاها و خدمات مورد محاسبه در استان کردستان هم چنان در حد میانگن کشور و حتی پایین تر از آن می باشد.
در این راستا متوسط قیمت اقلام منتخب خوراکی که شامل 24 قلم کالای اساسی مورد مصرف عمومی مردم می باشد مورد بررسی قرار گرفته و قیمت آنها در استان کردستان با سایر استانها و میانگین کشور مقایسه شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/78873/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

توقیف 51 دستگاه موتورسیکلت متخلف در هرسین

اطلاعیه قطعی آب در سنندج

عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است