عصر کرد

آخرين مطالب

مساجد و بقاع متبرکه کردستان مهیای میزبانی از مهمانان الهی فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصرکرد- هر سال همزمان با ورود به دهه آخر ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان یکی از کارهایی که توسط متولیان فرهنگی و مردم انجام می شود، غبارروبی مساجد و بقاع متبرکه برای آماده شدن جهت برگزاری برنامه های این ماه است.
خداوند در آیاتی از قرآن کریم مومنان را به تطهیر مساجد سفارش کرده و این امر مقدس در جای جای کشور ما از جمله کردستان به عنوان سنت حسنه در ماه میهمانی خدا به صورت بسیار جدی تری انجام می شود.
این سنت دیرینه هر سال با فرا رسیدن روزهای آخر ماه شعبان توسط جمع زیادی از جوانان و ریش سفیدان، هیات امنای مساجد و کارکنان برخی دستگاه های اجرایی در مساجد سراسر کشور اجرا می شود.
مردم مومن و متدین کردستان با شور و شوقی وصف ناپذیر در این امر مشارکت دارند و با همکاری کانون های مساجد، ائمه جمعه و جماعات و تشکل های دینی، فضای مساجد و اماکن مذهبی شهری و روستایی استان را آماده میزبانی از ماه مهمانی خدا می کنند.
امسال نیز از چند روز پیش، غبار روبی و عطر افشانی مساجد و اماکن مذهبی و بقاع متبرکه شهری و روستایی در این استان آغاز شد و اکنون تمام مساجد و بقاع متبرکه مهیای میزبانی از مهمانان الهی شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان می گوید: با همت و تلاش مردم استان، هیات امنا، خادمین بقاع متبرکه و کارشناسان اوقاف و امور خیریه شهرستان ها، غبار روبی مساجد و اماکن متبرکه استان انجام شده و این اماکن آماده میزبانی از روزه داران در طول ماه مبارک رمضان هستند.
حجت الاسلام مصطفی نوروزی افزود: امسال تمام مساجد و بقاع متبرکه استان غبار روبی و عطر افشانی شده و در برخی اماکن مورد نظر نیز که لازم بود، تعمیر و تجهیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه رمضان ماه بهره گیری از فیوضات الهی است و نباید ساده از کنار آن بگذریم، گفت: در فلسفه روزه مباحث زیادی نهفته که نزد خداوند ارزش دارد که رسیدگی به وضعیت خانواده های بی بضاعت و کمک به رفع مشکلات آنان از جمله این موارد است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان فرصت تلاوت قرآن را یکی از فرصت های معنوی این ماه برای مومنان اعلام کرد و یادآور شد: خواندن یک آیه در ماه رمضان برابر با ختم آن در سایر ماه ها است و در کردستان قرائت قرآن به صورت جز خوانی، برپایی کلاس ها و سایر رشته ها بسیار خوب جا افتاده و انجام می شود.

** اجرای طرح ضیافت الهی
وی اجرای طرح ضیافت الهی را از دیگر برنامه های اوقاف و امور خیریه کردستان برای ماه رمضان اعلام کرد و افزود: این طرح در سال های گذشته به خوبی اجرا شد و امسال نیز برای چندمین سال پیاپی در کنار سایر ویژه برنامه ها اجرایی می شود.
حجت الاسلام نوروزی اضافه کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب همواره بر جلوگیری از برپایی افطاری های مسرفانه و برپایی سفره های ساده در قالب طرح ضیافت الهی است.
وی اظهار داشت: ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان با برنامه هایی همانند جزء خوانی، محافل انس با قرآن، افطاری ساده، اعزام مبلغ به مناطق محروم و برپایی خیمه های معرفت در جوار بقاع متبرکه و مساجد شاخص برگزار می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان یادآور شد: در قالب این طرح، آیین جز خوانی و ترتیل‌ خوانی قرآن نیز در مساجد و امامزادگان شاخص از نخستین روز ماه مبارک رمضان آغاز می شود.

** برپایی 54 محفل و جلسه جزء خوانی قرآن
وی با بیان اینکه براساس برنامه ریزی های انجام شده در ماه مبارک رمضان 54 محفل در مساجد و بقاع متبرکه شاخص استان برپا می شود، گفت: از این تعداد 24 مورد محفل قرانی و 30 مورد نیز جلسه جز خوانی است.
حجت الاسلام نوروزی برگزاری محافل قرآنی با حضور قاریان مصری و بین المللی در استان را از دیگر برنامه های این اداره کل اعلام کرد و گفت: در راستای اجرای این برنامه ها رایزنی های برای حضور قاریان برجسته در استان طی ماه مبارک رمضان انجام شده است.
وی حضور 16 نفر از مبلغان اعزامی و بومی در محل خیمه های معرفت برای سخنرانی در زمینه فلسفه و اهمیت ماه مبارک رمضان و پاسخگویی به شبهات، برگزاری مسابقات فرهنگی با موضوع وقف را از دیگر برنامه های این اداره کل برای ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

** سه شهر کردستان میزبان مفسر بزرگ قرآنی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان در ادامه گفت: امسال برای نخستین بار در هر استان تعدادی از مفسران بزرگ کشوری از اول تا پایان ماه مبارک رمضان حضور یافته و در برنامه های متعدد شرکت می کنند.
وی افزود: استان در طول ماه مبارک میزبان یکی از مفسران بزرگ قرآنی استاد محمد تقی پاشایی عضو جامعه مدرسین قم است و در برنامه های سه شهرستان قروه، بیجار و سنندج حضور دارد.
حجت الاسلام نوروزی اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده دهه اول ماه مبارک در شهرستان قروه، دهه دوم در بیجار و دهه سوم نیز در شهرستان سنندج میزبان این مفسر قرآنی است.
2 هزار و 50 مسجد و 70 مکان مذهبی اعم از آرامگاه، مقبره و امامزاده و مکان استقرار چهار قرآن تاریخی در استان کردستان وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/78145/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

عظیمی: تیم ملی در آرامش کامل قرار دارد

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

اکبرپور: استقلال بازی سختی برابر تراکتور دارد

بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!

ورمزیار: انتقال مالکیت باید مشکلات استقلال را ریشه‌ای حل کند

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان

ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به حدود 5 میلیون دلار رسید

پرداخت بیش از 12 هزار و 730 میلیارد ریال به مراکز درمانی

مانور آمادگی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی در کرمانشاه برگزار می‌شود

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام

چه کنم نیمار و مسی نیستم، ولی عاشق رونالدو هستم!‏

شادی بلینگام و واسکز در تهران تکرار شد!

خطرناک‌ترین ورژن خدابنده‌لو شاید در اراک!

ادامه آمار جادویی حسن‌زاده در تیم ملی

ورود سروش به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

همت بلندی که 160 بومی را صاحب شغل کرد

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی