عصر کرد

آخرين مطالب

شوراها از مردم برای مردم مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - شوراها به عنوان مردمی ترین نهادی که از بطن مردم برخواسته است، زبان گویای آنان در برابر مسئولان و نهادهای مختلف محسوب می شود و منتخبین مردم و وکیل آنان در پیگیری مسائل و مشکلات به شمار می روند.
  یکی از مسایل مهم و ارزشمند در گستره زندگی اجتماعی، تعامل، همفکری و مشورت است و دین مبین اسلام به عنوان مکتبی جامع و همه‌ جانبه‌نگر به تمام ابعاد وجودی و نیازهای انسان توجه کرده است.
اسلام به لحاظ جامعیت، بالندگی، سعادت‌ بخشی و پویایی که در قوانین و آموزه‌های خود دارد، به همفکری و مشورت توجه ویژه‌ای کرده و اهمیت، جایگاه و فواید آن را گوشزد کرده است.
خدمت بی منت به مردم در لباس عضویت در شوراها، توفیقی بزرگ برای منتخبین و معتمدین مردم است که باید از لحظه لحظه آن در راستای عمل به وظایف و تکالیف دینی و قانونی خود استفاده کنند.
نهم اردیبهشت ماه که در تقویم جمهوری اسلامی ایران با عنوان روز ملی شوراها نامگذاری شده در واقع زمینه ساز تاثیرگذاری عینی و حضور جدی تر مردم در اداره امور است.
امروزه با توجه به افزایش جمعیت و دشوار بودن مدیریت کشورها، موضوع شورا اهمیت بیشتری پیدا می کند و بدون وجود این نهاد، کارها و امور شهری و حتی روستایی به درستی پیش نمی رود.
اما در حال حاضر مشکلی که در حوزه شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود دارد این است که علی رغم تاثیرگذاری در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها هنوز آنگونه که شایسته است جایگاه خود را در میان مسئولان و جامعه پیدا نکرده اند.
** برخی مسئولان شورا را رقیب خود می دانند
رئیس شورای اسلامی استان کردستان می گوید: تعدادی از مدیران و مسئولان روحیه همکاری و مشورت شوراها را ندارند و در تصمیمات و جلسات درسطح استان و شهرستان ها هیچگونه توجهی به جایگاه و نظر شورا ندارند و در جلسات شورا را دعوت نمی کنند.
خلیل عزیزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی از مسئولان در استان شوراها را رقیب خود می دانند و هیچگونه احترامی برای منتخبین مردم قایل نبوده و آنان را در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها دخالت نمی دهند.
وی افزود: از 10 مورد شورای شهرستان های استان هشت شورا هنوز دفتر ندارند و حتی نتوانسته اند جلسه ای برگزار کنند و این مساله در واقع بی احترامی به جایگاه واقعی مردم در جامعه است چرا که شوراها منتخب مردم هستند.
رئیس شورای اسلامی کردستان گفت: شورای اسلامی استان به عنوان شورای فرا دست با مشکلات زیادی مواجه است و هیچ تعامل و همکاری با شورای وجود ندارد و از مسئولان و نمایندگان مجلس انتظار داریم با توجه به مشکلات این شورا برای رفع آن تلاش کنند.
وی نبود ساختمان و امکانات مناسب، عدم توجه به عزل و نصب ها و رعایت نکردن شان شورا را از دیگر مشکلات موجود دانست و خواستار رفع آنها از سوی مسئولان ذیربط شد.
** فعالیت بیش از چهارهزار عضو شورا در کردستان
عزیزی اظهار داشت: در حال حاضر چهار هزار و 200 نفر عضو در شورای اسلامی شهر و روستای این استان فعالیت می کنند که از این تعداد یک هزار و 321 نفر در شوراهای روستاها و 40 نفر در شوراهای شهری فعالیت دارند.
وی تعداد اعضای شورای بخش های استان را 31 نفر اعلام کرد و افزود: همچنین در مجموع 34 نفر از اعضای شوراهای استان را بانوان تشکیل می دهند که 12 نفر در شورای شهرها و 22 نفر نیز در شورای روستاها فعالیت دارند.
** وجود محدودیت در اختیارات شوراها
عضو شورای اسلامی شهر سنندج نیز با بیان اینکه شورا پیشنیه تاریخی ارزشمندی درایران و هم در دنیا دارد، گفت: شورا علاوه بر اینکه پشتوانه دینی دارد و به صراحت در قرآن بیان شده در قانون جمهوری اسلامی ایران نیز با نام یکی از ارکان نظام از آن نام برده شده است.
جلال شریعتی افزود: هم اکنون شوراها در کشور ما آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و ساز و کار لازم برای اختیارات این نهاد مردمی که مدنظر قانونگذار بوده نیز تعریف نشده و در واقع محدویت زیادی در بحث اختیارات شوراها در کشور ما وجود دارد.
وی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات شوراها این است که در اصل از آن به عنوان شغل تعریف نشده بنابراین اعضای شورا مشغله های دیگری دارند بنابراین در بسیاری مواقع نمی توانند تمام وقت خود به رفع امور شورایی بپردازند.
این عضو شورای شهر سنندج گفت: این مساله موجب می شود که اعضای شورا حتی در بحث قانون گذاری و نظارتی که برای شهرداری و مسائل مدیریت شهری دارند محدودیت ایجاد کند ضمن اینکه بازوهایی اجرایی قوی نیز در اختیار ندارند که بتوانند وظایفی که دارند را به نحو احسن جلو ببرند.
وی با بیان اینکه شورا زائده زحمات، تلاش و تفکر مردم است از مردم خواست در هر دوره انتخابات شوراها تلاش کنند نسبت به دوره های قبل با تامل، تعقل و خرد جمعی افراد را انتخاب و به توسعه شهری و رفع امورات و مسایل موجود کمک کنند.
فرمان تهیه آیین نامه اجرایی شوراهای اسلامی شهر و روستا در 9 اردیبهشت سال 58 از سوی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران صادر شد اما وقوع جنگ تحمیلی امکان تحقق شوراهای اسلامی را به نحوی که در قانون اساسی پیش بینی شده بود، فراهم نکرد.
به همین دلیل چند سال پس از پایان جنگ، قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در خرداد 75 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
پس از برگزاری ششمین انتخابات ریاست جمهوری زمینه برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی در سراسر کشور در هفت اسفند 77 فراهم شد و شوراهای اسلامی به صورت عملی فعالیت خود را آغاز کردند.
7348 / 3034

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/77983/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ شنوایی کم

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی

مرز رسمی پرویزخان مهمترین مرز استان کرمانشاه با عراق

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون

انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون 965 نفر از زائران حج تمتع

تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه

صرفه‌جویی 291 میلیون لیتر بنزین در پارسال

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس