عصر کرد

آخرين مطالب

اعتبارات موجود کفاف مرمت بناهای تاریخی کردستان را نمی دهد فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: اعتبارات محدود این اداره کفاف مرمت مناسب بناهای تاریخی را نمی دهد لذا در این بخش نیاز به یاری و کمک دیگر ادارات داریم.
محمد رشیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اداره راه و شهرسازی همکاری خوبی در این ارتباط با میراث فرهنگی دارد و تلاش کرده برخی از اماکن تاریخی را خریداری کند.
وی اضافه کرد: تملک این بناها با اداره راه و شهرسازی است اما نظارت آن همچنان بر عهده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.
رشیدی یادآور شد: کمبود اعتبارات موجب شده در مواقع اضطراری تنها بتوانیم از تخریب بیشتر بناها جلوگیری کنیم چون نمی توانیم آن بنا را به شکل اول در بیاوریم.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: نیاز است دادگستری شعبات ویژه ای تشکیل دهد تا در مواقع اضطراری همچون زمانی که مالک ابنیه تاریخی که اقدام به تخریب آن می کند یا شرایط ایجاد می کند مکان تخریب شود به آنها سریعتر رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه رضایت مالکین اماکن تاریخی برای ترمیم آن لازم است، گفت: برخی از مالکین با هدف اینکه مکان تاریخی را از نظارت میراث خارج کنند شرایطی را ایجاد می کنند که این بناها تخریب شود.
رشیدی اظهار داشت: هدف بسیاری از آنها ایجاد ساختمان های چند طبقه است اما هر جای دنیا بافت تاریخی از دیگر بافت ها متفاوت تر و حتی ارزش بیشتری دارد.
وی به ذکر مثالی در این رابطه پرداخت و افزود: در چوبی ورودی یکی از منازل تاریخی شهر سنندج که ثبت ملی هم شده عمدا توسط مالک شکسته شد تا معتادین متجاهر وارد آن شده و موجب تخریب این خانه قدیمی شوند.
رشیدی اضافه کرد: این معتادین چوب های های سقف این خانه را شکسته و برای گرم کردن خود آتش زده بودند.
رشیدی با اشاره به اینکه کمک مردم برای حفظ بناهای تاریخی ضروری است، گفت: مردم به دلیل مشکلات اقتصادی فقط امور مادی را مدنظر قرار می دهند اما اگر صاحب مکانی تاریخی هستند باید از آن حفاظت و صیانت کنند.
وی یادآور شد: بارها به سرمایه گذار یا شرکت ها اعلام کرده ایم که از خانه های قدیمی و بناهای تاریخی استفاده کنند اما هیچکس حاضر نیست در یک بافت قدیمی و تاریخی فعالیت کند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اضافه کرد: به این باور نرسیده ایم که می توان در یک بافت قدیمی هم کسب درآمد کرد.
وی یکی از دیگر مشکلات برای مرمت و حفظ بناهای تاریخی در کردستان را نبود اعتماد از سوی مالکان بناهای قدیمی دانست و افزود: صاحبان این بناها گمان می کنند اگر هزینه ای برای مرمت این بناها می کنند بدنبال تصاحب آن باشند.
رشیدی یادآور شد: آنها تصور می کنند اگر روزی قصد فروش آن را داشته باشند ما اجازه نمی دهیم و یا هزینه هایی که صورت گرفته به شکل چند برابر از آنها پس می گیریم.
وی تاکید کرد: بارها برای آنها نامه نوشته ایم که چون کار ما محافظت از این اماکن تاریخی است از طریق تسهیلات و کمک های دیگر، مرمت بناها را انجام می دهیم.
رشیدی با اشاره به واگذاری اماکنی که مالکیت آن در دست دولت است، گفت: بخش خصوصی با سرمایه گذاری از طریق صندوق احیا در ساختمان حمام عبدالخالق رستوران و اقامتگاه سنتی ایجاد و اکنون این بنا در اجاره آنها است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: پیشنهاد دادیم بعد از مرمت پل های تاریخی شیخ و قشلاق سنندج آنها را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم که هم کسب درآمدی باشد و هم توسط این بخش از آن محافظت شود.
وی اظهار داشت: قبلا در این پل ها نورپردازی های خاصی انجام دادیم که بویژه در تاریکی شب به معرفی بنا می پرداخت و در زیبایی شهر نیز تاثیر داشت اما لامپ ها و کابل ها به سرقت رفت.
رشیدی گفت: یکی از اماکن تاریخی را در اختیار دبیرخانه پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان در سنندج قرار داده ایم که در روزهای آینده راه اندازی می شود.
وی با بیان اینکه حمام خان، مرکز ایرانشناسی و حمام عبدالخالق به بخش خصوصی سپرده شده است، اضافه کرد: خانه متوسل و یک زمین نیز در چهار راه حبیبی از طریق ماده 27 برای ایجاد رستوران سنتی در حال واگذاری است.
رشیدی افزود: عمارت کمانگر در سقز از ساختمان های شاخص تاریخی این شهر است بعد از فوت مالک اصلی این ملک به ورثه رسید که قصد فروش آن به میراث فرهنگی را داشتند اما قیمت های نجومی ارائه می دهند و به قیمت روز ملک در شهر هم توجه نمی کنند.
وی با بیان اینکه عمارت های خسروآباد و مشیردیوان در سنندج هم به صورت کامل تملک نشده است، تاکید کرد: هنوز با 12 نفر از وارث عمارت خسروآباد به توافق نرسیده ایم.
رشیدی با اشاره به اینکه جاذبه های زیادی در کردستان داریم، گفت: برخی از جاذبه ها طبیعی را گردشگران به همان شیوه قدیمی که دارد، دوست دارند.
استان کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است، 872 اثر از این تعداد شامل 773 اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 56 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
6108/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/77758/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ شنوایی کم

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی

مرز رسمی پرویزخان مهمترین مرز استان کرمانشاه با عراق

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون

انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون 965 نفر از زائران حج تمتع

تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه

صرفه‌جویی 291 میلیون لیتر بنزین در پارسال

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس