عصر کرد

آخرين مطالب

131 درصد مصوبات سفر سال 94 رئیس جمهور به کردستان محقق شد فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - هفته نامه سیروان در شماره 1030 شنبه 30 فروردین سال 98 خود در مطلبی نوشت: در سفر سال 1394 رئیس جمهوری به کردستان 33 طرح اساسی با هشت هزار و 936 میلیارد و 830 میلیون ریال مصوب شد که تاکنون 131 درصد بودجه به آنها اختصاص یافته است.
در این مطلب آمده است: حسن روحانی رییس جمهور ایران در آینده نزدیک (چهارشنبه چهارم اردیبهشت) قرار است به استان کردستان سفر کند تا براساس برنامه ریزی انجام شده با تعریف پروژه‌ها و اختصاص اعتبارات، روند توسعه کردستان را گامی دیگر شتاب بخشد.
روحانی در کسوت رییس جمهور 2 بار به کردستان سفر کرد، یکی در سال 94 همراه هیات دولت که 33 طرح زیربنایی با هشت هزار و 936 میلیارد و 830 میلیون ریال برای کردستان مصوب کرد و دیگری در سال 96 که هدف از آن به نوعی بهره برداری از چند پروژه مهم در استان کردستان بود.
اما آن 33 پروژه مصوب در سال 94 و اعتبارات مصوب شده برای آن چه سرنوشتی پیدا کرد.
بهرام نصراللهی زاده در گفتگوی اختصاصی با سیروان به این سوال پاسخ داده و گزارشی اجمالی از روند پیشرفت پروژه‌ها ارائه کرده است.
به گفته وی در سفر سال 94 رییس جمهور و هیات دولت هشت هزار و 936 میلیارد و 830 میلیون ریال برای 33 پروژه مصوب شد که 11 هزار و 707 میلیارد و 910 میلیون ریال یعنی معادل 131 درصد بودجه به این پروژه‌ها تخصیص یافته به گونه‌ای که بسیاری از آن پروژه‌ها مورد بهره برداری قرار گرفته‌ و شماری نیز روند پیشرفت قابل توجهی دارند و یا در آستانه تکمیل هستند.
وی از جمله در این خصوص به وضعیت راه های کردستان اشاره کرد و گفت: 320 کیلومتر از پروژه بزرگراه ارتباطی موسوم به کریدور شمالغرب به جنوب که از مرز بازرگان تا بندر امام در خلیج فارس را شامل می‌شود در کردستان قرار دارد که 2 هزار و 230 میلیارد ریال برای آن بخش در سال 94 مصوب شد و تاکنون 2 هزار و 280 میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافته است.
نصراللهی زاده افزود: این پروژه در بخش کردستان تاکنون تا حد 110 کیلومتر دو بانده شده و حدود 90 کیلومتر آن نیز مراحل اجرایی نهایی را می‌گذراند و به زودی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و سایر قطعات باقی مانده نیز به مناقصه رفته است.
وی یادآور شد: در سفر جدید رییس جمهور به کردستان تکمیل این پروژه یکی از مطالبات مسئولان و مردم است و امیدواریم اعتبار قابل قبولی برای آن بگیریم.
نصراللهی زاده افزود: جاده سنندج به مریوان نیز یکی از طرح‌های مورد توجه رییس جمهور در سفر سال 94 بود که یک هزار میلیارد ریال برای آن تصویب شد و تاکنون یک هزار و 480 میلیارد ریال معادل 148 درصد بودجه به آن تزریق شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان گفت: این طرح تا سه راهی گاران تکمیل شده و ادامه آن نیازمند تخصیص اعتبار است.
وی در خصوص پروژه دوبانده شدن جاده همدان به سنندج که از دیگر مصوبات سفر رییس جمهور و هیات دولت در سال 94 بود، اظهار داشت: در آن سفر 200 میلیارد ریال برای این طرح به تصویب رسید تاکنون پنج هزار و 300میلیارد ریال حدود 261 درصد اعتبار به این پروژه تخصیص یافته است.
نصراللهی زاده درخصوص پروژه‌های زیربنایی مصوب در حوزه آب و آب و فاضلاب در جریان سفر رییس جمهور در سال 94 به کردستان گفت: برای ساختمان سد عباس آباد بانه، 380 میلیارد ریال مصوب شد که تاکنون 730 میلیارد ریال معادل 190 درصد اعتبار به این پروژه اختصاص یافته و اکنون سد آبگیری و تکمیل شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: برای ساختمان سد گاران و شبکه‌ آبیاری و زهکشی آن یک هزار و 320 میلیارد ریال بودجه درنظر گرفته شده بود که تاکنون یک هزار و 730 میلیارد ریال یعنی معادل 131 درصد به آن تخصیص یافته است.
به گفته وی، برای سد چراغ ویس در سفر سال 94، مبلغ 550 میلیارد ریال مصوب شد که حدود 770 میلیارد ریال معادل 140 درصد بودجه به این طرح تزریق شده و برای ادامه نیازمند تخصیص اعتبار است.
وی افزود: برای سد سیازاخ 550 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود که تاکنون مبلغ 670 میلیارد ریال معادل 123 درصد تخصیص یافته است.
مصوبه تکمیل ساختمان سد و شبکه سد زیویه کامیاران نیز در سفر رییس جمهور در سال 94 حدود 340 میلیارد ریال بود که به گفته نصراللهی زاده 435 میلیارد ریال معادل 148 درصد بودجه به آن تخصیص یافته است.
نصراللهی زاده همچنین آبرسانی به شهر سقز با 320 میلیارد ریال اعتبار را از دیگر مصوبات سفر رییس جمهور در سال 94 به کردستان اعلام کرد و گفت: تاکنون مبلغ 310 میلیارد ریال به آن تخصیص یافته است.
برای طرح‌های آبرسانی به شهرهای دیواندره و بانه مبلغ 55 میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود که تاکنون مبلغ 485 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
همچنین برای ساختمان و شبکه آبیاری و زهکشی سد سورال 35 میلیارد ریال درنظر گرفته شده بود که مبلغ 41 میلیارد ریال به آن تخصیص یافته است.
وی همچنین با اشاره به مصوبه دولت در سال 94 برای تاسیس شبکه فاضلاب شهرهای بیجار، سریش آباد، حسن آباد یاسوکند، مریوان و کامیاران گفت: مجموعا 440 میلیارد ریال مصوب شد که 115 درصد شامل 500 میلیارد ریال اعتبار به این پروژه‌ها تخصیص یافته است.
در حوزه وزارت جهاد کشاورزی نیز برای توسعه آبیاری تحت فشار، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار، توسعه و صیانت از جنگل‌های زاگرس جمعا مبلغ 440 میلیارد ریال مصوب شده بود که به گفته نصراللهی زاده تاکنون اعتباری معادل یک هزار و 30 میلیارد ریال به این حوزه تخصیص یافته است.
وی درخصوص بیمارستان 235 تختخوابی سقز و مصوبه 20 میلیارد ریال برای این پروژه در سفر رییس جمهور در سال 94 به کردستان افزود: تاکنون 297 میلیارد ریال به این پروژه تخصیص داده شده و امیدواریم به زودی مورد بهره برداری قرار گیرد.
نصراللهی زاده همچنین در خصوص مصوبه 60 میلیارد ریالی دولت در سال 94 برای سالن شش هزار نفری سرپوشیده سنندج گفت: تاکنون 140 میلیارد ریال یعنی معادل 241 درصد مصوبه، به این طرح اعتبار تخصیص یافته است.
به گفته وی، خوابگاه 300 نفری علوم پزشکی سنندج که اکنون مورد بهره برداری است 85 میلیارد ریال بودجه گرفته که معادل 107 درصد اعتبارات مصوب است.
نصراللهی زاده در پایان ابراز امیدواری کرد که سفر جدید رییس جمهور و هیات دولت به کردستان به مثابه موتور محرکه بتواند روند توسعه کردستان را شتاب بخشد.
منبع: هفته نامه سیروان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/77757/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا

کریستنسن: هنوز قرارداد دارم و از بارسلونا نمی‌روم

جنجال در لهستان؛ بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

تعداد بوستان های منطقه 5کرمانشاه به 39عدد رسید

افعی تهران؛ سریالی آشفته و فاقد انسجام

تحلیلگر نظامی صهیونیست: صحنه حمله ایران مثل «روز قیامت» بود

(عکس) غزل بازغی در پشت صحنه گناه فرشته

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه رفت

729 نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند

خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم

چهره واقعی شیرین نون خ در خارج از سریال/ ندا قاسمی را دیگر نمیتوان شناخت

285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شد

تدوین برنامه های عملیاتی شرکت آبفا کردستان برای تحقق شعار سال 1403

رشد 53 درصدی اخذ حقوق دولتی در کردستان/6 معدن احیا و فعال سازی شد

درخشش خوزستانی‌ها در مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جوانان

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز، رئیس هیئت کردستان شد

3 پارک جدید در کرمانشاه افتتاح شد

دادستان: 729 نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش