عصر کرد

آخرين مطالب

هنر، نوشدارویی بر نظام سلامت فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - امروزه هنر در معنایی متفاوت از گذشته به کار می رود و همگان در تلاشند تا با بهره گیری از نقش موثر آن دستیابی به اهداف توسعه محور را سرعت بخشند؛ نظام سلامت یکی از حوزه هایی است که بیش از دیگران به کمک هنر و هنرمندان نیازمند است . به گزارش ایسنا منطقه کردستان، اگر صفحات فضای مجازی را در سال‌های اخیر قدری زیر و رو کرده یا سرتیتر برخی خبرهای گوناگون را نظاره گر بوده باشید، شاید چشمانتان به نسخه های تعجب برانگیز برخی پزشکان خورده باشد. نسخه‌هایی که در آن خبری از بدخطی پزشک و حروف آشفته لاتین نیست، بلکه پزشک با خطوطی زیبا بیمار را به گوش جان سپردن به موسیقی، بازدید از گالری نقاشی و یا پرداختن به هنری چون سفال گری دعوت کرده است. این نسخه‌ها تناسبی با قرینه ذهنی و انتظار همیشگی ما از تجویز دارو و نسخه نگاری معمول ندارد اما بازنشر چنین تصاویری راهی برای ورود آهسته هنر در دریای ژرف پزشکی بوده است تا اینگونه بیان شود که بستر هنر در نظام سلامت می تواند نوشدارویی پیش از مرگ سهراب باشد .
اهمیت بعد غیرجسمانی سلامت
وزیر وقت بهداشت ایران در سال 1396 با بیان اینکه آمار بیماری افسردگی در 26 سال گذشته به بیش از دو برابر رسیده است، پیش بینی کرد که تا سال 2030 میلادی بیماری افسردگی از رتبه چهارم فعلی به رتبه دوم برسد. این گفته مقام عالی وزارت کمتر از یک زنگ هشدار نیست. بیماری‌هایی همچون فلج اطفال، کزاز و طاعون روزگاری، تنها تهدید کنننده سلامت ایرانیان بود و این در حالی است که با پیشرفت علم و تدبیر دانشمندان تظاهر بالینی این بیماری ها و عاملین آن را تنها در کتاب‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی می توان یافت. آنچه امروز بشریت را تهدید می کند بیماری های روحی و روانی است که مولد بسیاری از بزهکاری‌هاست. در صورت وقوع همه گیری بیماری مهلک همچون طاعون ریوی خیل عظیمی از بیماران در کمتر از سه روز مرگ را تجربه خواهند کرد اما همه گیر شدن بیماری‌های روحی و روانی و در راس آنها افسردگی را نمی‌توان با هیچ بیماری دیگری مقایسه کرد .
هنردرمانی ناشناخته مانده است
هنر از تکنیک های رایج و جذابی است که در حوزه روان درمانی به صورت تخصصی به کار گرفته می شود. در جهان میزان استفاده از هنر درمانی در حوزه خانواده چشمگیر بوده است، بهبود رابطه والد و کودک و کاستن از مشکلات رفتاری کودکان به خوبی توسط هنر درمان می پذیرد. نقاشی درمانی، موسیقی درمانی، فیلم درمانی و شعر درمانی از دیگر انواع هنردرمانی است که در ایران نقش هنر و هنردرمانی در مراکز توانبخشی بیش از مراکز بیمارستانی پر رنگ بوده است. هرچند انگشت شمار، اما مراکز آکادمیک و تخصصی هنردرمانی در کشور فعال است. عمده این مراکز در پایتخت واقع شده است و متاسفانه هنردرمانی کلینیکال در استان‌ها توسعه نیافته و هنوز ناشناخته است .
بیان معضلات نظام سلامت به زبان هنر
قوطی‌های سیگار سال‌هاست که به شعار سیگار برای سلامتی زیان آور است منقش شده‌اند، این شعار و معنای واضح آن برخلاف انتظار، میخ آهنینی بوده است که بر کالبد ذهنی سنگ گونه مصرف کنندگان دخانیات وارد نیامده است. سیگار همچنان مصرف می شود و مافیای مواد مخدر همچنان پا برجاست و بازار عرضه و تقاضا نیز گویای آن است که به این زودی‌ها خبری از انقراض دخانیات به گوش نمی‌رسد. اینجاست که هنر و هنرمندان می‌توانند یاریگر نظام سلامت باشند و کارگزاران نظام بهداشتی جهان را از این استیصال رهایی بخشند. به عبارتی تبلیغ و هشدارهای عاری از زبان هنر تاکنون کارساز نبوده است و ضروری است شیرینی عدم استفاده از دخانیات این بار با زبان هنر به کام مصرف کنندگان برسد .
ضرورت هم افزایی هنرمندان و کارگزاران نظام سلامت
به مصداق مصرع شاه بیت هنر نزد ایرانیان است و بس، می توان چنین اذعان کرد که ایران از گذشته تا به امروز محملی برای پرورش هنرمندانی شهیر بوده است. از سویی دیگر تاریخ ایران سرشار از نام هایی همچون حکیم بوعلی سیناست. بدیهی است که هنر و علوم پزشکی ایرانیان زبانزد آفاق است و خوشبختانه در تاریخ معاصر و کنونی نیزنام ایران به لطف فرزندان شایسته اش همچنان تابناک است. اما تاکنون نه هنر آنچنان به یاری نظام سلامت آمده است نه نظام سلامت دستان اصحاب هنر را به گرمی فشرده است. این دو طیف اگر به سمت یکدیگر گام بردارند و آنچه در ذهن دارند با یکدیگر به اشتراک بگذارند می توان سلامت اجتماعی ایران فردا را تضمین کنند .
غنی سازی جامعه با هنر
سازمان جهانی بهداشت همواره بر تقدم پیشگیری بر درمان تاکید دارد. مدیران در راس نظام سلامت نیز در تلاشند تا با صرف کمترین هزینه‌ها بهترین خدمات را ارائه کرده و در نتیجه سالم ترین جوامع را ایجاد کنند. هنر کم هزینه ترین ابزار در دست کارگزاران نظام سلامت است. هنر این امکان را به ما می دهد که امیال درونی و داشته های فردی را ابراز کنیم. نظام آموزشی و تربیتی هنرمند پرور می تواند بر چالش‌های دشوار فائق آید، چرا که افرادی که روحشان با هنر در آمیخته است بسیار ساده تر از دیگران با استفاده از ابزار هنری فشارها، استرس ها و دلهره‌های ناشی از چالش را از خود دور می‌کنند. با نیم نگاهی به فاخر ترین آثار هنری جهان می توان دریافت که بسیاری از آنان درست در زمانی به ثبت رسیده‌اند که دنیای پیرامون هنرمند پر چالش بوده است .
هنر و امکان افزایش مشارکت‌های مردمی
افزایش سرمایه‌های اجتماعی و تشکیل مجامع مختلف متشکل از خیرین سلامت یکی از برنامه‌های نهادهای سلامت محور و در راس آنها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است. جذب خیرین از راه‌های مختلفی میسر است. تعداد و میزان کمک‌های خیرین سلامت رابطه مستقیمی با درخواست از ایشان دارد. به عبارتی اگر تعداد خیرین کم است به این دلیل نیست که آنان تمایلی به یاری رساندن ندارند بلکه معلول آن است که کارگزاران سلامت به خوبی و با شیوه صحیح از آنان درخواست کمک نکرده‌اند و یا ذهن آنان را معطوف به اهمیت و نقش خیرین در حوزه های مختلف سلامت نداشته‌اند. هنر می‌تواند با ابزارهای خود به موثرترین نوع ممکن ذهن و روح افراد نیکوکار را برای یاری رساندن به نظام سلامت جهت دهد. تبلیغات هنرمندانه قطعا نقش موثرتری نسبت به تبلیغات کلاسیک و منسوخی دارد که چشم و گوش هر بیننده ای از دیدن آن خسته است.
فرزام معماری
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/77506/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی