عصر کرد

آخرين مطالب

آمادگی استان کردستان و هوشیاری مردم و مسئولان خسارت سیل را به حداقل رساند اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - ستاد مدیریت بحران و دستگاه های مختلف خدمات رسان عضو این ستاد در کردستان با اقدامات به موقع و پیشگیرانه خوبی که برای مقابله با سیل و آبگرفتگی در جریان بارش های نیمه اول فروردین امسال انجام دادند و همراهی و همکاری مردم برغم حجم بالای بارندگی ها، میزان خسارت ها را به حداقل رساند.
به گزارش ایرنا، ستاد مدیریت بحران کردستان به محض اطلاع از وضعیت جوی و پیش بینی هواشناسی مبنی بر وقوع بارش های سنگین و سیل آسا در روزهای ابتدایی فروردین امسال و قبل از شروع بارندگی ها اقدام به تشکیل جلسه با حضور همه اعضا کرده و تمهیدات اولیه برای مقابله با وقوع سیل احتمالی را اتخاذ کردند.
در مجموع 50 جلسه ستاد مدیریت بحران استانی و شهرستانی در نیمه اول فروردین امسال تشکیل شد که در برخی جلسات اعضای شورای تامین استان و اعضای ستاد مدیریت نیز به صورت مشترک شرکت داشتند.
در این جلسات اصل را بر پیشگیری از وقوع حادثه قرار دادند ضمن اینکه اطلاع رسانی گسترده ای در رسانه ها، صدا و سیما و فضای مجازی در مورد هشدار وقوع سیل احتمالی به مردم و نحوه مقابله با آن انجام شد که تاثیر بسزایی در کاهش خسارت ها داشت.
ستاد مدیریت بحران کردستان با همکاری دستگاه های مختلف، نقاط و تاسیساتی که بر اثر بارندگی سال های گذشته زیر آب می رفتند و سیلاب آنها را تهدید می کرد، شناسایی کرده و قبل از شروع بارندگی ها همه امکانات بخش دولتی، شهرداری ها و بخش خصوصی و دهیاری ها برای کمک به رفع این مشکل بکار گرفته شد.
در شهرهایی مانند سنندج نیروها و ماشین آلات در نقاط حادثه خیز شهر و نواحلی منفصل شهری مستقر شدند تا در صورت بروز سیل در کمترین زمان و با بهترین شیوه در راستای کمک رسانی به مردم اقدام شود.
نیروهای نظامی و انتظامی از جمله ارتش، سپاه و شرکت جهاد نصر به عنوان معین شهرداری در 10 نقطه شهر مستقر و آماده مقابله با سیل احتمالی شدند، ضمن اینکه با آغاز بارش ها در هفت نقطه حادثه خیز شهر سنندج محدودیت و ممنوعیت های ترافیکی اعمال شد.
شهرداری ها در تمام شهرستان های استان چند روز پیش از آغاز بارندگی ها اقدام به لایه روبی و پاکسازی رودخانه ها و کانال های داخل شهرها کردند تا در صورت بارندگی های زیاد، راه جریان انتقال آب بسته نشود.
نکته قابل توجه اینکه مردم نیز همگام با نیروهای شهرداری اقدام به پر کردن کیسه های شنی در نقاط حادثه خیز شهرها کردند تا روناب حاصل از بارش باعث آبگرفتگی و سیلاب نشود.
در کنار آن، تعدادی مدارس نیز برای اسکان اضطراری در نظر گرفته شد تا اگر محلات حادثه خیز دچار مشکل شدند، دستگاه ها به سرعت بتوانند ساکنان این مناطق را به مدارس و نقاط امن انتقال دهند.
چند روز پیش از آغاز بارندگی ها دستگاه های مسئول به ساکنان متصرفات حریم و بستر رودخانه ها در شهرستان های مختلف استان درباره سیلابی شدن این نقاط هشدار و نسبت به تخلیه منازل این مناطق اقدام کردند.
** بارش سنگین باران در قروه و آبگرفتگی معابر عمومی
پس از آغاز بارندگی ها در روز یکشنبه و اوج آن در روز دوشنبه 11 و 12 فروردین بدلیل شدت بارش ها و توپوگرافی خاص (دشت بودن) شهر قروه، تعدادی از روستاهای این شهرستان و بیجار دچار آبگرفتگی شدند که آبگرفتگی شهر قروه با تلاش عوامل شهرداری بسرعت رفع شد.
با سرد شدن هوا و تبدیل بارش ها به برف سنگین در روز دوشنبه 12 فروردین، راه ارتباطی 150 روستا در شهرستان های قروه، دهگلان، بیجار و سنندج مسدود شد که با تلاش راهداری راه مواصلاتی این تعداد روستا تا روز چهارشنبه بطور کامل بازگشایی شد.
در اثر بارش سنگین برف در قروه، برق 65 روستای این شهرستان قطع و به تاسیسات شبکه توزیع نیروی برق آن نیز خسارت زیادی وارد آمد.
سرپرست مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان گفت: از تعداد روستاهای درگیر آبگرفتگی و خسارت دیده اطلاع دقیقی در دسترس نیست اما اغلب روستاهای درگیر با این موضوع در شهرستان های قروه و بیجار بودند.
در سنندج نیز در نواحی منفصل شهری نایسر، گریزه و شهرک کوثر، بدلیل ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه، شاهد آبگرفتگی معابر عمومی و کوچه ها بودیم که در نایسر و گریزه شهرداری با کمک سپاه و دیگر دستگاه های خدمات رسان با ایجاد کانال هایی، رواناب حاصل از بارندگی را به سمت رودخانه قشلاق هدایت کردند اما مشکل شهرک کوثر همچنان پابرجا بود.
ریزش دیوار حفاظتی مسکن مهر دگایران سنندج، رانش زمین در جاده سنندج به روستای حسن آباد، ریزش کوه در گردنه صلوات آباد و محور سروآباد - کامیاران از جمله اتفاقاتی بود که در اثر بارش زیاد باران بوجود آمد.
** بازدید استاندار و معاونان از مناطق حادثه خیز
طی بارندگی های اخیر به دلیل بحرانی نبودن وضعیت استان و پایین بودن حجم خسارت ها مقام دولتی یا نظامی کشوری به کردستان سفر نکرد اما مسئولان استانی از جمله استاندار، معاونین استاندار و فرمانداران از همان ابتدای تعطیلات نوروز در استان و محل ماموریت خود حضور داشته و بارها از نقاط حادثه خیز در شهرستان های مختلف از جمله سنندج، دهگلان، بیجار و کامیاران و مناطقی که دچار آبگرفتگی شدند، بازدید و توصیه های لازم را به دستگاه های مختلف برای تسریع در خدمات رسانی ارائه کردند.
** امکانات ارسال شده برای مناطق آسیب دیده
جمعیت هلال احمر استان با کمک بخشداری و دهیاری ها، به مناطقی که دچار خسارت و آبگرفتگی شدند امدادرسانی کرده و در صورت نیاز مواد غذایی و امکانات اولیه در اختیارشان قرار دادند ضمن اینکه هلال احمر 90 مسافر گرفتار در برف را در روز دوشنبه 12 فروردین در جاده های ارتباطی قروه نجات داده و در پایگاه های این جمعیت اسکان دادند.
** کشته شدن یک نفر در بارندگی های اخیر کردستان
طی فعالیت سامانه بارشی و برغم بارش ها سیل آسا و وقوع سیلاب و آبگرفتیگی بدلیل اطلاع رسانی مناسب از سوی هواشناسی و ستاد مدیریت بحران، غیر از یک نفر که بر اثر ریزش آوار انبار علوفه در روستایی از توابع قروه جان خود را از دست داد، تلفات جانی دیگری در استان کردستان نداشتیم.
** 122 میلیارد تومان خسارت ناشی از آبگرفتگی و بارش سنگین برف
طبق اعلام سرپرست مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان، بارندگی های سنگین اخیر در مجموع یک هزار و 220 میلیارد ریال به حوزه زیرساخت ها، جاده، کشاورزی و تاسیسات برق استان خسارت وارد کرده است.
آمار واحدهای مسکونی خسارتی و تخریبی در استان بیش از 760 مورد بود و بیش از 420 واحد نگهداری احشام نیز دچار خسارت شد.
انتظار و خواسته مردم آسیب دیده از مسئولان استان، جبران خسارت و بازسازی واحدهای مسکونی خسارتی و تخریبی در اسرع وقت و کمک به مردم برای بهبود واحدهای تخریبی و آسیب دیده با توجه به شرایط جوی و تداوم بارندگی ها است.
گفته می شود میزان خسارت بارندگی ها به ستاد مرکزی مدیریت بحران کشور اعلام شده و در صورت تامین اعتبار، برای بازسازی واحدهای آسیب دیده به مردم کمک خواهد شد.
** شایعات سرریز سد قشلاق و ایجاد سیل
بیشترین شایعه ای که در روزهای اوج بارندگی ها در فضای مجازی وجود داشت بحث احتمال سرریز کردن سد قشلاق سنندج و ایجاد سیل و تهدید برای شهروندان سنندجی بود که با مدیریت خوب نیروهای آب منطقه ای استان کردستان و کنترل حجم ورودی و خروجی آب این سد چنین اتفاقی نیفتاد.
مدیران شرکت آب منطقه ای و مسئولان رده بالای استان نیز ضمن هشدار به مردم برای عدم تردد و توقف در حاشیه و حریم رودخانه ها بر مدیریت ورودی و خروجی سدهای استان تاکید کرده و مردم را از توجه به شایعات برحذر داشتند.
** پر شدن 85 درصد حجم سدهای کردستان
به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان در حال حاضر بطور میانگین 85 درصد حجم مخزن سدهای استان پر شده و تعدادی از سدها نیز سرریز کرده اند.
حجم آب ذخیر شده پشت سدهای استان بیش از یک میلیارد و 694 میلیون مترمکعب است و در این مدت سدهای زیویه، گاران، سورال، عباس آباد و زریوار سرریز کردند ضمن اینکه روز چهارشنبه 13 فروردین نیز سد قشلاق سنندج دچار سرریز شد.
برخی دیگر از سدهای استان از جمله گاوشان کامیاران هم در حال سرریز شدن است و به بهره برداران و کشاورزان پایاب این سد اعلام شده از تردد در حاشیه و بستر رودخانه گاوه رود خودداری کنند.
طبق اعلام اداره کل هواشناسی کردستان، طی هفته گذشته میانگین بارندگی ها در استان 75 میلی متر بود که بیشترین بارش در کامیاران و به مقدار 133 میلی متر ثبت شد.
همچنین در طول فعالیت سامانه بارشی در روزهای یکشنبه و دوشنبه 11 و 12 فروردین بطور متوسط 80 میلی متر بارندگی در کردستان به ثبت رسید.
استان کردستان براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 95، با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت و 29 هزار کیلومتر مربع مساحت در غرب ایران واقع شده و دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 روستای دارای سکنه است.
در مجموع 47 فرآورده خبری و هفت گزارش تصویری مرتبط با سیل در سایت استانی و سراسری خبرگزاری ایرنا مرکز کردستان در هفته دوم فروردین ماه امسال منتشر شد.
7355/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/77145/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

شعار «مرگ بر اسراییل» پس از نماز جمعه پاوه طنین انداز شد

سامانه‌ ناپایدار جوی روز یکشنبه وارد کرمانشاه می‌شود

برگزاری آزمون استخدامی تامین اجتماعی در کردستان

پاسخ تنبیهی سپاه مایه عزت نظام اسلامی

معرفی کشتی گیران طلایی در پنج وزن مسابقات بین المللی مریوان

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

وجود 194 معدن فعال در کردستان

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیش بینی بارش پراکنده باران در مناطق شرقی کرمانشاه

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی استکبار جهانی را در هم فرو ریخت

معرفی نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی در مریوان

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرمانشاه رتبه سوم در طرح عید تا عید را کسب کرد

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر