عصر کرد

آخرين مطالب

سوزِ سور اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - چهارشنبه سوری، آیین سنتی که از مسیر اصلی دچار انحراف شده و هر سال شور و شادی آن در شعله بی احتیاطی و بی توجهی عده ای به آسیب های جبران ناپذیر منجر می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مواد محترقه از زمانی که به مراسم چهارشنبه سوری راه یافت و هر فردی هم براحتی در هر جا و مکانی اقدام به انفجار این مواد کرد به دنبال آن وقوع آسیب های جبران ناپذیری هم چون سوختگی و معلولیت در جامعه نیز افزایش یافت.
برگزاری جشن و سرور و مناسبت هایی هم چون چهارشنبه سوری و سال نو، تنها مختص به کشور ما نیست و در دیگر نقاط دنیا هم چنین جشن هایی با عناوین و مبانی متفاوت برپا و در آنجا بسیاری از مواد آتش زای خطرناکی نیز منفجر می شود.
حال این سوال مطرح می شود علت اینکه در جشن های ایرانی تعداد مصدومین و مرگ و میرها بیشتر از دیگر کشورهای دنیا است، چیست؟ آیا این مسئله به نوع ترقه ها بر می گردد یا نحوه استفاده از آن یا اینکه برنامه ریزانی هدایتگر این مراسم ها هستند؟
کارشناسان امر معتقدند آسیب های ناشی از برگزاری مراسم شب چهارشنبه سوری در ایران به ضعف نظام آموزشی و همچنین فراهم نکردن بستر برپایی چنین آیینی در جامعه امروز برمی گردد.
**ایجاد بستر برگزاری جشن ها ضروری است
سبک زندگی مردم در برهه کنونی نسبت به گذشته تغییراتی کرده ولی متناسب با این تحولات بستر برگزاری مراسم ها و جشن ها ایجاد نشده است به عنوان نمونه در گذشته تعداد خانه های ویلایی و فضای باز در سطح شهرها بسیار بیشتر از امروز بود و مردم براحتی و بدون وقوع مشکلی در مراسمی هم چون شب چهارشنبه آخر سال آتش روشن می کردند و کنار آن به شادی و شور می پرداختند.
ولی امروزه که بیشتر خانه ها در قالب آپارتمان های چندین طبقه است و تراکم خانه ها هم افزایش یافته و سطح محوطه های باز و وسیع هم به نسبت کاهش پیدا کرده است بی شک برگزاری آیین چهارشنبه سوری که صرفا با روشن کردن آتش همراه باشد، خطرآفرین است.
کشورهای دیگر دنیا هم چون هلند در جشن سال نو میلادی مکانی را برای آتش بازی اختصاص می دهند و اکثر مردم در شهرهای آنجا در این محوطه های تعیین شده گردهم می آیند و تدابیر انجام شده به گونه ای است که با کمترین آسیب آن هم از نوع جزئی همراه می شود.
**آموزش های چند روز مانده به چهارشنبه سوری تاثیرگذار نیست
مدرس افتحاری صلیب سرخ جهانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در چرخه مدیریت بحران بهترین مرحله ای که کشورها می توانند روی آن تاثیرداشته باشند پیشگیری است.
حمید رادویسی با اشاره به اینکه لازمه پیشگیری هم ارائه آموزش است، اضافه کرد: هر چه زمان بیشتری را برای آموزش اختصاص دهیم عمق تاثیر در پیشگیری زیادتر می شود.
این مدرس افتخاری صلیب سرخ جهانی افزود: وقتی چند روز قبل از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری کار آموزشی و تبلیغاتی در جامعه ما آغاز می شود هیچ تاثیرگذاری ندارد و بنظرم این اقدام فقط هدررفت پول و منابع است.
وی یادآورشد: نجات جان انسان ها در حوادث مختلف نیازمند آموزش مدون و همیشگی است نه اینکه چند روز مانده به مراسم چهارشنبه سوری شروع به آموزش کنیم.
رادویسی گفت: اگر عوارض ناشی از حوادث چهارشنبه سوری بخوبی تبیین شود قطعا مردم خود بهترین و عاقلانه ترین راه را که آسیبی متوجه سلامت جسمی و روانی آنها نباشد، انتخاب می کند.
وی با اشاره به اینکه گنجانده نشدن درسی با عنوان کمک های اولیه، امداد و نجات ، آموزش مهارت های زندگی در آموزش و پرورش از معضلات جامعه ایران است اظهار داشت: کاهش آمار قربانیان و مصدومان حوادث مراسم هایی هم چون چهارشنبه سوری مستلزم ارائه آموزش های مدون از پایه پیش دبستانی است.
**سورِ نیازمند احیا
صالح فتحی زاده که داری سه فرزند پسر و یک دختر است به خبرنگار ایرنا گفت: در سال های اخیر آیین چهارشنبه سوری به سمت استفاده از مواد محترقه و خطرناک رفته و از رسوم زیبای گذشته فاصله گرفته ایم.
وی اظهار داشت: در قدیم مردم شب چهارشنبه سوری را به طبیعت رفته و اقدام به افروختن آتش می کردند و در کنار آن به شادی و هه لپه رکی می پرداختند و اکنون این آیین جای خود را تا حد زیادی به مواد آتش زا و خطرناک داده و هر ساله شاهد آسیب های جانی و مالی به تعدادی از شهروندان هستیم.
فتحی زاده یادآور شد: خانواده ها باید نسبت به کودکان و جوانان در این ایام حساسیت بیشتری نشان دهند و شادی های آخر سال را مدیریت کنند تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم.
کبری حمیدی مادر پسر 18 ساله سنندجی است که در چهارشنبه سوری دچار مصدومیت شده بود نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عید چندسال قبل به کاممان زهر شد با اینکه خود و همسرم به فرزندم اجازه ندادیم که مواد محترقه بخرد اما دوستانش خریده بودند و بدون اطلاع ما باهم بیرون رفتند.
وی اضافه کرد: شب چندبار با او تماس گرفتیم ولی خبری از او نشد، یکی از دوستانش زنگ زد و گفت عماد در بیمارستان است و دستش جراحت برداشته است.
وی اظهار داشت: از همه جوانان و نوجوانان خواهش می کنم که عید را به کام خانواده ها تلخ نکنند، ما عید پارسال را با تلخی و مریض داری گذارندیم و امیدوارم امسال هیچ خانواده ای حوادث چهارشنبه سوری را تجربه نکنند.
** گرانی بازار ترقه را هم کساد کرد
یک روز مانده به شب چهارشنبه سوری و فضای شهر سنندج نسبت به سنوات گذشته که حدود یک ماه مانده به این شب صدای ترقه اعصاب همه را بهم می ریخت، بسیار آرام تر است و خیلی انگشت شمار صدای انفجار ترقه به گوش می رسد.
گرانی برای هر کالایی اگر مضر باشد و منجر به نارضایتی مردم شود در مواد محترقه اثری مثبت به دنبال داشته و کمتر کسی امسال حاضر می شود پول زیادی بابت این مواد پرداخت کند.
علاوه بر این بیش از یک ماه است که کمپین هایی در فضای مجازی در نه به خرید مواد محترقه تشکیل شده و در آن از مردم خواستند که هزینه این مواد محترقه را به افراد نیازمند در آستانه عید نوروز پرداخت کنند.
بر اثر بی احتیاطی و استفاده از مواد محترقه غیر مجاز در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته 80 نفر در کردستان مصدوم شدند.
شدیدترین حادثه چهارشنبه سوری سال گذشته استان مربوط به فردی در سنندج بود که از ناحیه دست دچار جراحت شدید و پس از انتقال به بیمارستان و انجام عمل جراحی، مچ دست او قطع شد.
حال همه امیدوارانه در انتظار فرارسیدن چهارشنبه سوری و پست سرنهادن این شب بدون هیچ حادثه و آسیبی هستند تا سفره سور وشادی باردیگر در سراسر ایران زمین پهن شود.
9936 / 3034

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/76577/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

توقیف 51 دستگاه موتورسیکلت متخلف در هرسین

اطلاعیه قطعی آب در سنندج

عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است

عقب‌ماندگی کریدور شمال – جنوب در کردستان

ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به 5 میلیون دلار رسید

مراقبین سلامت کردستان در دوره‌های توانمندسازی شرکت کردند

فال انبیا فردا چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | فال پیامبران از حضرت شعیب تا حضرت خضر

ترکیه اس-400 را در مرز عراق مستقر می‌کند

کاندیداها و هواداران‌شان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند

کاندیداها و هوادارانشان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند

7500 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در کرمانشاه پرداخت شد

کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است